"discussie" halsters om op stal of in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-01 11:04

ik vind dat dus echt niks. Zeker met veulens niet. Ik heb een keer gezien dat een veulentje jeuk achter zijn oor had, en met zijn hoefje onder het kopstuk van het halster schoof, en vervolgens vast zat, waardoor ie zichzelf zowat op hing.
Ook op stal of in de wei vindt ik het risico te groot dat ze ergens aan vast komen te zitten, of zelf een been o.i.d. door het halster steken en vast zitten.
Voor hon dus geen halster in de wei of op stal (m.u.v. als ik erbij ben)
Wat vinden jullie?


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 11:14

Isolda heeft altijd op stal een halster om, maar die staat op stand. Ze gaat deze week los in de veulenbox, dus dan gaat het halster af. In de wei staat ze met halsband. Op zich kan het bij een normaal volwassen paard niet zo veel kwaad denk ik, hangt er van af waar ze staan.

De veulens die we gehad hebben enhet veulenwat er aan komt, krijgt alleen een halster om als ik erbij ben. Dus als ik iets met ze ga doen, of zomaar gewoon. Als ze alleen zijn, geen halster, in ieder geval niet zolang ze erg kleinzijn.

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 11:42

Als ik de beesies in de wei gooi, hebben alleen de volwassen (en bijna volwassen) paarden een halster. De veulens en jaarlingen niet dus. Waarom zou je veulens en jaarlingen een halster aan doen, ze lopen toch met de groten automatisch mee, dus...

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 12:07

Osacr en Foxy hebben nooit een halster om in de wei! Ze hebben geen stal, alleen een schuilstal. Alleen toen ik ze ergens anders heen bracht (andere wei) heb ik Oscar wel een halster omgelaten, voor het geval hij ontsnapt. Verder hebben ze dus alleen een halster om als ik erbij ben! Lachen

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 12:08

Tsja, mijn mening is hier verdeeld over...enerzijds zeg ik dat je zonder halster inderdaad geen toestanden kan krijgen dat ze blijven haken en dat da paarden tijdens het bakkeleien elkaars halsters beet kunnen grijpen met alle mogelijke gevolgen vandien...aan de andere kant denk ik weer dat als er iets gebeurt zoals in de sloot vallen oid en je paard raakt in paniek...dan is het wel zo prettig als je paard al een halster ofzo om heeft... hmmm... Jantina, hebben jouw paarden op het land zo'n "koeienband" on zeg maar??? Dat lijkt mij misschien wel de beste optie. Doeiii!!!
Groetjes, Jasja

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 12:37

mijn verz pony's staan altijd allemaal met halster om in de wei en op stal. alleen shico niet, die heeft meestal niets om. De andere pony's hebben t volgens mij in de wei om omdat de boer ze anders niet goed kan pakken (Jolanda en Nina lopen nogal de wei rond te crossen) en dan pak je ze eerder als ze al een halster omhebben dan dat je eerst nog t halster om moet doen wat ook niet echt fijn is voor de boer. tja hij is ook al over de 60... Cool
veulens krijgen meestal ook al best vroeg een halster om, dat is makkelijker voor de boer als hij ze mee wil nemen naar een keuring. we oefenen altijd veel met lopen aan een touw enzo met de veulens dus vandaar.
tja ik ben niet echt voorstander van een halster om laten in de stal, maar goed. de pony's hebben t meestal wel. Sabina is de enige die m nog wel eens af heeft omdat die makkelijk om te doen is, Jolan en Nina doen nog wel eens moeilijk. dus daarom laat de boer de halsters meestal om. Als ik er ben doe ik 9 vd 10 keer alle halsters af in stal.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 12:38

Bij ons op de manege staan de meeste manegepony's/paarden in een stand dus met halster. In een box staan ze zonder halster. Weiland is er niet, maar als ze los worden gegooid hebben de meesten wel een halster om maar met losgooien moet je er bijblijven, dus staan ze onder toezicht.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 12:46

Robin heeft in de wei of bak wel een halster om (komt bijna nooit in de wei, als het weer goed blijft mag hij weer de wei op) want soms lukt het niet om hem meteen te vangen en dan vind ik een halster toch wel fijn. in de stal heeft hij soms wel een halster om maar meestal niet..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 13:06

Jasja, die koeienbanden zijn ideaal. Je kunt ze zo strak doen dat er geen hoef ofzo achter kan en met hun hals blijven ze minder snel ergens achter haken als met hun snoet.
Oke, het ziet er niet zo elegant uit, maar dat maakt mij niet uit. Lachen

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 13:17

In de wei hebben die van ons ze meestal om, is handiger met heen en terug naar de stal brengen. Ik weet dat ze ergens achter kunnen blijven hangen, is gelukig nog nooit wat gebeurd. Op stal gaan ze altijd af. Vind ik veiliger. Ik ken iemand wiens paard inderdaad ook de achterhoef achter het halster vast heeft gehad, 's nachts, haar hoef niet meer los kon krijgen, de hele nacht zo gelegen, uiteindelijk afgemaakt....daar moet je toch niet aan denken. Af is beter dus!!

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 13:24

in de stal heeft Sya nooit een halster om
in de wei is het weleens voorgekomen dat ze ontsnapt is dus in de wei gooi ik haar met halster
toen Sya vorig jaar in de wei stond deed ik het niet maar nu staat ze in een andere wei dus doe ik het maar wel


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 14:10

Pie en Isa hebben in de wei meestal wel een halster om, maar af en toe niet, omdat de eigenaresse dat wel lekker voor ze vindt. Omdat ze nooit problemen hebben gehad met halster om in de wei, vind ik het zelf prettiger als ze die al om hebben, want mocht Pie een ondeugende bui hebben dan is hij niet goed te pakken.
Ik heb zelf een keertje heel sniekie gedaan: Pie was al bokkend door de wei aan het galopperen na een poging van mij om hem te pakken. Maar ik weet dat hij het niet leuk vindt als Isa aandacht krijgt en hij niet. Dus heb ik toen Isa uit de wei gehaald, en wat gebeurde er??? Pie loopt zo naar de uitgang, keek bijna smekend zo van: "Mag ik er ook uit Huilen ?"
Toen heb ik hem er uit gehaald en Isa er weer in *LOL* *LOL*. Was echt leuk hoe hij toen keek, en Isa bleef in de wei ook gezellig in de buurt staan terwijl ik Pie ging poetsen, dus Pie vond het ineens zo erg niet meer, hij droomde lekker verder in het zonnetje Dromen .
Doei! Dorine.

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 14:44

Mijn paard vond ik een keer in de wei, terwijl hij met de takken van het hoefijzer in het halster vastzat. Sindsdien hebben wij alle paarden altijd de halsters af. Paarden die absoluut niet te pakken zijn zonder halster in de wei: daarvoor gebruik je een halster wat je op drie plekken kunt verstellen, zodat het zo strak als mogelijk is om zit. Dan wordt het heel moeilijk om vast te raken. Een halsband is dan ook een goed idee. Zorg er altijd voor dat deze halsters of banden niet te los zitten.

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 16:01

Ling staat in een stand dus daar moet het halster wel om.Als wij Ling zelf uit het weiland halen doen we het halster af, als iemand anders haar uit de wei haald laten we het om.Meestal halen wij haar zelf uit de wei en gaat het halster dus af.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 16:42

Ik vind 't altijd een eng idee om paarden met een halster in de wei te zetten. Stel ze schuren tegen een boom met uitstekende takken of paaltje o.i.d. en het halster schuift er omheen en ze komen vast te zitten, brrr..., ik denk dan liever niet aan de gevolgen.

Knuf

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 17:55

Menno staat in zijn stal gewoon zonder halster. Als ik hem in de wei zet dan laat ik het halster eigelijk altijd om. Krijg Menno zonder problemen te pakken dus daar ligt het niet aan. Maar ja altijd zo geleerd en ik denk dat ik het daarom zonder er bij na te denken altijd omlaat.

Ik heb mijn verstand niet verloren. Ik heb het zelf weggegeven ~~~ Quote R.W.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 18:14

Mijn paarden gaan in de wei met halster. Als er wat gebeurt kan je ze meteen pakken. Bijv. als je paard in de sloot valt, wees dan maar blij dat hij al een halster om heeft!

Op stal hebben ze geen halster om. Alleen Razinda heeft een tijdje een halster om gehad, omdat anders niemand haar kon pakken behalve ik.

Ik vind het op zich niet zo'n probleem, een halster om. Je moet wel zeker weten dat er geen gevaarlijke dingen zijn in de wei of box waar ze aan vast kunnen blijven zitten. Maar als je paard dag en nacht een halster om moet houden is dat niet zo goed. Dat merkte ik aan Razinda, die kreeg er schuurplekken van. Nu hoeft ze gelukkig geen halster meer om dag en nacht.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 18:50

Ailin heeft nooit een halster om in de wei of stal geen van de paarden daar. ze kunnen niet in de slot vallen en je kan ze allemaal heel makkelijk pakken dus ook niet nodig. en ze kunnen er alleen maar on verstrikt raken. ze worden ook alleen door de eigenaar gepakt. omdat ze 's ochtends met alle deuren los richting wei rennen lopen en 's avonds richting hun eten rennen. als ze hun eigen stal weten te vinden is dat wel heel makkelijk

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

kenzolover

Berichten: 228
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: POORTUGAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 18:54

ik doe kenzo heel soms een halster om als ie in de wei loopt maar dan moet ie wel 100% goed passen want paarden kunnen nogwelis slim zijn!!! maar in de stal heeft ie geen halster om dat is een kleine omgeving! en dan ben ik bang dat ie gaat schuren ofzo als ie jeuk krijgt! ik weet dat dit niet altijd zo is maar dit is mijn mening!

Love you all!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 18:58

Wij doen ze altijd met halster in de wei, voor als er wat gebeurd. Helaas doet die van mij meestal zelf z'n halster af in de wei Verward , dus dan moet ik hem weer gaan zoeken. Hij doet het niet met z'n hoef, maar tijdens het rollen. Ik heb een zo strak mogelijk halster, maar het lukt hem vaak toch nog! Op stal staat hij altijd zonder.

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 18:59

Mijn paard heeft nooit halster om , met losgooien , dan vind ik dat ze zich dan lekker vrij kan voelen.
En inderdaad ze kunnen vast blijven zitten ergens an...
Party!!

Nishrina K.N.mijn TOPPER!!

WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 19:01

bij ons hebben ze altijd een halster om maar ze gaan tot hun 2e in de wei anders krijgen ze geen opvoeding duzzz ja bij ons krijgen ze wel een halster om maar er is nog nooit wat gebeurt! Party!! Party!! Party!!

Malakeh Arabians * Breeder of the Beautifull Arabian Horse.*

Neem een kijkje op onze nieuwe website!! http://www.malakeharabians.webs.com

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 19:10

Ik ben eigenlijk een voorstander om het halster af te laten. Bij dat paardje van mij moet ik hem eigenlijk wel omlaten, omdat ze nogal moeilijk te vangen is. Soms twijfelt ze wel eens of ze nou moet blijven staan of dat ze nou weg moet rennen *LOL* Dat is voor mij dus de gelegenheid om haar te pakken. Het liefst zou ik het halster aflaten zodat ze niet aan een boom of bosjes blijft hangen. Ik heb eigenlijk nog nooit slechte ervaringen gehad met paarden of pony's of veulentjes, dat ze zijn blijven hangen of vast zaten in hun halster. Wel ken ik paarden die het halster er op 1 of andere manier het halster van hun maatje eraf weten te krijgen *LOL* Hoe ze het doen weet ik niet *LOL*
groetjes Caballo

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 19:10

Bij ons krijgen ze normaal nooit een halster om in de wei. Maar Rocky heeft zo een periode gehad dat hij zich absoluut niet liet vangen, ook niet met eten of zo...
Dan had hij wel zijn halster aan, op de wei (niet in de uitloop). Nu is dat al weer opgelost. Ik moet nog altijd een beetje oppassen, maar hij laat zoch wel pakken.
Voor mij is het liever: nee, tegen het halster.
Om veiligheidsreden, en... ik heb al paarden geien die heel de tijd een halster om hebben, die het nooit uit doen omdat ze niet bereden worden. Dat vind ik toch zeker onnodig. Ik zou niet graag heel de tijd zo'n ding om mijn hoofd hebben.

Voor eventjes kan het geen kwaad (als ik bevoorbeeld met mijn pony op bezoek ga bij een vriendin, dan is het gewoon handig, als je hem achteraf tussen zijn 'nieuwe' vriendjes moet uitplukken. Maar dat is dan altijd zeer tijdlijk. Lachen

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 20:04

Ik ben zelf geen voorstander van een halter om in de wei. Helaas heeft mijn paard snel last van ontstoken ogen Huilen door de vliegen. Boos!

Ik zaf dat hij vandaag weer natte ogen had, dus vanaf morgen moet ie weer een halter om met vliegennetje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, Yaffie en 125 bezoekers