'Paarden te vondeling gelegd in weiland?'

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

'Paarden te vondeling gelegd in weiland?'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-02 18:38



Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 19:09

Het was niet de eerst keer dat Pekkeriet te maken kreeg met 'te vondeling gelegde' paarden. 'Vorig jaar stond er ook al eens een aantal in mijn wei. Toen ik er na twee, drie weken werk van wilde maken, waren ze verdwenen', vertelt hij. 'En nu wilde ik wel eens weten van wie die paarden zijn.'

Hij was van plan de viervoeters - een schimmel met een veulen - in zijn eigen stal onder te brengen. 'Ik dacht, wanneer de eigenaar merkt dat zijn paarden niet meer in mijn wei staan, dan hoor ik er wel iets van. Dus met mijn buurman heb ik geprobeerd ze in de stal te krijgen. Maar ze waren zo wild, ik kreeg ze niet in de handen.' Vandaar dat de agrariƫr gisteren de politie in kennis stelde van zijn vondst.

En nog voor de middag voorbij was, meldde eigenaar zich. 'Ik was natuurlijk razend nieuwsgierig. Dit doe je toch niet zomaar? Misschien dat iemand dacht: Och, er staat een hek omheen en er staat gras in de wei, dus daar zet ik mijn paarden maar neer. Maar dan kunnen ze het toch wel even vragen?' De eigenaar van de paarden bleek echter iemand te zijn die niet te kwader trouw handelde. 'Hij had van een opaatje uit Rijssen begrepen 'dat-e doar zien peerd'n wel in de wei kon jaag'n'. We hebben inmiddels een afspraak gemaakt om het misverstand uit te praten.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Re: vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:26

Heike schreef:
Hij had van een opaatje uit Rijssen begrepen 'dat-e doar zien peerd'n wel in de wei kon jaag'n'.


Joa joa, den leu oet Riess'n denkt dat zee alles kunn'n maak'n... Haha!

*LOL* *LOL* *LOL*

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 09:48

Ik zou er wel blij mee zijn als ze een paard 'te vondeling " in mijn wei zetten.. maar ja, dat zal niet zo snel gebeuren, heb namelijk geen wei, helaas.

De hond is de betere mens

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:13

Nou, als het een beetje een leuk paardje is, heb ik ook wel een weitje staan grin, mijn kudde kan altijd groter!! Haha!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:19

Ik heb ook een heel klein weitje, maar stel me graag beschikbaar voor het te vondeling leggen van een Quarter-buckskin. Mag ook een buckskin-dun zijn, wil niet al te veel eisen... Haha!

het bijbehorende papier mag gewoon in de brievenbus aan de weg... Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 11:42

Hahahahaha, die sugarmiss! WAarom zet je dit niet als advertentie in de krant, en stuur je een briefje naar Vorstenbosch?

De hond is de betere mens

Vasco

Berichten: 444
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Steenwijkerwold (bij Steenwijk)

Zoiets hebben we hier ook gehad.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 18:15

Zoiets hebben wij thuis ook gehad, maar dan toch wat anders en in 2 gevallen.

Op een donderdag (een jaar of 2 geleden) hoorde mijn moeder word hoefgetrappel, maar dacht er verder niet over. De volgende ochtend kijkt mijn vader uit het raam naar de pony's en ziet opeens een paard in het weiland staan. Wij dus allemaal naar buiten en daar staat het dan een paar van minstens 1.70. Wij de politie bellen en die zeggen dat ze die 's nachts in ons weiland hadden gezet omdat deze los liep. Nog geen meldingen van een vermist paard. Dus wij de pony's hooi geven en het paard komt bij het schuilstalletje voor de pony's. Geen hond die er aan denkt dat hij daarin past haha. Ik ga naar school en 's middags als ik thuis kom komen de mensen hun paard halen dus wel gemeld later. De vrouw waarvan het paard was was helemaal blij dat hij hem weer zag. Hij heet Jeans. Wat was nou het geval Kareltje een andere pony dat verder van hem wegwoonde was losgebroken en langs het weiland van Jeans gegalopeer en Jeans stond alleen dus die is over het hek gesprongen en kleine Karel achterna gerend. Karel stond bij andere mensen op stal en Jeans dus bij ons. Daarna zijn we (een vriendin en ik) ook Kareltje gaan op zoeken wat was dat een schatje gelukkig was hij net gecastereerd. Nadja (een vriendin) had toen gevraagd of ze hem mocht verzorgen en dat mocht ze heeft daarna nog wel wat geleerd van Kareltje, maar hij stond te koop en is toen verkocht. We zijn afgelopen jaar nog eens bij Jeans wezen kijken toen stond hij te koop want de vrouw ging naar Amerika verhuizen echt jammer, want Jeans is een heel lief en sociaal paardje.


Okee dan mijn 2e verhaal:
Een klein tijdje terug hoorde mijn moeder 's nachts gehinnik en ging naar beneden ondertussen belde er al iemand aan die nachtdienst ergens had. Die man zei dat er een klein ponytje los liep. Hij dacht dat het onze was dus mijn moeder die kant op en mijn vader en ze dacht dat het Zedra (mijn kleine shet) was, maar ze was helemaal door het dolle heen toen ging mijn vader maar wat bixies halen. Hij terug gekomen en zegt dat hij gewoon 3 pony's in de wei heeft lopen. Dus hun nog een keer goed kijken en hij was ook wel erg donker voor Zedra (Zedra is vos) Dus hun eenmaal gevangen zagen ze dat het Pepper was. Het veulentje van Zedra die toen alweer anderhalf was. Het hekje was niet goed dichtgedaan en hij was op pad gegaan naar zijn moeder. Toen hadden ze hem maar bij Zedra, Bronco en Silvester in de wei gezet, want Zedra was toch drachtig. Alleen nu zitten we met het probleem dat ze niet drachtig is. Heeft ze misschien dan toch kans op een veulentje van Peppie in haar buikje (I HOPE NOT)

Dat waren mijn (verhaaltjes)


RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

hahaha wij hadden 2 jaar terug ook vreemden op bezoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 08:29

Hoi hoi!
Ongeveer 2 jaar geleden reed mijn vriend smorgens vanaf de boerderij naar de tandarts, aangezien al ons land langs een rustig weggetje naar t volgende dorp ligt is het vanaf de weg altijd mooi overzichtelijk. Op dat moment waren mijn schoonouders al dagen druk in de weer om het land te bemesten, alle dammen en hekken stonden open. Wij zaten nog aan t ontbijt toen te telefoon ging. Mijn vriend vertelde dat er 2 paarden braaf stonden te grazen en 1 was maar zo vrij om lekker te gaan drinken en pootje baden in de net nieuw aangelegde drinkbakken die eigenlijk voor de koeien bestemd waren. Wij zo nieuwschierig als we waren, kijken. Een bruine en een vos. We herkende de paarden niet direct vanuit de omgeving hier. Toch de politie maar even inlichten, die kwam polshoogte nemen en we moesten ze maar laten lopen. We vonden t toch wat onverantwoord, als snachts zo`n paard door de openstaande dam de weg opvlucht nou je wil geen ongeluk op je geweten hebben, dus wij sloten van dat perceel de hekken en besloten de paarden daar maar te laten. Als er met 3dagen nog geen bericht was zou iemand van de gemeente de paarden ophalen en tijdelijk onderdak bieden. Dat gebeurde na 3 dagen dus ook, net dat t laatste paard op de trailer stond stopt er een camper. Dat bleek dus deeigenaar van de paarden te zijn die net terug kwam van een lang weekendje Ameland. Ze had iemand die de paarden zou verzorgen, die hoefde ze alleen brok en hooi te geven maar later bleek dus dat diegene dacht "oh tis wel mooi weer gooi ze maar even buiten" en dat net in t stuk land waar achter de hekken openstonden en de paarden konden mooi via een stukje natuurland zo bij ons de weide op. Hoe het verder afgelopen is weten we niet, maar wij kregen achteraf een mooie bos bloemen voor de goede zorg,,,,,

Haha!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 00:01

en dat overkomt mij dus nooit he.
-----------------
heb wel een keer moeten omfietsen omdat een paard losliep.
dat kwam zo: dat paard was ergens uitgebroken en die stond op een smalle weg waar ik dus langs moest, naast de weg zat aan de ene kant een sloot en aan de andere kant een hek met een weiland erachter waar een pony instond.

ik als ukkie (zat nog op de basisschool) wou er wel langs, maar durfde niet zo goed langs dat grote paard.
heb ut proberen weg te jagen, maar dat ging niet.
dus ik kon de mensen die daar woonde ook niet bereiken, want dan moest je dus langs dat hele grote paard.

ben toen dus omgefietst en op school de leraar het hele verhaal vertelt, het telefoonnummer in het telefoonboek opgezocht en proberen te bellen, ze namen niet op, dus ik kon er ook niks meer aan doen.
smiddags tussen de tijd naar huis toegefietst via de normale weg, paard was weg.
ze zijn er die ochtend dus al vrij snel achter gekomen dat het paard weg was en daar liep, ze hebben hem dus sochtends toen ik op school zat, alweer opgehaald.
---------------------------
verhaal nummer 2 is eigenlijk een heel ander verhaal, maar heeft er wel iets mee te maken.
namelijk dat als ik via de normale weg fietste, ik ook langs een weiland kwam waar een klein ponytje stond (dit is jaren later, toen had ik zelf ook al een pony), hij zat vast aan een trekkerband oid met een touw dat aan zijn halster zat (tja, hoe kun je het bedenken), dit sleepte hij dus rustig het weiland door als ie er zin aan had.

hij zat op een gegeven moment vast, toen ben ik er het weiland bij in gegaan en proberen dat beestje los te maken.
hij zat zo vast, dat mij dat niet alleen lukte.
dus ik daar in de buurt iemand aangesproken, die heeft mij geholpen om het touw door te snijden.
later kwam ik de eigenaar ook te spreken, ff gepraat en ik gevraagd of ik daar vaker het weiland in mocht om de pony te aaien enzo.
dat mocht wel, dus ik vaker naar dat ponytje toe, soms wat brood en ander lekkers gegeven enzo, maar ook vaak zat dat ik daar tijden in het weiland zat om naar de pony te kijken en te aaien en met de hand te poetsen.
hij zat niet meer vast, maar liep nu gewoon los.
zo ook een keer gedaan en toen ik op de fiets stapte om mn weg te volgen naar de manege, die er dicht bij zat, er zat alleen een drukke weg tussen, toen ik daar dus was kwam dat ponytje erook aan, die was dus door het hek gekropen en mij gevolgd.
eigenaren opgezocht en die wou hem eigenlijk niet meer in dat weiland hebben als hij steeds ontsnapte, dus ik thuis opgebeld offie daar kon staan.
mocht wel omdat het nood was en het toch een klein ding was.
ik hem aan de eigenaar meegegeven die hem bij me thuis zou brengen.
ondertussen ben ik nog even op de manege gebleven en wat later naar huis toegegaan.
daar gekomen, uitgekeken naar het ponytje, maar die was er niet.
wat blijkt nou, ze hadden hem gebracht, maar op dat moment werd er gebeld dat ze een ander plekje hadden gevonden en hebben hem dus weer meegenomen.
dat ponytje heb ik nooit meer weer gezien.

later kwamen er 2 andere kleine ponytjes in dezelfde wei, ik mocht er nog steeds in, maar die beestjes waren niet tam.
met veel geduld en lekkers kwamen ze toch wel aardig in de buurt, eentje kreeg ook een veulen, zelfde verhaal, niet tam maar ze lieten me wel toe.
die ontsnapten niet en ik had er eigenlijk niks mee te maken, behalve dat ik soms het weiland inging om te kijken en proberen in de buurt te komen en lekkers te geven, op een gegeven moment gingen deze jammer genoeg ook weer weg.

was eigenlijk best wel jammer dat ze een ander plekje voor dat ponytje hadden gevonden, ik had hem heel graag bij mij thuis gehad, dan had mijn pony ook een speelkameraadje behalve de koeien en kalveren.
maar dat ging dus niet door.
er eentje bijkopen mag ik niet (ik wil ook zo graag een veulen, maar ze laten het niet toe), maar als zoiets gebeurt en een beestje geholpen moet worden, dan kan het dus wel.

net zoals met katten, die wil ik wel heel graag, maar ik mag het niet meer ophalen ergens vandaan, oftewel krijgen of kopen.
maar het is wel goed als ie is aankomen lopen, dan maggie blijven, maarja dat gebeurt dus niet (iig tot nu toe, blijf hopen).
aankomen lopen is 1 maal gebeurt, de rest is opgehaald of waren jonkies van onze poes, toen mocht dat dus nog wel.
maar sinds we een hond hebben, niet meer en ik wil naast mijn hond ook zo graag een poesje.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 09:15

ik heb wel een paar keer meegemaakt dat de hele kudde van ab (staat met nog 5 andere paarden) ergens anders naar toe was gegaan.. Haha! Ze waren 's nachts uitgebroken en met de hele groep over de weg naar Olst gegaan.. daar ergens op een voetbalveldje gaan grazen Haha! Gelukkig werden ze snel gevangen en terug gebracht, maar er had een heleboel mis kunnen gaan Lips are sealed

Don't hate me cause you ain't me!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Re: 'Paarden te vondeling gelegd in weiland?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 10:04

mickey schreef:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=48470
www.knmvd.nl / Tubantia

HOLTEN - Dat paarden in een weiland lopen, is de normaalste zaak van de wereld. Toch keek Holtenaar Dirk Pekkeriet woensdag vreemd op. In het weiland aan de Wiep in Holten dat hij van Staatsbosbeheer pacht, liepen weliswaar twee paarden, maar niet zijn paarden.


Hahahahaha... lees het nu pas al ken ik het verhaal al jaaaaaren. De betreffende "paarden", een welsh A pony + veulen dus, zijn van een goede kennis van me. (nee ... niet van mijzelf Knipoog )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982, cijsalover, NorwayFjord, Selima, YandexBot en 4 bezoekers