betonplaten in de paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
konchita
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: Goes

betonplaten in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 11:42

Mijn paddock is in de afgelopen maanden ondertussen een zwembad geworden. Huilen Draineren is onmogelijk daarom wil ik deze nu gaan bestraten met van die hele grote betonplaten. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het niet te glad als het heeft geregend? Ik dacht er een heel dun laagje zand overheen te strooien voor de gladheid, maar zou dat voldoende zijn?
De paddock is ongeveer 100 m2 voor 2 paarden, is dit niet te klein? Zijn er eigenlijk standaard maten voor?
gr marijke


Celvin

Berichten: 888
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:46

Ik heel personelijk.. denk dat je het beter niets kan doen !

Klinkt nogal onlogisch of je moet er echt een flinke laag zand over doen dat ze zich niet kunnen bezeren/openschaven..
Want ze rollen er ook in natuurlijk, en de vraag is dan ook nog of het met een flinke regenbui nog wel funcioneert..

Maar mag ik vragen waarom drainage onmogelijk is !?

CELVIN

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:49

Ik zou idd niet met betonplaten gaan werken, al is het alleen maar omdat het water dan al helemaal niet meer weg kan... Plus bovengenoemde argumenten. Het lijkt mij dat iedere bak cq paddock te draineren is, anders zou ik 't lekker een zwembad laten zijn...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:52

Niet doen
Dat wordt doffe ellende.
Dan kan je het beter een heel eind laten afgraven en een meter klapzand storten. Als je dan heel regelmatig de mest weghaalt zou het een stuk beter moeten blijven.

100 m2 vind ik vrij klein, het moeten wel brave paarden zijn die het heel erg goed met elkaar kunnen vinden en weinig stoeien als je ze zo wilt neerzetten.

konchita
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 11:52

Omdat draineren voor mij een dure grap is en aangezien ik de platen voor niets kan krijgen. Knipoog.
Ik woon hier maar tijdelijk vandaar.
Naast de paddock ligt nog een stukje zand waar ze nog lekker kunnen rollen en zo dit blijft ook behoorlijk droog. Maar ik wil dat ze direct vanuit de stal droog naar buiten kunnen en niet eerst tot hun knieen in de blubber wegzakken. Mijn merrie heeft als last van rotstraal dus te veel vocht is uit den boze. Maar heeft iemand ook echt ervaring met die platen?


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:57

Dat denk ik niet, aangezien 't niet slim is imo

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:06

Voordat je betonplaten kan neerleggen zul je eerst de grond moeten stabiliseren en egaliseren, dit kan je met de hand niet doen, dit is dus ook prijzig.

Verder sluit ik me bij Sylvia aan.

konchita
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 12:13

Ben ik nu gek of hoe zit dat?;-) Ik zie hier in zeeland niets anders dan buitenstallen met een paddock die bestraat is er aan vast. We hebben hier namelijk erg zware klei grond die lang nat blijft. Vaak hebben ze van die gewone stoep tegels gebruikt, maar die zijn dan in gezakt of id. Beton platen zijn naar mijn mening minder gevaarlijk want ze liggen vaster op hun plaats. Ik weet dat zand natuurlijk beter is , maar ik moet toch wat.
Ik heb ook al gehoord dat je die platen op kan schuren of iets van een dunne cement laag op kan gooien zodat het minder glad is.
Ze hebben straks in totaal zo'n 200 m2 waarvan dan 100m2 bestraat wordt.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:17

In eerste instantie dacht ik... niet doen.
Maar na je laatste berichtje denk ik... ja mijn paard heeft ook een uitloop van tegels...

Ik zou de platen dan wel opschuren of zoiets, zoals je zelf al aangeeft

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:24

Bestrating is minder glad dan betonplaten. Voor beslagen paarden is het nog gevaarlijker omdat je ijzer op ijzer situaties kan krijgen.

Maareh, als je er van overtuigt ben dat het wel kan waarom vraag je het dan? Verward

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:24

Ik heb het hier idd ook wel eens gezien ja, en dan word het nog opgedeeld in stukjes van 4x3 per paard.
Soms gooien ze er dan wat grond of de kruiwagen van het uitmesten over.
Ik heb dus voor en stal gekozen waar ze in de winter op een grindbak staan, ik vind betonplaten niets.

And then she realized nothing would change...

konchita
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 14:59

Coydag, dat grind, bevalt dat goed? Is dat niet erg vervelend voor de paarden als ze daar de hele dag op staan? ik ben gewoon op zoek naar een oplossing . en misschien is dit dus wel een alternatief.
En Sjuimpje, wat bedoel je met ijzer op ijzer ? Overigens stel ik natuurlijk niet de vraag als ik er van overtuigd ben dat het kan, dat begrijp je zeker wel Knipoog

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:08

Het grind is behoorlijk klein, het zijn geen kiezels.
Als ze van die bak afkomen moet je wel even de hoeven nakijken maar meestal hebben ze er geen last van.
Er zit ook wel wat grond doorheen volgens mij, en rollen in die bak vinden ze heerlijk, het helpt goed tegen de jeuk.

And then she realized nothing would change...

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:28

Rond betonplaten zit vaak een rand ijzer. Bij oude betonplaten wil dit ijzer wel eens gedeeltelijk loslaten. Hierdoor kun je een zeer gevaarlijke situatie krijgen.

Ondanks dat je de platen gratis kunt krijgen... hoeveel denk je dat het kost om de grond goed te egaliseren en de platen te laten leggen (tillen doe je ze niet nl Haha!)

Op zich zou ik er niets op tegen hebben, zolang het veilig is. Wel denk ik dat je het probleem verplaatst, want waar 'hard' overgaat in 'zacht' zul je altijd een modderbende krijgen. Het regenwater van de stelconplaten moet nl ook ergens naar toe Haha!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:53

Hoi,

Je ziet het idd vaak hoor, een uitloop met beton erin. Zit er zelf ook over te denken. Waarschijnlijk ga ik een gedeelte van de paddock bestraten zodat mijn paard in ieder geval droog kan staan ( ook last van rotstraal ).

Een tip, draai de betonplaten om. Dus niet met de goede kant naar boven, maar met de oorspronkelijke onderkant. Die is vaak veel ruwer en dus minder glad !!

Groetjes,

Maris

konchita
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 15:57

Dank je wel Sugarmiss! Het egaliseren e.d wordt eventueel dan gelukkig voor me gedaan en ook dat kost me niets Knipoog Daar heb je vrienden voor Knipoog
Het gaat om nieuwe stelcon platen dus dat is ook i.v.m die ijzer randen geen probleem.
Ik zal proberen mijn situatie iets duidelijker te schetsen. Ik woon in mijn uppie met mijn 2 paarden in een heel oud boerderijtje met nog z'n ouderwetse zeeuwse schuur er aan vast. Vroeger hebben ze in die schuur ook vee gehad, maar hadden ze de mestput precies daar geplaats waar mijn paarden nu naar buiten stappen. Die grond is daar zo verschrikkelijk verzadigd door alle mest van vroeger, (het is een pandje uit 1779)dat het gewoon niet meer weg kan. Ik heb al geinformeerd naar draineren maar omdat de grond zo keihard is van zo'n 250 jaar samengeperste stront dat het een hele dure grap zou worden als ik het zou laten doen. En daarbij konden ze me nog niet garanderen dat het zou helpen. Ik heb er vorig jaar ik weet niet hoeveel kuub zand laten storten maar dat is gewoon niet voldoende. Gelukkig loopt het allemaal wel iets af schuin naar beneden en staat er dus een gedeelte niet blank. Ik haal elke dag de mest er uit als ze er in hebben gestaan en hou de boel zo vlak mogelijk, maar het probleem lijkt steeds erger te worden.Ik vind het erg moeilijk om aan te zien hoe ze in de modder staan te soppen. Zelf geven ze er niet zo om maar toch..... Verder komt er nog bij dat dit pandje over misschien 2 jaar afgebroken gaat worden om plaats te moeten maken voor nieuwbouw. Ik moet er dan uit en een ander stekje te zoeken. Dat is ook een reden om er niet al te veel geld aan uit te willen geven.

konchita
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 16:00

Maris, jij woont ook in zeeland Knipoog leuk!! Schouwen Duiveland machtig mooi daar!
Bedankt voor de tip OK dan! om eventueel de platen om te draaien, ik wist niet dat dat kon. Heb jij er al meer dingen overgehoord van mensen die het ook hebben gedaan? ? Is het echt niet te glad? Knipoog

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:02

gezien jouw situatieschets denk ik dat die betonplaten (of welke verharding dan ook) in no time gaat verzakken Scheve mond

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:08

konchita schreef:
Maris, jij woont ook in zeeland Knipoog leuk!! Schouwen Duiveland machtig mooi daar!
Bedankt voor de tip OK dan! om eventueel de platen om te draaien, ik wist niet dat dat kon. Heb jij er al meer dingen overgehoord van mensen die het ook hebben gedaan? ? Is het echt niet te glad? Knipoog



Hihi dit wordt zo een reclame voor Zeeland ! Maar er komen hier al ruim voldoende toeristen hoor.

Nogmaals de "andere" kant van de betonplaten zijn veel ruwer, dus minder glad. Alles scheelt zou ik zeggen. Maar of het niet TE glad is .....? Daar heb ik geen ervaring mee. Ik ken wel iemand die de paddock , nou ja tis meer een pad, heeft laten bestraten. Daar zijn de paarden vorige winter niet op uit gegleden.
Maar op de manege hier in de buurt liggen allemaal betonplaten ( normale kant boven ) en daar gaan de paarden op onderuit als ze de buitenbak uitvliegen. Maar dan heb ik het wel over volle galop hoor.

Succes !

Groetjes,

Maris

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:14

Omdraaien zou een optie kunnen zijn, maar ik denk dat de platen wat taps aflopen, dus je krijgt dan wel een bredere voeg bovenop, die mag niet zo breed zijn dat er een hoef tussen kan komen (ook al vul je ze op) .
Verder heb je het mooi voor elkaar met gratis en 'vrienden' OK dan!

Zorg ervoor dat de afwatering de goede kant opgaat

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:40

Zou het misschien iets Zeeuws zijn dan?
(zitten hier in Vlissingen)

And then she realized nothing would change...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 99 bezoekers