Achterbenen tijdens de piaffe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Achterbenen tijdens de piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:33

Wat ik altijd geleerd heb, is dat een goede piaffe-uitvoering bestaat uit een paard dat sterk buigt in spronggewricht en koten van het achterbeen, de voorhand ontlast en daardoor ontstpannen de voorbenen hoger kan optillen.

Laatst zag ik een video van een stierenvechterspaard dat ook piaffeerde, maar toen dat paard van voren gefilmd werd, zag je heel erg duidelijk de achterbenen naar opzij bewegen zodra de piaffe werd ingezet: Hij zette ze heel sterk wijdbeens neer op de grond, zodat van de voorkant gezien de voorbenen tussen de achterbenen stonden.

Bij dressuurwedstrijden zie ik juist vaak weer een andere variant, waarbij het paard de achterbenen niet wijdbeens neerzet, maar juist opzij uitzwaait om het neer te zetten achterbeen precies midden onder het lichaam te plaatsen. Bonfire had daar een heel sterk handje van. Het andere achterbeen wordt dan naar de andere kant uitgezwaaid en bij de terugzwaai ook weer in het midden geplaatst, waar de andere hoef (die nu uitzwaait) net stond.

Waarom doen deze paarden dit? Het lijkt mij geen van beide een teken van het accepteren van zware verzameling of een goed evenwichtsgevoel. Het lijkt er namelijk op dat beide varianten een poging zijn om de achterbenen niet continu gebogen te hoeven houden: door ze opzij weg te zwaaien of wijd uit elkaar te plaatsen kun je ze ook tijdens het laten zakken van de achterhand langer maken dan wanneer je ze precies in het spoor van het voorbeen houdt. Of heeft dit puur met de bouw van het paard te maken en niets met het ontlopen van verzameling? Ik vraag het me af en ben erg benieuwd naar wat jullie daarover denken.

Djammie
Berichten: 70
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:39

Ik denk dat het te maken heeft met de bouw van een paard; een paard is van achteren nu eenmaal breder als van voren...

Dit zie je ook tijdens andere oefeningen, een paard loopt met zijn achterbenen wat "wijd" als je het bekijkt als hij recht op je afrijdt.
Dit is ook de reden dat je het paard altijd netjes recht gesteld moet rijden in de bak, als zijn buitenschouder evenwichtig loopt aan de heup aan de buitenkant loopt je paard dus eigenlijk een beetje scheef....

Groetjes !!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:42

ook al weet ik erg weinig van de piaffe, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een paard als bonfire verzameling zou ontlopen. het laatst lijkt me dan ook de meest waarschijnlijk van de 2, maar wie weet zijn er andere oorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:04

Er zijn bijna geen paarden in de wereld die echt kaarsrecht kunnen piafferen. (er staat er hier overigens eentje op stal Bloos) De meeste paarden hebben een iets zijwaartse beweging in hun bewegingsafloop zitten en dat zie je hoe dan ook terug in de piaffe. Dat is wat je Bonfire ziet doen. Zou je die uitslag minder willen maken dan zou je hem dus minder diep moeten laten zitten. Ik vind de uitspraak "daar had Bonfire een handje van" dus niet helemaal op zijn plaats eerlijk gezegd.

Het wijdbeens gaan achter is idd een manier om het dragen makkelijker te maken, je ziet dat dus vaak als uiting van nog onvoldoende balans. Het is overigens niet zo dat je daar helemaal niets aan kunt doen. Veel jonge paarden beginnen iets wijd en kunnen naarmate ze meer kracht ontwikkelen steeds geslotener blijven. Je ziet ook vaak dat ze de achterhand er ahw te ver onder schuiven, en dan wel heel wijdbeens gaan om nog hun balans te bewaren.

Het is nou eenmaal geen kwestie van knop aan of uit, het is een groeiproces. Salinero kon nu in Athene al veel dieper gaan zitten dan ik hem in Mechelen zag doen bijvoorbeeld.

On Top van Judith Scholte is trouwens ook een paard met een bewegingsafloop die vrijwel niet uitzwaait.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:22

Zep schreef:
Het wijdbeens gaan achter is idd een manier om het dragen makkelijker te maken, je ziet dat dus vaak als uiting van nog onvoldoende balans. Het is overigens niet zo dat je daar helemaal niets aan kunt doen. Veel jonge paarden beginnen iets wijd en kunnen naarmate ze meer kracht ontwikkelen steeds geslotener blijven. Je ziet ook vaak dat ze de achterhand er ahw te ver onder schuiven, en dan wel heel wijdbeens gaan om nog hun balans te bewaren.

Salinero kon nu in Athene al veel dieper gaan zitten dan ik hem in Mechelen zag doen bijvoorbeeld.


Hier ben ik het totaal mee eens. Ga zelf maar eens boven een WC hangen, om je gewicht te kunnen behouden zet je je benen ook verder uit elkaar (niet echt smakelijke uitleg maar ja wel begrijpend)
Dat is bij paarden ook zo. Kijk eens naar Goliath van Arjen die gaat enorm zitten en zet dus ook zijn achterbenen wijd eronder. Vind hem wel iets beter voorbeeld als Bonfire, die laat achterhand verder erachter erstaan. Maar ja heeft toch de top gehaald, dus is maar net waar ze van houden, maar zo heb ik het persoonlijk niet geleerd. Wel net zoals op wijze van Arjen.

Viel mij ook gelijk op dat Salinero dieper ging zitten inderdaad. Maar dit paard is nog jong en moet dus nog kracht opbouwen en je ziet het resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:27

Maar die zet zijn benen echt wijd neer op de grond. Bonfire slaat ahw zijwaarts uit en zet ze vervolgens wel vlak naast elkaar neer.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:31

Zep schreef:
Maar die zet zijn benen echt wijd neer op de grond. Bonfire slaat ahw zijwaarts uit en zet ze vervolgens wel vlak naast elkaar neer.


Ja dat klopt. Bonfire zet ze naast elkaar neer uiteindelijk omdat hij die belasting niet van achter heeft wat Goliath wel heeft natuurlijk. Omdat Goliath zo ver zakt (zie je toch maar heel weinig) moet hij wel erg wijd blijven. Overigens weet ik ook niet of dat wel helemaal goed is voor paard, maar goed hij heeft les van de deskundige zelf natuurlijk Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:22

De piaffe is nu eenmaal een erg moeilijke balans oefening voor het paard, dus om zijn evenwicht te houden, zal hij daarom wat naar buiten uitwijken bij het optrekken van de benen. Dit, omdat MOCHT hij zijn balans verliezen, hij zichzelf kan opvangen.

Hoe meer het paard eronden komt, hoe meer het zwaartepunt naar het midden gebracht gaat worden (omdat hij zichzelf niet meer vanuit de achterhand kan dragen) en er gauw een evenwichtprobleem kan ontstaan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:30

Zep schreef:
On Top van Judith Scholte is trouwens ook een paard met een bewegingsafloop die vrijwel niet uitzwaait.

Potver!
Steel je zo mijn voorbeeld weg!
Laten we afspreken dat jij voortaan de paarden bij jullie op stal aanhaalt, dan mag ik Juud als voorbeeld Haha! *LOL*

Maar inderdaad is dit 1 van de weinige paarden op niveau die echt kaarsrecht is. Een genot om naar te kijken want al dat gezwaai en gemaai maakt de boel zo onrustig.
On Top kan echt zitten, soms zelfs tè waardoor hij even in moeilijkheden komt, maar zelfs dan als hij wat sneller wordt is hij zo recht als maar zijn kan. Hij wordt geen moment wijder of nauwer, schever, maaierig of zwaaieriger.

Let er maar eens op als je achter stappende paarden loopt, ik durf te wedden dat je er weinig zult zien die niet draaien op de hoeven, kogels, sprongen of knieën. Kromme paarden kunnen ook niet recht piafferen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:36

Je vergeet: ongelijke beweging, Sjuim Knipoog

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:00

Balans probleem, meestal als gevolg van te weinig voorwaarts zijn in de piaffe.
Andere dingen die je veel ziet: voorbenen breder neerzetten, verkeerde takt, achterbenen die hoger komen dan voorbenen, voorbenen die naar achteren staan ("triangulatie"), alle benen verlaten de grond nauwelijks, achterbenen niet onder het lichaam geplaatst.
Meeste hebben een gebrek aan voorwaartse drang als oorzaak.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 09:59

Hier een eigenaar van een paard die van nature weing voorwaarts is in de piaffe. Zijn achterbenen komen inderdaad hoger van de grond dan de voorbenen.