Hoe duur was verlichting bij jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Hoe duur was verlichting bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 19:55

Hoi allemaal!
Ik sta vanaf zaterdag bij een particulier maar die hebben één minpuntje, ze hebben een vreselijk goed buitenbak, er is alleen geen verlichting voor 's winters
Hoe duur is dat nu gemiddeld, ik heb er namelijk echt geen verstand van en om nu 's winters iedere keer met de trailer ergens heen te gaan is ook zo duur Bloos
Bij mijn oude stal hebben ze één licht bij A en C en over beide lange zijden verspreid nog 2, dus 6 in totaal, hoe hebben jullie dat geregeld Verward

Bij voorbaat dank Haha!


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:57

Bij mijn oude stal hadden we 2 schijnwerpers, die waren een beetje vreemd geplaatst; de ene stond op het dak van de stal naast de bak, de andere op een hoek. Maar ze waren we zo sterk dat ze ongeveer 30*50 verlichtten...
Nieuwe stal weet ik niet eens of we verlichting bij de buitenbak hebben, als het donker is rijd ik in de binnenbak Schijnheilig

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:09

Wij hebben tweedehands lantaarnpalen gekocht. Vier stuks voor 100 gulden. Die in de hoeken van de bak gezet. Gaan nu al jaren mee.

Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 20:28

Zijn dit gewone straatlantaarns en waar haal je dit dan Verward

Heb je wel voldoende licht dan, want die gewone straatlantaarns geven toch niet zoveel licht af Verward

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:33

Die van ons waren bouwlampen, ze vreten stroom, dat wel.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:50

Bij de gemeente hebben ze meestal oude exemplaren die nog goed zijn maar niet meer gebruikt worden en kun je ze vrij goedkoop meenemen.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 20:55

Skipper schreef:
Bij de gemeente hebben ze meestal oude exemplaren die nog goed zijn maar niet meer gebruikt worden en kun je ze vrij goedkoop meenemen.


Hebben mensen hier dat ook en geven ze wel voldoende licht?
Het lijkt me nog steeds erg donker Verward

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:56

TU heeft schijnwerpertjes in de aanbieding deze maand, 120 euro ex BTW (106 euro ex, maar dan zonder de lampjes). 150W MHN-TD, geeft evenveel licht als 800W Halogeen bouwlampen. Even bij je plaatselijke installateur vragen.
Ik kan ze voor je regelen, maar dan komen er orderkosten overheen, vindt mijn baas, die moet ik dan dus ook tellen. Indien interesse PB maar, kijk ik morgen even voor je wat ze kosten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:04

bij ons op stal hebben ze ook gewone lantaarnpalen. ik geloof op langs elke lange zijde 3. dit geeft voldoende licht.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:12

Wij hadden thuis 3 halogeenlampen (500 Watt per stuk) in 1 boom hangen, een hele simpele, goedkope, maar zeer doeltreffende oplossing. Ik geloof dat we onder de 100 GULDEN zeker klaar waren, alles inclusief.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:24

CCCCorine schreef:
Wij hadden thuis 3 halogeenlampen (500 Watt per stuk) in 1 boom hangen, een hele simpele, goedkope, maar zeer doeltreffende oplossing. Ik geloof dat we onder de 100 GULDEN zeker klaar waren, alles inclusief.

Behalve de stroomrekening dan toch.......................

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:34

Wat kost omgerekend een uurtje bak verlichten dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:13

ikke schreef:
Behalve de stroomrekening dan toch.......................


Euh..... die heb ik nooit in handen gehad, want toen woonde ik nog bij paps en mams thuis Bloos. Maar nu moet ik zeggen dat we die verlichting misschien 5 keer per week een uurtje tot anderhalf aan hadden, dus geen complete avonden.

Edit: toch wel grappig dat mijn moeder zegt dat ik beter zo'n speciaal nachtlampje kan kopen omdat het zonde is om een 25 Watt lamp de hele nacht te laten branden.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 07:38

Lantaarnpalen, mooi zacht en betaalbaar licht, en heus je ziet echt voldoende in een donkere bak om te rijden. Ook om in les te geven. Die dingen zijn immers ervoor gemaakt om zo efficient en voordelig mogelijk de weg te verlichten zonder storend te zijn vooromwoners!

Die lichtmasten waar men zoveel reclame voor maakt, dat is pas pure onzin, overbodig duur.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 07:59

Mijn zus heeft 2 van die dingen staan en dat is meer dan voldoende voor bak van 30x45 (ongeveer). Aan iedere korte zijde 1.
Soms hangen ze er ook gewoon bouwlampen in die geven nog meer licht dan lantaarnpalen.

Bij ons hangt er een bouwlamp op de punt van de schuur en dag gaat prima, een hoek is wat donkerder maar nog vrij voldoende verlicht

Qua rekening heb ik echt totaal geen idee, maar net voordat ik ga rijden zet ik hem aan en meteen weer uit, dan hou je het wel binnen de perken. Dat is meestal zo'n drie kwartier.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:59

Jantine2 schreef:
Wat kost omgerekend een uurtje bak verlichten dan??

Ik weet niet precies wat een kWh stroom kost, maar laten we zeggen 0,10 euro, dat rekent lekker simpel.
Met twee bouwlampen van 1000W ongeveer 0,20 euro.
Met twee MHN-TD lampen van 150W ongeveer 0,03 euro.

Het lijkt geen groot verschil, maar de MHN-TD doen het dus voor 1/6 van de kosten.
bedenk echter wel dat MHN-TD, en ook die straatlampen, het niet zo leuk vinden om steeds aan en uit gedaan te worden; die kun je beter de hele avond aan laten. Dus niet rijden, uit doen, tien minuten later weer aan en half uur later weer uit. Het is niet zo dat opstarten extra stroom kost, dat is zo'n hardnekkige fabel, maar het kost wel 5 min voordat deze lampen op volle sterkte branden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:02

Maar als we op de economische toer gaan: hoe duur zijn de aanschaf prijzen van de lampen? En hoe lang gaan ze mee?

Dat moet je dan ook meenemen in je keuze.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 12:50

Precies, je moet ook naar het totaalplaatje kijken.......ships wat een gedoe Tong uitsteken Bij onze vorige stal moesten de lamoen ook eerst op gang komen, pas na 10 min waren ze echt op volle sterkte, na het rijden meteen weer uit zodat de kosten niet de spuigaten uitlopen Knipoog

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:04

Skipper schreef:
Maar als we op de economische toer gaan: hoe duur zijn de aanschaf prijzen van de lampen? En hoe lang gaan ze mee?

Dat moet je dan ook meenemen in je keuze.

Daar heb ik natuurlijk ook wel een antwoord op *LOL*
Armatuur kost 140 euro, compleet, dus met lamp en bijbehorende aparatuur. Levensduur lamp 6000uur. Losse lamp 18 euro.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:07

En die ander als ik vragen mag? Haha!
Teminst, dat je dat allemaal weet!! Weet je misschien dit ook wel, moet volgend jaar nieuwe verlichting gaan aanschaffen ivm verhuizing dus ben wel benieuwd waarmee ik in TOTAAL goedkoper uit ben!

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:20

Halogeenarmatuur ligt rond 80 euro. Losse lamp 12 euro, levensduur 2000uur.
Bedenk echter wel dat de rest van je installatie het gevraagde vermogen wel kan leveren. Bas Beun kan het wel aan elkaar prutsen, maar of je dan ook enigzinds aan de eisen voldoet, kun je je afvragen.
Mijn ervaring uit het verleden is dat als je Halogeenpitten goed wilt bedrijven, je vlug een 4mm2 kabel nodig hebt, om niet al te veel spanningsverlies te hebben bij de lamp. Nou zal iedereen wel roepen dat het bij hen wel werkt, maar goed is vaak anders.
Om een dergelijke installatie goed te kunnen beoordelen moet je ter plekke kunnen kijken, alleen dan kun je een degelijk en onderbouwd advies geven.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:58

Bij ons werkt hij wel goed Tong uitsteken
maar omdat hij idd op uhmm hoe noem je dat, iig dat hij veel stroom kan trekken, niet het huis tuin en keuken aansluiting maar gewoon waar het bedrijf opzit Haha!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:07

Wij hebben ook tweedehands 'snelweglantaarnpalen'. Werken prima en kostte destijds ongeveer 250 gulden per paal (inclusief plaatsing in de grond, exclusief kabelwerk). Daarvoor doen ze er nog een nieuwe groene coating op ook OK dan! . Wij hebben 4 palen voor een bak van 20 x 60m en het geeft voldoende licht (oranje-gelig, dus niet dat irritante felle licht).

Maar ik neem aan dat je niet zo maar op je nieuwe stal verlichting kan gaan plaatsen, toch Verward . Of hebben ze jou gevraagd te informeren?

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 19:09

Fries schreef:
Maar ik neem aan dat je niet zo maar op je nieuwe stal verlichting kan gaan plaatsen, toch Verward . Of hebben ze jou gevraagd te informeren?


Ik informer vast aangezien ik anders in de winter wel kom te zitten, zij waren het tot nu toe niet nodig ivm ploegendienst, ik moet nog met ze overleggen over hoe en wat precies, maar dan is het handig als je al iets weet Haha! Ik kom bij een particulier die zelf een paard hebben en een stal teveel, daar gaan wij een box van huren Knipoog

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:20

Mijn vader heeft samen met onze buurman een aantal ouwe lantaarnpalen bij de gemeente weggehaald, geen idee hoe duur die waren, niet zo duur volgens mij. Daar heeft ie een sterke bouwlamp aan gehangen. Hij staat bij de C en de hele volte vooraan is goed verlicht (18*36m = hele bak) achteraan kan ik dan ook wel rijden,maar das wel iets donker.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers