meten/maten/gemeten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

meten/maten/gemeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 15:36

we hadden onlangs een discussie/gesprek over maten van meten bij pony's...
even als voorbeeld: een pony wordt jaarlijks gemeten tot en met het jaar dat hij 8 wordt.
Stel de pony wordt de D ingemeten, de pony is eigenlijk 1.52 m maar staat op papier als 1.46 m.
Nu vertelde iemand dat wanneer je dat volhoudt tot het jaar dat hij 9 is en dus niet meer gemeten hoeft te worden er nooit meer iemand wat aan kan veranderen... ook niet dmv protest/reclame. En dat het sowieso zo was dat alleen de eigenaar na het meten protest kan indienen.
Dit laatste kan ik terug vinden in het regelement van de KNHS tenminste dat je als eigenaar die mogelijkheid hebt...
maar heeft een jurylid die mogelijkheid ook? als deze twijfelt aan de maat/juiste categorie van een pony?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:07

Volgens mij staat het idd na het 9e jaar helemaal vast en kan er niemand meer wat aan veranderen. Maar misschien heb ik dat ook wel verkeerd. Zou wel goed zijn als dat eens kon, want volgens mij lopen er veel te veel paarden bij de pony's en E-pony's bij de D-pony's. Volgens mij zijn er alleen weinig juryleden die er de moeite voor nemen...

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:41

YvonneS schreef:
Volgens mij staat het idd na het 9e jaar helemaal vast en kan er niemand meer wat aan veranderen. Maar misschien heb ik dat ook wel verkeerd. Zou wel goed zijn als dat eens kon, want volgens mij lopen er veel te veel paarden bij de pony's en E-pony's bij de D-pony's. Volgens mij zijn er alleen weinig juryleden die er de moeite voor nemen...


Hier ben ik helemaal mee eens

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:58

Dit klopt - 'helaas' in sommige gevallen. Bij ons op de club liep jarenlang een grote vos, Gelders type, bij de E-pony's. Ze was net zo breed als dat ze hoog was en dat was minstens 1.63... Maar ja, ze was gemeten door een ponymeter die goed bevriend was met de eigenaar en die had haar op 1.56 gezet. Ze was al ouder dan 8, dus die stokmaat stond vast voor de rest van haar leven. Ik weet niet of er ooit officiƫle klachten tegen dit paard zijn ingediend, maar de betreffende ponymeter was tevens federatievertegenwoordiger, liep op iedere wedstrijd in de regio rond en hij had dus het laatste woord. 't Was overduidelijk een paard, maar op het meetbewijs stond toch echt dat het een E-pony was.

puppyduck

Berichten: 39
Geregistreerd: 10-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:36

zo'n federeatie vertegenwoordiger moet het mogen nameten, maar zal hij/zij zich eraan wagen? Bij meten op de ponyclubs komen idd de hele skala van verzoeken voorbij, eigenaar zegt dus gewoon tegen de meter: hij moet in de D klasse gemeten worden( is gunstiger bij verkoop en op wedstrijden) Of, deze ruiter is nog zo jong kan hij niet in de B gemeten worden? En dat lukt meestal ook nog.

Ook ik heb wel eens een "pony" vast gehouden waar ik met moeite over de schoft kon kijken en ik ben 1.68m. Maar het KNHS houdt zich op de vlakte, wel chip controle, nooit een meetcontrole gezien. Misschien moet iemand zich hiervoor eens sterk maken.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:34

Bij ons in ed kring reed een meisje met een E-pony die volgens mij boven de 1.60 was, maar die hebben ze dus ook 1.56 laten meten.
Meisje van onze vereniging moet altijd tegen haar rijden en die hebben ook geprobeerd protest aan te tekenen, maar dat is volgens de KNHS en volgens de jury's die ze op wedstrijden gesproken hebben niet mogelijk.
Best oneerlijk, maar ja, het zij zo...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 18:34

wat als er iemand een klacht in zou dienen... wedstrijd regelment heeft het uitdrukkelijk over paard(en) en het woord pony wordt niet genoemd vwb "reclame" (knhs heeft er een andere term voor welke me even niet te binnen schiet)....
Komt er dus op neer dat ze regels hebben die je niet na hoeft te leven omdat er geen controlemogelijkheid is..