oliebol, singel stuk.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

oliebol, singel stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 20:54

vandaag voor het eerst gereden, meteen singel stuk, hij is niet zo door dat je hem niet meer kan gebruiken, maar het ziet er ongelovelijk lelijk uit (niet de singel zelf maar die dubbele leren riem waar ie aan zit)

ik snap echt niet hoe het komt, waarschijnlijk van de gesp aan de achterkant van de stijgbeugel, ik heb echt korte pootjes dus ze zitten nogal hoog, maar dan moet ik wel heel erg met mijn benen naar voren hebben gezeten.

ik snap er echt niets van, zal morgen even een schapenbontje halen en met een elastiekje achter m'n beugel zetten (of misschien een lang singelbontje als ze die hebben) want dit is natuurlijk wel zonde, eerste keer dat ik met m'n nieuwe zadel rij en dan gebeurt dat meteen Boos!

zal als ik morgen weer ga rijden even extra goed opletten tijdens de rit, ff kijken hoe dat nou komt, want het is bijna onmogelijk dat het zo hoog snijd,maar verder heb ik geen scherpe dingen aan m'n zadel.

de digi is nu leeg, zal morgen ff een foto maken, misschien weten jullie hoe dit komt want ik sta voor een raadsel.
X shannon

edit: heb net weer even gekijken, het zit te hoog voor de stejgbeugelgesp... waar komt het dan van? sherlock aan het werk

http://www.paardenrecreatie.nl
alles voor de recreatieruiter
je kunt nu ook artikelen aanvragen!


DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:23

Bedoel je echt je singel, of je singelriem (linkerkant) of de tiestrap (rechterkant) ??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:39

Was het een gebruikt zadel?

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 12:57

nee, het was een nieuw zadel, en wat is een tiestrap? het was die dubbele singelriem (dus die korte)

ga bontjes om de achterkant van m'n beugel binden, maar ik baal wel ervan, het is zo'n mooi zadel en nu zit er zo'n opvallende beschadiging op!

http://www.paardenrecreatie.nl
alles voor de recreatieruiter
je kunt nu ook artikelen aanvragen!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:19

Die dubbele korte is de tiestrap.

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:55

Inderdaad is het mogelijk dat je met de blevin-buckles waarmee je je fenders op maat maakt je tiestrap stuk te schuren, ik heb zelf ook eens m'n singel en tiestrap beschadigd toen er iemand opzat die hele korte beentjes had.
Je zou kunnen proberen om de fender verder door te trekken zodat de buckle vlak boven je stirrup komt te zitten.
Lukt dit niet dan zou je je fenders door een leerbewerker aan kunnen laten passen en daar bedoel ik mee dat het "zweetbladgedeelte" gedeeltelijk weggesneden kan worden zodat je de fender verder door kan trekken en dus de buckle lager komt te zitten (dit gaat natuurlijk alleen maar als je onbewerkte fenders hebt, anders is het wel erg zonde)
Inpakken is ook een optie, maar je krijgt dan wel een dik pakketje onder je been.
Maar aangezien het om een gloednieuw zadel gaat, lijkt het mij zaak om terug te gaan naar de winkel waar je je zadel gekocht hebt, de fenders moeten namelijk wel een beetje op maat zijn, kortom de verkoper heeft niet gekeken of die fenders wel jouw korte benen passen!
Groetjes,
Liesbeth
Oeps, lees net dat het waatschijnlijk niet de buckles zijn, zou toch gewoon terug gaan naar de winkel, tis tenslotte vreemd dat het met een gloednieuw zadel gebeurt.
P.S. zit de beschadiging aan allebei de kanten?

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 18:51

uhm....
zijn er ook engelse namen?
fendles, buckels, het zegt met niets :s
het is die gesp waarmee je je beugels verstelt (lijkt mij, want er zitten geen andere scherpe dingen op m'n zadel)

maar toen ze zo kort waren verloor ik ook steeds m'n beugels, omdat die niet goed wilden draaien, is dit gewoon een kwestie van ombuigen? of met lange beugels blijven rijden, ik wil er namelijk graag kleine stukjes mee kunnen lichtrijden, maar aangezien m'n beugels niet meedraaien verlies ik ze steeds.

zucht, misschien heb ik wel misvormde beugels (fenders ofzo Tong uitsteken ) ik zie het nog even aan, hopelijk gebeurt het niet weer nu ik het bontje heb.
X shannon

http://www.paardenrecreatie.nl
alles voor de recreatieruiter
je kunt nu ook artikelen aanvragen!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:06

Fender = het brede gedeelte bij de beugels.
Buckle = de gesp aan de beugelriem
Blevinbuckle = een snelsluiting aan de beugelriem.

Als je western wilt rijden is het toch handig om je eens te verdiepen in hoe alles heet. De kreten komen nl nogal eens voorbij bij Western Haha!

Bij een nieuw zadel zijn de fenders altijd stug en willen niet echt draaien zoals je voeten staan. Een bezemsteel door de beugels in 'verdraaide' toestand als je het zadel wegzet zorgt ervoor dat de beugels dan eerder de juiste stand aannemen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:06

Het is heel gewoon dat je met een nieuw zadel je fenders moet vormen. Ik doe dat meestal met een bezemsteel door beide beugels steken en het zo een tijdje laten zitten. Let er wel op dat je ze de goede kant opdraait.

En de namen die ze gebruiken, zijn de Engelse namen.

Fender = het gedeelte waar je beugel aan vast zit. en dus je been tegenaan zit.
Buckels = zijn de gespen.

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 20:17

dank je wel voor de uitleg, ben hard bezig alle kreten te leren (snapte er eerst helemaal niets van)
en die bezem, hoe zet je die vast dan, je doet een stok door die bezem, en dan?
:edit: ik heb zojuist een plaatje van het westernzadel+namen,
weet ik ook waar jullie het over hebben

http://www.paardenrecreatie.nl
alles voor de recreatieruiter
je kunt nu ook artikelen aanvragen!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:58

met die bezemsteel bedoelen ze:
ga voor je zadel staan
draai je linkerbeugel linksom naar buiten draaien en steek dan de bezemsteel erdoorheen
dan je rechterbeugel rechtsom naar buiten draaien en steek daar ook de bezemsteel doorheen.
om het effect te verspoedigen kun je in het midden tussen je beide beugels in een emmer hangen gevuld met water.
het effect wat je teweeg brengt is dat je beugel een goede stand aannemen.
als je net een zadel koopt liggen de beugels zo

Afbeelding

Na de bezemsteel liggen je beugels ongeveer zo

Afbeelding
Afbeelding

doordat je beugels zo hangen kun je je beugels beter aannemen als je in het zadel zit en blijven ze beter 'zitten' aan je voeten.
Sorry maar ik kon geen beter plaatje vinden, dus ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:37

Duidelijk voorbeeld in meer dan 1 opzicht. Arm paard Verdrietig

Ipv een emmer water er naast zetten zou ik gewoon de fenders aan de binnenkant iets nat maken en dan de bezemsteel erdoor doen.

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 14:21

okay bedankt,
*rent naar de stal om een bezem te halen*
tnx voor de uitleg.

@ sugarmiss, wie is een arm paard? die van mij toch niet :S ???
X shannon

http://www.paardenrecreatie.nl
alles voor de recreatieruiter
je kunt nu ook artikelen aanvragen!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:31

Nee dat paard op het onderste plaatje.
Succes met je fenderdraaiing Haha!


texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:27

Sugarmiss schreef:
Ipv een emmer water er naast zetten

niet ernaast maar aan de bezemsteel tussen de beugels in natuurlijk.
en ja de fenders nat maken help ook goed al hou ik er persoonlijk niet van om leer nat te maken.
natuurlijk moet je de boel als het weer droog is wel effe enorm goed invetten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers