Wedstrijdstress stap 2: vaak starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Wedstrijdstress stap 2: vaak starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 12:04

Mede nav het topic van Fitzroy over wedstrijdstress ben ik mijzelf ook eens aan gaan pakken Schijnheilig
Ik ben zelf 1 grote stressbaal en daardoor wordt uiteraard pride ook een neuroot. Zodra tijdens de training/les het woord 'proef' viel schoot ik al in de stress. In het topic stonden wat tips en daar ben ik mee aan de slag gegaan. Thuis veel proeven oefenen!! Moeders ging braaf elke ochtend om 7 uur Bloos! mee naar pride en las standaard 2 proeven voor. Wat een ramp zeg de eerste paar keren Bloos Ik werd al nerveus en daardoor vergat ik te rijden, gaf ik rare hulpen etc. Maar toch, na 3 weken noeste arbeid doe ik dat nu bijna fluitend en is pride er ook heerlijk ontspannen bij.
Tijd voor stap 2 dus: veel proeven starten. Althans, dat zou dan toch ook moeten helpen? Nu heb ik gekeken bij startlijsten.nl en daar zag ik dat ik vanaf 18 sept zo onderhand elk weekende kan starten in de buurt. Ik krijg er nu al de kriebels van Schijnheilig maar het is toch denk ik wel handig om eens te doen? Gewoon eens 2 maanden ofzo elk weekend starten? Zodat het 'normaal' wordt.
En hoe is zoiets voor het paard? Persoonlijk denk ik niet dat het pride wat uitmaakt, als ik ontspan heeft hij het ook naar zijn zin en bovendien, het is een B-proef. Dus toch maar eens gaan doen? Of juist niet en dan waarom niet?


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:07

Ik zou het doen
Zo belastend is het niet (als je tenminste een beetje in de buurt blijft) daarbij is het indoor seizoen altijd heel snel vol dus moet je al wel flink vroeg zijn met inschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:10

Wat goed dat dat oefenen al zo'n resultaat heeft OK dan!.

Veel starten kun je doen als een wedstrijd niet te belastend is voor jezelf en als je bijvoorbeeld -dus- tijd en gelegenheid genoeg hebt om alles weer in een paard dagen stralend schoon en wit weer klaar te hebben Lachen. Persoonlijk zou ik gaga worden van 8 wedstrijden in 2 maanden Haha!.


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 12:17

pfew, nu móet ik dus wel Haha!
Kwa tijd etc kan het zat, ik werk alleen 's morgens. Pride kennende vind hij reizen geen probleem, voelt zich overal thuis en vind vooral grote druktes heel gezellig. Hij gaat graag mee. Hij zal eerder spanning opbouwen van mij dan van het op een vreemd terrein zijn etc. Tja, dan gaan we dat maar doen he ........ ( meen het serieus, heb nu al kriebels. Maar als ik inderdaad zie wat thuis even goed oefenen voor resultaat heeft dan moet deze stap toch ook gaan lukken? )

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:35

Goed van je, cornelie OK dan!

Ik sta zelf ook alweer ingeschreven voor een aantal wedstrijden in de hoop dat het minder wordt Knipoog
Je moet er tijdens het indoorseizoen idd snel bij zijn.

Ik heb mijn paard echter vrijwillig afgestaan tot na de Hippiade dus dan kan ik het proeven rijden pas weer oppakken.

Ik wil wel vaak maar het moet ook niet te gek worden, ik heb ook nog jureerverplichtingen en ik zit met het nieuwe huis waarvoor veel geregeld moet worden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:58

Ik ken het maar al te goed!Ook ik heb het wedstrijdrijden na anderhalf jaar pauze weer opgestart. En het ging goed. Hij was helemaal onder de indruk en deed geen pas verkeerd.
De volgende wedstrijden zijn ook alweer gepland en ik hoop er nu eens een keer van af te komen van die zenuwen.
Succes!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 13:16

Fitzroy, ik wil het wekelijks starten ook écht maar tijdelijk doen. Normaal gesproken vind ik 2 x per maand starten voldoende. Over punten ga ik niet eens nadenken, het gaat mij puur om de ontspanning. ( maar ja, als ik een nette ontspannen proef neer kan zetten zal het met de punten ook wel goed komen ) Natuurlijk zal ik nooit helemaal stressvrij zijn maar een tikje gezonde stress vind ik niet erg. En mijn instructrice zei ook nog: je zult anders met elk paard dit probleem hebben. (gelijk heeft ze)
Maar ja, nu de praktijk nog........................... Haha!
Mocht dit nu toch nog na vaak starten teveel stress zijn dan probeer ik een jurylid uit de buurt zo 'gek' te krijgen om af en toe eens bij mij op stal een proefje te komen jureren. Maar dan is het, vind ik zelf, wel erg dramatisch hoor Knipoog

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:00

Heeeel goed idee van je Ieder weekend een B proef moet ie wel aan kunnen.Zet hem op!!

Kadans -->Z2
Graciano SJ --> Z1
En waar blijft mijn nieuwe crack ?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 14:43

Ik zal in mijn onderschrift wel bijhouden hoe het allemaal gaat Knipoog
Enorm bedankt voor jullie bemoedigende woorden en meedenken, nu moet het helemaal goed komen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:35

Het rijden zal niet belastend zijn voor je paard. Meestal is een training zwaarden dan een wedstrijd. Waar je wel voor moe toppassen is dat je paard het leuk blijft vinden in de trailer. Neem dus lekkerre verwen dingen mee voor op de trailer zoals appeltjes, banaantjes, brood en snoepjes.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:48

misschien ook nog een idee op i.p.v. iedere week 1 wedstrijd om de week twee wedstrijden te starten (dus de zaterdag én de zondag) dan kan je op de tweede dag direct werken aan wat er de eerste dag is mis gegaan! Wel vermoeiend zo'n weekendje... Schijnheilig

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 16:06

Dat is ook nog een idee ja Lachen
Jippie, de wedstrijden zijn nu meestal zo'n 25 minuten uit de buurt. Toen we voorheen nog western reden waren we rustig 2 uur onderweg dus tegenwoordig is de rit een eitje voor ons. En ook toen ik nog wekelijks naar les ging dat ruim een uur rijden uit de buurt was werd hij er eigenlijk ook niet warm of koud van. Tegenwoordig heb ik op stal les dus ik hoef alleen maar met de trailer op stap naar een wedstrijd. Hij vindt dat op zich nu al niet erg maar ik denk dat als de wedstrijden minder stress opleveren maar meer ontspanning er helemaal geen probleem zal ontstaan. En ik let er altijd goed op dat hij niet te lang op de trailer staat. Ik ben altijd gewoon netjes op tijd en na afloop breng ik hem ook het liefst zo snel mogelijk naar huis. Maar ook dat zal ik nog even extra in de gaten houden.
1 weekend 2 wedstrijden zou evt ook nog kunnen ja. Maar dat vind ik nu nog even wat teveel gesleep Haha!
( en vermoeiend, ach, je moet er wat voor over hebben he Knipoog )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers