bramen: kan het kwaad of niet????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Sharlyn
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-04-04

bramen: kan het kwaad of niet????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 16:17

Hi

Mijn paardje is een moeilijke eter en ook heel kieskeurig qua snoepjes enzo.
Maar nu heb ik iets ontdekt wat hij onwijs lekker vind, namelijk...........................................................................BRAMEN!!!!! Haha!

Stalgenoot en ik gingen vandaag een buitenrit kwamen en zagen dat de bramen rijp waren. We zijn even gestopt om een paar te plukken voor onszelf maar mn paardje was zo nieuwschierig dat ik er ook 1 aan hem gaf.

Nou eerst had hij echt een blik in zn ogen van.. hmm vind ik dit wel lekker Nagelbijten / Gniffelen
Kennelijk beviel het wel want hij probeerde ze daarna de heletijd uit mn handen te pikken Vingers aflikken
Ik heb hem er dus nog een paar gegeven, paard van stalgenootje was er ook helemaal fan van Vork
Nadeel is dat ze er allebei heel erg van gingen kwijlen dus nu allebei een paars/roze neus hebben en roze kwijlspetters lieten vallen (wandelaars die langs liepen : ooooh kijk dat paard bloed uit zn mond, moet je nagaan hoe hard ze aan die teugels trekken, zielig hoor, we reden met een losse teugel wat duidelijk zichtbaar was, maar ja sommige mensen )
Weet iemand of dit de enige bijwerkingen zijn? Of zijn er nog meer risico's/gevolgen van bramen aan paarden geven??

(ze hebben maar een paar gehad dus niet denken dat ze meteen een kilo naar binnen gewerkt hebben)


[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:10

Zal geen kwaad kunnen, zolang die dingen onbespoten zijn,
en niet te veel geven natuurlijk.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Sharlyn
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 17:18

Locanda schreef:
Zal geen kwaad kunnen, zolang die dingen onbespoten zijn,
en niet te veel geven natuurlijk.



Nee ze groeien gewoon in het wild/bos en neem aan dat de boswachter daar niet fanatiek aan het spuiten is....

Weet verder niemand of het kwaad kan?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:26

als je teveel voert zou ie aan de spijl kunnen raken
zoals met alle fruit
verder denk ik dat een paar braampjes geen kwaad kunnen

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:30

Nee hoor, geen kilo's tegelijk geven, maar voor de rest alleen maar goed voor de Pitamientjes.

cow_girl

Berichten: 435
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:45

Kan echt geen kwaad, ik geef die van mij ook alle soorten fruit, vind ze heerlijk. Onder het rijden komen we langs een pereboom... ben benieuwd wanneer de eerste eraf vallen. Want dan vliegt ze erop af!

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:02

heej
mijn paard is er ook gek op en ik geeft haar wel bijna elke keer al en ik ken echter geen gevolgen van. ja idd mond begint ook rose te schuimen schattig is het als lippenstift

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:06

LET OP!
Ik denk dat het geen kwaad kan zolang ze uit de supermarkt komen..(en zelfs dan moet je oppassen denk ik)

Is dat niet zo dan kan het WEL degelijk kwaad..

In wilde bramen kan zoiets als de 'vossenlintworm' zitten
Je ziet ze niet maar ze zijn heel gevaarlijk zowel voor de mens als voor alle dieren. ze worden verspreid door ongeveer alles wat bramen, frambozen en bessen eet..dus PAS OP!
Deze lintworm is meestal immuun voor de wormkuren.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:18

fiets de duck. wij hebben hier ook wilde bramen en ze zijn lekker hoor!! Maar die dingen die in de supermarkt zijn worden ook ergens geproduceerd. ik denk dat het opzich wel meevalt.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 07:24

BlazingBoots schreef:
LET OP!
Ik denk dat het geen kwaad kan zolang ze uit de supermarkt komen..(en zelfs dan moet je oppassen denk ik)

Is dat niet zo dan kan het WEL degelijk kwaad..

In wilde bramen kan zoiets als de 'vossenlintworm' zitten
Je ziet ze niet maar ze zijn heel gevaarlijk zowel voor de mens als voor alle dieren. ze worden verspreid door ongeveer alles wat bramen, frambozen en bessen eet..dus PAS OP!
Deze lintworm is meestal immuun voor de wormkuren.


Is dat niet een beetje overtrokken??
Als het idd zo ernstig zou zijn, werd er wel voor gewaarschuwd en zou nu ongeveer 3/4 van alle beestjes dood zijn en de vos inmiddels uitgestorven.
Ik weet niet hoe dat bij jullie in de polder is, maar hier barsten we er (helaas) van.
Ook achter de immuniteit van die lintworm zet ik een groot vraagteken, het is niet zozeer dat die lintworm immuun zal zijn, maar hoe stop je een wormkuur in een vos!!!!

Ook ik sjouw jarlijks kilo's aan bramen bessen paddestoelen, efin alles wat maar eetbaar is het bos uit en ook bij mij passeert niet alles eerst de kraan voor het geconsumeert wordt.
Maar ik kan niet herinneren er ooit meer aan overgehouden te hebben, dan een paar handen en armen vol met doorntjes en schrammen en de gebruikelijke paarse vingers.

Geen paniek in de tent, het zal heus wel eens voorkomen, maar als je tegenwoordig alles moet laten staan, wat niet goed voor je is, ga je wel dood aan ondervoeding.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:23

Fijn dat het zo onderschat wordt! Ik werk op een veeartsenpraktijk en daar wordt er wel degelijk voor gewaarschuwd.

En nee...natuurlijk kan je een vos moeilijk ontwormen en dat hoeft ook niet want een vos is enkel drager en dus ongevoelig.

En ik heb ook niet gezegd dat er in elke braam of bes vossenlintworm zit..Het valt niet te controleren dus ik zou het gewoon simpelweg niet aan je paard voeren omdat het gevaarlijk kan zijn.

Het is geen kwestie van wel of niet geloven...het is gewoon waar.
en als je dat in twijfel steld moet je het zelf maar weten.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:48

Dat van die vossen krijg ik ook altijd t ehoren. Alsof die beesten op 1.5 hoogte gaan staan piesen. Wat bramen kunnen echt geen kwaad, zijn nog gezond ook. Braambladeren trouwens ook. G are je paar dnatuurlijk niet mee volstoppen. En wil je echt alle smetvrees voor blijven kook ze dan, dan zijn geheid alle vieze diertjes dood.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:15

bramen koken? Nagelbijten / Gniffelen zal een lekkere smeerboel worden Vork

-

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:19

Mijn Border Terrier eet altijd bramenblaadjes en nu ook bramen, want het land van Sox staat vol met bramenstruiken. Zelf is mijn paard er niet gek op.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:26

Die lintworm kan alleen in de bramen zitten die dicht op de grond groeien. Deze moet ook je dus ook niet plukken.
Maar als je ze van een wat hogere hoogte plukt kan het geen kwaad hoor.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 09:57

*zucht* ik ben zelf blijkbaar niet zo dol op risico's als dat jullie dat zijn.

Je wordt er toch niet minder van als je je paard GEEN bamen geeft? ik kan wel wat goede ongevaarlijke alternatieven bedenken.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:59

ja dat van de bramen in het wild had ik ook gehoord van mijn gepensioneerde oom ( nu aktief als boswachter) het schijnt dat hondsdolheid via vossen en andere beestjes????? overgebracht kan worden op mensen en paarden als je wilde bramen eet die niet gewassen zijn, maar i.d.d. op 1.5 meter is dat apart plassen voor een vos, lage bramen aan de grond misschien wel, overigens zijn die van mij er ook gek op, we hebben bramen op de rand van de tuin/weiland en ze gaan gewoon tussen het beoband door om een aanval op de bramenstruik te doen, niet alleen de bramen, maar de struik eten ze ook met huid en haar op terwijl er genoeg gras in de wei is

-

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 09:08

Hondsdolheid (Rabies) komt in Nederland al jaren niet meer voor en kan alleen overgebracht worden van dier op dier, of dier op mens, door bijt (speeksel> bloed) wonden.
Een paar jaar terug is er nog even sprake geweest van mogelijke Rabies bij een vleermuis kolonie, maar ik dacht niet dat dit ooit officieel bevestigt is.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:20

ik heb ook gehoort van die vossen worm Tong uitsteken ik voer ze nu dus bijna niet meer, behalve gewassen.
zelf eet ik ze ook alleen maar gewassen, volgens de mensen hier zijn ze dan wel te eten.

I'll be with you, I'll be waiting for you,On the other side,And the winds that blow they'll guide you home,Get you through the night,It will all be right
Izzy Khaleesi

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:53

Ik eet ze zelf ook, gewoon zo uit de struik. En ik leef nog! Is dat even fijn!
Maar goed, overal zijn wel nadelen aan. Ik geloof het helemaal als ze gevaarlijk zijn voor paarden...... iets anders geven kan vast geen kwaad Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:06


Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 23:13

Aangezien wilde bramen echt geen toegevoegde waarde voor mijn paard hebben.... krijgt mijn paard ze dus echt nooit meer! Waarom risico lopen (ook al is het misschien heel klein) als het totaal niet nodig is Verward

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:43

Elk eetbaar middel wat gratis door de natuur wordt aangeboden heeft een toegevoegde waarde.
Alles met mate en op zijn tijd.... en nu dus ook met de nodige voorzichtigheid Haha!

MarrieLeen

Berichten: 11375
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 17:38

Vink ook! Lachen Niet te veel, dan zal alles wel goed gaan! Lachen

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:30

m00nlight schreef:
bramen koken? Nagelbijten / Gniffelen zal een lekkere smeerboel worden Vork


Valt wel mee, wij noemen het gewoon jam. Best handig als je er een potje om heen doet dat wel. Knipoog

Bejaarde bokkers weten meer


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: leonie87, Room_Soesje, Rubio en 29 bezoekers