vastzittende nekspieren en wervels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

vastzittende nekspieren en wervels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 19:51

Gamble heeft sinds Woensdag dat hij zijn hoofd niet meer omhoog wil dragen tijdens het rijden. Ook protesteerd hij in de overgangen van stap/draf en draf/gallop. Nu is de veearts geweest en hij constateerde vastzittende nek spieren en wervels. We mogen nu alleen longeren en stappen. Hij heeft pijnstillers gekregen en de veearts komt woensdag weer. Heeft ook bloed afgenomen.
Wie heeft hier ervaring mee?????????

bedankt en een hoefje van Gamble

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 01:28

fysio Verward Verward Verward

in dit geval lijkt het me nl heel erg handig dat je er een fysio bijhaalt.
Citaat:
constateerde vastzittende nek spieren en wervels

dit zegt volgens mij al genoeg.

maar als dat zo heel plotseling is, kan er dan niet ook iets anders achterzitten?
dat dit een symptoon is?
als je de fysio erbij haalt, kan ie normaal wel zeggen waardoor het komt dat het paardje vast zit.

en je kan het natuurlijk wel onderdrukken, maar is de oorzaak dan ook weg?

ik zou trouwens ook veel oefeningetjes doen om de spieren losser te krijgen en het rijden even laten zitten als ie er echt zoveel last van heeft en gewoon aan de hand stappen of draven of galopperen als je daar zin aan hebt.
aan de longe moet ie meteen buigen en dat zal hem dan waarsch ook wel zeer doen.

dus ik zou zeggen rechte lijnen stappen (of draven of galopperen) en dan langzaam opbouwen met oefeningen zodat de spieren weer wat losser raken, zoals voltes maken (niet zo kleine natuurlijk, begin met een grote en dan weer lekker recht uit laten stappen) en hoofd laten draaien voor bijv een wortel.
(laatst stond daar ook iets in De Paard en Sport over, ook over het staart draaien)
en um lekker de wei ingooien, daar kan ie zelf bepalen wat voor bewegingen hij maakt, en die pijn doen, zal ie dan vast wel achterwege laten.
zo heeft hij ook zn beweging gehad.
en dus steeds ietsjes opbouwen, eerst niet zoveel vragen, laat het uit ontspanning doen, en steeds dus ietsjes meer als opbouwing van het schema, de fysio kan je hier veel meer over vertellen.

de Da vertrouw ik niet altijd zo.
laatst heb ik mijn paardje totaal na laten kijken.
zegt ie dat ze ook een beetje gevoelig is in de rug, maar doet daar dan vervolgens ook weer niks mee.
dat klopt toch niet?
dus heb ik de fysio maar weer opgebeld, en die heeft mn meisje maar weer eens behandeld.

ook hoor ik veel verschillende verhalen over het eiwitten probleem.
dat komt je vertrouwen in deze offieciele instanties natuurlijk ook niet ten goede.

artsen zijn gewoon zo'n crime.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 13:32

Ja, de Fysio.... helpt echt in 95 % van de gevallen. neem een goede....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 14:14

Michiel Schepers.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

bedankt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 17:52

Bedankt voor de adviezen, het is niet mijn eigen paard dus heb ik niet veel te zeggen over de behandelmethode. Maar als de DA geen verbetering brengt, komt morgen weer en dan zijn de eigenaar en ik er ook bij kan ik dat balletje eens opgooien. Iemand nog tips wat ik zelf kan doen????????????

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 22:35

Ik zou er zeker een fysio bij halen. Het paard van mijn vriendin had ook zoiets. Ze moet nu oefeningen met haar doen. Zeker niet longeren, dan forceer je de boel al snel, omdat je paard moet inbuigen op de cirkel. Heel veel succes ermee!