[AR] Heeft iemand ervaring met een vierringstrens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lydia2
Berichten: 105
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amsterdam

[AR] Heeft iemand ervaring met een vierringstrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 10:50

Ik wil bij mijn pony een vierringstrens gaan proberen, omdat ze op de
liverpoolstang heel heftig kan reageren de laatste tijd. Ze wil wel eens
niet stil staan en als ik dan wat extra druk geef, gaat haar hoofd in de lucht en gaat steigeren of juist rennen. Dit heeft ze dus niet altijd gedaan.
En het lijkt mij dus dat ze last heeft van het bit. Tanden zijn overgens pas
nog gecontroleerd. Wie heeft er dus ervaring met een vierringstrens want dat is toch wat zachter in de mond.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:45

Ik kom ze wel vaker tegen in de mensport.
Vooral paarden die hoog in het bloed staan worden gereden met 4-ringen trens.

Gewoon proberen zou ik zeggen, als je het niet probeert weet je zeker dat het niets word. En ieder paard reageert er anders op.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:19

In plaats van een vierringstrens kan je ook gewoon een D-trens gebruiken, dat werkt beter en is minder scherp.
Een vierringstrens is niet minder scherp dan een stang, maar werkt gewoon anders.

Overigens lijkt het of je iets hebt veranderd aan het hoofdstel van je pony waardoor hij protesteert.
Leg het bit wat je nu gebruikt iets verder naar achter in de mondspleet en probeer minder druk op de leidsels te leggen. Zeker als je stil staat moet je geen druk op de leidsels leggen.
Wil je wel meer druk dan zal een zachtere stang beter helpen.

Lydia2
Berichten: 105
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 15:40

Nou, ik heb wel nieuwe leidsels en heb ook even gedacht of het hier niet van zou kunnen komen, ze zijn nog wat stugger omdat ze nieuw zijn. Zou je denken dat het daaraan kan liggen, voor de rest zit alles hetzelfde. Als ze stil staat heb ik absoluut geen druk meer op mijn leidsels, en ook met het stil gaan staan probeer ik zo zacht mogelijk te zijn en normaal doet ze het ook wel op mijn stem, maar op het moment is het een drama. Maar een D-trens gebruiken, is dat weer niet te zacht, het is namelijk wel een pittige dame (hackneyxwelsh). Extreme duivel Lachen