paard steeds omdraaien met buitenritten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

paard steeds omdraaien met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 20:34

Hoi, ik rijd sinds kort op een KWPN, maar iedere keer als ik naar buiten ga draait ze zich steeds om in stap en af en toe in draf, ik wordt daar zo zat van. echt ze kapt er niet meer mee

Weten jullie hier een oplossing voor???


Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:58

Een ander paard voorop laten gaan of gaan buiten rijden op een plaats die ze niet kennen. Met die van mij kom ik de dam niet eens af Dat mond uit in gevaarlijke situaties.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:17

De mijne doet/deed dat ook.En als ik haar dan weer terugdraaide, steigerde ze echt hoog, en draaide gewoon weer om.

Wat ik heb gedaan, mn moeder erachteraan laten lopen met een logeerzweep. Steeds als ze omdraaide en flinke klap. Mijn moeder hoefde maar te roepen of hij vloog al de goede richting uit..
Nu, na ongeveer een jaar dit gedoe, krijg ik haar ook zelf door die stakingen heen. Zweep bovenhands en echt een flinke klap als ze het nog flikt.

Maar je moet dit echt zo snel mogelijk eruit proberen te krijgen, want anders krijg je echt enge/gevaarlijke situaties. Bij jou is het nog niet op een punt dat het echt gevaarlijk is, nog niet heel erg. Dus gewoon zweepje meenemen, en elke keer als ze het doet een tik geven. Als dit niet werkt, iemand er achter laten fietsen lopen, en die laten "klappen" met een zweep, of eventueel tikken als ze het doet.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

DiantaM
Berichten: 11273
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:21

Die van mij krijgt een klap op zijn kop met de teugel als hij probeert om te draaien, want als ze dat eenmaal doorhebben, kom je er nooit vanaf. Je moet proberen om het paard voor te zijn, en anders gelijk terugdraaien en streng zijn!!

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:24

Tulandro schreef:
Die van mij krijgt een klap op zijn kop met de teugel als hij probeert om te draaien, want als ze dat eenmaal doorhebben, kom je er nooit vanaf. Je moet proberen om het paard voor te zijn, en anders gelijk terugdraaien en streng zijn!!

idd.. Als ze dat doorhebben, begint het met buitenritten. Dan kun je dat al niet meer na een tijdje, omdat de pony /paard weet dat hij z'n zin door kan drijven..

Daarna krijg je problemen met springen, en daarna met dresuur.. En dan kun je dus niks meer, en ben je 2 jaar verder voordat het opgelost is..
Ik spreek uit ervaring (jammer genoeg). Maar bij mij was er ook medisch iets aan de hand.
Laatst bijgewerkt door Maartje__ op 05-09-04 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:32

Die van mij doet vaak het zelfde, ze is dan alleen ook zo dom dat ze dan de bosje vrolijk in wandeld :S

ezzie996

Berichten: 61
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:44

Denk je dat ze het doet omdat ze bang is of omdat ze gewoon vervelend is?

L1 + 5 Haha!

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:12

heeft die van mij ook eerst gedaan.echt merken dat je de baas bent!!!en inderdaad met een zweep erbij....succes

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:15

Mijn pony deed dat heel in het begin ook, dan steeds als je even niet oplette stond ze al omgedraait, klaar om te gaan naar huis.. Wat iig HEEL belangrijk is, is dat je dr voor bent, en dat is heel moeilijk, maar als je goed oplet heb je zo door wanneer ze het ong. weer gaat bedenken om om te draaien, dan spoor je dr wat extra aan, en zo nodig pak je de teugels even goed op maat, en zo nodig geef je dr een tik met je zweep. want omdraaien zijn rare grappen, en je hebt kans dat als je het niet goed aanpakt het steeds erger wordt.. en dat ze ook gaat steigeren of zoiets als ze dan dr zin niet krijgt...


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 23:37

Kun je verder goed met het paard worden? Heeft het vertrouwen in jou? Kun je 'em goed de baas als je thuis rijdt?
Ik denk dat bovenstaande adviezen (die van mij krijgen ook een lel hoor, niks mis mee) alleen maar werken als je je paard verder goed voor elkaar hebt, anders zal die lel ook niet werken.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 07:50

doet de pony van mijn nichtje ook wel us
maar dan stuurt ze hem trug en dan doet ie verder eiglijk niks meer.. Lachen

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:44

Kendra schreef:
Kun je verder goed met het paard worden? Heeft het vertrouwen in jou? Kun je 'em goed de baas als je thuis rijdt?
Ik denk dat bovenstaande adviezen (die van mij krijgen ook een lel hoor, niks mis mee) alleen maar werken als je je paard verder goed voor elkaar hebt, anders zal die lel ook niet werken.


Mee eens Een paard moet jou ook vertrouwen, en als die dat niet doet, en jij erachter aan gaat slaan, wordt het alleen maar erger. Als je weet dat je paard het doet om vervelnd te zijn, ja sla op met die zweep ~~}>

Een vrouw bij ons is zelf doodsbang om buiten te rijden met haar paard, omdat die ook elke keer gaat omdraaien, en liever in de prikkeldraad zit dan vooruit lopen. Wat doet ze nu? Laat ze iemand anders dat beest buiten rijden..Naja..oke dan leert het paard het buiten een beetje kennen, want deze krijgt dr wel vooruit, maar goed..als de vrouw nog bang blijft, ben ik bang dat ze er uiteindelijk niets aan heeft..

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:28

Mijn shet doet dat ook, ze draait op dr achterbenen en springt half de weg op. Als ik dr dan terug stuur, buigt ze zo idioot, dat ze ongeveer met dr hoofd op mn knie zit en ze loopt nogsteeds over dr buitenschouder weg. Zo zijn we dus al een paar x bijna in de sloot geraakt, dat ik haar op het laatste moment toch maar de andere kant op draaide. Op beendruk reageerd ze nog amper, omdat ze dat niet snapt(volgens haar dan Knipoog ) en als ik haar een tik met de zweep geef, gaat ze als een idioot rennen en dan is er helemaal geen houden meer aan.
Dat heeft ze ook een hele tijd in de wei(die ik als bak gebruik, bij gebrek aan beter), als ik op het lint aan rijd, knalt ze dr kop dr op en peert em de verkeerde kant op. Dat is inmiddels wel beter geworden, maar dat vind ik minder erg dan buiten.
Buiten rij ik met martingaal, puur voor mn eigen veiligheid. Ik heb het nu een paar x gewonnen van haar, maar ze blijft het proberen en ik blijf met de spierpijn van het om trekken zitten. Ik probeer haar zacht in dr mond te houden, maar zo heb ik geen keus...

Dr. Robert Romano (ER): ...And if wishes were horses, we'd be knee-deep in crap.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:47

Laat eens iemand erop rijden die van aanpakken weet, maar er ook gevoel voor heeft en handig genoeg is om op het juiste moment in te grijpen. Onthou de plekken waar hij omdraait en zorg dat je hem voor bent. Voor je op dat moment bent pak je hem al wat harder aan en dreig je hem door. Goed voorwaarts houden. Geef m de kans niet om om te draaien.

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:54

ik heb een oude pony gehad die dat ook altijd deed .
maar zodra ik er dan met de zweep overheen ging werd ze soms alleen gekker .

ik liet ze dan gewoon achteruit de kant op gaan die ik op wilde dat vond ze dus echt niet leuk en draaide dan meestal weer om . zodat ik weer gewoon verder kon rijden.

mischien een optie om te proberen.

succes

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:57

Mijn paard doet het ook. Gisteren deed ie vervelend, wou niet bij zijn vriendjes weg en wou hij na een tijdje omdraaien, precies daar, waar een hoop mensen geparkeerd stonden en bezig waren uit de auto te stappen.
Ik spring er op dat moment af (het enige dat helpt helaas, anders zitten we met de kont in het prikkeldraad of in de sloot) en ik gaf 'm een (1) zwieper. Al die mensen daar zag ik kijken en ik hoorde "tss" en "nouja" ik schaamde me dood, alsof ik een mishandelaar was Bloos! maar het is niet anders hoor. Voor hetzelfde geld parkeert mijn paard zich in 1 van de auto's. En het was dwarsen van hem.
Als ik er een tijdje naast loop is het weer goed. Ik stap dus nu in enge situaties liever af om het samen te proberen (kreeg mijn paard laatst zelfs over een houten bruggetje zonder leuningen, 1e paar keer ernaast en later zelf) en gisteren heb ik dus na het incident lekker nog een uur verder gereden *LOL*
Volgende keer doet ie het misschien weer, en dan stap ik weer af.
Ik wil persé niet met de zweep eraan rijden of iemand achter me aan, want de volgende keer dan durf ik niet alleen ofzo, en dan doet ie het weer, en wat dan? Hij is al een keer achteruit de sloot in of de weg op gewandeld.
Ik heb ok heel lang niet naar buiten gedurfd hierom.
Ik baal natuurlijk wel, als ik op 1 dag meerdere keren af moet stappen, maar alles is beter dan: in de sloot met de kont, durf niet meer, dus maar naar huis, dus: beloning voor het gedrag.

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:21

Er moet toch een betere manier zijn om zo'n probleem op te lossen dan met de zweep te meppen? Naar mijn bescheiden mening creeer je zo drie dingen die je niet wilt: paard wordt bang voor de zweep, wordt bang voor buitenritten, en evt. bang voor jou ... Misschien draait hij zich niet meer om, maar in een kritieke situatie denkt ie misschien eerst aan zich zelf en niet aan jou ...

Als het paard bang voor buiten is: misschien je laten vergezellen dus een rustig dominant paard dat voorop loopt zodat jou paard vertrouwen krijgt in buiten rijden? Als het een dominantiekwestie is met een "ongehoorzaam paard": eerst in de bak proberen op te lossen met grondwerk bijvoorbeeld?

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:32

Marilyn deed het een tijdje terug ook, ze krijgt dan een flinke mep want ik ken der ondertussen na 7 jaar wel en weet dus dat ze zich aanstelt. Ze mag het gewoon niet en het is gevaarlijk.

Ik weet dat het moeilijk is maar je moet NOOIT opgeven en omdraaien en terug rijden want dan hebben ze gewonnen. MArilyn krijgt bij mij niet eens de kans om om te draaien.

Toen kwam er een meisje bij en toen flikte ze het weer wat vaker, nu doet ze het niet meer.

Wat Wormboy zegt ben ik het niet helemaal mee eens, tuurlijk is slaan niet altijd een oplossing, maar ik vind de situatie per paard verschillend. Ik weet zelf dat Marilyn me dan in de maling neemt, dus dan krijgt ze zeker een mep. Bang voor de zweep is ze niet en de rest van de opsomming ook niet.

Wat ik dus al zei het ligt per paard anders en ook per situatie.

22 Januari verwachten we ons kleintje

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:38

Ik ben het ook niet eens met Wormboy, want ik heb eerst met een ander paard buiten gereden: *het braafste paard wat er is*
Daarna aan de hand naar buiten: ging ook perfect, hij loopt braaf en rustig mee, stopt netjes: *modelpaard*
Daarna zelf eropgestapt: soms gaat het goed en dan ineens: NEEEEEEEEEEEEEEE elk grassprietje is eng (behalve op de terugweg als ie denkt dat we op de terugweg zijn, jaja)

Nouuu, ik hou er ook niet van om hem te slaan, maar dit is gewoon dwars doen!
Hij is normaal zo cool Cool als wat en dan ineens heeft ie het in zijn kop en alles zegt: "wil niet, wil niet, wil niet"

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:40

WormBoy schreef:
Er moet toch een betere manier zijn om zo'n probleem op te lossen dan met de zweep te meppen? Naar mijn bescheiden mening creeer je zo drie dingen die je niet wilt: paard wordt bang voor de zweep, wordt bang voor buitenritten, en evt. bang voor jou ... Misschien draait hij zich niet meer om, maar in een kritieke situatie denkt ie misschien eerst aan zich zelf en niet aan jou ...

Als het paard bang voor buiten is: misschien je laten vergezellen dus een rustig dominant paard dat voorop loopt zodat jou paard vertrouwen krijgt in buiten rijden? Als het een dominantiekwestie is met een "ongehoorzaam paard": eerst in de bak proberen op te lossen met grondwerk bijvoorbeeld?


Een paard probeert onder het werk uit te komen en gaat de grenzen van de ruiter aftasten. Als het hem dan eenmaal een paar keer gelukt is om om te draaien zal hij dit blijven doen totdat iemand dominanter is dan hem en zoveel indruk op hem weet te maken zodat hij de ruiter respecteerd en wél doorloopt zonder protest.

In de kudde komen paarden ook aan hun rangorde door elkaar af en toe op de plaats te zetten en dat gebeurd dan echt niet met snoepjes en klopjes geven, maar door elkaar een mep te geven als een fout is of onderdanig.

Daarbij is een paard echt niet zo snel bang voor een zweep, uitrijden of een mens. In dit geval iig helemaal niet, wanneer hij respect, of dat nou uit angst voorkwam of uit gewoon consequent en eerlijk gedrag, voor de ruiter had zou hij niet omdraaien.

Dit probleem kun je dus oplossen door het paard voor te zijn en hem te overbluffen. Nou hangt het per paard af hoe snel en waarvan hij onder de indruk is. Bij het ene paard zal het bij stemverheffen al goed zijn, bij het andere paard kun je er bij wijze van spreke een zweep op kapot slaan en dan reageert hij nog niet. Dan zul je weer iets anders moeten zoeken waarvan hij onder de indruk is. Bijvoorbeeld iemand meenemen met een paard die voor gaat (neem dan wel een betrouwbaar paard mee die niet voor alle onzin stopt of bang is) en iemand te voet die achter het paard blijft met een longeerzweep om hem eventueel te corrigeren als hij om wilt draaien.

Aan wat voor grondwerk denk je als ik vragen mag, hier kan ik me namelijk helemaal niks bij voorstellen Verward

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:50

Nicolletje schreef:
NEEEEEEEEEEEEEEE elk grassprietje is eng (behalve op de terugweg als ie denkt dat we op de terugweg zijn, jaja)


Precies, Marilyn ook ALLES is eng, allemaal spoken ziet ze Haha!
En op de terug weg weer braaf, want dan gaan we terug naar stal.
Gaat trouwens niet alleen om, omdraaien maar ook opeens opzij springen.

Kan er me er soms zo aan ergeren Bloos

22 Januari verwachten we ons kleintje

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:54

Okkie1 schreef:
Aan wat voor grondwerk denk je als ik vragen mag, hier kan ik me namelijk helemaal niks bij voorstellen Verward

Ik dacht meer aan "natural horsemanship"-achtige dingen die bedoeld zijn om de dominantiestructuur duidelijk te maken (a la Pat Parelli en Klaus Hempfling). Heb daar zelf nog weinig ervaring mee, moet ik bekennen, maar ik zou liever iets anders proberen als eerste keus dan de zweep.

De boeken van Mark Rashid geven ook leuke creatieve oplossingen voor "problemen" zonder gebruik van geweld. Als ik me goed herinner beschrijft hij ook een probleem van een paard dat steeds uit de groep liep en naar huis toe. Zijn oplossing: het paard lekker zijn gang laten gaan, maar zodra he bij de stal komt, hem uitgebreid aan het werk zetten in de bak. Als de andere paarden terugkomen van de buitenrit, deze lekker te eten geven, terwijl het "probleempaard" nog even door moet werken. Volgende keer heeft het paard een keuze die hij zelf mag bepalen: buitenrit maken of in de bak extra werk verzetten.

Nogmaals: ik heb hier zelf geen ervaring mee, en als iemand dit wel heeft, hoor ik daar heel graag meer. Maar ik zou dit soort trucs eerder proberen dan de zweep.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:06

Als je al jaren hetzelfde pad afloopt met je paard en ineens wil die niet meer, ja dat probeert ie onder uit te komen, lijkt mij. Als hij het nog niet kent, of vrij jong is..dan is die ook echt wel bang denk ik..Onze merrie was ook erg bang buiten, en vooral omdat ze eerst alleen maar getrained werd, nooit een keer naar buiten. Mijn moeder ging dan ook een paar weken, om de dag aan halster en touw, lekker met haar mee over een zand padje. Gevolg => Paard wou later wel overal heen
Dit bouwt ook vertrouwen op, en als die iets ziet, kan die ff rustig naar kijken, en krijgt ie niet meteen een lel van 'vooruit jij!'
Ik zeg niet dat een tik van een zweep niet op zijn plaats is, maar soms moet je ff vanuit je paard zijn ogen zien, of die je uitdagd, of echt bang is.

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:08

WormBoy schreef:
Ik dacht meer aan "natural horsemanship"-achtige dingen die bedoeld zijn om de dominantiestructuur duidelijk te maken (a la Pat Parelli en Klaus Hempfling). Heb daar zelf nog weinig ervaring mee, moet ik bekennen, maar ik zou liever iets anders proberen als eerste keus dan de zweep.

De boeken van Mark Rashid geven ook leuke creatieve oplossingen voor "problemen" zonder gebruik van geweld. Als ik me goed herinner beschrijft hij ook een probleem van een paard dat steeds uit de groep liep en naar huis toe. Zijn oplossing: het paard lekker zijn gang laten gaan, maar zodra he bij de stal komt, hem uitgebreid aan het werk zetten in de bak. Als de andere paarden terugkomen van de buitenrit, deze lekker te eten geven, terwijl het "probleempaard" nog even door moet werken. Volgende keer heeft het paard een keuze die hij zelf mag bepalen: buitenrit maken of in de bak extra werk verzetten.

Nogmaals: ik heb hier zelf geen ervaring mee, en als iemand dit wel heeft, hoor ik daar heel graag meer. Maar ik zou dit soort trucs eerder proberen dan de zweep.


Ik weet niet of paarden zo denken, en zoiets kan onthouden. Het lijkt me raar iig.

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Conny_

Berichten: 2147
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:19

ik heb dat probleem ook eerst gingen de buiteritten kei goed!! hij ging overal door maar op een gegeve moment op 1 pad draaf of stap ik en dan spant die zich en draait zich in een keer op zijn achterbenen om en dat is maar op 1 pad de rest doet die gewoon goed ik weet ook niet wat ik er aan moet doen hij doet het alleen goed als het paard van mijn zus er bij is (daar loopt hij ook mee in de wei en staat hij langs op stal )

Formidable (v. Apache) ZZ zwaar + 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Purkii en 56 bezoekers