vraagje over paard terugbrengen (lastig geval)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

vraagje over paard terugbrengen (lastig geval)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 21:31

Een kennis van mij heeft 3 weken geleden een haflingertje gekocht.
Ze was bedoeld voor zowel haar zelf als haar dochtertje, ze hebben beide gereden en ze vonden het een leuke pony en hebben haar gekocht.
Ze hebben nog wel gevraagd hoe de pony was als het kouder werdt maar ze zou superbraaf zijn, ze hadden nog nooit problemen gehad.
Ze had zelf een contractje gemaakt dat de pony binnen een maand terugmocht en die is door beide partijen ondertekend.

Nu heeft ze de pony 2 weken en dat beest krijgt het ineens in haar bol, als een dolle stier rondjes rennen zonder rem of stuur, een vriendin is erop gegaan en zelfs zij kon haar niet aan.

Ze was al in dubio of ze haar niet kon terugbrengen en daar deed de oude eigenaar wat moeilijk over, maar nu ze een definitieve mail heeft gestuurd dat ie terugkomt krijgt ze ineens een mail terug dat ze hem niet terugneemt en dat ze het maar bij de rechter moet uitvechten.

Iemand hier ervaring mee? Wat kunnen we het beste doen?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Dabo

Berichten: 11125
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:35

Het lijkt mij dat het contractje dat door beide partijen ondertekent is wel rechtsgeldig is...
De oude eigenaar MOET dus de pony wel terugnemen, dat staat dus zwart op wit.
Maar hoe je dit het beste kunt aanpakken... Verward
Heel veel succes in elk geval!

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:38

Ik zou eens langs een rechtsbijstand winkel gaan en eens advies vragen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

MaiNat

Berichten: 3471
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:38

Ik zou het iig snel oplossen want een maand is zo voorbij.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:45

Het maakt niet uit of dit over 3 maanden of over 3 dagen uitgevochten is, je hebt nl een mail (zowel verzonden als ontvangen) met data die binnen de maand liggen. Ik zou echter wel morgen al contact opnemen met rechtsbijstand. Ik geloof niet dat de meneer in kwestie ook maar 1 poot heeft om op te staan...

Laat haar ook dat contract nog eens heel goed doorlezen en van verscheidene kanten bekijken (mooi, persoonlijk voorbeeld: in mijn contract stond reiskostenvergoeding volgens CAO, maar daar bleek in 't CAO niets over te staan terwijl ik ervanuit ging dat ik reiskostenvergoeding kreeg). En laat haar ook alle correspondentie met de vorige eigenaar verzamelen.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Samfloor
Berichten: 30
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:50

Ik zou idd ook een rechtsbijstandverzekering inschakelen. Denk dat je redelijke kans maakt om te winnen in dit geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:50

Is er een contract, dan zijn ze snel uitgevochten lijkt mij.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 21:53

Ze heeft geen rechtsbijstand verzekering....waar kan ze dan hulp vinden?
De verkopende partij is inmiddels druk bezig verschillende scheld mails te sturen (die ze allemaal bewaard)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:56

Idd, bewaren, zeker doen!
Laat haar morgen even naar een reschtsbijstandwinkel in de buurt bellen, die doen een eerste afspraak gratis. Daarin bekijken ze of het een haalbare zaak is. Daarna kunnen ze (geloof ik) 3 uur lang voor iets van 20 euro aan de zaak werken, daarna wordt 't duurder. Maar als RB zeker is dat ze dit gaat winnen zou ik zeker doorgaan, dan moet de vorige eigenaar ook haar onkosten (rechtsbijstand) betalen.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 21:57

de kopers willen de merrie nu te koop zetten, dus zelf verkopen o.a. uit angst voor evt (hoge) juridische kosten
Verstandig?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:03

lijkt me niet,eerst advies vragen daarna het advies opvolgen.......

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:06

Niet doen nee... Daar gooit ze echt haar eigen glazen mee in. Maak eerst die afspraak bij Rechstbijstand, als zij denken dat het te riskant is dan zeggen ze dat echt wel, ze gaan niet over haar rug geld proberen te verdienen...

Daarbij krijg je dit paardje nooit voor eenzelfde bedrag verkocht, zij kunnen haar niet meer aan... Geeft een mooi plaatje als er iemand komt kijken.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 22:15

ís een eigengemaakt contract door beide partijen ondertekend rechtsgeldig?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:15

Ja! Tenzij de een niet tekeningsbevoegd is, maar dat zijn niet veel mensen.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:47

Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt, ik zal je even pb'en

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:58

Maar weet ze wel waarom het dier zo knetter is geworden? Misschien verandering van voer, minder weidegang oid? Als ik de vorige eigenaar was geweest, had ik dat wel eerst willen weten, voordat ik het dier terugnam.

Toos paardloos

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:30

Ik zou dat ook zeker willen weten Imker maar voor de zaak maakt het niet uit.
Als zij een contract hebben waarin staat dat het paard binnen een maand terug mag dat moet de vorige eigenaar het paard terug nemen.

Ze moeten zeker niet verkopen. Ten eerste krijgen ze er vast veel minder voor dus lijden ze al verlies en ten tweede als het beest het bij de nieuwe eigenaar nog meer in zijn bol krijgt kan deze hem ook weer terugbrengen, ook zonder contract.

Gewoon even langs de rechtwinkel en intussen een mooie brief opstellen en die aangetekend versturen dat wil nog wel eens indruk maken.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:31

Imker, de verkoopster weet dat al, haar advies (als ik 't iig goed begrepen heb!): paard paar dagen stilzetten en er een ander bit in hangen...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 11:44

dat heb je idd goed begrepen Sylvia...

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:50

Indien een koper na de koop "mankementen" aan het paard constateerd,dan dient de koper dit binnen twee maanden na de ontdekking aan de verkoper te melden.
Doet de koper dit niet,dan verliest hij zijn recht de koopovereenkomst op grond van non-conformiteit te ontbinden
Indien sprake is van een consumentenverkoop (een koopovereenkomstwaarbij de koper een particulier is en de verkoper een profesional) dan kan de koper binnen een termijn van 6 maanden nadat het paard is geleverd de koopovereenkomst ontbinden en eisen dat de verkoper het paard terug neemt.
Overigens geldt wel dat de koper een gebrek moet melden binnen twee maanden.
Een belangrijk verschil tussen consumentenkoop en een gewone koopovereenkomst is,dat de bewijslast bij de consumentenkoop bij de verkoper ligt
De verkoper dient aan te tonen dat er geen sprake was van een gebrek ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst
Bij een gewone koopovereenkomst dient de koper aan te tonen dat wel sprake van een gebrekdat ten tijde van de koopovereenkomst aanwezig moet zijn geweest.


Dit stukje heeft in de Bit gestaan,misschien heb je er wat aan!
Hou ons op hoogte,ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt!

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:28

Even los van de discussie hoe het rechtsgeldig in elkaar zit zou ik toch kiezen voor de Haf.
Eerst kijken hoe het zit met huisvesting,voeding,tanden,rug,zadel,het aankunnen van het werk en het rijtechnische gedeelte van de eigenaren.
In principe is er van elke Haf(ben er heel wat tegen gekomen in mijn ruim dertig jaar tussen de paarden)met kennis en beleid een vriendelijk,werkwillig en betrouwbaar dier van te maken.
Drie weken is niks,zou eigenlijk nog niet eens echt onder het zadel moeten zijn maar lekker in de wei lopen om te wennen aan zijn nieuwe vrienden.
Ben dus echt benieuwd naar wat er nu eigenlijk mis is gegaan.
Kan natuurlijk bij de verkoper al een fout ingeslopen zijn maar dan nog Schijnheilig Kies voor het dier,bij weer een nieuwe eigenaar is ie altijd weer slecht af.
Weet niet zo snel waar jullie in het land zitten maar wil gerust komen kijken.
Oja,het is heel moeilijk om dit gedrag als verborgen mankement aan te merken tezij er mensen zijn die deze Haf kennen en hebben gezien dat ie al streken had bij de verkopende partij.
Groet dagmach

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:20

dagmach schreef:
Drie weken is niks,zou eigenlijk nog niet eens echt onder het zadel moeten zijn maar lekker in de wei lopen om te wennen aan zijn nieuwe vrienden.Groet dagmach


even off-topic, maar hoelang wacht jij na de aankoop van een paard om hem te gaan rijden?

Weer on-topic... de rechtsbijstandwinkel is gratis. Je hoeft dus helemaal niet bang te zijn voor juridische kosten, als je het daar eerst navraagt.


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:30

Niet helemaal waar Prisca, een eerste consult is gratis. De koper heeft geen rechtsbijstandverzekering, dus zal ze moeten betalen.

Dagmach: dat ben ik deels met je eens, maar zeer zeker niet in dit geval. Ik geloof dat de dochter van de koper het paard rijdt en dat het dier ook als zodanig gekocht is; de mededeling 'hang er maar een ander bit in' vind ik ook niet iets wat me aan fout gedrag van de berijder laat denken (ben overigens van mening dat als een paard gekocht word voor een kind, dit gewoon een betrouwbaar paardje hoort te zijn ongeacht hoe hij gereden wordt). Dat geeft mij eerlijk gezegt het idee dat dit normaal gedrag is voor deze Haflinger, en dat de verkoper het oploste met een scherper bit. En dan nog: ze mochten hem binnen een maand terugbrengen, als je jouw koers gaat varen ben je weken, mogelijk maanden bezig. Niets mis mee, zeker niet, maar imo wel wanneer je aan zo'n deadline gebonden bent...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:40

dagmach schreef:
Drie weken is niks,zou eigenlijk nog niet eens echt onder het zadel moeten zijn maar lekker in de wei lopen om te wennen aan zijn nieuwe vrienden.


Huh, is dit een grap? Toen ik Liberty kocht zat ik er dezelfde avond al op (en de volgende dag weer Knipoog).

Ik kan me voorstellen dat jij vind dat er voor het paard gekozen moet worden. Als je 30 jaar ervaring met paarden hebt, kun je zoiets natuurlijk heel goed corrigeren. Vergeet echter niet dat het hier om een jong kind gaat, dat veilig moet kunnen rondsturen en waarschijnlijk de capaciteiten niet heeft om zo'n tank te heropvoeden. Verder is er ook nog die deadline.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 06:45

Dit lijkt wel een koopovereenkomst tussen Polly en Sylvia, als ik het even goed begrijp.

Als koper hoor je op een verantwoorde manier met je nieuwe aankoop om te gaan en als verkopende partij hoor je te helpen met evt. problemen als die er zijn.
Beide partijen moeten zich wel voor de koop inzetten.

Als de klik er niet is, breng je een paard om die reden terug, niet om een verzonnen reden enzovoorts.

Toos paardloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Rijsa, RoRo44 en 37 bezoekers