Help, angst voor paraplu's!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CalvinM

Berichten: 1195
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: hengelo (gld)

Help, angst voor paraplu's!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 14:26

hoe krijg ik mijn pony van de angst voor paraplu's af???
op wedstrijden doet hij het super, maar zodra er iemand met een paraplu aankomt gaat hij flippen!

we hebben al paraplu's bij hem in de wei gehangen, gereden met paraplu's erbij.. je zou toch denken dat hij ondertussen wel aan paraplu's gewend is, maar hij blijft telkens flippen!


Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:22

Ik wou net zeggen, paraplu's neerzetten. Maar dat werkt dus niet.... Hij stelt zich dus een beetje aan Tong uitsteken maar wat daar aan te doen is, zou ik niet weten.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:34

je spant zelf denk ik.... ga eens longeren ofzo, op een vreemd terrein en laat iemand anders met een paraplu naar julie toe lopen, of laat iemand anders op hem rijden en klap dan gewoon de paraplu uit!

CalvinM

Berichten: 1195
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: hengelo (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 16:03

hebben we al geprobeerd, het helpt niet.. mijn oom heeft er opgezeten en wij met paraplu's erachter, we hebben hem in tuig gezet en met paraplu's zwaaien.. hij blijft panisch tot hij helemaal moe is, dan doet hij er niets meer op uit.. maar zodra hij de keer daarop weer een paraplu ziet flipt hijweer

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:13

wij hadden op de club schriktraining, met parasols en paraplu's ect. mischien ook een idee omdat een keer een paar weken te doen

CalvinM

Berichten: 1195
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: hengelo (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 16:15

jah is miss wel een goed idee! zal eens informeren of dat bij ons in de buurt ergens is..
de pa van een vriend van me stelde voor om hem een weekje te voeren in een paraplu.. het nadeel is alleen dat die ijzeren pinnen gevaarlijk scherp kunnen zijn en ik wil niet dat hij zich verwond

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:27

Ik denk dat hij zich een beetje aanstelt Bloos

Zet hem eens los in de bak, en loop dan met meerdere mensen met paraplu's op hem af... doe dit een week lang oid, mischien helpt het Haha!

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:29

Ik laat mijn paard wel eens aan de hand grazen (aan een longeerlijn) en steek dan zelf (op een kleine afstand) een plu op. Mijn paard stelt zich standaard graag aan en graast de eerste paar minuten met een schuin oog richting de plu, maar na een aantal minuten vergeet hij de plu en eet rustig verder.

[o]


CalvinM

Berichten: 1195
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: hengelo (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 16:39

ik heb niet het idee dat hij zich aanstelt, hij is er echt bang voor, als hij zich van het werk wil drukken dan is zijn ooguitdrukking anders..
hij is opslag weer hengst als hij een paraplu ziet en bijna niet te houden.. terwijl ik ondertussen heel wat gewend ben met hem!
vlaggen reageerd hij niet op, alleen paraplu's

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:44

vervelend dat je dat probleem hebt. helpt veel oefenen niet hem hem? wil nog wel eens helpen

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

CalvinM

Berichten: 1195
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: hengelo (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 16:47

we zijn ongeveer ten einde raad misschien dat ik een paraplu nog wel het ijzer uithaal en hem daareen weekje in voer.. het is al 3 jaar het zelfde probleem en we krijgen het er niet uit, misschien heeft hij een slechte ervaring met paraplu's bij een van de vorige eigenaren ( de fokker of de engelse mensen die hem voor ons hadden)
in het begin hebben we heel veel met hem geoeffend, maar hij blijft er bang voor...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:52

Ik denk dat hij gewoon reageert op jouw reactie......... als jij die plu niet ziet, ziet hij hem ook minder, reageer niet op zijn reactie rij gewoon door, en zet een volte in om gelijk weer langs dat ding te gaan dat er niet is.

Probeer dus vooral ZELF die plu niet te zien.......... dat scheelt al 80%

CalvinM

Berichten: 1195
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: hengelo (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 16:54

dat probeer ik ook niet, hij doet dit ook los in de wei of in de bak zonder dat er iemand op zit of dat hij moet werken...

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:55

misschien is ie er wel echt bang voor anders had hij er al aan gewend geweest aangezien het al 3 jaar duurt

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:22

als ik dit zo lees, is denk de enige mogelijkheid gewoon vel ervaring opdoen met wedtsrijden.
succes nog !

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:32

Geef hem eten terwijl je een plu vasthoud, gewoon uit een emmer.
Zodra hij dat accepteerd ga je met hem wandelen, met plu, af en toe in en uitklappen totdat hij eraan gewend is.
Daarna op zijn rug met een plu, in je hand rustig boven je hoofd houden en af en toe langzaam heen en weer bewegen totdat je hem vlak nast zijn hoofd kan houden.
Vervolgens iemand de plu geven en diegene langs laten lopen.
Vergeet absoluut je paard niet te belonen en gerust te stellen.

Op deze manier is mijn paard aan allerlei gekke dingen gewend geraakt

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:33

*edit* dit lukt je niet in een paar dagen, neem hier echt veel tijd voor, beter teveel tijd dan te weinig tijd anders bereik je precies het tegenovergestelde.
*succes*

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:04

Geruststellen zou ik juist niet doen, gewoon doen alsof het er niet is. Als jij je aandacht erop gaat richten of juist je paard gerust stelt is er blijkbaar iets want anders deed je niet zo 'raar'.

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:36

Is ie echt al bang vanaf het moment dat er een plu de bak in komt?
Of is ie alleen bang op wedstrijden?

Bij het eerste geval kun je het gewoon heel langzaam opbouwen. Eerst met een dichte plu bijvoorbeeld. En dan mee boven je hoofd zwaaien. Wees creatief, het helpt wrs niet om m iedere keer gewoon bang te maken.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:50

hang een plu in het midden van zijn stal. Niet een super grote, gewoon zo'n middelmaatje.. Is hij er vast zo aan gewent.

Zou ik wel als ik jou was de punten en scherpe dingen helemaal met tape eromheen draaien zodat hij zich niet zou kunnen bezeren. Ik denk dat dit wel helpt...

fresanna

Berichten: 175
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:15

ga is rijden op een vreemd terein met em en dan met paraplu's gaan staan, in zijn vertrouwde omgeving vind ie minder dingen eng dan op andere plaatsen

sannie is me schatje

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:37

Gewoon doorzetten en zoals al gezegd: vooral zelf niet kijken (om het zo te zeggen) Tong uitsteken.

Als ik een geluid hoor of iets zie en denk: 'Oh nee, Olga gaat schrikken', dan schrikt ze 9/10 keer ook, maar als ik er niet op reageer, dan doet 9/10 keer niets. Het hangt dus vaak ook van jezelf af. Je hoeft dit neit per sé met opzet te doen, onbewust gebeurd het som sook.

SB Horsemanship

    Papa, † 2 januari 2008 - Ik mis je nog steeds, elke dag, nog steeds...


Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:15

Als ik jou was zou ik dus juist geen enge dingen gaan doen met die paraplu's maar gewoon hem eraan laten ruiken en hem dan er rustig aan laten wennen, want als hij er echt bang voor is en je blijft er maar mee zwaaien etc. dan gaat hij t alleen maar enger vinden. Ik zou gewoon een rustig oplossing zoeken en m goed belonen als hij t niet meer eng vindt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. [/quote]

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:15

Als ik jou was zou ik dus juist geen enge dingen gaan doen met die paraplu's maar gewoon hem eraan laten ruiken en hem dan er rustig aan laten wennen, want als hij er echt bang voor is en je blijft er maar mee zwaaien etc. dan gaat hij t alleen maar enger vinden. Ik zou gewoon een rustig oplossing zoeken en m goed belonen als hij t niet meer eng vindt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 12:29

wat je kunt doen is in de bak met hem gaan oefenen met de paraplu , je laat je pony/paard daar aan ruiken en probeert te zorgen dat je pony ook rustig blijft , want als jij ook bang bent of schrikt van je pony , breng je die angst over op je pony ..
dus mijn tip is : probeer in je eentje in de bak te gaan en dan kun je met de paraplu bezig gaan je kan ook iemand vragen om de paraplu vast te houden enz . , maarr dat meot je zelf weten en als je dat een paar keer oefend , komt het heus wel goed Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers