[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 19:40

In dit topic kan je al je vragen stellen over welk objectief nu bij jou en je camera past. Dit topic is gestart om twee redenen: allereerst is het zonde dat veel informatie over verschillende camera's steeds kwijtraakt omdat het zoekmachine het slecht doet, aan de andere kant om te voorkomen dat er een te groot aantal losse topics komt.

Ook komt hier een lijst met voorbeeldfoto's te staan van verschilende objectieven, misschien vergemakkelijkt dat het kiezen wat. Houd wel altijd rekening met het feit dat niet elke lens op elke camera past.


Als jij een objectief hebt die nog niet in het lijstje staat en je hebt zin om een 'voorbeeldtopic' te maken: graag. Zet er dan ook bij welke body je gebruikt hebt, en probeer wat informatie te plaatsen over je objectief. Als je TEM't op je topic wordt het gesloten zodat het wegzakt. Als het objectief er al tussenstaat en je er foto's bij wilt zetten, kan ook, stuur de FK mods dan een pb met de nieuwe foto's.

Voor mensen met vragen over een bepaald objectief voor Canon-bodies, kijk (eerst) ook eens hier:
Het grote Canonmount objectieven topic @ Tweakers.net

Archief:
#1

Moderatoropmerking:
Er worden regelmatig veel (dezelfde) vragen gesteld in dit topic; lees eerst het topic eens door alvorens een vraag te stellen, of gebruik de zoekfunctie; dit om dubbelingen te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 03-01-12 19:06, in het totaal 11 keer bewerkt
Reden: Handig topic voor Canon-objectieven in de openingspost gezet.

Carlijn
Berichten: 1017
Geregistreerd: 29-05-08

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:42

Oké, ik bijt vrolijk het spits af.. Zal vast al meerdere malen gevraagd zijn in het vorige topic, maar dat vind ik al heel veel om door te lezen :P

Ik ben een hobby-fotograaf en over een tijdje wil ik gaan sparen voor een lichtsterke tele. Eerst wilde ik uiteraard de canon 70-200 f2.8 (non IS) maar misschien is hij toch té duur voor mij. Dan vraag ik me af, hoeveel slechter is de Sigma variant? En is dat het prijsverschil waard? Ik kan ook wel door gaan sparen, maar dan is die lens er over tien jaar nog niet, met mijn leeftijd. Wat is hierover jullie mening? :)

yvonnepuntnl

Berichten: 4477
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:15

Daar is inderdaad al heel veel over geschreven in het vorige topic.
Even zoeken kost minder moeite dan alles hier weer herhalen :P

Maaik
Berichten: 5666
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:34

Als je zelf al weet dat over 10 jaar die lens er dan nog niet is dan is de sigma een goede optie.
Wil je tóch de kwaliteit van de Canon L serie en de lichtsterkte dan maar voor lief neemt, kan je nog altijd de 70-200 L F4 kiezen.

Carlijn
Berichten: 1017
Geregistreerd: 29-05-08

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:37

@ yvonne: Heb ik inderdaad gedaan, hoewel, heb gewoon lukraak iets van 20 pagina's doorgelezen, stonden genoeg ervaringen en antwoorden in, en besloten dat ik toch voor de sigma ga (maaik: nee ik neem de lichtsterkte dus niet voor lief, anders was de keuze makkelijk gemaakt idd de F4 :))

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 04:35

Ik zal één dezer dagen even een aantal paardenshots doen om o.a. de Tokina-lensjes op de proef stellen.
Heb gisteren m'n nieuwe Tokina AT-X Pro 50-135mm f/2.8 over de post gekregen (helaas waarschijnlijk een van de laatsten :( zeur de importeur de oren van z'n kop!), meteen even uitgeprobeerd tijdens een concert in de Gigant in Apeldoorn op vrijdag en vanavond nog een keer in Eindhoven tijdens een concert. Conclusie is dat ik echt héél erg blij ben met dit objectiefje, pijnlijk scherp wat zich uit in een vrij laag ruisniveau en (en ook door!) een goed bewerkbare foto. Verder is de bouw waanzinnig robuust (zoals altijd bij Tokina), de AF is wel wat aan de luidruchtige kant maar iig snel genoeg (conventionele micromotor ipv USM).

Als slagroom op de taart kan ik hier ook alvast even bekend maken dat ik binnenkort waarschijnlijk de goedkoopste Tokina-leverancier van Nederland ben en verder ook een hoop cameraspullen ga verkopen via m'n nieuw te starten webwinkeltje.

Vooralsnog houd ik in ieder geval even afstand van Sigma, gezien de vele garantiegevallen om me heen en de lage marges die ik hanteer denk ik dat ik dan per verkoop meer tijd kwijt ben dan dat ik er ook nog een centje aan verdien (de marges zijn al niet zo hoog op objectieven). Tamron moet ik nog mee in overleg en of ik ook originele Canon/Nikon-spullen ga verkopen moet ik op termijn nog even gaan bekijken (daarvoor moet het eerst een beetje draaien).

Wat in ieder geval voorop zal blijven staan is de "fun"; ik doe dit naast m'n werk omdat ik het leuk vind. Komt er op neer dat ik zo min mogelijk gezeur wil hebben, want het moet leuk blijven. Ik ga dus geen enkel artikel verkopen waar ik zelf niet het volste vertrouwen in heb, ook niet omdat er heel veel vraag naar is of omdat mensen weten dat ik rechtstreeks kan inkopen. Een Samyang 85mm f/1.4 (wordt denk ik een behoorlijk populaire lens onder amateur-portretfotografen) komt er dus bijvoorbeeld niet in, simpelweg omdat de Europese importeur al 2 weken telefonisch niet bereikbaar is en op de e-mail reageert wanneer hij er zin in heeft.

Verder werk ik dus hard om alles op orde te krijgen, verkoop zo nu en dan eens wat tussen neus en lippen door en verwacht ik als alles definitief wordt per 1-1-2010 volgas van start te kunnen.

Ik houd jullie op de hoogte!

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:07

Moderatoropmerking:
'Stipjes' posts zijn op Bokt niet toegestaan. Sinds 13 januari jl. kun je met één handeling topics in je eigen berichten zetten. Door op het rondje voor een topic te klikken voeg je een topic toe aan je Eigen Berichten. In je eigen berichten kan je exact hetzelfde doen om dat (huiskamer) topic uit de lijst te verwijderen dat je al tijden niet meer volgt maar dat nog wel bovenaan de lijst staat.
Afbeelding

Meer informatie kun je hier lezen: [FZ] Nieuwe versie van de forumsoftware

De stipjesposts heb ik inmiddels verwijderd.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:39

Wat ontzettend leuk Kakanox!

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:38

Ik denk dat ik voor de sigma 2.8 ga..
(als ik heb gespaard :+ )
De canon vind ik zelf wat te prijzig.
Scheelt het echt in de kwaliteit?

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:41

Kev ik ben je eerste klant :D
Kun je me mooi helpen met mn volgende lens! O:)
Ik heb zaterdag mn 50mm1.8 besteld dus hoop dat ie vandaag of morgen binnen komt!

Ben erg benieuwd! vooral wat ik er allemaal mee kan doen aangezien het dan nog me enigste lens is.

Carlijn
Berichten: 1017
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:22

Zack schreef:
Ik denk dat ik voor de sigma 2.8 ga..
(als ik heb gespaard :+ )
De canon vind ik zelf wat te prijzig.
Scheelt het echt in de kwaliteit?

Ja, de canon is niet voor niets duurder :) Maar wat ik gehoord heb is zeker voor een hobbyfotograaf de Sigma ruim voldoende :)

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:23

der is hier wel iemand op bokt

www.ikzaghet.nl

die een sigma 2.8 heeft een paar weken en nu al over wil gaan naar canon.. denk niet voor niets

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:23

Heb eerlijk gezegd niet echt naar het prijs verschil gekeken hoor.
Maar ben idd hobby fotograaf, maar wil uiteindelijk wel verder gaan..

Carlijn
Berichten: 1017
Geregistreerd: 29-05-08

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:26

Lott: dat kan idd, ik kan er ook verder niet echt iets over zeggen want ik heb er nog geen ervaring mee en ben nog aan het uitzoeken, met name tussen die twee :) Wil zelf ook een van beiden namelijk.

Zack: Dat ben ik ook, nouja, ik denk dat er hier wel mensen zijn met ervaringen en tips, ik weet alleen dat je met de Sigma ook hele mooie foto's kan maken, en uit mijn hoofd is hij wat trager en wat minder scherp dan de Canon variant, maar pin me er niet op vast. :)

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:35

ik ben aan het sparen voor een canon 70-200 f4.0

het is een hobby... ik ben een student. ik kan gewoon geen f2.8 betalen! en wil dan nog een 50 mm 1.8 voor portretten :)

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:40

haha :D
wat is nou de F??
Het is je lichtsterkte toch?

Carlijn
Berichten: 1017
Geregistreerd: 29-05-08

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:38

Lott: Zat ik ook over te denken, nog altijd wel een optie, maar ik ben bang dat ik toch echt die lichtsterkte ga missen en dat zou toch zonde zijn want het is veel geld. 50 mm komt er ook bij mij, hoor er overal goede verhalen over.

Zack: De F is een van de belangrijkste dingen in je lens, is de diafragmawaarde. Ik kan het niet geweldig goed uitleggen, maar het is zegmaar hoeveel licht je lens doorlaat. F1.8 is dus echt heel veel licht en bijvoorbeeld F13 een stuk minder. Met F1.8 heb je een heel geringe scherpte en F13 is een groot gedeelte van je foto scherp. Een lens is lichtsterk vanaf F2.8 meen ik. Als je een lens hebt, neem de Canon 55-250 IS F4-5.6 hebt betekent het dat je grootste diafragmabereik F4 is en als je inzoomt het uiterlijk 5.6 wordt. Bij een Canon 70-200 F4 L bijvoorbeeld is je grootste diafragmabereik in welke vorm van inzoomen dan ook F4.
Pin me niet vast op mijn antwoord hoor, ik ben ook niet bepaald een genie en vooral nog erg een beginner, dit is wat ik er van weet :)

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:39

Ah! dus het is gewoon je diafragma?
Want in mn camera kan die op zn laagst instellen op F4.
Terwijl mn lens maar tot 5.6 gaat??

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:47

Ik ben heel benieuwd naar de paardenshots, kakanox! Klinkt als een erg fijne lens. Zijn ze wel betaalbaar? En voor Nikon? Ben wel op zoek naar een mooie zoomlens.

Die 50mm F1.8 heb ik trouwens ook, de fijnste lens die ik heb :j Tis alleen wat onhandig dat je niet kan zoomen, maargoed, daar is de prijs dan ook naar :)

Carlijn
Berichten: 1017
Geregistreerd: 29-05-08

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:54

Zack: Welke lens heb je? Waarschijnlijk een F4-5.6 lens? Op je lens staat er 1:4-5.6, en wat die een betekent, geen idee :} De verhouding? Lijkt me sterk dat je lens tot als grootste diafragma (kleinste getal) tot 5.6 gaat..

MysticTinker: Ja lijkt me ook wel, maar hoor er zúlke goede verhalen over keer op keer, lijkt me echt leuk 'speelgoed'. Na sinterklaasdagen ga ik op jacht hoor . :D

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:00

Ehmm, ik ga vanavond voor je kijken :D

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:11

de 50 mm f1.8 heeft mijn broer

en die bevalt goed, dus die wil ik ook

maarja ik heb gewoon geen 1500 euro.. dus ga het toch met minder doen :)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:41

waar gebruiken jullie de 50mm 1.8 allemaal voor?

Dat word voorlopig mijn enigste lens namelijk..... moet even sparen voor een 2e lens

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:44

Ik gebruik em vooral voor portretten, en soms voor paarden in beweging (omdat je het diafragma zo groot kan zetten kun je een snellere sluitertijd kiezen als het bijvoorbeeld een beetje donker is buiten)
En ik heb em, samen met de kitlens, gebruikt voor de reversed lens technique:
[FK] [FOTO] Druppelkunst

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:52

_Lott schreef:
ik ben aan het sparen voor een canon 70-200 f4.0

het is een hobby... ik ben een student. ik kan gewoon geen f2.8 betalen! en wil dan nog een 50 mm 1.8 voor portretten :)

Probeer de Tokina 50-135 f/2.8 eens. Iets korter, nauwelijks duurder, zeker even scherp en een hele stop lichtsterker.

MysticTinker schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de paardenshots, kakanox! Klinkt als een erg fijne lens. Zijn ze wel betaalbaar? En voor Nikon? Ben wel op zoek naar een mooie zoomlens.

Ik heb toevallig zondag ergens in de middag wat geklikt. Het was wat grauw maar zal de resultaten zo ff plaatsen! Alongside wat concertresultaten... :)

_Lott schreef:
die een sigma 2.8 heeft een paar weken en nu al over wil gaan naar canon.. denk niet voor niets

Ik zei het al eerder volgens mij... maar racisme bestaat niet meer voordat ik Sigma ga verkopen ;) Prima als mensen er foto's mee willen maken en er komt ook echt wel regelmatig wat moois uit, maar de risico's zijn mij wat te groot.