Geen eigen paard, wel een startkaart?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Geen eigen paard, wel een startkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 17:55

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die hier geen eigen paard hebben maar een bijrijdpaard oid en daarmee officiele wedstrijden starten.
Hoe doen jullie dat?


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:06

Wat wil je precies weten?
Ik rij wedstrijden met een paard waarvan ik niet de eigenaar ben en dat gaat net zoals bij iedere ander. Lid worden van een vereniging, startkaart aanvragen en starten maar! Je hebt wel een kopie van het paspoort e.d. nodig, maar dat lijkt me geen probleem om die van de eigenaar te krijgen.

Nulla tenaci invia est via

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:26

Yep ik ga zometeen eentje aanvragen. Papieren van het paard heb ik thuis liggen en de papieren van de startkaart vraag ik aan en vul ik in. De rekening gaat vervolgens naar de eigenaar Haha!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:46

Hoe ik dat doe? Net als met een ander paard... misschien kan je je vraag wat duidelijker maken?

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:47

Sinds een aantal maanden is het ook mogelijk om officieel te starten met manegepaarden, ik weet niet of je dat bedoeld. Neem eens een kijkje op de site van de knhs (www.knhs.nl) daar vindt je vast wat bruibare informatie!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:52

Ja, ik rijd wedstrijden met Duvel, inmiddels in de M2. Duvel is niet van mij, maar ik mag er wel mee starten.
Hoe ik dat doe? Gewoon, ik betaal zelf mijn lessen, startkaart, coupons, wedstrijden etc. Ik start niet al te vaak uit, omdat de eigenaren dan mee moeten met de trailer en ik dan beslag leg op hun vrije zondag (is de enige dag in de week dat ze samen hebben, zaterdag moet 1 van de 2 werken). Dat gaat dus in goed overleg. Ik rijd meestal maximaal 1 uitwedstrijd in de maand, dat vinden zij aanvaardbaar.
Verder kies ik zelf waar ik ga starten (wel redelijk in de buurt van onze manege) en vraag dan aan hen of ze kunnen, dan schrijf ik in.
Verder werkt het hetzelfde als met een eigen paard, lijkt mij.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 01:05

Ik ook, nadeel is dat "mijn" paard na de kampioenschappen verkocht is. Voordeel ik krijg weer een jong paard om mee te beginnen. Nog een voordeel ik heb van mijn prijzengeld van alles kunnen kopen. Nog een voordeel eigenaar betaalde alles voor me, behalve mijn benzine.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 01:23

Je kunt idd met iemand anders zijn paard starten
Heel simpel, werkt gewoon het zelfde als je eigen paard.
Lid van een vereniging, startkaartje aanvragen en starten maar.
Niks meer als dat hoor, maak je niet druk, komt gewoon goed.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:54

Ik start ook met een paard van iemand anders. En straks start ik ook nog met mijn eigen paard...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:10

Ook ik start met het paard van mijn vriendin. Ik betaal mijn eigen startkaart, wedstrijden, alles wat er nodig is om wedstrijd te rijden, zorg voor mijn eigen vervoer, zodat ik de eigenaresse zo min mogelijk belast met mijn rijden.

Toos paardloos

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:20

Ik start ook een paard van iemand anders. Startkaart, startgeld, reiskosten enz. komen voor mijn rekening, maar daarentegen mag ik overal naar toe, wanneer ik maar wil. Verder rijd ik hem elke dag en betaal ik niets aan het paard, en ook niet voor de lessen die ik met hem rijd. Ideaal. Er is echter één nadeel, dit zal niet eeuwig zo blijven. Zodra er een koper is wordt hij verkocht. Hij is voor de handel namelijk, alhoewel ik hem alweer zo'n 8 maanden rijd nu.

Verder mag ik op m'n verzorgpaard ook best een startkaart aanvragen, en dan geldt hetzelfde als voor bovenstaand paard: startkaart enz. komt voor mijn rekening. Maar omdat ik nu al 2 paarden (m'n eigen paard ook) start en m'n verzorgpaard er nog niet helemaal aan toe is vraag ik voorlopig nog geen startkaart op 'm aan.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:29

Ook ik start een paard van iemand anders. Eigenlijk regel ik alles zelf: startkaart aanvragen, inschrijven voor wedstrijden, vervoer e.d.
Hiervoor heb ik ook 3,5 jaar een pony van iemand anders uitgebracht op wedstrijden. Dat is ook altijd goed gegaan. Dus als je de kans hebt, lijkt me dat een prima ervaring!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:49

Ik start met Moenira. Moenira is van Stal Karima en daarom staat haar stalnaam in de sportnaam op de startkaart.
Verder ben ik zelf lid van een rijvereniging en heb ik via hun alles geregeld. De eigenaresse heeft gezorgd voor het chippen en de entingen.
Ik betaal en regel alles ook zelf van lessen tot vervoer en wedstrijden, maar bij een volgend paard zou het mooi zijn als de startkaart en overige wedstrijdkosten vergoed werden en ze zouden helpen met vervoer en meegaan op wedstrijd. Dat is toch rustiger en wedstrijden rijden kost veel geld!
Het maakt echt niet uit of het paard van jezelf is of van een ander voor de KNHS, maar voor jezelf moet je wel nadenken over aansprakelijkheid, verzekering e.d. en dat je van de eigenaar het paspoort mee krijgt als je de weg op gaat Schijnheilig (ben in mei aangehouden door AID op weg naar Ermelo Haha! gelukkig waren alle papieren in orde...)

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 13:05

joyce B schreef:
en dat je van de eigenaar het paspoort mee krijgt als je de weg op gaat Schijnheilig (ben in mei aangehouden door AID op weg naar Ermelo Haha! gelukkig waren alle papieren in orde...)


Ja sjeempie, vertel mij wat! Paardje dat ik start werd tot ong. 2 maanden geleden ook nog door iemand anders in het springen gestart en dat was een week na mijn laatste dressuurwedstrijd. Ik helemaal niet meer aan het paspoort gedacht, totdat ik vorige week half 7 's ochtends klaar stond om mijn paard op te laden Bloos Andere persoontje gebeld, maar wegens omstandigheden wist ze niet zo 1,2,3 waar het paspoort was... Heb de gok genomen en ben dus gewoon zonder gestart Bloos! Schijnheilig

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 23:34

Ok, het kan dus wel; starten met ander mans paard.
Maar klopt het dat de startkaart alleen voor jou en het paard geldt, dus mocht je stoppen met het paard je startkaart niet geldig meer is?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 00:49

Ik volg je even niet, maar gok even wat je bedoelt.
Elke startkaart is geknoopt aan een combinatie paard-ruiter.
Wil je met een ander paard ook gaan starten, dan moet je daar ook weer een startkaart voor aanvragen voor die combinatie paard-ruiter.
Jij mag dus zoveel paarden uitbrengen als je zelf wil. Start je dus met 5 paarden, dan heb je dus 5 startkaarten nodig.
Mocht je nu op een gegeven moment beslissen, een pauze in te lassen, van zeg uhm, drie jaar. Dan blijven de punten die je gereden hebt netjes staan. Dus na die tijd vraag je weer met datzelfde paard een startkaart aan en ga je gewoon verder waar je gebleven was.
Wat niet zo is, is dat als jij 10 winstpunten rijd met een paard, dat je die punten mee mag nemen naar een ander paard. Dus als je B met 10 winstpunten bent, en je start met een ander paard ook weer in de B dan begint die weer op 0.
Ben je nu L1(met minimaal 1 winstpunt) en heb je een paard wat ook L1 of al hoger heeft gelopen, dan mag je dus in de L1 beginnen. (omdat jij niet hoger hebt gereden)
Heb jij ooit met een paard L, M, of Z gereden, maar het paard nog nooit, of pas B, dan begin je dus in de B. (omdat het paard niet hoger heeft gelopen)

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 00:06

Ik was vooral benieuwd naar de mensen die ook daadwerkelijk een startkaart hebben aangevraagd in combinatie met andermans paard.
Ik ben nu in inder geval wel een stukje wijzer geworden! bedankt voor de info.
Mocht ik dus ooit willen starten dan moet ik mij dus eerst inschrijven bij een rijvereniging en een startkaart aan vragen.
Mocht er dan ooit wat gebeuren wat betreft het rijden met dat paard (bijv. overstappen naar een ander paard) dan moet ik een nieuwe startkaart aanvragen.

Klopt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 00:14

Ik heb met bijna alleen maar paarden gestart die van iemand anders waren. Nooit problemen mee gehad.

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 00:16

Even een kleine tip nog. Let bij het aanvragen van de startkaart en wel op dat je exact de wedstrijdnaam van het paard overneemt zoals de eigenaar (als die een startkaart heeft) ook gebruikt. Ik weet namelijk van mensen die net even 1 letter verkeerd hadden ingevuld waardoor de al bestaande startkaart ineens niet meer goed was.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 07:02

Kyralovertje schreef:
Ik was vooral benieuwd naar de mensen die ook daadwerkelijk een startkaart hebben aangevraagd in combinatie met andermans paard.
Ik ben nu in inder geval wel een stukje wijzer geworden! bedankt voor de info.
Mocht ik dus ooit willen starten dan moet ik mij dus eerst inschrijven bij een rijvereniging en een startkaart aan vragen.
Mocht er dan ooit wat gebeuren wat betreft het rijden met dat paard (bijv. overstappen naar een ander paard) dan moet ik een nieuwe startkaart aanvragen.

Klopt dat?


klopt maar dat geldt altijd, ook als je met je eigen paard start.

Theeglas

Berichten: 2542
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:09

ja ,

Haha! ik rij met iemands anders paard officiele wedstrijden het gaat gewoon het zelfde als met je eigenpaard


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:22

Ik heb een paar jaar geleden gestart op een manegepony. Gewoon alsof het een eigen pony was en ik hem reed. Heb ook een tijdje een eigen paard van een ander gereden en uitgebracht.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:51

Ik heb sinds kort naast de startkaarten van mijn eigen paarden ook een startkaart erbij voor mijn bijrijdpaard.
Ik heb het zo afgesproken dat ik niks betaal aan de wedstrijden, ik rij het paard voor degene waar het paard van is en zij betaald alles. Het is namelijk niet zo dat ik dit paard kan zien als mijn eigen paard of dat ik hem voor een hele lang tijd kan rijden. Ze vrouw van wie het paard is is zwanger en in de tijd dat zij zwanger is rij ik het paar dus en breng hem uit op wedstrijden.
Ik kies er wel zo goed als zelf voor welke wedstrijden is start, meestal rijdt de eigenaresse mee naar de wedstrijd.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:24

Ik rijd paarden van iemand en start er nu ook een. Zij betalen de startkaart en gaan mee naar concours (ik heb geen auto daarvoor en geen E-rijbewijs), ik betaal de wedstrijden maar mag ook het prijzengeld houden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:53

Kyralovertje schreef:
Mocht er dan ooit wat gebeuren wat betreft het rijden met dat paard (bijv. overstappen naar een ander paard) dan moet ik een nieuwe startkaart aanvragen.

Klopt dat?


Als jij besluit te starten met paard nummer 1, dan blijft die combinatie bestaan, zelfs als je een aantal jaren besluit geen wedstrijden te rijden. Denk je dan ineens, goh ik wil wel weer eens een wedstrijdje rijden met dat paard, dan laat je dat weten, en word je startkaart weer geactiveerd. Je raakt je winstpunten dan ook niet kwijt in de tussentijd.
Het maakt niet uit met welk paard je wedstrijd wil rijden, elk paard moet gewoon een eigen startkaart hebben.

Misschien is het handig als ik dat even uitleg waarom. Ieder paard moet een startkaart hebben omdat daar op staat wie dat paard is, en wie de ruiter van dat paard is(simpel gezegt). Dus een startkaart is niet meer als een papiertje waarmee jij kunt bewijzen dat jij en je paard bij elkaar horen. Dus voor elk paard waarmee jij op een wedstrijd verschijnt, heb je een startkaart, om dus aan te kunnen tonen dat je legaal aan het wedstrijd rijden bent.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers