nadeel en voordeel hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

nadeel en voordeel hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 20:59

Wat zijn de voordelen en nadelen van hoefijzers.

Ik wil geen hoefijzers,als het niet nodig is.Ik ben niet van plan om lang op een harde weg te lopen.

dus wat is het beste voor mij,maar ik zou graag de voordelen en nadelen willen weten

k_loves_p_c

Berichten: 97
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:14

nadeel is dat je paard er zo aan gewent raakt dat zijn hoeven minder stevig worden *dus sneller afbrokkelen als bv zij of hij een ijzer kwijt is het voordeel is dat je gewoon over de weg kunt rijden zonder de hoeven stuk te lopen Lachen

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:18


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:54

Voordelen:

Hoeven slijten niet overmatig. Je hoeft er dus geen rekening mee te houden hoeveel je over de verharde weg loopt. Bij ons op stal hebben we een molen en daar lopen mijn paarden dagelijks 1 tot 2 uur in. Zonder ijzers zou dit onmogelijk zijn.

Verder is het voor wedstrijden op gras ideaal, omdat je kalkoenen in kunt draaien tegen het uitglijden.

Met ijzers kun je bepaalde dingen corrigeren.

Nadeel:

Je kunt ze verliezen en/of er kan er soms eens eentje los gaan zitten. Dan heb je dus weer de smid nodig.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 00:24

Zhivago schreef:
op www.paardnatuurlijk.nl staat ook een heleboel over hoefijzers!



heb die site laatst bekeken, en ook over hoefijzers enzo gelezen...ik zeg je eerlijk, dit is egt boelshit!!als je het dan egt zo natuurlijk mogelijk wil gaan doen GA DAN IN (....) OOK NIET OP HUN RUG ZITTE! ja sorry hoor....
waarom hebbe wij al die aanpassingen?al die onnatuurlijke dinge zoals hun het noemen....omdat wij dingen van paarden vragen waar ze in 1e instantie niet gemaakt voor zijn....dus als je het dan zo natuurlijk moet doen, laat ze dan lekker los ofzo...
ze beweren zelfs dat als ik mijn paard na flink werk helemaal bezweet in de enorme kou en wind zet dat ie niet ziek word??iemand zin om te probere of dit egt zo is?nou ik niet!!!
sorry voor de offtopic want hier heb je nix aan!

ik zal nog wat nuttigs zegge!
je kan het altijd proberen zonder ijzers, als de hoeven niet te hard slijten en hij blijft er goed op lopen kan het best hoor!vraag je hoefsmid even wat hij ervan vind!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 08:49

Princess, iets minder kort door de bocht over Frans' site mag wel. Het is Frans meer te doen om bewustwording, dan dat je al die dingen letterlijk moet uitvoeren.
Veel mensen gebruiken dekens. ijzers en overige hulpmiddelen "omdat-iedereen-het-doet" en dat is een erg fout uitgangspunt. Het dekenverhaal wat je aanhaalt wordt door vele mensen gedaan, het IS gewoon zo; als jij dat niet wil geloven, is dat jouw zaak.

Wat het gebruik van ijzers betreft: als je zonder kunt, vooral zonder doen. Voor incidentele gevallen zou je hoefschoenen o.i.d. kunnen gebruiken.
Helaas kan niet elk paard zonder ijzers. Soms heb je geen keuze, door de omstandigheden ter plaatse, door de hoefeigenschappen van het paard of door afwijkingen in beenstanden. Wees niet wijzer dan moeder natuur en gebruik gewoon ijzers.
Wees kritisch op wat je doet, maar ga niet krampachtig lopen doen "ter wille van natuurlijk" want dat levert je alleen maar ellende op. Het is goed om te kijken naar alternatieven, maar houdt het welzijn van je paard in het oog.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 09:43

Ik sluit mij aan bij Ikke. Als je zonder ijzers kunt vooral doen. Zegt de hoefsmid dat je er beter ijzers onder kunt laten zetten dan zou ik die raad opvolgen. Hij zegt het niet voor niets.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 09:49

Een heel groot nadeel is de doorbloeding.
Door ijzers onder te slaan, verslechterd deze.
Je moet een hoef zien als een soort spons, staat het paard stil, is de doorbloeding minimaal. Daarmee dus de aanvoer van voedingsstoffen en zuurstof en de afvoer van afvalstoffen. De afvalstoffen verzamelen zich dan ook veelal in de hoef.
Gaat een paard aan het lopen, word deze doorbloeding weer op gang geholpen door de druk.
Met een ijzer leg je de druk aan de zijkant van de hoeven en dus niet op de zo belangrijke zool.

Dat wil niet zeggen dat ik al mijn paarden zonder ijzers heb, Sommige hoeven slijten te snel, dan kun je gewoon niet onder ijzers uit.

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:14

tommy heeft ijzers omdat ik altijd buitenritten maak, bovendien heeft ie brokkelhoeven, als ik hem eraf haal moet ik hem een half jaar stil laten staan, als ik dan wel ga rijden brokkelen ze nog verder af.

het nadeel si als ze los gaan zitten (e vooral in de zomer is dat bij mij regelmatig zo) zodat de smid moet komen en ijzers zijn behoorlijk prijzig.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:36

Ik heb altijd voorijzers,ninla haar hoeven brokkelen anders te snel
Achter is het nooit erg maar voor wel,en aangezien ik elke dag buiten wel even over het harde asfalt uitstapt,is het wel het beste om ijzers te hebben.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:08

Ik heb ze puur voor de wedstrijden. Een van de nadelen heb ik nu ondervonden, voor het winterseizoen zijn de ijzers er weer onder weg en me paard loopt enorm op eieren! Ben je weer ff tijd nodig voor ie is gewend aan blote voeten. Nog een nadeel is dat je ze idd kan verliezen, zo heeft sydney het gepresteerd om binnen 3 dagen zijn ijzer er in 1 klap kats onderweg te meppen!

Voordelen: je kan er mee over de weg stappen zonder teveel rekening te moeten houdenmet slijten en je kan er proppen indraaien voor concoursen!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:15

Voordeel voor mij zou zijn dat je er kalkoenen in kunt draaien i.v.m. wedstrijden op gras (alle outdoor wedstrijden zijn hier in de regio op gras), en dat ik gemakkelijker een buitenrit zou kunnen maken i.v.m. slijtage hoeven.

Ik heb echter een paard dat zich na veel geduld eindelijk laat bekappen. IJzers eronder is (nog) geen optie. De smid ziet dat zelfs nog niet zitten.
Misschien dat we over een tijdje haar eens voor op ijzers gaan zetten, en dan koud beslag.
Ik rijd dus ook noodgedwongen zonder ijzers, volgend seizoen starten we M dres., tot nu toe gaat het zelfs op soppige grasbanen uitstekend, Syl blijkt ook zonder ijzers met kalkoenen wel veel grip te hebben en loopt zelf ook vol vertrouwen op "blote voeten" over het gras, dus dat is een geluk Lachen.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:34

Ikki: sorry misschien kwam het beetje bot over, iig niet bedoelt....er staan wel dingen op met een kern van waarheid maar vind het meeste toch wel flink overdreven. Ik doe niet alles omdat iedereen het doet, ik doe het omdat ik bepaalde dingen nodig vind, en tuurlijk er zijn genoeg boelshit middeltjes!
alleen wat ik niet begrijp aan die site, hij wil alles zo natuurlijk mogelijk doen bij die paarden zoals over de gehele site staat beschreven....
maar een paard is er nooit voor gemaakt om bereden te worden zoals wij...dus daarom hebbe wij al die middeltjes/aanpassingen!!als je het zo natuurlijk wil doen ga dan ook niet rijden....
hij zegt dat alles zo onnatuurlijk is, maar als die topruiters dan?moet je es weten wat die allemaal gebruiken!maar ze zijn wel aan de top!!en zijn die ongezond?je moest es weten wat voor keuringen die paarden moeten ondergaan voor bijvoorbeeld een OS

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:46

Nou ik vind die zite ook een beetje overdreven, maar denk wel dat er mensen zijn die er wat mee zouden kunnen doen. Ik hou het gewoon op het normale en niet dat vage als natuurlijk beslaan en dikke wintervacht kweken!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:50

Als een paard geen ijzers heeft, en je laat hem op de juiste manier bekappen, heb je simpelweg geen schroeven nodig.
Door de ijzers gaat een paard juist aan het glijden en zul je schroeven nodig hebben.
Bij een paard op blote voeten, kun je de zool simpel weg zien als profiel.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:54

YvonneS schreef:
Nou ik vind die zite ook een beetje overdreven, maar denk wel dat er mensen zijn die er wat mee zouden kunnen doen. Ik hou het gewoon op het normale en niet dat vage als natuurlijk beslaan en dikke wintervacht kweken!


thank you OK dan!

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:14

voordelen: de hoeven slijten minder snel (vooral als je veel op harde weg loopt)

nadeel: paarden KUNNEN sneller uitglijden (hoeft natuurlijk niet)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 12:23

heb nog een vraag.Hoe vaak moet je je pony laten beslaan of heb dit te maken met de groei van de hoef

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:29

Princess : de site van PaardNatuurlijk wijst mensen er alleen maar op dat het "normale" zoals bvb. jij en YvonneS in dit topic , en nog HEEL veel andere mensen altijd geleerd hebben....eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend is Lachen .

Dat wij nu tegenwoordig paarden zo ontzettend in de watten leggen ,
en behandelen alsof het prinsesjes zijn...wil nog niet zeggen dat dat nodig is. Je hebt geen bitten en ijzers en kastenvol dekens en dure tuigage nodig om lekker met je paard om te gaan en het serieus te trainen.

Dat topruiters het zus of zo doen daar heb ik geen fluit mee te maken ,
ik kies ervoor om mijn paard binnen het gebruiksdoel zo natuurlijk mogelijk te houden , het dier kan met 3 dekens op stal , hersendood worden door veel uren in de stapmolen , elke dag in de krul zijn rondjes lopen...maar daar kies ik niet voor. Die site geeft alleen maar aan : al die onzin is helemaal niet nodig , ook al krijgen ruiters dat zo aangeleerd.

Enige voordeel van ijzers is dat je er kalkoenen in kan draaien ,
om het NADEEL van het gladde metaal op gras wat op te heffen.

En dat ijzer de hoef beschermd tegen overmatige slijtage.

Maar een sterke , gezonde , onbeslagen hoef kan heel wat hebben...
daarnaast zijn er ook nog hoefschoenen die je kunt gebruiken ipv ijzers , met als grote voordeel dat je die alleen aandoet als het nodig is , heel weinig dus , en de rest van de tijd loopt het paard gewoon heerlijk natuurlijk op blote voeten zonder gehinderd te worden door dat ijzer.

Eigenlijk nauwelijks voordelen dus , zo'n ijzer

Nadelen zijn er daarentegen zat :

- stuk ijzer onder de hoef waardoor die onbeweeglijk vastgezet wordt
- daardoor geen beweging in de hoef dmv. het uitzetten bij druk (hoefmechanisme)
- dus slechtere doorbloeding door geen beweging / hoefmechanisme
- door nagels in de hoef wellicht ook slechtere groei / doorbloeding
- daardoor dus weer slechtere kwaliteit van hoeven
- daardoor kweek je hoeven die ijzers nodig hebben......
- geen contact van zool van de hoef met de bodem ....

- paard kan ijzer aftrappen met blessures tot gevolg
- ijzer eraf / los : paard onbruikbaar tot hoefsmid komt
- hoefsmid kan nagel verkeerd slaan -> blessure
- veel geld en afhankelijk van hoefsmid
- als een paard een ijzer aftrapt , dat ligt in de wei /bak /stal -> blessure-risico
- daarom kun je weer een middag opofferen met het onding te zoeken Tong uitsteken
- ze ploegen er het weiland of de berm bvb. ontzettend mee om Boos!
- grotere kans op ernstigere beschadigingen als er een trap uitgedeeld wordt
- bovendien zijn ijzers erg glad om op te lopen , over het asvalt , sneeuw of nat gras bijvoorbeeld.

Kortom : het zijn ondingen. Vind ik Knipoog

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:35

Citaat:
Dat wij nu tegenwoordig paarden zo ontzettend in de watten leggen ,
en behandelen alsof het prinsesjes zijn


spreek alsjeblieft voor jezelf...
want ik en een heleboel mensen die ik ken vallen hier dus NIET onder

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:38

Alsjeblieft zeg Princess Boos!

Ik val daar dus ook niet onder , anders schreef ik dit niet Rolleyes

"Wij" daarmee bedoel ik gewoon de huidige mentaliteit in de paardensport , dat lijkt me vrij logisch toch Lachen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:03

Ik zou met hier over nadenken gewoon wachten tot je een pony hebt, en dan de hoeven goed na laten kijken en dan beslissen wel of niet. Het hangt echt per paard en pony af of je er wel of geen ijzers onder legt...

Beslaan doe je net als bekappen om de 6 tot 8 weken.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:45

De voor en nadelen zijn hier al genoemt door pmarena.

Zelf heb ik geen van mijn paarden op ijzers staan. Als het kan het altijd zonder ijzer, maar er zijn altijd paarden die er echt niet zonder kunnen.

Misschien leuk voor sommige is om op mijn iste te kijken bij paard natuurlijk en dan natuurlijk bekappen. Daar staan enkele foto's van de hoeven van mijn paarden waaronder 1 al 7 jaar niks aan gedaan.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:19

Misschien dat er dan een groot verschil is tussen de echte wedstrijdruiters en mensen die paarden hebben voor recreatief.
Mijn paard staat op ijzers puur voor de wedstrijden.
Mijn paard gaat dit jaar geschoren worden puur voor de wedstrijden en de trainingen daaromheen. Tuurlijk kan ik mijn paard zijn wintervacht laten groeien, das immers natuurlijk, maar niet mooi voor een wedstrijd en al helemaal niet praktisch ivm lessen, zweten en niet droog willen worden.
Mijn paard staat swinters dus snachts ook binnen om de doodeenvoudige reden dat ik hem niet 24 uur in de modder en de regen wil laten staan, ook ivm lessen en wedstrijden. Overdag gaat mijn paard uiteraard wel naar buiten, maar er zijn er genoeg die dit niet voor het zeggen hebben omdat ze hun paard op een manege op een pensionstal hebben staan, waar swinters geen paarden naar buiten gaan.
Ook hoef ik er swinters geen ijzers onder te leggen, maar zomers wel, want ik laat mijn paard niet blootvoets op het gras lopen als ik straks in de m1 voltes van 10 meter in galop moet rijden.

Dat paardnatuurlijk is dus heel informatief als je erin geinteresseerd bent, maar soms krijg ik het idee dat er hier mensen zijn die het je een beetje opleggen om het zo te doen.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:42

Mijn verzorgpony heeft ze omdat ik zelf heel veel buitenritten met hem maak, en ook stukken over de weg stap en draaf, en omdat hij ook voor de kar loopt en daarmee ook veel over de weg stapt en draaft!