martingaal, halsverlenger of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

martingaal, halsverlenger of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 19:54

hoi,
ik heb een vzpony, die altijd heel hoog loopt met haar hoofd zodra ze moet draven. ook aan de longeerlijn. dus vroeg ik aan een vriendin, of een martingaal misschien helpt, maar zij zei dat een halsverlenger misschien beter helpt. wat is nu t beste? een martingaal, een halsverlenger, of toch voortaan maar met haar neus de lucht in laten lopen?


ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:57

bijzet..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:57

Het beste is goed les nemen.

Kies je toch voor een hulpteugel kies dan voor een martingaal, ook al is deze niet bedoeld om het hoofd beneden te houden

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:03

Ik ga met het antwoord van GK mee..
Goede les is altijd beter dan hulpteugels. (Niet dat ik helemaal tegen hulpteugels ben ofzo, hoor, maar ik vind dat je eerst met les moet proberen het op te lossen. Lukt dat niet, dàn kan je hulpteugels gaan gebruiken Lachen )

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 18:57

Amethyst schreef:
Ik ga met het antwoord van GK mee..
Goede les is altijd beter dan hulpteugels. (Niet dat ik helemaal tegen hulpteugels ben ofzo, hoor, maar ik vind dat je eerst met les moet proberen het op te lossen. Lukt dat niet, dàn kan je hulpteugels gaan gebruiken Lachen )


k heb je al verteld waarom ik t niet zo goed kon vinden met die lesgeefster Lachen

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 15:43

*schopt topic omhoog*

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:00

een stiek kan wel, sommige paarden reageren er heel fijn op, maar je hebt ook kans dat door de rek in het stiek ze er tegen gaat protesteren en dan werkt het alleen maar averrechts...martingaal kan ook helpen, het fijnst is trouwens denk ik voor jou denk ik wel een thiedeman teugel!

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:19

LovesSaartje schreef:
k heb je al verteld waarom ik t niet zo goed kon vinden met die lesgeefster Lachen



Dan neem je bij iemand anders les, zowel jij als je paard moeten leren hoe je ontspannen rijdt.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 17:00

Siempie schreef:
Dan neem je bij iemand anders les, zowel jij als je paard moeten leren hoe je ontspannen rijdt.

er is niemand anders in de buurt die lesgeeft Scheve mond anders had ik al lang les op saar gehad

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:05

ik heb mijn paard in het begin met halsverlenger gereden. dit werkte bij mij erg goed. Maar ik heb dit wel altijd onder begeleiding van mijn rijinsructeur gedaan. Nu rij ik er nooit meer mee omdat het niet meer nodig is. Dus mijn advies is ga niet zelf met bijzetteugels lopen klooien, maar vraag advies en neem les. Er is vast wel iemand anders die les kan geven. Zet een advertentie of ga naar een rijvereniging en doe mee met een groepsles. Wel een nadeel van een halsverlenger is trouwens dat je paard er makkelijk in kan gaan hangen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:51

LovesSaartje schreef:
er is niemand anders in de buurt die lesgeeft Scheve mond anders had ik al lang les op saar gehad


Tuurlijk wel, het punt is alleen dat je bereidt moet zijn het te betalen.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 17:53

Siempie schreef:
Tuurlijk wel, het punt is alleen dat je bereidt moet zijn het te betalen.

bij jouw in de buurt misschien wel, maar bij ons niet(zover ik weet) en ik ben heus wel bereidt om het te betalen!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:11

ja meid ga zelf niet beginnen aan die hulpteugels vraag iemand die er verstand van heeft, om je te helpen. want je kan je paard er mee verzieken als je zelf gaat lopen prutsen ermee. succes ermee.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:17

ik weet misschien wel iemand die jou les zou willen geven hoor
pb maar even

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:49

ik zou geen bijzet eraan hangen, heb er ervaring mee.. Scheve mond
Idd, ik zou gewoon een goede instructeur/trice zoeken..

MijnMullino
Berichten: 119
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:14

Ik zou 'm regelmatig longeren en dan bijzetten, (niet meteen strak) zo worden die nekspieren getraind en is het miss. makkelijker zowel voor je paard als voor je zelf om 'm te rijden. Iig voorwaarts rijden handen stil en op 1 plek houden dan moet je paard vanzelf gaan zakken. En dan flink belonen. Ben het wel met de rest eens dat les altijd de beste optie is! Bijzetten is naar mijn mening geen probleem, zorg eerst dat ie goed warm gelopen is. Succes

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:15

iig instructie zoeken Knipoog maar dat heb je te vaak gehoord nu... Lachen

mijn pony gooide haar hoofd altijd in de lucht en ik ben met een stootteugel gaan rijden op advies van mijn instructrice. (de stootteugel zelf, zit heel los, het enige wat ze niet kan doen is haar hoofd in de lucht gooien) verder moet ik wel zelf werken aan het naar beneden lopen..

succes !!

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 19:50

bedankt voor de tips! OK dan!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:28

Geen hulpteugel! Depony doet zijn hoofd niet voor niets omhoog! De pony kan jouw hand niet 'meenemen' naar de draf en krijgt dus een stoot in z'n mond. Daardoor komt hij omhoog. Ontspan je handen en armen, en ga de mond 'voelen'. Rijd veel overgangen van stap naar draf.... Succes

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:35

Dus omdat jij je pony nie goed kan rijden en geen lesgeefmens kan vinden moet je pony maar aan een extra teugel...

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 13:05

Alline schreef:
Dus omdat jij je pony nie goed kan rijden en geen lesgeefmens kan vinden moet je pony maar aan een extra teugel...

nee, helemaal niet! en t is niet eens mijn eige pony! ze doet t bij iedereen, een vriendin van mij, die een eige pony heeft, en wedstrijden rijd, krijgt haar ook niet naar beneden. en ook als ik haar longeer, doet ze t ook! en een kind wat les op haar krijgt, die lesgeefster doet er niks aan!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:22

Gebruik evt een hulpteugel bij het longeren, zodat ie leert de 'weg omlaag' op te zoeken. Als dat werkt, moet het met een ruiter die netjes rijdt ook lukken.
Ga dus niet rijden met hulpteugels, hooguit longeren, maar niet de ruiterfouten proberen weg te gummen met een hulpteugel (want dan ziet het er misschien beter uit, maar is het nog altijd niet echt verbeterd).

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:30

LovesSaartje schreef:
nee, helemaal niet! en t is niet eens mijn eige pony! ze doet t bij iedereen, een vriendin van mij, die een eige pony heeft, en wedstrijden rijd, krijgt haar ook niet naar beneden. en ook als ik haar longeer, doet ze t ook! en een kind wat les op haar krijgt, die lesgeefster doet er niks aan!


Dan kan niemand zijn hand goed mee laten nemen met de mond! Als mensen wedstrijd rijden wil dat niets zeggen hoor, ook niet of ze wel of niet een eigen paard hebben. Als je een eiegn paard hebt wil dat niets zeggen over je rijstijl! Lesgeefmens iss dan gewoon niet goed, als ze er niets aan doet

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 11:13

patsur schreef:
Dan kan niemand zijn hand goed mee laten nemen met de mond! Als mensen wedstrijd rijden wil dat niets zeggen hoor, ook niet of ze wel of niet een eigen paard hebben. Als je een eiegn paard hebt wil dat niets zeggen over je rijstijl! Lesgeefmens iss dan gewoon niet goed, als ze er niets aan doet

en dat is de enigste lesgeefster hier in de buurt waar ik t eerder dit topic al over gehad heb!
en ik trek niet in d'r mond(als je dat bedoelde met je 1e reactie) ik heb de teugels meestal juist los.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:29

LovesSaartje schreef:
en dat is de enigste lesgeefster hier in de buurt
Jij zit toch best in, of dicht bij een paarden-streek? (zit Tyrza niet zelfs in die hoek??).
Moet best iemand te vinden zijn daar hoor, die naar je toe wilt komen. Zet eens een oproep op bokt.
Lijkt mij wel verstandig dat je van iemand les gaat nemen die je dit soort dingen goed kan leren

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers