Dieet voor Haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Dieet voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 21:09

Eén van onze twee Haflingers is veel te dik. Heeft een heel harde nek en natuurlijk een dikke buik en billen. Hij is nu 2,5 jaar oud en loopt samen met onze andere Haflinger (moderne type) die heel akief is en geen last van overgewicht. Op advies van de veearts zijn we, een tijd terug al, gestopt met voeren van brokken. Hielp niet. Daarna gestopt met bijvoeren van hooi (lopen dag en nacht buiten ...). Nu is hij nog te vet. Inmiddels hebben we ze minder land gegeven, maar vanavond werd het hem teveel en is hij uitgebroken en stond natuurlijk meteen flink te vreten !
Wij gebruiken onze Haflingers nog niet.
Hoe pak ik dit aan ? Met andere woorden ; Hoe krijg je een Haflinger op dieet ?


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:11

het gras waar ze in staan superkort houden, en alleen hooi bijvoeren. (4 plakken verdeeld over de dag bijv.)

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:15

1 handje bix per dag voeren, (daar komen ze niet dik van (!))
op kaal landje zetten (piste?)
met voldoende hooi!
geen voordroog, misschien hooi van de 2 snee, of van vorig jaar, dat die genoeg te knabbelen heeft, maar weinig voedingsstoffen
voor de rest: gerust laten

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 21:16

Het stuk waar ze nu op lopen IS al bijna niets meer en ze krijgen helemaal geen hooi meer (de slanke krijg nog wel stiekum 's wat bijgevoerd.......). Maar hoe ga ik om met die agressie als hij te weinig eten heeft ?
Als ik ze nu iets bijvoer, dan doet hij ook agressief naar de andere bijvoorbeeld.

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:20

da zeg ik al
apart voeren, de dune goed kwaliteit hooi bijvoeren
de dikke hooi van vorig jaar bijvoeren
zorg dat ze geen honger hebben
wat bedoel je met overgewicht?
10 kilo te veel?
of heeft die echte vetkwabben?
als het niet te erg is, laat ze gewoon lopen,als je hem gaat inrijden ga je die kilo's er zo afgetraind hebben Lachen

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 21:21

Wij hebben hooi van de tweede snede en het is nog de voorraad van vorig jaar. Worden ze van hooi neit dik dan ?

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 21:23

Hij heeft zo'n stierenek. Die is bijna twee keer zo breed als van de andere. Met veel te dik bedoel ik misschien 50 kilo of zo ? De veearts heeft me gezegd dat hij alleen maar nog niet bevangen is omdat hij nog wat in de groei is (2,5 jaar is hij nu), maar de fokker waar we hem van hebben gekocht zegt dat dat nu al bijna over is en dat hij zo vet is dat hij te veel opslaat en dus bevangen kan raken !!

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:34

ne, daar worden ze normaal niet echt dik van
maar ook niet overdrijven he...
een plak of
3 is genoeg hoor...
mss al langzaam aan aan het werk zetten?
of iedere dag een stukje buiten gaan stappen
is eens iets anders,+beweging+minder tijd om te eten Haha!
of misschien een wat actievere pony bijzetten, houden ze elkaar in beweging

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 21:41

Bedankt voor de tips. De andere die er bij staat is wel een lekkere druktemaker, maar die is momenteel kreupel, dus dat schiet niet op. Misschien is eht wel een goed idee om een beetje te gaan longeren enzo met hem. Hij is toch al veel te weinig in de hand en begint een echte rakker te worden. Wat minder gras en wat meer bewegen en een beetje bijleren zal hem misschien van zijn overgewicht afhelpen. Als je hem vanavond zag rennen toen we hem probeerden uit het stuk te krijgen waarnaar hij was uitgebroken, leek hij wel een volbloed ipv een veel te vette Haflinger !

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:41

als de dik zo hard is heb je inderdaad kans op bevangenheid en als dat eé'n keer gebeurd is, blijven ze er gevoelig voor.....
je kunt het beste zorgen dat ie geen gras meer kan eten, alleen hooi, of alleen een uurtje in het land en verder in de bak houden.....
of een stukje van 30x 30 afzetten...
qua voernijd, tja helaas jij bent de baas,

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:11

ipv van longeren zou ik hem beweging geven in een stuk land,
dus bv dat stuk van 30X30
zo zijn de cirkels veel groter, dus minder slijtage
kan die zelf ook nog bepale, hoe groot die loopt, welke kant, enz.

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 22:20

Hoe bedoel je dat ? Niet aan de longeerlijn of zo ? Het stukw aar ik hem nu in heb opgesloten is ongeveer zo groot. Er staat bijna geen gras meer op. Ik wilde een crikel van 20 m doornsee daar maken en een kwartier - een half uur per dag hem daar longeren. (Moet íe trouwens nog leren, want we hebben nog nooit iets met hem gedaan ....)

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:27

das veel te lang voor een jong paard
10 minuten aan de longe 3 keer per week is meer dan genoeg
daarom kun je hem in een groter stuk wat opjagen
zorgen dat er een rustig gezapig drafje inzit
laat hem zijn tempo en gang kiezen
ook de cirkel waar die op loopt
hoe groter hoe beter Lachen

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:07

Ben wel met de mensen hier boven eens dat je een paard op jonge leeftijd niet te zwaar mag belasten........ maar hoefbevangenheid moet je toch echt kost wat kost zien te voorkomen....... en zo te horen is jouw pony een serieuze kandidaat.

Ik zou dus toch voor beweging kiezen...... liefst los, op een groot stuk.... die kleine rondjes aan de longe zijn inderdaad een hele belasting...... en om schade te voorkomen....... liever een paar keer per dag wat korter lopen, dan 1x lang.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:39

ik zou lekker de weide ingaan met een lange zweep en ze beiden opjagen, zo lopen ze in vrijheid en sprinten is voor een jong paard goed voor de groei.

als het land maar kaal genoeg is zou ik drie keer per dag een dunne plak hooi bijvoeren en toch een beetje biks voor de vitamines, ze zijn tenslotte nog wel in de groei, dsu kunnen ze het wel gebruiken

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 12:56

Bij Milka helpt elke dag redelijk zware arbeid heel erg goed. Ze kan gewoon hetzelfde hoeveelheid voer blijven eten maar afvallen doet ze goed!! ik denk dat dat ook het allergezondst is. Voermindering zou ik niet doen.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:03

milka: zware arbeid is hier niet van toepassing
de paarden zijn pas 2.5 jaar, en totaal niet volgroeid genoeg voor zware arbeid
je poedersuiker ze inderdaad best iedere dag beetje opjagen,
en mss de dunne een uurtje per dag op stal zetten om bij te voeren, of een paar uur op een vollere wei zetten Lachen

Judita

Berichten: 8
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:50

De pony is oud genoeg om hem langzaam aan de longe tegaan zetten zet hem idd een keer of 3 per week aan de longeerlijn zodat ie wat spieren en ze spieren langer gaat maken voor het inrijden straks. Zo tehoren is je pony aardig aan de maat een opgroeiende haflinger heeft aan een halve kilo bix per keer genoeg dus een kilo op een dag en s'morgens een plak hooi en s''avonds hier heeft ie meer als genoeg aan. Mensen zijn vaak genijgt de paarden dood tevoeren. Je hoeft ook niet tezuinig tedoen maar gewoon normaal voeren. Het duurt nu eenmaal een tijd om een pony af telaten vallen. Het is er eerder bijgevoerd dan afgevoerd zeg onze DA altijd. Het is ook niet erg om hem op een weide tezetten maar geef hem na de weide maar een klein beetje hooi dit is meer als genoeg. Het paard krijg hier alleen maar last van. Veel succes

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:19

je kunt hem idd wel leren aan de longe te laten lopen , en op kort gras neerzetten en wat hooi bij voeren .. veel suc6 er mee!! hopelijk wordt ie steeds dunner..!!

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:21

Wouter was ook veel te dik omdat hij normaal in de manegelessen liep en toen niet meer! Hij staat nu met 2 vriendinnen in een afslankweide. Schors met zand en 2 x per dag hooi. Nu voer ik hem bij want hij word niet echt meer dikker. En denk wel om de vitamine!

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:00

ik heb ook een haflinger die van heel weinig al veel te dik wordt, ik ken het probleem en die van mij is al wel spierbevangen geweest wat ook weer terugkomt als ze te dik wordt. Ik hou haar dus zo dun mogelijk, liever mager dan te dik want dat kan haar dood worden. Ze is dan al wel 11 dus ik red het wel met veel beweging. Ze krijgt geen brokken, zelfs een beetje is al teveel! Voor de mineralen kun je een liksteen nemen, en ze krijgt een klein handje brokken als ze heeft gewerkt. Ze staat in een paddock en krijgt gemixt hooi/stro om te eten. Het lijkt zielig maar ze hebben echt heel weinig nodig, meer voor het idee. echt in de wei moet je doseren als ze zo dik zijn, een tijd helemaal geen wei en dan opbouwen met een uurtje per dag. Een paddock zou ideaal zijn of een stukje wei waar weinig tot niks staat. Het duurt ook zo lang voordat er wat afgaat, ik ben ook al 2 maanden bezig, het schiet al op. Succes ermee! Als je wat brokken wil bijvoeren, er bestaan ook brokken voor sobere rassen!

Amaryllis K-IV [+2] 2112 km + BC UHR 2013
Milo K-III [+5] 823 km + BC UDDEL 2014
2016 gesponsord door VITALBIX
_Enduranceteam Arnhemse Meisjes_


mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:28

Zorg wel dat je beestje genoeg vitaminen&mineralen erbij krijgt, hij is tenslotte in de groei. Armer hooi heb je ook al, en laat hem gewoon wat vaker uit de wei, poetsen, of beetje opjagen in de wei, wandelen, dat je beestje meer in handen komt Knipoog

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 21 bezoekers