Veulens dag en nacht buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Veulens dag en nacht buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 12:58

In een ander topic kwam even dit onderwerp ter sprake. Een aantal mensen vond het onverantwoord (jonge) veulens dag en nacht buiten te laten. Tja, ik weet niet wat jong is, maar die van ons (3 en 4 maand oud) lopen dag en nacht buiten, zonder schuilstal. Ik heb wel hoog land, dus 't is nooit nat, maar verder 'staan ze bloot aan alle elementen'. Ook na het spenen blijven de veulens gewoon in de wei, meestal tot november - en daarna gaan ze 's nachts op stal.
Hoe doen jullie dat?


Ebro

Berichten: 218
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Werchter (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:07

Mijn veulen (momenteel 3 maand loopt ook al van bij zijn geboorte dag en nacht buiten met zijn moeder, ze hebben wel een schuilstal op de weide. Vanaf 1 november (dan wordt het veulen gespeend) gaan ze van de grote weide af en verhuizen ze naar een kleinere weide waar ze ook dag en nacht buiten blijven, daar zijn ook stallen waar ze in en uit kunnen, maar deze kan ik ook sluiten voor wanneer het echt barslecht weer moest zijn.

*To belg or not to belg*

profiel-update

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:18

Mijn uk liep met 1 week buiten (eind mei) en is sindsdien niet meer binnen geweest!

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:25

Kiki loopt ook dag en nacht buiten, sinds dat ze 3 weken was. Ze hebben geen schuilstal, maar ze doet het tot nu toe super buiten.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:50

Ik heb ze meestal in het begin een paar weken 's nachts op stal.
Ze worden hier ook al in maart/april geboren.
Maar ook omdat ze in die eerste paar weken een hoop leren als ze veel in handen zijn.
Daarna (vanaf eind april, afhankelijk van de leeftijd) gaan ze 24/7 de wei op in de kudde.
Na het afspenen blijven ze ook gewoon 24/7 buiten. Tot hun 3e jaar in een opfokgroep.
Ze krijgen naar behoefte kuil en brok bijgevoerd maar komen niet op stal.
Sinds we dat op deze manier doen, hebben we geen verkouden veulen meer gehad, ook niet na het afspenen.

Schuilstallen hebben ze niet, de meeste weilanden hebben wel wat beschutting van bosranden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:02

Hier gaan ze 's nachts naar binnen, maar dat is meer omdat ik dat zelf prettiger vind. Op zich moeten ze er best tegen kunnen om dag en nacht buiten te lopen, maar voor KWPNers e.d. vind ik het wel een voorwaarde dat ze dan een schuilstal hebben.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:05

Mijn kleine loopt vanaf 3 weken dag en nacht buiten.
Ze hebben dan geen schuilstal maar met heel slecht weer dan gaan ze naar binnen.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:12

Ik denk dat het makkelijk kan hoor,bijv bij appaloosa stoeterij de woldhoeve staan alle fokmerrie's en veulentje's en jaarlingen en alles volgens mij ook gewoon altijd buiten

http://eagerears.net/
Eager Ears: Coltstarting naturally

http://skyriding.eu
Skyriding: boomloos & flexibel zadelpassen

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 12:09

fabienne schreef:
Hier gaan ze 's nachts naar binnen, maar dat is meer omdat ik dat zelf prettiger vind. Op zich moeten ze er best tegen kunnen om dag en nacht buiten te lopen, maar voor KWPNers e.d. vind ik het wel een voorwaarde dat ze dan een schuilstal hebben.

Waarom verschil maken tussenWPN-ers en andere veulens?
(Ik heb WPN-ers die dus wel gewoon dag en nacht buiten lopen).

Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:12

Frieda d'r veulen van vorig jaar heeft - op de eerste nacht na - nooit op stal gestaan. De eerste weken was het gewoon zulk lekker weer dat het wel kon. En toen het minder werd was ie al wat gewend Knipoog
Dit jaar was het weer helaas een stuk slechter, dus de eerste week hebben Frieda & haar zoon 's nachts op stal gestaan.

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:50

zijn kwpn-ers van suiker dan?
Op mijn vorige stal liep alles Kwpn/arabier/ groninger 24/7 buiten alleen de paarden die gereden werden gingen in de winter 's nachts op stal.

Hinke is zelfs in de wei geboren en heeft tot 6 maanden nooit een stal van binnen gezien.
Lodewijk heeft alleen de eerste maand na zijn geboorte 's nachts op stal gestaan en pas als 3 jarige kwam hij weer op stal.

Paarden leven al zoveel honderdenduizende jaren en al die tijd hebben die veulens het zonder luxe stallen overleefd.

wel vind ik dat ze droog moeten kunnen liggen dus niet in een weiland vol water en bagger zo kunnen nu immers niet naar hogerland trekken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:19

Onze KWPN paarden + veulens blijven ook gewoon 24/7 buiten. Ze smelten niet zomaar Knipoog
Onze veulens blijven zelfs tot hun 3de levensjaar 24/7 buiten. Dat is toch veel beter dan de hele dag op stal staan en 1x per dag paar uurtjes naar buiten??

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:27

Kendra schreef:
Waarom verschil maken tussenWPN-ers en andere veulens?
(Ik heb WPN-ers die dus wel gewoon dag en nacht buiten lopen).


KWPNers was als voorbeeld genoemd. Ik bedoel warmbloeden in het algemeen. Over het algemeen zijn deze minder hard (enkele uitzonderingen daargelaten) dan rassen zoals fjorden, shetlanders e.d. Zeker de doorgefokte GROTE warmbloeden zijn echt niet zo sterk als sommige mensen het graag zouden zien.

Ik heb er hier ook een paar buiten lopen, dag en nacht, maar die zijn dan bijvoorbeeld wel af en toe verkouden. Voor mijn rijpaarden kies ik die optie dus niet. Afgezien van het feit, dat ze ook nog eens 's nachts zonder toezicht zijn! Na een paar nare ervaringen, staan mijn paarden bij mijn afwezigheid op stal!!!! Alleen onder toezicht buiten (aangezien ik bijna 24/7 thuis ben, staan ze meestal overdag buiten Haha! )

Overigens ook de haflingers van mijn buurman, waar niet mee gewerkt wordt, en die wel een schuilstal hebben in de winterdag, zijn regelmatig verkouden!

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:12

als het echt heel slecht weeer is dan haal ik ze binnen maar anders lekker laten lopen! goed voor hun weerstand. Zekunnen wel wat hebben. maar meestal als ze 1 week oud zijn gooi ik ze naar buiten.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:10

Epos is ook buiten in de weide geboren,gelukkig op een hele vroege maar zonnige morgen.hij is meteen buiten gebleven,ook snachts,een week later was het belabberd weer maar kon hij er tegen,heeft nog nooit een snotneus gehad Haha! hij blijft deze winter ook gewoon buiten(met stal wel)
hij is een BWp'er overigens Haha!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:50

Ik heb mijn veulen pas sinds maandag(ze is 3,5 maand). Ze heeft 's nachts altijd op stal gestaan maar gaat vanavond niet meer naar binnen. De eerste dagen heb ik het nog wel gedaan omdat ze nog wat moesten wennen en ze er maandag een trailerrit van 3 uur met heel slecht weer op hadden zitten. Maar ik vind het onzin dat ze binnen staan, dus vanavond gaat ze maar lekker buiten slapen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 16:01

Ik vraag me ook af in hoeverre paarden verkouden worden van kou, volgens mij is dat meestal niet de oorzaak. Ik denk dat een slechte conditie en stoffig voer vaker oorzaak zijn. Als de wei goed is (dus als ze droog kunnen liggen) bouwen ze alleen maar weerstand op.
Buiten dus, ook/juist voor WPN-ers.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:07

Sagira liep toen ze net een maand buiten was al in 1 hec groot land tussen 4 kwpners Haha!
Vond het in het begin dood eng met al die sloten, maar het gaat nog steeds goed.
En ze vind het heerlijk.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:23

t veulen van mijn verzorghaf , die staat ook gewoon dag en nacht in de wei met lizzy ,
k vind het zelf wel kunnen maar t veulen is al 3 maand en 3 week volgens mij k weet het niet precies Tong uitsteken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Room_Soesje, UnderIlse, unofficial79 en 16 bezoekers