Ik ben lid geworden van een snert-vereniging....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Ik ben lid geworden van een snert-vereniging....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 01:28

Vanavond mijn eerste ledenvergadering van de nieuwe rijvereniging bij gewoond... (ik woon hier nog niet zo lang)

Tsjong, dat viel even zwaar tegen zeg. Ruzie in het bestuur, penningmeester die gelaten aftrad, nieuw bestuurslid praktisch niet te krijgen, chronisch geldtekort, te weinig leden, geen voorzieningen (zoals koppie thee na de les), lage opkomsten bij uitstapjes en vergaderingen...
Wat een ellende....

Lopen ze te klagen dat ieder lid zijn eigen boontjes dopt, dat dat niet echt een vereniging meer is, en ondertussen is het wedstrijd-secretariaat nog te beroerd om iemand op te bellen om te zeggen dat de startkaart eindelijk binnen is....
Kennelijk is het wedstrijdsecretariaat een heel imposante baan, want het nieuwe bestuurslid wilde alleen aantreden als wedstrijdsecretaris...tsss.....
En ook die stelde op voorhand al dat ze niemand zou gaan bellen om eventuele starttijden door te geven oid......

Nou, da's lekker...
Wat een Boos! -vereniging....
ik denk dat ik maar eens om me heen ga kijken, zien wat er verder nog in de buurt aan verenigingen is.....
BLEEEHHHH Misselijk

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 08:03

Komt me bekend voor, dat gedoe. Behalve dan dat wij een goed wedstrijdsecretariaat hebben. Onze vereniging bestaat al jaren uit kemphanen in het bestuur en op dit moment is er weer een crisis gaande. Een aantal leden heeft in samenwerking met de ereleden besloten de voorzitter af te willen zetten, een motie van wantrouwen in te dienen en nog meer van dat gedoe. En dat komt dan weer voort uit onenigheid over de kosten van het nieuw op te richten verenigingsboekje. Wat een gedoe, zeg. En niemand die er bij stil staat dat bestuurslid zijn een hele klus is. Een nieuwe voorzitter is echt niet zomaar even gevonden, laat staan iemand die er ook nog geschikt voor is!

Gelukkig ben ik alleen lid omdat ik altijd op het dressuursecretariaat help en dan ook deel kan nemen aan de leuke uitjes die georganiseerd zouden worden, maar als ik dat geruzie zat ben stap ik gewoon weer op! Kan m'n tijd wel beter gebruiken dan te luisteren naar al dat gekift. Gaaaap

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 08:46

Heel herkenbaar!
Onze vereniging is eigenlijk qua leden ontzettend gezellig, ik kan met een aantal mensen gewoon heel goed en zou ze niet willen missen.
De vereniging rijdt al jaren bij de manege met dezelfde naam, zijn als het ware gekoppeld.

Ze zitten met te weinig leden, maar als er eens iemand les gaat nemen bij de manege met een eigen paard, en dus net zo goed bij de vereniging les zou kunnen nemen, dan wordt dit niet tegen die persoon gezegd, zo van: "Waarom kom je niet gezellig bij de club i.p.v. de manege rijden".
Is tenslotte dezelfde locatie alleen dan een vereniging.

Waarom wordt dit niet gezegd?
Omdat degene die haar les geeft bij de manege (rijdt ook bij de vereniging), mede-eigenaar is van de manege, en liever heeft dat ze daar blijft rijden (centjes).
Lid van de club zou betekenen dat de manege een klant verliest en dan worden de clublessen dus drukker...
Terwijl ik drukkere clublessen gezelliger vind, het is er op het moment heus nog niet te druk.

Bij de manegeruiters heeft de vereniging echt de naam van "Daar rijden alleen de betere ruiters". Gaaaap
Echt pure onzin dus, maar het is wel een drempel, waardoor al een stuk of vier mensen met eigen paard niet bij de vereniging gingen lessen.
De lesgever op de manege legt nooit iets uit over 'wat een vereniging inhoudt', dus blijft het voor velen een ver van mijn bed-show.
Dat je er ook best met een verzorgpaard/bijrijdpaard kan lessen is vaak niet eens bekend.

Ach ja om nog maar niet te spreken over de kritiek binnen de vereniging op iedereen, eigenlijk best komisch hoe moeilijk sommige mensen kunnen doen.
Het is dat ik zo gehecht ben aan enkele personen, en gewoon wil proberen de hechtheid en gezelligheid en enthousiasme terug te brengen bij de club, ik ga er gewoon voor.
Mocht dat echt niks worden dan kan ik altijd nog een andere vereniging zoeken zucht.
Maar er zitten wat nieuwe leden aan te komen, fris windje waait er al door de club met de nieuwe spring-instructrice (ze doet het erg goed!), dus...
Nieuwe zomer, nieuwe kansen! *LOL*

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 09:06

Bij ons is de RV erg verbonden met de stal. Activiteiten zijn dan vaak ook voor zowel de RV-leden als de stalklanten. Dat is erg onduidelijk. De staleigenaren zitten in het bestuur en het de rest van de bestuursleden volgen de staleigenaren blind. Dat is jammer. Vers bloed, mensen die het dus niet altijd perse met hun eens zijn, is wel lekker. Wij hebben een klusjesdag op stal, maar het is niet duidelijk of dit nou stal of RV activiteiten zijn. Iedereen krijgt dan de vraag( lees verplichting) om te helpen. Je bent dan vaak met stalklussen bezig terwijl het als RV-activiteiten wordt gepresenteerd. Rare situatie. Mijn paard is een jaar op rust en heb mijn lidmaatschap opgezegd. Ik weet niet of ik na dat jar als ze goed is weer wedstrijden kan en wil rijden. Als ik wel ga starten wordt ik van een andere RV lid. Daar rijd ik de meeste wedstrijden.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 11:06

Ik wil hier maar 1 ding overzeggen.: het is makkelijk om je vereniging af te kraken, maar ga zelf maar eens in het bestuur zitten en doe het beter!

Het is echt een hondebaan, mede om het commentaar dat je altijd krijgt van de leden, terwijl je er genoeg tijd in stopt.
Vrijwilligers zijn steeds moeilijker te vinden, onze samenleving is wel erg individualistisch ingesteld.

Moest me even van het hart .... ben nl. zelf bestuurslid (maar dat begrepen jullie al Knipoog )

renee_m

Berichten: 730
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 14:16

wij hebbern een super vereniging!!!!! (SLIJM SLIJM)
ZIJN HET VAST VEEL MENSENMEE EENS Haha! Party!! Party!! Party!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 15:44

Helemaal mee eens Fitz, je hebt groot gelijk.
Maar als mensen van de vereniging die IN het bestuur zitten totaal niet enthousiast zijn...
Sinds een tijdje waait er gelukkig met wat nieuwe leden weer een fris windje door de club, maar het is echt een hele tijd slecht geweest.
Zo slecht dat ik er zelf over heb gedacht om in het bestuur te gaan zitten ondanks dat ik nog nooit wedstrijden heb gereden en de balle verstand er van heb.
Maar toen kreeg ik kanker en jah.
Toch heb ik zelfs tijdens een chemokuur, toen we een wedstrijd hadden, geholpen met juryleden hun koffie brengen, ringmeester zijn, etc.
Omdat anderen het gewoon vertikten.
Dan zit ik wel niet in het bestuur, maar ik doe wel vaak wat voor de club, en ook voor de manege zoals even helpen met opzadelen bij de lessen of zo...

Wie weet ga ik volgend jaar, als ik wat meer ervaring heb, in het bestuur.
In elk geval kunnen ze tijdens wedstrijden enz. altijd op mij rekenen als er iemand nodig is om te schrijven, parcours helpen opbouwen, dat soort dingen.
Vorig jaar gingen we het parcoursmateriaal wassen!
Met doekjes en water en zeep, en dan maar alles afnemen enz. Gelachen...
Was voor het eerst sinds tijden dat ik mijn instructeur hoorde zingen. Als ik nu dat nummer hoor denk ik steeds aan hem.
Hij heeft een nieuwe liefde gevonden hihi, en is zo gelukkig, zit gewoon beter in zijn vel. Dan voel ik me dus echt lekker als ik dat liedje hoor!
Wat een parcour opbouwen wel niet kan doen.. *LOL*

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 15:48

Ten eerste, ik ga totaal met Fitz mee.
Ook voor mij is het herkenbaar. Een paar jaar terug lag onze club ook in puin. Motie van wantrouwen, ruzie's, ontslagen instructrice..... gezellige boel dus. Maar er werd 'schoon schip' gemaakt. Een gedeeltelijk nieuw bestuur, nieuwe (en goede) instructrice en een behoorlijke opruiming in het ledenbestand. Nu is het een heel gezellige en gezonde club. In zo'n 3 jaar is het aantal leden bijna verdubbeld!
Dus misschien is het het waard om ze nog een kans te geven?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 17:43

pfff lijkt me werk wel Haha!

daarom wordt ik dus nooit lid van dit soort clubjes
Zelfs als je niet in het bestuur zit zeuren ze al.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 18:35

Carola, vind ik ook!
Daarom ga ik er ook niet weg, ik wil helpen om de club weer helemaal zoals vroeger te maken zeg maar.
Gezellig, wat groter, we hebben nu een nieuwe enthousiaste instructrice die erg goed springles geeft, volgens mij kunnen we er een leuke club van maken!
Een vriendin van mij komt binnenkort ook met een leuk paardje bij ons rijden, zij is ook errug enthousiast en wil graag helpen enz. dus...

Al met al zit er heus wel toekomst in onze club die nu nog half in slaap sukkelt soms...
Maar nog even en de zon komt op, en reken maar dat ik dan voor wekker speel:
TRRRRRRRRRRRIIIIING!! Party!! Party!! Party!!
Wakker worden, nieuw seizoen, we kunnen een hoop leuke dingen doen!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 21:58

Dees.. ik begrijp je helemaal! Lachen Als ik jou was zou ik toch maar overstappen naar de Deelenruiters. Lekker ongespannen sfeertje. Niet al te groot (wordt het nog wel, want ik kom er waarschijnlijk met 2 paarden bij *LOL* ) Goede organisatie. Leuke uitjes (oa. een weekend weg), fatsoenlijk les. 's winters in de binnenbak van de Haan (dressuur + springen). Zomers springen bij propala in het land *LOL* en dressuur durf ik je 's zomers niets over te vertellen. Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 09:08

Mmh ik ben vorig kjaar ook gevraagt om te helpen maar het is idd een hondebaan ik heb nee gezegt. 40 uur werken en een paard en vriend en hond bleef er net te weinig over. Ik zou het wedstrijdsec. gaan doen Haha! het zou mee ongeveer 10 uur in de maand kosten nou ik heb die simpel weg niet.

Omdat ik er toch altijd wel ben met wedstrijden ben ik ander werk gaan doen. Ben gaan omroepen bij de springwedstrijd ik vind het leuk en ik kan zelf mijn tijden opgeven. Ook al rij ik mee een oplossing is er altijd wel. Ik zie veel bekende ruiter en dat onder het genot van een kopje koffie en vaak leuke jury´s (vaak dezelfde). Ik ben meestal toch wel aan het kijken en of ik nu langs de kant sta of ik zit in dat hokje ?? En het is zeeer leerzaam.

Ik heb het nodige vrijwillergers werk gedaan in het verleden (volleybal duurrecord 100 uur volleyballen) en het is hard werken voor weinig resultaat. Oke al je er tegen kan is het toppie Haha! .

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-02 09:42

Ach, het gaat mij er niet om het bestuur af te z....., ik heb zelf ook in een verenigingsbestuur gezeten, en dat was inderdaad veel werk, weinig waardering.

Toch, er is iets grondig mis met een vereniging als een volwassen vent die professioneel carriere maakt, met een brok in de keel van emoties tijdens een ledenvergadering aankondigd niet langer in het bestuur te willen zitten. En als zeker 3 van de 4 aanwezige bestuursleden aangeven dat het allemaal beter voor de vereniging is als de lessen niet meer werden gehouden en iedereen lekker administratief lid werd, want de lessen zijn zo duur. en dat de opkomst bij zo'n vergadering werkelijk maar 8 van de 27 koppen telt.....

Dat ligt niet aan het bestuur, dat ligt aan de cultuur binnen de vereniging. Hoe ga je met elkaar om. Nou, in deze vereniging moeten ze nog een boel leren.....
En dan lopen ze te roepen dat gezelligheid en vereniginsgevoel dingen zijn van vroeger. Ammehoela! De vereniging waar ik twee jaar geleden lid van was, zat veel menselijker in elkaar en kon met minder leden zeker wel rondkomen. Eigenlijk iedereen komt naar de les, bijna iedereen gaat elk jaar mee op de uitstapjes en zo voorts.....En zo doen ze het nog steeds!

Dit is gewoon een snert-vereniging....jammer dat ik lid ben geworden....

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:39

Mhh dat administratief verhaal is heel goed te begrijpen je ziet het bij ons ook.

Vroeger hadden we allemaal les van Mieke we reden ook gewoon in de manege lessen mee. En we hadden een instructeur voor het springen en die gaf iedereen les. Maar het is allemaal verandert iedereen heeft iemand anders vaak staan er 5 mensen les te geven (tegelijk). De vroegere personen geven nog wel les maar nu aan minder waardoor er wel intemsiever les gegeven wordt. Dus eigenlijk is het een verbetering als het niet bevalt ga je naar een andere les klant.

De landelijke dressuurlessen zijn al vervallen bij ons gewoon omdat er geen animo voor was dus waarom zal ze er gaan staan ? Ze kan dan beter die mensen priveles geven dan leverd het nog wat op voor haar.
De springlessen gaan wel goed alleen zie je dat ze nu bij 2 verschillende mensen lessen en ik vraag me af hoe lang dat nog goed gaat. Want met de dressuur werkte dat al niet dus ik zie geen verschil met springen.

Waarom deze veranderingen ?? denk dat de mensen andere eisen stellen aan lessen en het allemaal zelf willen bepalen ipv te lessen in een groep. Misschien een beetje verwend Maar ja de mensen hebben tegenwoordig het geld ervoor. Ze willen allemaal in een jaar naar het Z nou ja dat leer je niet als je in een groep hobbelt Verward .

Ik denk idd Dees dat het beter voor de vereniging is om idd administratief te worden ipv met lessen. De tijd en geld wat dan vrij komt kan je dan misschien in leuke wedstrijden steken of competitie van de vereniging zelf die werkt altijd wel.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:55

De vereniging waar ik lid van was toen ik nog in Drachten woonde was ook een ramp. Altijd gezeik, altijd werd er echt hulp GEEIST met wedstrijden etc. En er zijn genoeg mensen die niet altijd kunnen en daar werd iedere vergadering weer over gezeurd. Tsja, frustrerend voor het bestuur, snap ook best dat zij een hoop moeten regelen en er een hoop tijd in steken, dat waardeer ik ook echt wel. Maar het ging mij meer om de manier waarop. Daarbij was het ook nog eens verschrikkelijk duur.

Nu ben ik lid van een kleine vereniging, die in verenigingsverband geen lessen geven. Er zijn maar een stuk of 6 wedstrijdrijdende leden, maar nooit gezeik en daarbij erg erg goedkoop!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:46

Ik heb een supervereniging .
echt top zoals ze alles regelen.
er zijn wel geen lessen en alleen maar wedstrijden maarja das toch een hoop gedoe.
ze doen nergens moeilijk over echt super gewoon.
mhhhh misschien toch maar eens een bosje bloemen sturen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:57

Wij hebben een leuke rijvereniging. Er is afgelopen jaren niet zoveel ondernomen, behalve uiteraard de wedtstrijd organisatie. Nu organiseer ik min of meer de clubdag dit jaar; een uitje naar het strand. De leden zijn onderling leuk en gezellig. Als er wedstrijd is, organiseert de moeder van smaxie dat (die zit in het bestuur, en smaxie is uiteraard ook lid). Die neemt een hoop werk op zich en regelt alles in een keer goed. Inschrijvingen regelt ze ook, is precies op de hoogte van de regels enz. Bij ons zitten ook nog Cruutje en Biebel van bokt. Als het wedstrijd is, helpt iedereen mee en dat zijn gewoon gezellige dagen waar we een hoop lol hebben.
De rijvereniging hebben we zelf opgezet. De moeder van Smax kwam met het idee en Biebel en ik en uiteraard ook smax deden gelijk mee, van af het prille begin. We bestaan nu 5 jaar.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:00

Onze ponyclub is SUPER!!! Pling Pling
We hebben 2 x in de week les en het is gewoon bij ons op stal, dus geen gehannes met trailers enzo! Cool Als we naar concoursen gaan zijn we vaak de hele dag weg omdat we gezellig met gezamelijk vervoer gaan. Echt super gezellig die wedstrijden. Pling Ook zijn er veel dingen te doen netzoals afgelopen zondag een spelletjes dag in onze kring. Was echt leuk. En de vaardigheidsexamens e.d.! Cool

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:02

Het rare is dat het vaak bij de ponyclubs beter gaat dan bij de paarden ?? Zijn de paardenruiters meer zeikers ??denk het wel Frusty

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:06

Voor ponyclubs wordt veel meer geregeld. Enerzijds worden er meer eisen gesteld (na verloop van tijd is het de bedoeling dat je altijd mee gaat op wedstrijd), anderzijds is het vervoer geregeld, dat hoeven de kinderen niet zelf te doen. Dus doen ze alles samen, samen uit en samen thuis. Dan krijg je dus meer acties in clubverband en dus saamhorigheid. Een rijvereniging kan meestal niet zorgen voor vervoer, dat moet je allemaal zelf regelen. Dus krijg je dat iedereen op zijn eigen tijden op wedstrijden gaat en weer naar huis. Daarnaast hebben volwassen mensen een drukker leven met verplichtingen, veel drukker dan kinderen. als aan alle kanten aan je getrokken wordt, blijf je niet op je gemak nog eens even na. Daarom zijn ponyclubs in die zin gezelliger.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-02 13:18

Nou, dan wordt ik weer gezellig lid van een ponyclub! Haha!

Ik wil ook gezelligheid, samen uit, samen thuis, zaklopen met de knol aan een touwtje en 30 cm hoog springen.....

Heb ik nu last van een generatiekloof, of ben ik erg laat met volwassen worden?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:23

*LOL* ik mis dat ook hoor, gewoon lekker ouwehoeren met de pony's en toch netjes je proefje neerzetten zonder al teveel spanning.
Ik had het vandaag nog met Marloes-Joy over, dat de stap om na je ponytijd weer wedstrijden te gaan rijden toch wel heel groot is als je er een paar jaar tussenuit bent geweest. Alles wordt veel officiëler en minder sfeervol volgens mij.
Ik wil ook wel zaklopen met de knol aan een touwtje. Misschien een goed idee voor de volgende boktmeeting?
"Apekooi voor dressuurprikkers" ofzo zodat iedereen eens ff lekker kan ontspannen Haha!

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 20:08

Haha! Ik doe mee Cody!!!! Haha! (ben ook een groot kind...)

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 21:41

ja reneetje en nath onze ponyclub is echt super!!! jammer dat je mij volgend jaar moet missen dat maakt het meteen minder leuk he? hahahaha Haha! Lips are sealed