Voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 08:28

Ik heb een Fries van 8. Het is een erg grote. Hij krijgt best veel voer.

S´ochtends van stal: 1 kilo bix en hooi of kuil

Dan gaan ze op wei van 9 tot 4 ongeveer.

Dan: 1 kilo bix en hooi of kuil

En als wij s´avonds komen een uur na het rijden 8/9 uur een kilo biologische brokken en een halve kilo muesli en een wortel/appel.

Bij de vorige eigenaar hoefde hij nooit te lopen en kreeg hij sávonds alleen maar een kilo bix erbij omdat ze maar afentoe reden en in het weekend koetste.

We hebben het dus al opgehoogd maar nu loopt hij 6 dagen in de week en komend jaar wil ik wedstrijden gaan startten Nu zagen wij gister dat hij beetje dunner begint te worden en ik vroeg me af of het gevaarlijk is als ik s´avonds en biologische brokken voer 1kg en muesli 0,5 kilo en een 0,5 kilo prestatiebrok???? Nu komt ook weer de herfst eraan en de winter dus dan word de wei ook weer schaars maar ik weet niet of het gevaarlijk is om s´avonds nog zoveel in 1x bij te voeren want in de winter moet het misschien nog meer worden?

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:15

je meot het nartuurlijk wel opbouwen, en dat dunner worden, mischien een wormenkuurtje geven??

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 09:45

nee heeft niks met wormen te maken de paarden worden op stal vast om de 3 maanden ontwormd dus dat is het niet het is puur dat hij nu 6 dagen per week loopt waarvan 1x les en 1x me instructeur erop en de weides zijn nu niet meer zo vol...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:47

o, oke Lachen

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 09:49

Niet gelijk denken dat ik slecht voor me paardje ben he Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:10

Kun je hem niet opbouwen naar 3 keer 1,5 kilo brok? Dat is namelijk een stuk mooier verdeeld. Verder kun je extra kuil bijvoeren.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 10:13

dat kan niet want ik kan alleen s´avonds naar stal en op stal doen ze dat neit voor je omdat daar 100 paarden staan en kunnen ze moeilijk voor iedereen doen Verward

Ik heb nu ook weer school en ben afhankelijk van me moeder met auto dus kan altijd pas s´avonds want is met fiets niet te doen 3 kwartier/uur fietsen en dan ben ik 4 uur op stal en dan heeft hij net zn andere voer op dus dat is ook niet handig

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 10:16

Ik wou al extra kuil laten voeren omdat hij ook zijn stal ontzettend leeg eet. Doen trouwens veel paarden op stal. Maar van kuil komen ze dus wel aan?


Dan laat ik hem eerst meer kuil/hooi krijgen en dan gewoon s´avonds toch nog een halve kilo prestatiebrok erbij denk wel dat hij dat overleeft. Ik rijd nu zowiezo steeds intensiever omdat hij steeds lekkerder gaat lopen door de trainingen dus denk wel dat hij het nodig heeft in de winter al helemaal. En aangezien hij ook 2 dagen in de week erg hard moet werken....

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:17

Voor een paard dat best groot is en 6 keer per week werkt, vind ik eigenlijk helemaal niet dat hij best veel krijgt. Net als CCCCorine, zou ik ook je hoeveelheid brok per voerbeurt met een halve kilo vermeerderen, dit kun je evt. doen met een sportbrok, gezien je wedstrijd gericht traind en wedstrijden wil gaan starten.. En geef je echt een kilo of geef je 1 voerschep?

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:20

Verward Waarom kunnen ze je paard geen halve kilo extra voer geven per voerbeurt, da's toch niet zoveel extra werk? Of anders 2 kilo per voerbeurt als het een basis brok is, dan hoeven ze niks apart af te passen, alleen maar 2 keer dezelfde hoeveelheid geven als dat hij normaal krijgt..

Als het allemaal echt niet kan, dan zou ik 's avonds door rustig op te bouwen 1 kilo sportbrok erbij gaan geven. Eerst een week een 1/2 en daarna 1 kilo.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 10:47

Van de stal krijgt hij 1 zo´n maatbeker maar das 1 kilo geloof ik Verward sochtends en om 4 uur maar ze geven niet meer omdat dit bij de prijs gewoon zit inbegrepen. Hooi geven ze wel meer als je het vraagt omdat ze dat zelf op hun land verbouwen dus dat kost hun niks....

Maar denk inderdaad dat ik dan hooi bij laat voeren extra dan krijgt hij toch ook sochtends en smiddags wat meer en dan savonds nog sportbrok opbouwen

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:56

1 Maatbeker is vaak bij lange na geen kilo, weeg het maar eens na. Je paard krijgt dan dus echt heel weinig voer. 2 Maatbekers zou veel normaler zijn. Extra ruwvoer kan gelukkig wel, dat compenseerd al een hoop. Houd er ook rekening mee, als je 's avonds je brok opbouwd, dat een maatbeker dan ook geen kilo is. Verder goed in de gaten houden. Voeren met je ogen, als je vind dat je paard er beter uit gaat zien, die hoeveelheid aanhouden die je dan voert.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 17:27

Wat zou mijn paardje blij zijn dat hij meer te eten gaat krijgen Tong uitsteken Zal die vast geen problemen mee hebben haha!

Mijn moeder gaat morgen gelijk sportbrokken kopen en dan maar opbouwen.....zowiezo ook extra hooi sochtends en smiddags