vos met zwarte vlekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

vos met zwarte vlekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 00:07

ik ben vandaag met een vriendin meegeweest naar haar bijrijdpony (die morgen weggaat jammer genoeg Verdrietig Verdrietig maar daar komt een jong onbeleerd ruintje voor haar voor terug wat de pijn wel een beetje verzacht, maargoed) en die daar staan meerdere pony's/.paarden en ook nog 1 paardenveulen.

dat veulen is nog geen jaar en staat hier op stal omdat ze geen geschikte wei kunnen vinden, is nl hengst, en was erg smerig.
niks gewend en vond alles eng, we hebben 1 rondje op het erf gestapt en toen weer terug de stal in en daar gepoetst.

wat was dat beest smerig zeg, grote (mest)plakkaten op buik en kont en veel plukjes haar die er aan hingen.
zeer lang bezig geweest (vind het poetsen dus ook eng en achterbenen waren niet altijd even lief, dus geduld was er nodig, ook doordat ie zo smerig was) maar het resultaat mag er wezen.

nu ontdekten we ook zwarte vlekjes, niet groot maar wel duidelijk te zien.
was geen smeer, maar echte zwarte vlekjes.
verder is het veulen gewoon vos, staat ook op een of ander papier (zelf niet gezien dus), maar geen vermelding van die zwarte vlekken.
en die zijn er toch overduidelijk wel.
hij is hier nog niet zo heel lang en ze zijn ook druk bezig met weiland zoeken (voordat ik daar reacties over krijg, heb er nl zelf verder ook niks mee te maken), maar vanaf het moment dat ze hem hebben, heeft ie dus ook al van die vlekjes.
alleen waren ze nu nog beter te zien nu al dat smeer weg is.

er bestaan wel veraderelijke kleuren pony's, dat weet ik wel, maar kheb nog nooit eerder gehoord van een vos die ineens zwarte vlekjes krijgt Verward
waar kan dit door komen?

ziekte, schimmel, pigment (maar dan wordt het toch wit en niet zwart?), allergie of iets anders Verward

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 01:10

Een vos met zwate vlekken is heel normaal, in de VS is dat de Chesnut ipv de 'gewone' sorrel (vos).
Vaak zijn er ook zwarte haren in de manen en staart te vinden.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 15:36

yep, komt best wel veel voor bij vossen (nu ik er op let) Talida zit onder, en inderdaad heeft zoveel zwart in dr manen en staart zitten dat je bijna denk dat ze een bruine is ipv een vos

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 17:17

volgens mij haddie geen zwart in manen of staart, maar dat weet ik niet zeker meer.

maar als ie al vanaf het begin vos met zwarte vlekjes was, dan had dat toch op het papier moeten staan?
en dat stond er dus niet, dus er is grote kans dat het van later is.

wat op zn buik en kont en ook nog iets op de hals enzo, gewoon een paar zwarte haartjes in ronde vorm bij elkaar.
paardje is duidelijk vos (lijkt dus niet op een bruine of wat anders) behalve die zwarte vlekjes dan.

en er komt normaal toch wit (of geen) haar terug bij een ongelukje oid (bet van een ander paard, val etc etc) en geen zwart?
denk ook niet dat het van zoiets is, want hij heeft er best wel een boel.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 18:12

Het is heel normaal dat vossen soms zwarte vlekjes hebben. Ook al ze niet eens zo heel donker zijn.
Isolda is een rooie vos en heeft zo'n zwarte stip op haar kont. Ongeveer een rijksdaalder groot. Hangt van het jaargetijde af hoe goed je het kan zien.
Isolda heeft dit altijd gehad, is er mee geboren en het is niet een of andere enge huidziekte of aandoening Lachen
Deze vlek staat ook niet op het stamboekpapier, wel de bruine stippen die ze op haar witte been heeft. Ik denk dat het komt doordat het niet zo heel erg opvalt. Een witte vlek, dat steekt af, valt direct op. Zwart op bruin niet.
Isolda zit ook onder de witte haren in haar flanken, ze is een beetje stekelharig.
Mij is eens verteld dat zwarte stippen en witte haren komt door vosxvosxvos te fokken, maar of dat waar is Verward

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 22:57

x
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 08:01

Die van Tal staan inderdaad ook niet op dr papieren, wel de zogenaamde vosvlekjes (de bruine stipppen in de witte gedeeldes zoals bles en sok). Volgens mij zijn de vlekken al groeter dan vorig jaar, en met dr zomervacht een stuk duidelijker. Sommige zijn al zo groot als mn hand! Moeder is inderdaad vos, maar vader donkerbruine

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 09:01

Waarschijnlijk heb je het over de zogenaamde 'Bend Or Spots'. Dit soort zwarte vlekken komen veel voor bij paarden met een sorrel/chestnut = vos basiskleur. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ook bij Palomino's voorkomen.

De vlekken zijn vernoemd naar het Engels Volbloed Bend Or waar ze voor het eerst bij gespot werden.

Een soort van moedervlek maar dan bij paarden.

Op mijn site vind je enkele foto's van paarden met dergelijke vlekken.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 22:03

iroko heeft dat ook kijk maar op de foto's op zijn kont Haha! .

Ik heb gister een bijna zwart paard gezien met allemaal kleine witte vlekjes ook echt wit echt heel apart hadden ze zelf daar ook nog nooi eerder gezien

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 14:58

Ik heb het ook wel eens gezien bij paarden die helemaal voskleurig waren (ook manen en staart) en die ergens een zwarte vlek hadden. Zijn volgens mij gewoon pigmentvlekken. Als ik mijn kat kaal zou scheren zal die ook een vlekje ergens hebben zitten die je zo niet zo goed ziet. Meestal zie je het pas goed als ze kortharig zijn (geen wintervacht).
Ik denk dat dat zwarte paard iets van wormen heeft gehad waardoor hij witte vlekjes heeft gekregen, bij mij op de manege is namelijk ook een paard geweest (leeft niet meer) waarvan ik weet dat hij vroeger wormen heeft gehad. Je ziet ook wel eens van die paarden die helemaal bruin zijn en dan een witte vlek op hun buik hebben. Gek gezicht. is dat..
Groetjes van Jessica.