wat is koudvuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

wat is koudvuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 14:35

Gisteren zag ik bij de kliniek een been met paard voorbij komen. Ongelooflijk hoe dik dat was.
Het is koudvuur kennelijk. Het paard, later hoorde ik dat het er een van ons was, heeft in de sloot gelegen en er dit aan over gehouden.

Wie kan me uitleggen wat het is en wat zijn de genezingskansen?
Laatst bijgewerkt door Caroline81 op 03-09-04 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:37

Koudvuur betekend dat het weefsel aan het afsterven is. Meestal wordt dat gedeelte geamputeerd om verdere "rotting" te voorkomen. Er is geen genezing voor.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 14:55

gangreen dus?
Scheve mond maar hij is nog harstikke jong.

Maar waarom zwelt zo'n been dan helemaal op, is dat dat gas dan? Het zag er meer uit als een olifantsbeen. Hij belast het ook.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:58

Hmmm... ik ken dit alleen van Discovery channel Haha!

Bij mensen bv die in de bergen vastzaten. De voeten zwollen helemaal op van de kou en gingen ontsteken. Uiteindelijk werden ze zwart en hadden ze dus gangreen/koudvuur. Toen werd er verteld dat de cellen van de huid gingen kristalliseren door bevriezing en zo gingen uitzetten. Dit is een onomkeerbaar proces, waarbij de celwanden breken en zo het "rotten" ontstaat.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:59

Caroline81 schreef:
Maar waarom zwelt zo'n been dan helemaal op, is dat dat gas dan? Het zag er meer uit als een olifantsbeen. Hij belast het ook.


Kan het geen bloedvergiftiging zijn geweest?

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:50

Gangreen (koudvuur) betekent het afsterven van weefsel. Het weefsel sterft af en begint te 'rotten' doordat de bloedtoevoer ontoereikend is. Onvoldoende bloedtoevoer lijdt tot onvoldoende zuurstof. Wanneer weefsel geen zuurstof meer krijgt, kan het niet voortbestaan en zal het langzaam afsterven. Oorzaken van gangreen zijn verwondingen, brandwonden, bevriezing. Ziekten als aderverkalking, embolie, trombose of diabetes (suikerziekte) kunnen ook gangreen veroorzaken.

Met dank aan mijn zus dr medische boeken Haha!
Zoals al Tyrza al meldde, het is ongeneesbaar. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:04

Tyrza schreef:
Kan het geen bloedvergiftiging zijn geweest?


Bloedvergiftiging ofwel Einschutz of olifantsbeen, kan idd ook een oorzaak voor koudvuur zijn.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 09:39

hij was gisteren weer thuis. Ze hadden een gat in z'n bil gemaakt en er was 3 liter vocht uitgekomen.
Nu moeten ze elke keer de slang erin zetten en het volspuiten met water en weer leeg knijpen.
Ik vind het zelf niet een typisch gangreen beeld maar misschien dat het bij mensen anders is ofzo Verward

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:00

Hm, de behandelwijze duidt er nu eerder op dat er onderhuids een enorm abces gezeten heeft en dat is idd wat anders.
Nu de rommel eruit is en het iedere keer gespoeld wordt, heb je toch een goede kans op een redelijk snelle verbetering, al zal het even duren voor zo'n groot gat weer dicht gegroeid is, want dat gebeurt van binnen uit.
Laat nog even horen hoe het verder gaat met hem, wil je.
Sterkte.


Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 12:13

Ze hadden het inderdaad over abcessen. Maar daarnaast bleven ze volhouden dat het koudvuur was. Voor wat ik er tot nu toe over heb gelezen kan dat theoretisch gezien niet.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:33

Als in een bepaald gedeelte van een lichaam, de doorbloeding niet meer functioneert (om wat voor reden dan ook) dan sterft het af en onstaat er daarna koudvuur, althans zo heb ik het geleerd. Een abces is echter een ingekapselde infectie, die of afrijpt en doorbreekt (o.a. droes) of als dit te diep zit, opengemaakt wordt en gespoeld, maar waar bij mijn weten geen koudvuur aan te pas komt. Misschien dat als het proces onbehandeld blijft, het wel kan omslaan in koudvuur?

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:09

Ik ken iemands die zijn paard had en olifantsbeen overgehouden aan koudvuur. Het zag er niet uit! maar het paard had absoluut geen last ervan, en liep volledig regelmatig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers