onderhals eraf rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

hoe onderhals eraf?

longeren bijzet
29 (100%)

Totaal aantal stemmen: 29


Anoniem

onderhals eraf rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:49

wie heeft er voor mij een tip om de onderhals bij een van mijn paarden eruit te rijden?
vaak rijd ik nu dit paard met een slof en dan stel ik hem diep en laag in (met weinig tot geen druk op de slof!!!!!!) en het is al een stuk beter geworden. maar nog zit er een groot gedeelte onderhals. in de dressuur rijd ik eigenlijk alijd winstpunten maar vooral met springen is het vervelend. hij heeft namelijk nog eens de neiging om zijn onderhals erop te zetten en dat is toch niet echt makkelijk rijden in een Z parcour!!

groetjes [naam]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:56

Beide, als je weet hoe je ermee om kunt gaan.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:29

ik heb ook een tijd een paardje gereden met onderhals... mij werd geadviseerd door mijn istructeur om met slof te gaan rijden en dan laag instellen... ook veel lage inuitjes springen met slof. is ook meteen goed voor het ruggebruik.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: onderhals eraf rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:21

vonneke schreef:
wie heeft er voor mij een tip om de onderhals bij een van mijn paarden eruit te rijden?
vaak rijd ik nu dit paard met een slof en dan stel ik hem diep en laag in (met weinig tot geen druk op de slof!!!!!!) en het is al een stuk beter geworden. maar nog zit er een groot gedeelte onderhals. in de dressuur rijd ik eigenlijk alijd winstpunten maar vooral met springen is het vervelend. hij heeft namelijk nog eens de neiging om zijn onderhals erop te zetten en dat is toch niet echt makkelijk rijden in een Z parcour!!

groetjes yvonne


Eeehh waarom grbuik je dan een slof als er toch weinig tot geen druk op staat? Probeer het dan in ieder geval zonder.
Tsja en dresuurmatig een Z-parcours rijden is helaas met een paard wat zijn hals erin gooit denk ik niet mogelijk. Op die manier krijg je de hals er nooit echt uit.
Dus veel dressuuren en minder springen, goed de bovenhals trainen en geduld hebben.
Succes!
Viv

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:28

Ik heb niet gekozen, omdat deze optie niet aangegeven werd, want ik zou beide doen, bijgezet longeren en met een hulpteugel rijden. Maar ik zou in dit geval een andere hulpteugel gebruiken dan een slof. Ik zou eerder aan willen raden voor een halsverlenger of Thiedemann te gaan. Bij deze hulpteugels is de inwerking minder van de rijkunst en de hand van de ruiter afhankelijk dan een slof (dit is niet om je aan te vallen, maar ik weet niet hoe je rijdt.)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 14:12

Ik weet niet of ik bij het rijden een hulpteugel zou gebruiken. Ik zou het paard wel heel rond en diep in proberen te stellen, zoveel als mogelijk is en altijd proberen verder te gaan zonder dat het uiteraard te veel spierpijn opwekt. Bij het longeren ben ik het meest voor de gogue, dat is een vriendelijk hulpmiddel (dat je toch streng kunt bijzetten). Met bijzetteugels kunnne paarden makkelijker gaan hangen. Veel overgangen hierin rijden, zowel onder het zadel als aan de longeerlijn. Overigens, die onderhals zul je niet echt wegkrijgen, misschien wel slapper. DE bovenlijn krijg je echter wel soepeler en ronder en dat kan aanzienlijk verbeteren.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:11

Spring je toevallig met een martingaal?
Daar kunnen ze zo lekker tegendruk op gaan geven als ze dat hoofd omhoog doen, ideaal voor het ontwikkelen van een onderhals.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:13

DAt kunnen ze met een slof ook margreet, als deze niet juist gebruikt wordt. Ik zou daarom voorlopig een paar keer longeren met en gogue, (deze geeft ook druk achter de oren) en als hij het nageven doorgeeft zou ik het onder het zadel gaan proberen. Als het effe kan ZONDER hulpteugel.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:16

heej...ik kom nu misschien dom over...maar hoe krijgt je paard zo onderhals...heb ik nog nooit gezien....hoe zie je dat eigenlijk??

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:18

Ja, maar met een slof spring je niet. En ze heeft vooral met springen last van die onderhals, dan gooit hij 'm in de strijd.
Ik dacht misschien voelt hij die martingaal als hij z'n hoofd omhoog doet en gaat daar dan dus juist tegendruk op geven met die onderhals. Waardoor dat hoofd niet omlaag komt en de onderhals alleen maar erger wordt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:38

ehm... bij ons op stal zijn mensen die springen met de slof hoor. Maar daar hoor ik niet bij, laat ik dat voorop stellen.
Als dat paard zijn hoofd omhoog doet bij springen, is dat omdat hij denk ik niet kan basculeren. Kennelijk komt hij te kort aan elasticiteit. Misschien moet ze daar eens aan gaan werken?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:43

je hebt inderdaad van die idioten. Is vragen om ongelukken als hij er een keer met z'n voorbeen inkomt. Krijg je mooie salto's van.
Maar ze had het over een Z parcours, ik neem aan dat ze die thuis niet dagelijks springt en op wedstrijden zal er ook wel niet met slof gesprongen worden Haha!

Er zal inderdaad wel een reden voor moeten zijn dat hij die hals in de strijd gooit en dus zeer waarschijnlijk z'n rug wegdrukt. Misschien ergens last van?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:45

last hoeft niet perse, gewoon gebrek aan training? Ze zou het paard bij het trainen extra rond en diep in kunnen stellen en hierin schakelen in tempo. Daarnaast zouden in-uitjes een goede gymnastische oefening zijn. Ze moet er wel iets aan gaan doen hoor. Anders krijgt dat paard straks nog een soort whiplash in de rug. Ik zal het vanavond eens aan de stalhouder vragen, dat is ook een springruiter, of hij er iets op weet.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:31

Ik ga maar weer eens met Margreet en Desiree mee *LOL*
Een paard dat zijn onderhals aanspant drukt meestal ook zijn rug weg en dat is niet echt bevorderlijk voor zijn gezondheid. Zet hij zijn onderhals pas op nu het hoger is of deed hij het altijd al?
Mijn paard probeert dit in het parcours(B) ook wel, in de training rijd ik dan een volte en stel hem weer rond in en op wedstrijd nu ook nog(heb toch geen haast). Meer dressuurmatig trainen zou kunnen helpen, maar ik ga ervanuit dat je dat al doet als ik het zo hoor Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:34

basculeren doet ie goed genoeg anders zou ie tekortkomen in een Z parcour. en inderdaad rijd ikm et mertingaal, maar als ik zonder rijd dan is ie vrij moeilijk te rijden.

verder zet hij zijn rug niet vast en gooit ie zichzelf niet tegen de martingaal in.

ik spring nooit met slof. en als ik niet in het wedstrijdseizoen zit word er weinig met dit paard gesprogen

het enige waarom ik die onderhals eraf wil hebben is voor het dressuren.

in-uitjes ga ik zeker meer oefenen!!

bedankt voor de tips!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:39

Ik heb even in jouw profiel gekeken Vonneke, omdat jij hier vlakbij woont (ben zelf eindhovense). Ik vind qua type jouw Jasper wel op mijn ruin lijken. Wat is hij voor afstamming?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:39

dat hij basculeert leek me voor een Z-paard ook wel logisch eigenlijk Haha! Anders liep hij daar nu niet. Maar dan is het toch vreemd dat hij wel zijn onderhals erop zet Verward
Met mijn pony heb ik trouwens heel veel rond en diep gereden(ook aan de longe) en veel in-uit werk gedaan. Dat heeft toen goed geholpen!

Iig veel succes,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:57

julio mariner X ULft. 11 jaar. heel lief. verder is er weinig over te vertellen.

vraag maar!!! groetjes [naam]

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 18:46

Veel paarden die hun onderhals er op zetten zijn gewoon erg druk, en maken zich dan sterk. Mijn pony gebruikt alleen de onderhals als hij meer haast heeft dan ik en perse door probert te drammen. Met buitenritten als hij druk is. Soms door andere paarden met wie hij wil racen (mag dus niet Knipoog ) en soms omdat hij snel naar huis wil (mag dus ook al niet...) of in de bak in een klierbui met veel energie, of als hij te kort wordt gepakt en hij daar tegenin gaat...
Ofwel: een eigenwijze of overenthousiaste pony/paard zet ook vaak een onderhals op als hij wordt ingehouden.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 21:44

pessoateugel en longeren. Trust me, ik ben een kenner qua jachtpaard onderhalzen en dit is hetgene wat het beste werkt Haha! . Beginnen met diep instellen, langzaamaan opbouwen tot een hogere stand. Maar nu bedenk ik me even dat het meer is voor het ontwikkelen van de bovenlijnspieren. De manier om de onderhals eráf te krijgen is denk ik uitzoeken waar het vandaan komt en dat voorkomen. Succes!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 09:15

Zonder hulpteugels veel lang en laag rijden en goed van achteren stimuleren. Je hebt de kans dat je met verkeerd gebruik van de slof de rug weer vast gaat zetten. Ook veel tempo wisselingen en goed van je hand af rijden. Dit is iets wat niet zo weg is maar flink wat tijd in beslag neemt. Hij moet leren de bovenlijn van de hals te gebruiken ipv de onderlijn.

Longeren van de passoa en dan vooral op de lang en laag stand zodat hij goed ontspannen over de rug loopt. Ook hier veel tempowisselingen zonder druk in de mond te nemen.

Ik heb hier veel goede resultaten gezien bij tuigers tja de toppers wat betreft onderhalzen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:18

Laura schreef:
pessoateugel en longeren. .........Maar nu bedenk ik me even dat het meer is voor het ontwikkelen van de bovenlijnspieren. De manier om de onderhals eráf te krijgen is denk ik uitzoeken waar het vandaan komt en dat voorkomen. Succes!


Zou het niet zo zijn, dat je, als je de bovenlijn ontwikkelt, de onderhalsspieren vanzelf minder ontwikkelen omdat die minder worden gebruikt? Lijkt me wel logisch, eigenlijk.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 12:47

Desiree schreef:
ehm... bij ons op stal zijn mensen die springen met de slof hoor. Maar daar hoor ik niet bij, laat ik dat voorop stellen.
Als dat paard zijn hoofd omhoog doet bij springen, is dat omdat hij denk ik niet kan basculeren. Kennelijk komt hij te kort aan elasticiteit. Misschien moet ze daar eens aan gaan werken?


Ja, tuurlijk en ze komt met een paard dat niet kan basculeren in het Z springen. Er zijn wel meer paarden die voor de sprong hun hoofd de lucht in doen hoor. En het lijkt me niet dat hij te kort aan elasticiteit heeft als ze al zo goed springt met hem.

Met slofteugel springen vind ik al helemaal belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 13:06

ik heb van de week les gehad bij morten djupvik en heb het met hem besproken. hij denkt dus dat mijn paard zijn hoofd omhoog doet om over de hindernis te kijken. ik heb een paar keer 'geprobeerd' hem rond naar de hindernis toe te sturen maar dan had hij het veel moeilijker met de afstand te bepalen. als ik jas. zijn hoofd hoger laat houden kan hij als het ware over de hindernis kijken en zijn afstand beter bepalen.

groetjes [naam]