[NH] Spelen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

[NH] Spelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:41

Mexx vind het leuk om met me te dollen.. als ie achter me loopt hapt ie me stiekem in mijn achterste Bloos .. komt naar me toe rennen en steigert laag .. rent wat rond me heen.. kortom hij daagt me uit voor een spelletje.. kan ik mee doen met zijn spel zonder dat ie dominant over me word of moet ik hem negeren..

Nu rennen we afentoe samen door de wei en dollen wat... maar vraag me af of dat kwaad kan?


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:46

Eerlijk gezegd zou ik het negeren, en als hij doorgaat afstraffen.
Het is dominant gedrag, en als je dit accepteert zal hij verder gaan. Bill heeft ook af en toe an die streken, en als ik dat niet gelijk de kop in druk wordt hij hondsbrutaal.
Mexx is natuurlijk kleiner, maar toch kan het heel vervelende situaties opleveren.
Als Bill zo'n periode heeft, gaat de rem erop en ben ik superconsequent.

Goedgekeurd onderschrift :)

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:42

nee ik zou er niet op ingaan nee dit is dominant gedrag
en hem daar onmiddelijk op afstraffen
anders komen er ongelukken van
groetjes petruska Knipoog

Op vakantie op Texel met of zonder paard——->http://www.paardenhoteltexel.nl

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:53

het hoeft helemaal geen dominant gedrag te zijn hoor. Paarden spelen toch ook met elkaar, en dat gebeurt ook op deze manier.
Kijk gewoon wat het bij je losmaakt, als je het gevoel hebt dat hij over je heen probeert te lopen moet je het negeren.
Maar als je het gevoel hebt dat hij je uitdaagt voor een spelletje kun je daar gewoon mee doorgaan.
Blijf daarentegen wel consequent, dingen die anders ook niet mogen, mogen bij het spelen ook niet!

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:09

Mijn paard doet het ook. Zelf denk ik dat het van hem geen dominant gedrag is. Hij staat namelijk alleen dus kan hij het alleen bij mij doen. En dan gaan we ook een beetje dollen en rennen in de wei. Volgens mij kan je best met hem meedoen hoor. Maar inderdaad net wat blossomm zegt wel consequent blijven en goed je persoonlijke ruimte vrij houden, dat is wel zo veilig, 1 speelse trap die raak is kan fout aflopen natuurlijk.
Groetjes,
anneke


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:15

Juist met spelen kom je dicht bij je paard. Je vriendschap word groter en het respect als het goed is ook.

Zoals Blossomm ook zegt, wees wel consequent. Dingen die anders niet mogen mogen dan ook niet. Probeer dan juist deze dingen te voorkomen inplaats dat je het moet afstraffen. Dan is het met spelen snel gedaan.

Er is niks mooiers als lekker vrij spelen met je paard en veel plezier samen hebben. De grens van spelen en domunant gedrag is zeer moeilijk te onderscheiden en die ga je heel snel over. Ga dus niet spelen als je niet zeker van je zelf en je paadr bent. Ga geen dingen oproepen waar je mee in problemen kan komen. Je moet het geedrag altijd en overal in de hand kunnen houden. Het spel is klaar als jij dat zegt en jij bent die gene die de leiding heeft tijdens elke situatie.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:01

bedankt voor jullie reacties,,, tja omdat hij hengst is weet ik niet "wat" ik er van moet denken..
Opzich wil hij me geen pijn doen.. hij doet heel voorzichtig en heeft de grootste lol.. loopt ook constand met zijn oortjes vooruit.

Ik zie ind dat onze band er sterker door word maar wil natuurlijk niet dat hij de baas over me probeerd te worden en mij als zijn "merrie" gaat zien..

We dollen gewoon rustig verder totdat ik merk dat hij er misbruik van gaat maken

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:13

je kunt gewoon met hem spelen
maar let gewoon goed op dat jij wel baas blijft
dus op momenten dat hij moet luisteren geen spelletjes toestaan
dus bij borstelen en wandelen , gewoon luisteren

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:15

Paarden dollen onderling ook, ook paarden met verschillende rangordes. Drijf hem als spelletje af en toe van je vandaan, plaatsje verjagen etc. Dat zou een ranghoger paard ook doen.
Als hij bijt of steigert, wat spel én dreigement kan zijn, absoluut niet persee dominantie, moet je wel even bij jezelf nadenken 'wil ik dit goedkeuren ja of nee' hij mag het neem ik aan ook niet naarmate hij ouder wordt. Trek wel duidelijk je grens in wat mag en niet, dat is eerlijker.
Veel plezier Lachen

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

harmen
Berichten: 44
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Juist over de grens Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:27

Kijk uit met hengsten!! Speel geen spelletjes met hengsten, tenzij je weet hoe je die "spelletjes" moet winnen. Het is leuk om met je paard te spelen, absoluut, maar ik heb ook een paard, welke tot voor kort hengst was. Hij werd echt levensgevaarlijk in zijn spelletjes. Ik speel nog steeds met hem, maar heb geleerd hoe ik de spelletjes kan "winnen" Dit met behulp van voornamelijk de methode van Parelli. Mijn paard heeft behoorlijke klappen gehad van de carrotstick, maar op een manier dat hij het zichzelf aandeed, door tegen de stick in te lopen. Ook ik heb vele blauwe plekken gehad, voordat we weer met elkaar omgingen op een manier waarop ik de baas was. Let op de kleine signalen, vaak probeert je paard steeds een stapje verder te komen. Het zijn net kinderen, als je die op jonge leeftijd niet goed begeleidt, dan kun je later ineens met een uit de kluiten gewassen moeilijke puber zitten. terwijl je vroeger zo leuk met je kind kon ganzeborden...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 27 bezoekers