Pony in Ford transit vervoeren ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Pony in Ford transit vervoeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 12:52

Op de mini pony keuring zag ik enkele ponies die vervoerd werden achterin een ford transit. Er lag natuurlijk wel stro achterin maar ik vraag me af of dit wel mag ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 13:03

Het mag officieel niet. Als je aangehouden word kun je een bekeuring krijgen....Dit is net zoiets als dat je je pony op de achterbank of in de achterbak van een auto meeneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 13:23

Waarom zou het niet mogen? De veterinaire keuring voor veevervoer is enkele jaren geleden vervallen, dus er wordt niet meer gekeurd of het geschikt is voor dierenvervoer.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 13:29

Ik heb ooit gezien hoe een man een hele jonge shet uit zijn kofferbak tilde.... hoedenplank er uit uiteraard... Ik vond het niet kunnen, maar ja...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 14:07

Sonja schreef:
Waarom zou het niet mogen? De veterinaire keuring voor veevervoer is enkele jaren geleden vervallen, dus er wordt niet meer gekeurd of het geschikt is voor dierenvervoer.


Dan zou ik niet weten of het niet mag. We kunnen de vraag altijd nog aan een politieagent voorleggen. Hoewel ik niet weet of die ook op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen, en een eerlijk en actueel antwoord zou geven.
Naar mijn informatie mag het niet. En ik zou het zelf ook nooit zo doen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 14:15

bij ons op de club hadden mensen een busje gewoon omgebouwd tot een klein soort vrachtwagentje zeg maar, was een hoog busje want er stond een D-pony in! en hij stote zijn kop niet Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 14:20

Ja maar in dit geval is het een omgebouwd busje, waar in het ideale geval nog een keuring heeft plaatsgevonden. We hadden het over een Ford Transit busje, met stro op de grond en verder geen verbouwingen.

Ik zou niet in die Transit willen zitten als een paard of pony gaat flippen, steigeren of losbreekt, achterover klapt en alles in zijn paniek kort en klein slaat. Zelfs trappen van een pony kunnen hard aankomen. In een open Ford Transit heb je ze namelijk in no-time op schoot....Het zal je maar gebeuren met 100km/h op de snelweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 15:06

Maar dat ding zal toch wel aangepast zijn aan paardenvervoer???

Ik rij zelf rond in een verbouwde Citroenbus, waar dus twee paarden op kunnen. Zoals hierboven al beschreven, 't ziet er niet uit maar is verrekte handig... Zelfs onze KWPN'er gaat erop.
We hebben ook een grotere met vierkante opbouw, en die gaat binnenkort de weg op. Hartstikke handig hoor, die omgebouwde bussen, want je mag ze met je B-rijbewijs rijden (terwijl ik er nog 1300 kg paard op mag zetten)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 15:19

Als ik het eerste bericht in het topic zo lees was het geen aangepaste wagen hoor! Er lag stro in maar voor de rest was het een gewone Ford Transit?

Ik zie wel vaker Ford Transit busjes met opbouw en dan kan het wel. Maar niet in een busje, waar je de achterbanken uithaalt en verder geen voorzieningen in hebt getroffen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 15:25

Lijkt me niet handig, zonder tussenschotversteviging (leuk woord voor Galgje *LOL* ) tussen de laadruimte en de cabine...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 15:55

Dat is nou precies wat ik dacht. En of het mag is ook nog de vraag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:02

Ik weet niet of het voor de wet uitmaakt of je bijvoorbeeld een hond of een pony achterin je auto hebt....
Nu de veterinaire keuring voor voertuigen niet meer bestaat is er volgens mij helemaal geen controle meer op deugdelijk vervoer voor beesten.... Als mijn veewagen APK gekeurd wordt, interesseert het ze bij de RDW ook geen moer dat er paarden in vervoerd worden hoor, daar kijken ze niet eens naar. (ze vragen zich alleen af waar dat stro tussen de laaddeur vandaan komt *LOL* )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:28

OK, wie belt er met de politie om het uit te vissen?
Of heeft iemand het tel. nummer (van die reclame, geen spoed wel politie?) dus niet 112?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:30

0900-8844

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:37

Nou, ik heb net gebeld (Politie Amsterdam-Amstelland) en het mag dus pertinent niet. Je mag alleen paarden vervoeren in een trailer of een speciaal daarvoor verbouwde vrachtwagen. Doe je het anders krijg je er een hele flinke bekeuring voor.

(Ze dachten echt dat ik het van plan was om het zo te doen. Wilden naam en adres al noteren e.d). *LOL*

Dus: pony's of paarden vervoeren in een Ford Transit busje (of een andere wagen) zonder speciale verbouwing MAG NIET!!!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 18:49

Waarom zou je het ook doen? De eisen van de RVV zijn zo simpel dat dat nooit een reden kan en mag zijn om je auto niet te verbouwen. Die eisen zijn trouwens ook gewoon op te vragen bij de RVV, ze sturen het je zelfs per fax. Heb ik laatst laten doen i.v.m. mijn trailer, ik twijfelde aan de eis van de vloerdikte, de RVV gaf niet eens een antwoord maar stuurde per ommegaande de eisen, dus als iemand daar iets over wil weten, ik heb ze liggen.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:26

Ik ga met ikke mee Haha!
Een kennis van me vervoert al jaren zijn ijslanders in een verbouwde Benz bus, heeft er nooit problemen mee gehad (hangt zelf een bordje op: pas op! ijslanders). Zelf zou ik het niet zo prettig vinden om mijn paard in mijn nek te voelen hijgen, maar goed... de bus is heel mooi gemaakt -door een professioneel bedrijf- met betimmering erin en grote stangen voor en achter. Zit zelfs een hydraulische laadklep op wie heeft dat nou op zijn trailer Knipoog ?

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:37

in spanje hebben we zelfs een keer een ezel achter op een truck gezien, zo'n auto met een cabine voor met twee voor, en achter een open laadklep. Ik weet ook niet hoe ik zo'n auto moet omschrijven, kan er even niet opkomen. *LOL* *LOL*