Ze gaat echt onwijs snel!!! :((

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Ze gaat echt onwijs snel!!! :((

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-02 19:44

Heeft er iemand tips voor mij? Als ik op Odin rijd in de les dan gaat ze altijd onwijs hard draven enzo, ze wordt zwaar op de hand dus zomaar losgooien gaat ook niet omdat ze dan weer onwijs snel gaat. Ik krijg wel tips van mijn instructrice maar dat is op korte termijn.
Als we dan ff gaan stappen en als we dan 5 minuten later weer moeten draven dan begint het weer helemaal opnieuw!!
Iemand nog goede tips?

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 19:55

heeeeeeeeel langzaam gaan lichrijden Slapen dus niet in haar tempo meegaan watv wel lastig is, dan moet ze wel lanzamer gaan, en verder heel ontspannen blijven als ze niet langzamer wil gaan op de kleine volte zetten en net zo lang die volte rijden totdat ze terug komt in tempo suc6 groetje, lydia Haha!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 21:38

Ik heb zelf ook een vrij vlotte pony. Probeer zelf rustig te blijven, dus diep zitten achterover en blijven ontspannen. Geef een ophouding om hem terug te laten komen in het tempo, werkt dat niet, zet hem dan op een kleine volte. Blijf vooral rustig in je handen, blijf ze zo stil mogelijk houden en probeer het op te lossen door de aandacht terug te vragen. Ga vooral niet je benen afsteken (ik weet niet of jij dat doet, maar veel mensen hebben die neiging wel op mijn pony) maar houdt ze eraan.
Blijf dus zelf heel rustig en werk veel met voltes, figuren, overgangen en tempowisselingen.

Langzamer lichtrijden kan inderdaad helpen, rukjes geven zou ik niet doen. Ik weet natuurlijk niet hou jouw pony is, maar die van mij gaat alleen maar nog harder als je teveel in haar mond gaat zitten.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 00:18

mijn pony is precies hetzelfde. En met vrij rijden loopt ze wel normaal.

als mijn pony harder gaat draven ga ik gelijk halthouden. Even blijven staan en dan weer vanuit stilstand aandraven. Als je dit blijft volhouden gaat hij vanzelf langzamer draven.

Bij die van mij werkt het echt.

Suc6 ermee

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 14:28

[quote]
als mijn pony harder gaat draven ga ik gelijk halthouden. Even blijven staan en dan weer vanuit stilstand aandraven. Als je dit blijft volhouden gaat hij vanzelf langzamer draven.

Als hij tot stilstand komt kan je hem tog ook makkelijk zachter laten draven Verward lijkt me een beetje onzin om gelijk stil te gaan staan

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 14:35

Is dit miscchien omdat ze energie te veel heeft?

. . .
. . .
. . .

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-02 20:18

Ze wordt 4 of 5 keer in de week gereden dus ze zal niet te veel energie hebben denk ik. Vroeger toen ik nog geen les had, hield ik haar de hele tijd in en als ik dan losliet ging ze weer heel hard draven.

Ik merk wel dat als ik zonder zweep rij, dat ze dan rustiger is. Misschien wordt ze gespannen van die zweep Verward Ik ga morgen al jullie tips ff opvolgen, kijken of dat allemaal helpt!!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:40

Korte ophoudingen maken!!! Vast, los, vast, los, vast, los. Laat hem onder zijn tempo lopen want vooruit is hij al genoeg. D.m.v. korte ophoudingen probeer je hem op een ondermaats tempo te houden, om te controleren of hij nog bij je is, moet je je teugels in een boogje kunnen laten vallen zonder dat hij meteen weer het tempo over gaat nemen. Als je deze controle kunt doen en hij blijft bij je, dan kan je weer het tempo hoger gaan leggen. Blijf niet de hele tijd terugrijden maar durf ook weer los te laten. Dus veel afwisselinng waarbij naar voren rijden heel belangrijk is, hoe gek het ook klinkt. Ga niet achterover zitten, ook niet doorzitten. Lekker proberen te ontspannen en blijf bezig met hem. Heel veel overgangen tot je er helemaal gaar van wordt. Geloof me, ik weet er alles van! Knipoog
Succes ermee

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 12:57

Heb ik een jaar gehad met Paddy, dat probleem. En als zij snel wilde, moest ik nu juist onder haar tempo gaan zitten. Omdat ze haar hoofd soms omhoog deed en ervan door ging heb ik er een slof aan gehangen. Want met hoofd omhoog heb je als ruiter niets in te brengen. Dus als ze er dan weer vandoor wilde gaan trok ik met de slof haar hoofd omlaag en dan kon ik haar weer inhouden. Is vriendelijker dan op de muur af te sturen of in de mond te gaan hangen. Ander rij ik nooit met slof. Ik heb hem trouwens nooit meer nodig met paddy en de rem werkt inmiddels! Maar er zijn vele dagen geweest dat ik maar met 1 ding bezig was: temp controle. Niets anders dan dat. Is erg hoor....

De hond is de betere mens

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 18:54

goede oplossing ervoor is:
schijnovergang rijden. gewoon de hulpen geven voor de stap maar dan NIET in stap gaan.. Lachen

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.


* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:16

mijn paard was in het begin toen ik pas op hem reed ook zo snel.
mijn tips voor jou:
- zorg dat hij voor het rijden de overtollige energie kwijt is (longeren, losgooien)
- probeer hem niet teveel tegen te houden met je hand, hoe moeilijk dat ook is.
als hij de meeste energie al kwijt is kun je dan meestal met de been naar je hnad toedrijven in plaats van alleen maar tegenhouden.
- diep, achterover op je kont gaan zitten en je benen proberen stil te houden. dit is ook een kwestie van aan de beweging van je paard wennen.

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan maar toch hoop ik dat je er wat aan hebt. Lachen SUCCES

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 13:27

Onder het tempo wat je paard kiest gaan rijden. Veel drijven, klinkt vreemd maar werkt altijd erg goed bij mijn heethoofdje. Kleine ophoudinkjes met de buitenteugel. Vooral niet stoppen met drijven en in de teugels gaan hangen.

gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:00

Ik rij zelf op de manege ook op een paardje dat best wel voorwaarts is, vooral in de galop. Bloos Ik ga dan altijd bij het aanspringen gewoon rustig en ontspannen zitten, hou goed mijn benen eraan en galoppeer dan aan. Gaat ze te snel, dan draai ik haar op een volte tot draf, en spring dan vervolgens in de hoek opnieuw aan, net zolang totdat ze op mijn tempo galoppeert. Scheve mond
Bij jou kan dat waarschijnlijk wel hetzelfde liggen. Gewoon rustig blijven zitten, in het begin zachtjes drijven totdat ze aandraaft, en dan gewoon op jouw tempo gaan lichtrijden. Als jij rustiger lichtrijdt, kan zij niet harder gaan draven en moet ze zich dus wel aanpassen. Ga vooral NIET in haar mond zitten, bij de meeste paarden heeft dat geen enkel effect en gaan ze alleen maar harder. Gewoon goed zwaar in het zadel blijven zitten, benen lang maken en rust in je handen houden. Lachen Je kan haar natuurlijk wel af en toe kleine ophoudinkjes geven met de buitenteugel, een beetje speling.
Het belangrijkste is dat jij rustig en ontspannen rijdt, want als dat niet het geval is reageert je paardje erop.
Heel veel succes ermee! Knipoog

Groetjes Cecile Party!! en knuffels van Amondi Extreme duivel
Haha!

Gatejuhh is Tha SweeTesT Pling
Mila is mijn LieBling Tong uitsteken hihi

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:56

Ik heb zelf ook zo'n scheurmonster en het is verschrikkelijk moeilijk om die langzamer te laten lopen.
Maar even wat tips die ik altijd krijg, langzaam gaan lichtrijden, niet blijven trekken maar kleine ophoudinkjes anders word ie veel te sterk pony veel bezig te houden door veel figuren te rijden, zelf heel ontspannen zitten helpt bij mijn pony ook al en niet je benen af gaan steken want dan gaat ie alleen maar harder,althans dat is bij mijn scheurmonster het geval.
Suc6 ermee!
Groetjes Corine

Pino, de super Fjord!

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:12

Ik reed vandaag op Maël en ondanks dat ie was gelongeerd was ie toch erg energiek.
zeer irritant omdat je dan amper normaal kan rijden of op je houding kan letten. hij raffelt zijn figuren echt af. zo van: ´gebroken lijn`ok, deze bocht, snel nog een bocht, nog een bochtje en klaar!´ en ´volte draaien, makkie, hup omkeren klaar!´. zwaar irri.
gelukkig kreeg ik tijdens het rijden les en de tip van mijn instructrice? aanpakken die hap!! gaat ie te snel? gelijk terugnemen, rustig laten draven, jou tempo, al trek je hem een paar keer goed in zijn mond, hij moet luisteren. jij bent de baas, jij bepaalt het tempo!! anders krijg je er later enorme problemen mee, nu bepaalt hij zelf het tempo, straks bepaalt hij waar hij loopt en later bepaalt ie zelfs of ie wel bereden wil worden. dat is niet de bedoeling.
uiteraard kan je eerst kijken of je houding goed is (lekker naar achteren op je kont zitten), wat ophoudinkjes maken, figuren rijden. maar bij Maël werkt dat niet. hij is me echt aan het uitproberen. vandaag is ie dus even goed aangepakt en hij was gelijk zo mak al een lammetje.
als ie te langzaam gaat, pak je toch ook op een bepaald moment de zweep erbij om hem even te laten zien wie de baas is? met te snel gaan is dat precies zo. een paar keer goed aanpakken en hij weet weer wie de baas is.

Bon Jovi rules!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers