Duitse fokkerij; record bij de OS in Athene

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Duitse fokkerij; record bij de OS in Athene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 15:35

De Duitse fokkerij heeft een nieuw record geboekt op de Olympische Spelen van Athene.

Van de ongeveer 220 aangemelde paarden heeft bijna één derde een Duits papier. Bij de dressuur is het duitse aandeel het grootst; 29 van de 52 deelnemende dressuurpaarden is in Duitsland gefokt. Bij de discipline springen zijn 28 van de 77 paarden van Duitse oorsprong. Het Duitse aandeel is bij de eventing klein; slechts 9.7 procent van de 75 paarden heeft Duitsland als geboorteland.

Bron: De Hoefslag


Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:55

Het viel inderdaad op dat het veel Duitse paarden waren die er tussen liepen, met name bij de dressuur. Nu zijn het ook wel erg fijne paarden vind ik persoonlijk...

Foto's in profiel doen het weer!!

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:18

Ja maar dat is van alle Duitse stamboeken bij elkaar natuurlijk wel he... En duitsland is ook een groot fokkerijland natuurlijk....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:41

De Duitse Fokkerij is natuurlijk geen gegeven.
Wel opvallend is de rol van De Hanoverranen bij de dressuur.
Dat is iets om over na te denken en wellicht eens te bekijken waarom Hanoverranen binnen de KWPN fokkerij niet altijd goed aansluiten.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:54

sarabande schreef:
Dat is iets om over na te denken en wellicht eens te bekijken waarom Hanoverranen binnen de KWPN fokkerij niet altijd goed aansluiten.


Omdat het KWPN het type van Hannover niet voor ogen wil hebben.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:17

ceasario schreef:
Omdat het KWPN het type van Hannover niet voor ogen wil hebben.


Dat is wat kort door de bocht het zijn de fokkers die hengsten als Lancet, Welcome en Weyden afwijzen, niet het KWPN

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:47

sarabande schreef:
Dat is wat kort door de bocht het zijn de fokkers die hengsten als Lancet, Welcome en Weyden afwijzen, niet het KWPN


Het is de nafok die zichtbaar wordt.
En die is dan niet in overeenstemming met de verwachting bij de beoordeling (KWPN).(Begint al bij de afst. keuring)
Anders fokt men er wel mee.

Verder weet de doorsnede fokker niets van bloedlijnen
Dus zoeken ze iets wat herkenbaar is in hun eigen territorium.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:54

ceasario schreef:
Omdat het KWPN het type van Hannover niet voor ogen wil hebben.

Is dat wel verstandig als die het net zo goed doen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:55

ceasario schreef:
Het is de nafok die zichtbaar wordt.
En die is dan niet in overeenstemming met de verwachting bij de beoordeling (KWPN)


Ik denk het niet het zijn de fokkers die teleurgesteld zijn in hun verwachtingen, Welcome had vorig jaar, door het KWPN gegegeven, procentueel het hoogste aantal stermerries.

Het is vaker dat van een buitenlandse hengst het exterieur niet overeenkomt met de verwachting in de fokkerij, maar meestal wordt uit die eerste jaargangen leering getrokken.
Of kinderen van zon hengst blijken later goede sportpaarden te zijn.
Het is wel raar dat de 3 absolute sportcracks die ik hier noem over het algemeen zich nog niet hebben onderscheiden als vererver.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:15

sarabande schreef:
Het is wel raar dat de 3 absolute sportcracks die ik hier noem over het algemeen zich nog niet hebben onderscheiden als vererver.


Een sporter is niet altijd een vererver.
Maar daar denken de meeste anders over.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:18

ceasario schreef:
Een sporter is niet altijd een vererver.
Maar daar denken de meeste anders over.


Ik denk dat de meeste daar niet anders over denken,(wie zijn de meeste nou weer Verward ) maar wel graag zouden willen dat het goed pastte.
We willen toch allemaal goede sportpaarden fokken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:35

sarabande schreef:
Dat is wat kort door de bocht het zijn de fokkers die hengsten als Lancet, Welcome en Weyden afwijzen, niet het KWPN



Lancet kreeg een visite kaartje mee door de dame die er op zat.
(Lancet=onhandelbaar.)
7 jaar geleden vloog hij in Den Bosch in de voorhal er tussen uit waarbij
Anky die meen ik op Junior zat een hart verzakking bij kreeg.

De genoemde dame heeft ook op Welcome gezeten en de dame en Havikerwaard waren meer met ruzie bezig dat met public relation.

En Weyden heeft jaren de naam van leverancier van niet te best sperma
gehad.

Kortom het is niet alleen aan de fokkers te wijten maar vooral aan de public relation van zo'n hengst in de beginperiode.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 19:50

De Hannoveranen doen het zeker goed (Barclay II, Brentina, Beauvalais, als ik me niet vergis alle 3 van dezelfde vader), maar naar mijn mening staan die al een behoorlijke tijd bekent om het leveren van goede dressuurpaarden.
Ik denk dat als je als hengst ook de kansen moet hebben om je te bewijzen. Verder zijn er ook een aantal hengsten die zich later na hun dood eigenlijk pas bewijzen bv. als "merriemaker".
Weyden kan mij overigens zeker wel bekoren en ik vind dat Lancet ontzettend gegroeid is onder Imke.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gewoonmarie, majemalo, Ubermetrics en 54 bezoekers