hoeven invetten...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

hoeven invetten...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 20:17

Mijn paard mankeerd nix hoor en heeft goede hoeven... Ik vet ze ong 2 of 3 x per week in. Hoe vaak vetten jullie de hoeven in en hoevaak denken jullie dat het beste is? En met regen... droogte?

groetjes mij

Utah is mijn topper!!!


balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:38

Ik vet ze niet heel vaak in maar het is wel beter om eerst de hoeven nat te maken en dan pas vet erop..
met droogte lijkt het me wel fijn voor ze maar met regen sja weet ik niet eigenlijk ...

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:42

ik heb mischien een beetje een domme vraag maar.

uh moet een pony die gewoon op de wei staat ook ingevet worden op de hoefjes ?

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 06:53

ik doe het helemaal nooit... ik heb mijn pony nu vijf jaar en nog nooit gevet....
als het heel droog is, maak ik ze nat met water, de kwaliteit van zijn hoeven is heel goed

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:01

Ik vet de hoeven van allebei mijn paarden ook nooit in, als ze van goede kwaliteit zijn hebben ze er van nature een beschermlaagje op.

Alexander M2 + 0 :) (Tuschinski x Wellington)
Rayms l'Esprit L2 + 9 (Bokkesprong Czardas) eindstand

luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:15

Mijn paard heeft erg droge hoeven, als ik ze niet genoeg invet gaan ze brokkelen. Ik maak altijd de voeten schoon met water en dan een beetje vet erop en dat zo'n 4 a 5 keer per week.

[o]

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:12

ik spuit mijn paard altijd af na het rijden en daarna komt er een beetje nagellak op zijn voetjes

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

cow_girl

Berichten: 435
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:43

Ik vet of teer ze nooit in en ze heeft supersterke hoeven. Dus als het niet nodig is zou ik het niet doen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:46

Om hoeven minder droog te maken, is er vocht nodig. En dat vocht moet van buitenaf komen. Zit er een laag vet op de hoef, dan komt er geen druppel doorheen. Het vet houdt het water tegen. Alleen vetten heeft dus IMO weinig zin.

De hoeven natmaken met water is veel effectiever. Daarna eventueel een laagje Hoefvocht of Rainmaker erop bij erg droge of brokkelige hoeven. Wat je ook kunt doen, is eerst de hoeven goed natmaken en daarna een laagje vet smeren. Dan kan het vocht maar één kant op: de hoef in, waar het hoort.

Hoeven die geen extra vocht nodig hebben, daar zou ik niets speciaals aan doen. En als je dan toch gaat vetten, heb je kans dat ze juist daardoor uitdrogen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:56

Ik heb zelf het idee dat mijn paard, sinds ik gestopt ben met vetten, betere hoeven (hoorn) heeft. Die had ook zulke brokkelhoeven, ik durfde in de 1e instantie niet te stoppen met vetten, maar toen het vet op was geen nieuw gekocht en nu vet ik al een paar jaar niet meer, alleen afspuiten met water.

Partir, c'est mourir un peu


R0MY

Berichten: 91
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:06

Vetten is heel slecht voor de hoeven! Het sluit de hoefwand af zodat deze geen vocht meer op kan nemen. Het idee van hoefvet is dat het leuk eruit ziet maar het heeft geen enkele functie.. Juist bij een paard met brokkelhoeven moet je niet invetten je kan ze beter 2 keer extra per dag nat maken dan in te vetten.

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:19

Je kan als je het echt nodig vindt kun je ze invetten NA het natmaken dan heeft het nog een beetje zin want dan sluit je het vocht in , maar het is beter van niet want het droogt vaak alleen maar uit....
Ik vet ze alleen in als ik wedstrijd heb meer niet!!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:46

weet je wat goed is, als je knol door de modder heeft gelopen. En het dan gewoon op de hoeven laten zitten, dan trekt het vocht goed in. en dat is ook goed voor de natuurlijke bescherm laag van de hoef. niet teveel zooi opsmeren als het niet nodig is

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:49

Klopt idd, natte modder is erg goed voor de hoeven. Helaas is het niet zo goed voor sommige kootholtes: die van ons krijgt er enorme mok van, helemaal als er ook nog een zonnetje bij schijnt (zonnebrand!). Hetzelfde geldt voor het afspuiten van de hoeven, dan neem je vaak (onbedoeld) ook de kootholtes mee. Dus wel even in de gaten houden of je niet het ene probleem inwisselt voor het andere. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:17

Ik zei: ,op de hoeven laten zitten' niet: ,in de kootholtes of elders op het been' Knipoog als er iets in de kootholtes terecht komt maak ik dat altijd schoon met water en een spons, daarna goed afdrogen. Lachen

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:24

Klopt, maar daar heb je alleen invloed op als je je paard na een kort 'paddockavontuurtje' weer binnenhaalt. Paarden die bijvoorbeeld hele dagen buiten staan in de blubber kunnen dan wel lekker modder op hun hoefjes krijgen, maar die kootholtes houd je dan echt niet continu schoon. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:49

Fabienne heb ik al 15 jaar en die heeft supervoeten. Er is dan ook NOOIT hoevenvet bij gekomen!!!!!! Gewoon veel beweging, regelmatig nat laten worden of natmaken en hooguit "HOEFVOCHT" van de paardendrogist er af en toe op. Dat is niet vet, maar vochtinbrengend.

Vet is funest voor paardenvoeten omdat het waterafstotend is, zodat de hoef geen vocht meer kan opnemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:06

Ik vet ze alleen voor wedstrijden in, verder helemaal nooit. Ik doe helemaal niets aan de hoeven eigenlijk. Vocht krijgen ze voldoende, doordat mijn paard regelmatig in het vochtige gras staat of in een paddock met vochtig zand.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 13:29

hartstikke bedankt voor jullie reacties en tips!!! Ga ze nu ook niet meer invetten kijken of ze dan (nog) mooier worden Tong uitsteken. Nog wel natmaken hoor! En nog een vraagje wat betekend een witte kroonrand? Want soms heeft ze het niet en soms wel Verward Meestal is het bij regen het ergst.

Utah is mijn topper!!!

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:32

ik vet ze nooit in.

Violet light filled the Heavens The rain began to fall
And the cold white breath from the gypsy
Glowing through the crystall ball

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:57

Ik maak elke dag de hoeven grondig schoon en smeer hoeven olie op de bovenkant. Haar hoeven zijn helemaal gezond (afgezien van een slechte straal, maar dat staat daar los van).

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:08

Ik vet ze nooit in, alleen s winters als het heel nat is buiten moet ik zn hoeven elke dag van binnen droog maken en daarna interen. maar Okkie1, waarom smeer je er olie op dan? en wat heeft ze met dr straal?

-

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:23

Nooit.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:01

ik vet ze nooit in, vind het onzin. je sluit de hoeven meestal alleen maar af. als ik er iets op smeer is het hoofcare voor het vocht en dan alleen bij warme zomerdagen. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:27

m00nlight schreef:
Ik vet ze nooit in, alleen s winters als het heel nat is buiten moet ik zn hoeven elke dag van binnen droog maken en daarna interen. maar Okkie1, waarom smeer je er olie op dan? en wat heeft ze met dr straal?


Hoevenolie voor het 'onderhoudt'. Wanneer ze nat zijn geweest en de poriën staan open smeer ik dat erop. Om de hoeven gezond te houden. Net als mensen bijv. bodylotion opsmeren na het douchen.
Ze heeft achter een weke straal. Daar spuit ik blauwtinctuur of verdunde (3% ) waterstofperoxide op en dan is het goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, GoogleAdsense, Marigo, monsera, Zick_Zack en 49 bezoekers