Endurance Holterberg: nu zijn we echt klasse 3! :)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Endurance Holterberg: nu zijn we echt klasse 3! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 21:36

De grootste beloning die je in de endurance kunt krijgen, is een fit paard op de dag na de wedstrijd. Die beloning trof ik vanmorgen op stal aan, dus mijn weekend kan niet meer stuk! Lachen

Het weekend 'Holterberg' begon vrijdag al. Het was enorm druk bij ons op stal: niet alleen deden er meerdere stalgenoten mee aan de endurance, we hadden ook nog zeven logees uit het hele land. Eentje daarvan was het paard van Jorie, die zelf met haar vriend Marco (goh, hoe origineel Tong uitsteken) bij ons thuis logeerde. De hele vrijdag bezig geweest met inkopen doen, paard nog even rijden, spullen uitzoeken, maar toen ik 's avonds om half 8 thuiskwam, moest ik alles nog netjes inpakken... En dat terwijl ik mijn paklijst kwijt was. Gelukkig bleek die nog ergens in de catacomben van de laptop te staan, dus eind goed al goed. Nog even naar Haarle geweest om mijn hesje en vetkaart alvast op te halen en tegen middernacht konden we dan eindelijk gaan slapen. Dromen

De volgende ochtend ging al om kwart voor 5 de wekker. Tegen 6 uur op stal, alwaar de eerste ruiter net haar paard had ingeladen. Ingrid reed de 100 km dus zij moest nog vroeger dan wij op het wedstrijdterrein zijn. Zelf vertrokken we rond half 7. Voorkeuring verliep prima en toen konden we gaan opzadelen. De massastart vond plaats achter de auto van Susan die ons naar het bos loodste. Bij het begin van het bos liet ze ons 'los' en daar gingen we: twaalf combinaties op de 82 km. Ret lag al vrij snel op kop samen met een ander paard. Ik moest hem erg tegenhouden, hij wilde het liefst veel te hard. Uiteindelijk kwamen we met een groepje van vier samen te rijden. Dat ging prima, wel in een aardig draftempo maar de hartslag van Ret zat rond de 120 en hij was goed bestuurbaar, dus ik liet het maar zo. Hield ik hem te veel in, dan raasde de hartslag door naar de 140 en dan werd-ie pisnijdig, dus ik heb hem maar in een vlot tempo laten doordraven. Dit rondje (van 38 km) bleken we achteraf in 16 km/u te hebben gereden. Ik vond dit zelf iets te snel en besloot in het in het tweede rondje wat gas terug te nemen. Het was tenslotte ook steeds warmer aan het worden en Ret had nog niet erg veel gedronken. Op de eerste vetgate hebben we de tijd genomen: na 12 minuten aanbieden en toen was de HF 48. Verder alles in orde, alleen de turgor was wat minder geworden.

Het tweede rondje hebben we voornamelijk in ons uppie gereden. Af en toe samen met Els en haar schimmeltje, maar die raakten we op een gegeven moment kwijt. Dit was het fijnste rondje: Ret was goed aan een lang teugeltje op mijn zit terug te rijden en in dit rondje hebben we ook relatief veel gegaloppeerd in plaats van gedraafd. Dit rondje reden we dan uiteindelijk ook in ons 'normale' trainingstempo van zo'n 14.5 km/u. Ret begon eindelijk goed te drinken – Fasel heeft foto's als bewijsmateriaal Haha! – en ook op de vetgate ging er nog anderhalve emmer in. Desondanks had de turgor daar nog geen boodschap aan, maar het werd wel aangetekend op mijn kaart dat hij net had gedronken. Verder deze keer na 5 minuten aangeboden, HF was 52 en de overige waarden waren stabiel. Ook op deze vetgate stond Ret nat hooi, wortels en appels (met zout!) te eten of zijn leven er vanaf hing, daar was ik erg blij mee want zo kreeg hij toch nog voldoende vocht en zout binnen.

Op naar het derde rondje. Aan het begin van het pad over de Berg stond een fotograaf van het Holtens Nieuwsblad die riep dat ik deze week de krant in de gaten moest houden, en bovenop de Berg stond een cameraploeg van RTV Hellendoorn. Voor wie nieuwsgierig is: www.rtv.hellendoorn.nl - zowel foto’s als videobeelden Lachen. Tijdens dit rondje werd de hitte steeds beter merkbaar en ik kreeg last van de spieren in mijn onderbenen. We zijn toen wat vaker gaan stappen (dit rondje reden we uiteindelijk in 13.6 km/u). Op de laatste 10 km begon Retje zijn motivatie een beetje kwijt te raken. We hadden dan ook al kilometers lang in ons eentje gereden, de uitdaging was wat zoek. Toen hij onze grooms zag staan, leefde hij weer een beetje op (en dronk een paar slokken) en toen we aansluiting vonden bij een paar klasse 2-ruiters gingen de oortjes er weer op en moest ik hem zelfs weer gaan inhouden, zo fanatiek werd hij. Een kilometer voor de finish hoorde ik *rinkel* - daar ging het rechter achterijzer. Heb het ding meegenomen, ben de laatste kilometer lekker gaan stappen met die klasse 2-ruiters en we kwamen relaxed over de finish met HF 68 en een fit ogend paard – wat ik trouwens later van meer mensen hoorde: 'wat zagen jullie er nog fit uit, dat laatste rondje!' Best een compliment. Knipoog

Toen naar de vetgate om Retje te verzorgen voor de nakeuring. En daar ging het mis – met mij althans. Mijn zusje stonden Ret af te spuiten onder de waterslang en op dat moment voelde ik al het bloed uit mijn hoofd wegtrekken. Ik zag sterretjes en ben in een hoekje op de grond gaan zitten. Het licht ging gelukkig nog net niet volledig uit. Oorzaak: het overbekende gebrek aan zout. Normaal neem ik iets van een zak chips of iets anders zouts mee, zelfs als ik ga groomen. Deze keer was ik die finaal vergeten. Dom dom dom... Nu kon ik niet eens mijn eigen paard voorbrengen bij de nakeuring. Heb je 82 km op dat beest gehobbeld, dan wil je het ook kunnen afronden. Maar dat ging dus niet, ik was te misselijk en te duizelig. Mijn zusje is uiteindelijk met Ret naar de nakeuring geweest, terwijl men probeerde mij een bak bouillon te laten eten. Na drie happen/slokken ging het gelukkig al wat beter, hoewel ik me de hele verdere dag nog wat gammel heb gevoeld. Ik moet toch echt beter aan 'self management' gaan doen. Gelukkig kwam mijn zusje met een blij gezicht terug van de nakeuring: Ret was goedgekeurd! Dezelfde waarden als waar hij mee was gestart (40/14), darmgeluiden en slijmvliezen nog perfect in orde, alleen de turgor was niet beter geworden. Maar de vet vond hem er verder fit uitzien, niets verontrustends. Voor locomotie kreeg hij een A op drie ijzertjes en toen was onze eerste goed uitgereden klasse 3 een feit! Cool

Ondertussen had ik Jantien aan de telefoon gehad, die mij liet weten dat ik toch zeker wel moest blijven voor de bekendmaking van de uitslag van de NRPS-competitie. Mijn zusje is Ret even snel naar huis gaan brengen zodat hij nog lekker een paar uurtjes de wei in kon en daarna was het wachten op de prijsuitreiking. Het bleek dat Retje en ik 1e waren geworden in de NRPS-competitie over klasse 2 en daarmee wonnen we een trainingsdag met Désirée Hanen en een begeleide wedstrijddag! Ook waren we tot onze grote verrassing 2e op de 82 km... Ik denk dat het een groot voordeel is geweest dat we het terrein zo goed kennen, en vooral het eerste rondje ging vrij snel. Daarna gingen we een stuk langzamer, maar iedereen reed na het eerste rondje langzamer, dus de voorsprong die we al hadden raakten we niet meer kwijt. Eerste dus bij het NRPS, tweede in de wedstrijd en een fit paard op de dag na de wedstrijd. Het vervelende gevoel over mijn eigen 'falen' bleef nog wel even knagen, maar ik probeer het inmiddels als leermoment te zien en zorg gewoon dat ik de volgende keer voldoende isotone drankjes en zout bij me heb – en niet alleen voor het paard. Haha!

Na de prijsuitreiking heb ik nog even lekker de tijd genomen om Ret na te verzorgen. Die was het gepruts aan zijn lijf overigens inmiddels wel zat, hij was blij toen hij rustig op stal stond met een bak voer, een grote plak kuil en zijn drinkbak. Vandaag dus nergens last van, iets stijf toen hij van stal kwam maar na twee uur weiland was dat weg. Hij glimt, hij is nauwelijks ingevallen en hij kijkt helder uit zijn oogjes. Vanmiddag ging ik even met Caro en Mayo het bos in. De bedoeling was dat ik Ret aan een touwtje mee zou nemen, maar mijn staptempo hield zijn staptempo en dat van de anderen niet bij, dus ik ben er zonder zadel op gaan zitten. Na een kwartiertje wilde hij alleen nog maar dribbelen, het liefst was hij een rondje gaan galopperen. Ik ben maar weer afgestapt, het was mij te link zonder zadel en cap. Maar goed, energie in overvloed dus en ook eten en drinken doet hij nog steeds prima.

Met mijn eigen spierpijn valt het erg mee. Tijdens het eerste rondje had ik nog vrij veel last van mijn rechter kuitspier, later was dat weg maar nu voel ik 'm weer. In de overige rondjes kreeg ik last van een spier tussen scheen en kuit in, in beide benen. Dat is nu wel weg – lang leve Traumeel Haha!. En vanmiddag kreeg ik een beetje last van mijn bovenbenen, maar niet noemenswaardig. Het valt me alles mee, ik had verwacht dat die 82 km een grotere aanslag op mijn lichaam zou zijn geweest. Die beenspieren moet ik overigens wel gaan trainen – tips zijn welkom! Haha!

Kort samengevat: een druk maar vruchtbaar weekend met veel leermomenten - en nu officieel klasse 3! Cool

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:52

Wat een leuk verslag!
En idd ook goed voor jezelf zorgen!
Ik had al zo'n vermoeden over de NRPS endurance competitie!
Hartstikke goed van zowel jou als Retje!!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:52

En GEFELICITEERD natuurlijk (zou ik dat nog vergeten....)

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:53

Ik zag jullie 2 x vrolijk langs me rijden, waarvan 1 x in een lekker galopje. Jullie zagen er allebei vrolijk uit Lachen . Ik heb Ret bij de nakeuring gezien en die zag er toen ook prima uit. Ik vind het knap hoor in deze hitte!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:54

Super hoor, echt klasse III. Welkom!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:59

wat een leuk en uitgebreid verhaal karin!!!!! wat gaaf zeg!!!!! gefeliciteerd!!!!

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:01

erg leuk geschreven en van harte!
die Ret flikt het maar weer! (en jij ook natuurlijk!)

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:05

Karin: nogmaals gefeliciteerd! Gelukkig dat je zout-gehalte er ook weer bovenop is zeg! En wat betreft de spieren: misschien zwemmen?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:10

Nogmaals: Super gedaan Ka! En de volgende keer idd wel goed op jezelf passen Knipoog
Vond het zelf ook leuk om deze wedstrijd van dichtbij mee te maken, wat een ontzettend goede sfeer! Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:43

Mooi gereden hoor. En had ik je al een keer gezoutte geroosterde zonnebloempitten aangeraden voor tijdens de rit? Te vinden bij een turkse winkel of soms by the aldi. Die eet ik zelf ook als het heel warm is, alleen moet je dan wel voldoende drinkwater bij de hand hebben.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:48

Wat een prestatie weer!!!
Maar met zo'n superknol is het ook wel een makkie natuurlijk Schijnheilig
Neehoor, heel goed gedaan en dan ook nog de nrps competitie winnen maakt het wel extra speciaal.

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:56

leuk verslag ka, super dat jullie er beide nog zo leker bijlopen en nogmaals gefeliciteerd OK dan!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 23:15

Nogmaals gefeliciteerd! Een erg leuk verslag en super natuurlijk dat jullie eerste klasse III een feit is geworden.
Ook erg knap dat er nog een A voor locomotie gegeven kan worden aan Ret op 3 ijzers. En dat na 82 km! Jullie hebben echt een superpony aan Ret, dat bewijst hij keer op keer.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 07:26

Van harte meid. Je weet ik ben supertrots op je.

Die geroosterde zonnebloempitten moet ik ook onthouden Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 07:38

Ik kon gisteravond ineens niet meer op Bokt wegens een vervelende server maar hier ben ik weer. Knipoog

Moet ik natuurlijk niet vergeten mijn supergrooms Lau en Marco te bedanken, dus bij deze! We waren weer een goed team en samen hebben we Retje over de finish gekregen! Lachen

En de foto's die Hanifa heeft gemaakt zijn gaaaaaaaf... Cheese! Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 07:41

Gefeliciteerd, echt super gedaan OK dan!
Erg mooi en uitgebreid verslag.
Kun je niet een schepje electrolyten door je eigen drinkwater doen?

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 07:42

Super gedaan Karin en ook jij: geniet ervan!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:05

Wat een leuk en uitgebreid verslag zeg! Echt heel leuk om te lezen.
En gefeliciteerd! Vind het echt een geweldige prestatie, zo in die warmte. Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 08:31


SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:35

Wat een uitgebreid verhaal zeg, maar het is wel leuk om te lezen
Maar nog gefeliciteerd OK dan!
En nog veel plezier in Klasse III Knipoog

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:35

Gefeliciteerd Karin en Ret OK dan! Goed gedaan! Ik vind het een top prestatie in die hitte...alleen jammer dat je jezelf vergeten was Tong uitsteken

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:44

Superverslag! Gefeliciteerd nogmaals Haha!

Mijn verslagje volgt vanavond

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:05

Gefeliciteerd!! OK dan!

Leuk verslag, fijn te lezen. Echt een verslag van een geslaagd weekend.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:59

Gefeliciteerd Karin en Retje (:D ) Heeft ons touw ook goed zijn best gedaan?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:02

Gefeliciteerd Lachen.

Het was idd flink warm afgelopen weekend. Fijn dat Ret nu gewoon wil drinken OK dan!.