Manueel therapie: wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Manueel therapie: wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 20:29

Ik ben vandaag door de huisarts doorverwezen naar de manueel therapeut van wegen hartnekkige rug en schouder klachten, ik ben nog nooit bij zo iemand geweest en was benieuwd naar jullie ervaring, ik geloof dat het een beetje tussen fysiotherapie en chiropraxie in ligt, heb ik dat juist?
Wat is het verschil tussen Ostiopathie en manueeltherapie?

en ehh.... is het pijnlijk? heb al zoveel pijn Scheve mond

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:56

ik moet 2 x per jaar een aantal keren naar de manueel therapeut, ik ben er nu weer aan toe want ik kan niet meer liggen, zitten en staan van de rugpijn Scheve mond

De mt maakt eerst een soort berekening van mijn rug, heel wiskudig allemaal en dan moet ik een aantal dingen doen (armen kruisen, benen over elkaar slaan) om te kijken ik ik links of rechts meer belast.

Dan gaat ie maueel therapeuten...... hij begint bij m'n hoofd en eindigt bij m'n voeten, hij gebruikt zijn krcht en energie het enige dat ik moet doen is me ontspannen (en me doodschamen dat ik daar ik onderbroek en bh zit Bloos! )

Na zo'n behandeling heb ik altijd enorm spierpijn en ben ik doodmoe en mag ik 8 weken niet paardrijden (dat doe ik dus gewoon wel Schijnheilig )

Osteopaten heb ik geen ervaring mee, hoop ik ook niet te krijgen, ik vind dit al erg genoeg, maar het doet geen pijn ofzo, ik schaam me alleen kapot omdat ik daar halfnaakt moet zitten en liggen Bloos

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 21:03

Had al besloten om niet m'n string maar gewoon m'n normale onderbroekie aan te doen Haha!
*zoekt nu druk in haar kast naar onderbroek*
Maar 8 weken niet rijden, no way, ik denk dat daar morgen over gediscuseerd gaat worden Haha!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:05

Ik ben er ook geweest. Idd, wat Smurf zegt. Hij zet druk op de geblokkeerde delen, houdt dat een tijdje vast en daardoor komt er meer beweeglijkheid in. De blokkade verdwijnt (deels) hierdoor.
Het enige erge is het moeten ontspannen en in je onderbroek en BH zitten. Ik vind het een fijne therapie.
Ik mocht gelijk weer rijden, zelfs vlak na de behandeling.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:13

tegen mij zie ie dat ik het moest vergelijken met een gebroken been, dat moet ook herstellen.


Het zal er wel aan liggen wat je mankeert, ik heb scheve SI gewrichten aan de rechter kant vooral, een jaar of 7 gekomend doordat ik van een pard klapte in rengalop en meegesleurd ben, lang leve de veiligheidbeugels met elastieken Scheve mond

Zo gauw ik niet meer op een ongezadeld paard kan blijven zitten en er dus afglijd, wordt het weer tijd om me weer te laten doorverwijzen, of als ik pijn krijg, zoals nu dus.....

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:18

T3-5, schouderblad. Hielke zat er net aan en ik geloof dat ik even oefeningen ga doen. Was niet fijn. Ik zag vandaag trouwens een heel mooi apparaat. Met infrarood warmte en trillingen. Koste wel 80 euro. Ik ga eens op zoek waar ik dat ding kan krijgen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:47

Ik ben ook naar manueel therapeut geweest.
Bij mij deed hij gewoon alles weer op zijn plaats duwen, ik had namelijk 5 kronkels in mijn wervelkolom door een ongeluk(je).

Ik mocht gewoon alles doen, maar als ik er last van kreeg moest ik wel stoppen. Ik mocht het dus niet overbelasten, maar mocht wel gewoon blijven paardrijden enzo.

Ik deed dit in combinatie met een magnetiseur, eene dag naar manueel therapeut dag erna naar magnetiseur. Die magnetiseur kon de pijn onwijs goed verminderen, ik had zelfs 2-3 dagen totaal geen pijn aan mijn rug, daarna kwam het weer opzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:54

smurf schreef:
lang leve de veiligheidbeugels met elastieken Scheve mond


Ben je meegesleurd terwijl je veiligheidsbeugels met elastieken aan je zadel had?

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:56

Ik moet ook meerdere malen per jaar naar een manueel therapeut voor mijn rug. Scheve mond
Bij mij kijkt hij welke wervels vastlopen en of mijn bekken nog recht staat en dan zet hij streepjes waar het dus niet goed zit. Vervolgens pakt hij je in de houtgreep op een bepaalde manier en gebruikt zijn gewicht om de wervels weer op hun plaats te krijgen, het zogenaamde "kraken". Cool
Na zo'n behandeling voelt je rug aan alsof hij blauw is maar dan van binnen, beurs zegmaar.
Maar het gevoel dat je weer veel beter kan bewegen is het wel waard!

En ik MOET paardrijden van mijn therapeut, dat is juist heel goed bij mijn rug OK dan! Haha!

Dus goed aan je therapeut vragen of je echt niet mag rijden!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:57

Citaat:
Ben je meegesleurd terwijl je veiligheidsbeugels met elastieken aan je zadel had?


yep het elastiek schoot niet los en ik hing nog met 1 voet in de beugel met keurig paardrijlaarzen met leren gladde zool aan Cool , geen cap op en lekker met m'n kop tegen de boomwortels......

'Mijn manueel meneer heeft een hekel aan paarden en paardrijden, hij heeft teveel patienten die ongelukken gehad hebben, hij zou graag zien dat ik ermee stopte en ging tennissen, dat is zijn hobby namelijk Clown

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:21

smurf schreef:
'Mijn manueel meneer heeft een hekel aan paarden en paardrijden, hij heeft teveel patienten die ongelukken gehad hebben, hij zou graag zien dat ik ermee stopte en ging tennissen, dat is zijn hobby namelijk Clown


Mischien is die van mij dan een goeie therapeut voor jou?! Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 23:07

ik mag dinsdag voor het eerst naar de ortho manueel dus kan nog geen oordeel geven. Lachen wat ik van mijn collega's heb gehoord doet hij veel met hamertjes en beitels... Bloos!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 23:33

Ik ben een tijd geleden naar een manueel therapeut gegaan, ook voor mijn schouders, nek en rug, deed altijd pijn en moest nu maar eens wat aan gedaan worden.

Hij vertelde er alleen niet bij dat als je jaren zo gelopen hebt en hij maakt het "los" je dan nog weleens onwijs misselijk en beroerd kan zijn s'avonds omdat je lichaam dat niet meer gewent is.
Dus ik zat s'avonds misselijk en niet lekker op de bank bij vrienden omdat ik het totaal niet verwacht had....

Voor de rest was het zalig, voelde me helemaal lekker en mijn pijn ging ook over.
Helaas moest ik na een tijd stoppen omdat het kraken op zich pijn ging doen en dat was niet de bedoeling, hij had nooit meegemaakt dat het echt pijn deed, je voelt het natuurlijk wel, maar tot ana de laatste 2 keer was het gewoon goed, daarna dus niet meer.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 23:36

Ik ben er een keer geweest. Ik was (hard Nagelbijten / Gniffelen ) gevallen met skiën en na twee weken kon ik me nog niet omdraaien. Wat bleek: 2 verschoven ruggenwervels, 1 verschoven nekwervel en 2 verschoven ribben. Scheve mond

Dus ik moest naar een manueel therapeut, die heeft alles weer teruggekraakt. Het is niet echt pijnlijk vond ik, maar het is wel raar om alles voelen terugfloepen en je hoort het kraken. Maar pijnlijk vond ik het niet echt, het is wel een beetje hardhandig.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 08:25

mijn manueel therapeut kraakt niet hoor, er kraakt ook niets bij mij tijdens de behandeling, volgens hemzelf heet een kraker een chiropraktiker

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 09:40

smurf schreef:
mijn manueel therapeut kraakt niet hoor, er kraakt ook niets bij mij tijdens de behandeling, volgens hemzelf heet een kraker een chiropraktiker


Mijn fysio doet ook manuele therapie en ik kraak toch wel degelijk. Hij maakt dan alleen de bwegingen en ik moet me ontspannen. Dan hang ik in zijn armen en gaat hij mijn rug bewegen. Het doet geen pijn, maar dan hoor je alles kraken, of niets als het goed zit. Voor mijn nek moest ik gaan liggen met mijn hoofd over de rand van de tafel en hij hield mijn hoofd vast. Ik moest dan weer helemaal ontspannen en dan bewoog hij mijn nek naar recht en links en als het niet goed zat kraakte het. Helemaal zonder dwang. Hij zegt ook dat het niet te vergelijken is met een chiropractor.

Mijn vriend is wel eens bij een osteopaat geweest. Die doet ook een gedeelte fysiotherapie. Hij had toen last van zijn rug. Met een gesprek is die osteopaat erachter gekomen dat stress bij mijn vriend dus eerst op zijn mag slaat en dan op de rest van zijn lichaam. Toen heeft hij zijn maag gemasseerd. Hij deed een beetje vreemde dingen, maar het hielp heel goed zei mijn vriend. En die gelooft meestal niet in fysio's en al dat soort dingen. Maar dit heeft hem echt geholpen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:10

mijn fysiotherapeut is ook manueel therapeut. Als ik er ben kijkt hij altijd wat ik nodig heb die dag. Meestal zoekt hij op wat ik nog wel soepel kan bewegen en tot hoever en gaat dat het bot zoeken wat fout zit. Dan kraakt hij dit. Het meest vervelende vind ik dat je moet ontspannen terwijl hij aan je trekt en draait. Ik heb daar vaak moeite mee. Na het gebeuren voelt het meteen een stuk lekkerder en meestal kan ik dan meteen door om te gaan paardrijden. Af en toe moet ik wel wat rustiger aan doen.

Ik heb trouwens inmiddels wel aangeleerd om als hij vraagt: "Je rijdt nu toch zeker niet?" Om dan vol overtuigen "Nee, natuurlijk niet" terug te zeggen...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:12

Citaat:
Het meest vervelende vind ik dat je moet ontspannen terwijl hij aan je trekt en draait


ja dat heb ik ook, als iemand me aanraakt, verstijf ik van nature helemaal en omdat ik me ook nog een kapot schaam dat ik daar bijna bloot zit, wordt ontspannen helemaal moeilijk

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:17

Ik heb een jaar geleden enkele maanden bij een manueel therapeut gelopen voor mijn rug. Had bij een arbeidsongeval een of andere spier in mijn rug verrekt, maar door de pijn kreeg ik een krampachtige houding en na een week begon de boel al vast te zitten en kreeg ik er nog een ontsteking van de tussenribspieren bovenop.

Je zit er inderdaad in je ondergoed en da's net iets minder. Je moet zelf NIETS doen, behalve zo totaal mogelijk te ontspannen, de MT doet de rest. Echt vreselijk pijn heeft het nooit gedaan, alleen voelde ik later op de dag altijd dat ie me onder handen genomen had. Maar dan kon ik tenminste ook BEWEGEN en dat was me op dat moment echt alles waard.

Ik ging er nooit met tegenzin naartoe en vond het altijd jammer als het halfuur om was (want het deed echt deugd).

In het begin wilde ik er niet eens aan denken om op een paard te moeten zitten en bleef ik vrijwillig met beide voeten op de grond. Na een maand ofzo ben ik begonnen met een kwartiertje zonder zadel stappen, en dat mocht ook gewoon op dat moment, hij dacht dat dat mijn rug ook wel mooi zou loswerken (was ook zo).

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:51

Tja in je ondergoed zitten is nooit leuk, maar ik heb speciaal voor dit soort gelegenheden ondergoed gekocht. Een broekje met pijpjes en een BH die erg goed aansluit zodat als je in een rare houding moet zitten ze er niet uit kunnen floepen Bloos!

En zo'n MT ziet de hele dag door mensen in hun ondergoed dus die kijken echt niet naar je vetrolletjes hoor! Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 13:02

smurf schreef:
ja dat heb ik ook, als iemand me aanraakt, verstijf ik van nature helemaal en omdat ik me ook nog een kapot schaam dat ik daar bijna bloot zit, wordt ontspannen helemaal moeilijk


Ja idd, dat had ik dus ook toen die mijn nek ging kraken, dan zegt die ontspannen...nou ik heb weleens op tv gezien wat er kan gebeuren als ze je nek draaien *rocky nog wat Haha! * en dan is ontspannen er niet meer bij hoor.
Bbrrr....dat was eng.

Mijnus was dus echt een manuele therapeut en kraakte dus echt een uur in de rondte Tong uitsteken

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 14:42

Nou ik ben ondertussen geweest, het viel wel mee (ik zie persoonlijk het verschil niet zo tussen in je ondergoed zitten en op het strand in je bikini Knipoog )Het was niet echt "lekker" af en toe best gevoelig, hij kon m'n rechter kant niet echt los krijgen, dus dat was niet echt prettig, nu gaat het wel, ben lekker een stuk wezen fietsen, overginds vond hij het geen probleem dat ik paardrijd, hij vond het zelfs goed voor m'n rug en houding.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:23

nou ik heb mijn vuurdoop ook gehad. deze orthomanueel zegt expliciet dat hij géén kraker is en idd. dat klopt.
hij is mijn wervelkolom en bekken nagelopen en dat mijn bekken scheef stond wist ik maar ook mijn bovenste nekwervels staan dwars naar voren en naar rechts, en de rest van mijn wervelkolom wervelt heen en weer naar boven. Bloos! nekwervels dankzij een auto ongeluk en de rest om het in evenwicht te houden. mijn onderrug begon op mijn 14e al te klooien.

mijn ortho duwt ook alles weer op zijn plaats en als hij wat dieper moet dan gebruikt hij een soort beiteltjes idd. ik ben nu ook wel moe en voel bepaalde plekken wat maar ik ben wel ontzettend enthousiast. ik denk en hoop dat hij mij weer recht kan duwen.

het zal ook een verschil met paardrijden geven denk ik. recht mens, recht rijden, recht paard??

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:28

ja het maakt enorm verschil met paardrijden. Als ik weer scheef ben, kan ik niet zonder zadel rijden, dan glij ik er zo af, als ik recht ben kan ik het wel, dat is de ultieme test altijd!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:51

PriscaZ schreef:

Ik heb trouwens inmiddels wel aangeleerd om als hij vraagt: "Je rijdt nu toch zeker niet?" Om dan vol overtuigen "Nee, natuurlijk niet" terug te zeggen...


Mijn vriend is 3e jaars fysio en leer dus ook super veel van hem. Maar als ik eerlijk mag zeggen, kan je beter stoppen met fysio of manueel als je je toch niet aan je oefeningen houdt of aan de dingen die je niet mag doen. Als je volledig wilt herstellen moet je je er toch echt aan houden, anders haal je niet het volledig eruit wat erin zit. Dit hoor ik ook heel vaak van mijn vriend, dat de mensen hun oefeningen niet doen en daar help je jezelf helemaal niet mee.

Tuurlijk weet ik zelf ook hoe moeilijk het is, maar eigenlijk mag je dus niet klagen als je je niet overal aan houdt Haha!

Een manueel kraakt btw wel, maar daar is niet de gehele behandeling op gebaseert want dat doet een chiro.

En om iedereen gerust te stellen bij de fysio lessen zit je ook wel eens zonder t-shirt dus ze zijn vanaf dat ze student zijn al gewent aan lichaams delen, maar toch zelf zou ik het ook niet prettig vinden Haha!