wanneer heeft een paard een gelukkig leven ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

wanneer heeft een paard een gelukkig leven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 23:14

hello

ik vroeg me af wanneer een paard eigenlijk een goed en gelukkig leven heeft tenslotte rijden we op hem en beroven we hem voor een deel van zijn vrijheid !

ik denk dat een paard gelukkig is wanneer hij genoeg vrije beweging (zonder ruiter ) , goed eten , ruime box en veel liefde krijgt !

mijn paarden staan van 10 u 's morgens tot 18 u 's avonds in het weiland of in de paddock en na 18 u staan ze in een ruime schone box met voldoende hooi !
sommige zeggen dat paarden pas gelukkig kunnen zijn wanneer ze 24u op 24 in het weiland staan maar mijn paarden willen 's avonds echt naar binnen , ze staan te wachten aan de poort en genieten dan van de verse houtkrullen in de stal door er eens goed in te rollen , daarna gaan ze hooi eten en slapen !
mijn paarden staan ook naast elkaar in de weide met een schrikdraad tussen zodanig dat ze elkaar kunnen ruiken en zien maar elkaar niet kunnen verwonden door naar elkaar te trappen ze hebben tenslotte allemaal ijzers achteraan ! sommige zeggen dan weer dat paarden in een kudde moeten staan om gelukkig te zijn maar ik vind het gevaarlijk op paarden die achter ook beslagen zijn samen te zetten en door ze naast elkaar in de weide te zetten hebben ze toch sociaal contact zonder dat ze elkaar kunnen verwonden

wat denken jullie hiervan en wanneer is volgens jullie een paard gelukkig ?

ben benieuwd naar de reacties !

groetjes

a dog is for life not just for christmas


Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:21

shana schreef:
hello

ik vroeg me af wanneer een paard eigenlijk een goed en gelukkig leven heeft tenslotte rijden we op hem en beroven we hem voor een deel van zijn vrijheid !


Nou een deel van zijn vrijheid beroven klinkt wel heel ernstig. Van de 24 uur die een dag heeft vraag ik ongeveer 2 uur om naar mij te luisteren. dus heeft hij 22 uur over voor zijn 'vrijheid'(en hij staat van 9 tot 6 op de wei)

Ik denk dat Paarden (die van mensen zijn) gelukkig zijn wanneer ze aandacht krijgen, de hele middag op de wei kunnen staan (of dat ze iig niet dag en nacht op stal staan). eventueel een 'vriendje' in de wei. Lachen

[edit: rare typ fout Tong uitsteken ]

    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:38

die van jou hebben geen ongelukkig leven hoor.. da een paard 24 uur per dag de wei op moet vind ik wat overdreven..
die van mij heeft wel een vriednje in de wei.. dat gaat prima. zo nu en dan hebben ze wel eens een wondje maar niks ernstigs.. ze vinden het ook geweldig om met elkaar ze ouwehoeren.. en dan staan er soms wel eens een paar tanden in.. trappen doen ze eigenlijk niet echt naar elkaar.. maar als je het niet aandurft moet je het niet doen.. vooral merries kunnen nog weleens uithalen..
mijn paard staat elke dag in de wei.. ligt aan het weer.. soms de hele dag en soms maar 3 uurtjes.. op het moment is ie te dik dus staat ie wat korter in de wei..zijn stal is mooi groot.. 4 X 4.30 dus hij kan nog een rondje lopen verder kan ie zijn hoofd naar buiten gooien.. vooral voor paarden die niette lang in de wei staan vind ik dit wel belangrijk.. ze staan op stro zodat ze de ele dag wat kunnen knabbelen als ze zich vervelen.. ook is er voorzien in likstenen en een speelbal maar die is niet echt interresant..ook op stal hebben ze sociaal contact met elkaar.. de wanden van de stal zijn maar tot halverwege dicht.. de rest is tralies.. als het even kan met je paard maak regelmatig een buitenrit.. bijna alle paarden vinden dat geweldig...

ik weet zeker dat mijn paard gelukkig is..hij is altijd vrolijk eet goed en glimt het uit.. doet ze werk meestal met plezier.. (behalve serieus dressuurwerk)

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 23:44

mijn paarden hebben zoals die van jou ook sociaal contact op stal want de tussenwand is voor een deel gemaakt uit tralies !

ik maak ook regelmatig een buitenrit en mijn paarden blinken zoals een spiegel ! ik hoop dat mijn paarden gelukkig zijn want ik doe mijn best voor hen !

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 00:13

ik denk dat een paard helemaal gelukkig is als hij in het "wild" loopt met soortgenoten. maar ze zijn ook gelukkig bij ons, als ze goed te eten een vriendje en genoeg beweging hebben.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 07:56

Ik denk dat mijn paard gelukkig is.Ze staat zomers dag en nacht op het land en in de winter in een inloopstal met 5 andere paarden Lovers

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:24

Citaat:
da een paard 24 uur per dag de wei op moet vind ik wat overdreven..
die van mij heeft wel een vriednje in de we


ik vind het niet overdreven, een paard is een grazer en een kuddedier, die hoort in een groep soortgenoten op de wei en niet in een hok van 3 x 3 te worden opgesloten.

Mijn paard staat zo lang mogelijk 24/7 op de wei, in de winter kan dat echt niet bij ons, dan staat ie van 7 tot 18.00 in een paddock en dan moet ie op stal, ik erger me daar kapot aan, maar bij ons staan er in de winter geen paarden op de wei. Ik zit in een polder en dat is veel te nat.

Het is voor mij wel een reden om eens te gaan kijken naar de mogelijkheden om te verhuizen: mijn paard een beter leven geven!

Ik beperk het rijden ook tot 2 keer in de week, omdat ik weet dat het niet de hobby van mijn paard is, die loopt liever met bomen te slepen of voor de wagen en die mogelijkheid geef ik hem ook.

Fitzroy

Berichten: 25054
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:41

Ik denk dat paarden niet 'denken' in termen van geluk. Een paard is een gewoontedier, dus het is maar net wat hij gewend is.
Ik kies er ook niet voor om 8 uur per dag te werken, maar ik wil toch graag mijn paard onderhouden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:47

[quote]sommige zeggen dat paarden pas gelukkig kunnen zijn wanneer ze 24u op 24 in het weiland staan maar mijn paarden willen 's avonds echt naar binnen [/qoute]

de mijne wil na een uurtje al binne....

ik denk dat je dit zelf wel kan merken...oortjes naar voren en ze zijn tevreden, ik denk dat fitroy gelijk heeft, paarden denken niet in deze termen..
ik denk dat een paard zich gewoon tevreden/voldoen voelt (geluk dus)

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:48

Waarom zou je er naar streven dat je paard GELUKKIG is? Dat lukt je toch nooit, dat lukt met kinderen ook niet (en geloof me, die wil je ook gelukkig zien).

Paarden denken zelf niet in termen van gelukkig zijn of zo, maar willen hun basisbehoeftes (hier boven al genoemd) vervuld zien.
Geluk is echt een mensen-ding.

En wanneer weten mensen wanneer ze gelukkig zijn? Vaak pas achter af.....

Dus laat dat woord geluk maar zitten.
Zorg dat je paard een paard-waardig bestaan heeft. Meer kun je niet doen.
De keuze die je steeds moet maken is deze: wat is het beste voor hem?
Soms kom je dan ook op minder leuke besluiten (denk aan een andere eigenaar, denk aan in laten slapen bij pijn, denk aan niet rijden).
Dat is belangrijk in mijn ogen: dat je steeds eerlijk durft te besluiten wat het beste is voor je paard op dat moment...........

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:52

Ik denk niet dat een paard beseft of hij gelukkig is of niet,
hij zal zeker reageren op een goede of slechte leefomgeving maar ik denk niet dat hij zelf zijn geestelijke gesteldheid afleidt van de omgeving.
Wel heb ik mijn beesten zelf voor mijn lol en dus zorg ik er voor dat ze er zo goed mogelijk bijstaan, dan heb ik er zelf ook het meeste plezier aan. Niet alleen omdat het leuker is om te werken met beesten die het in het koppie goed op een rijtje hebben, maar ook omdat ik veel voldoening vind in het goed verzorgen van de beesten.

Morrie

Berichten: 22301
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:28

laten we "gelukkig" vervangen door "tevreden"
Morrie is uiterst ontevreden als ie op stal moet staan, dat uit zich in allerlei dingen die wij, mensen, vervelend vinden: tegen de deur trappen, kribbebijten, luchtzuigen........ zoalng hij buiten staat, al is het in de stromende regen, blijft hij grazen en lopen en doet hij niets van dat alles...

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:34

Ik vind het zelf belangrijk dat mijn pony veel buiten loopt. Ook in de winter. Ik merk hier aan dat ze er veel rustiger en tevredener bij staat. Zij vind het verschrikkelijk om alleen in een wei te staan, zelfs als er paarden in weides naast haar staan. Dan gaat ze helemaal over de zeik, zich op lopen fokken en zweet ze zich rot.
Logisch op zich aangezien het kudde dieren zijn en ik vind dat daar wel rekening mee gehouden moet worden.

Ze staat dan dus somers 24/7 buiten en in de winter overdag met veel soortgenoten. Ze hoeft niet iedere dag te werken. (is ook nog jong, maar buiten dat..)
Als ik haar zie zie ik een tevreden pony, en dat doet mij weer goed.
Ik vind het heel belangrijk om haar een zo fijn mogelijke huisvesting te geven en ik kan dan ook niet begrijpen dat er nog steeds paarden zomer & winter op stal moeten staan (ja, daar ken ik er genoeg van, helaas)......

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:23

in de zomer staat mijn paard dag en nacht buiten,
dan is hij gelukkig,
samen met 11 andere paarden lekker ravotten op de wei,
in de winter staan ze overdag buiten,
snachts binnen,
ik zou het niet eens erg vinden als de mijne ook dan snachts naar buiten gaat,
het blijft toch een buiten dier.

kwa aandacht,
dat verschilt bij mij nogal,
soms 2 uur op een dag,
en soms kom ik een hele dag niet,
mijn paardje is 3,
dus vaker dan 3 keer in de week rijden doe ik toch niet !

Karaat_the_newforest op Instagram


fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:52

Ben het helemaal met saskia eens!
Als ze maar lekker buiten komen en soms in de winter als het heel slecht weer komen ze er bij ons soms maar een uurtje uit.
Maar liever zoveel mogelijk naar buiten, erg goed voor de gezondheid van je paard!
Ik zal ook nooit begrijpen dat sommige paarden nooit op het land komen, elk paard moet toch zijn benen kunnen strekken?!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, meniekske, YandexBot en 12 bezoekers