vraag je over de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

vraag je over de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 21:05

Ik heb een vraag.
Stel ik heb een pony die ik zonder deken doe in de winter.Hij krijgt zijn wintervacht en ik ga rijden naar het rijden stap ik goed met hem uit.maar hij is nog nat.Kan ik dan een zweetdeken op doen? en dan later afdoen?

-xxx-willeke

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:28

Ja hoor, dat kan, als je maar uitkijkt dat het paard niet doorzweet door de deken, zeker als ze geen deken gewend zijn gebeurd dit bij bepaalde rassen wel eens. Wanneer je pony toch nog nat is kun je hem gerust even een fleece/badstof dekentje opdoen, als je hem maar niet gelijk na het afhalen van de deken buitenzet, dan wordt namelijk de overgang zo groot, vanuit stal met dek, de kou in zonder dek Knipoog

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 21:37

Ik ben dan van plan om een fleese te nemen,en ben niet van plan om hem gelijk in de kou te zetten.gewoon lekker warm in zijn stal

-xxx-willeke

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:46

Fleece vind ik persoonlijk ook fijner Knipoog

Veel succes OK dan!

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:57

Als je een nat paard wil laten opdrogen op deze manier stap hem dan met fleece deken aan de hand droog en vervang de deken na ong 20 min voor een droge. Kletsnat met deken op stal zetten werkt niet. Ik heb dat iemand zien doen. Na 1,5 uur een droge fleecedeken op en dan nog was het dier kletsnat en de deken inmiddels ook. De dierenarts mocht er die winter bijkomen wegens infectie aan de luchtwegen hierdoor.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 21:59

oke.... dus ik moet zo gezegd 2 fleece kopen en dan.naar 20 min nog een keer doen. maar als hij al droog is is het dan niet nodig?

-xxx-willeke

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:00

lijk me logische dat het niet nodig is.Ik bedoel.Wat is eigelijk het besten opbouwen of gewoon wintervacht,?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:01

Of moet ik hem nou eerst ff stappen en dan als hij droog is.de fleece eraf doen en dan in stal zetten

-xxx-willeke

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:05

Kan ook, maar met zo'n dikke wintervacht kun je soms lang stappen hoor Haha! maar je zei zelf al dat je hem eerst goed uitstapt, kletsnat is hij dan iig niet meer, andere mensen bij mij op stal deden het ook zo en dat werkte prima!
Ik zelf had de paarden sowieso onder de dekens staan Schijnheilig

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:53

willeke16 schreef:
oke.... dus ik moet zo gezegd 2 fleece kopen en dan.naar 20 min nog een keer doen. maar als hij al droog is is het dan niet nodig?

-xxx-willeke


nee, het gaat er nl voornamelijk om dat je paardje snel opdroogt en tegelijkertijd niet te snel afkoelt. Het wisselen van de zweetdeken is nodig als je paard nog niet droog is, omdat een natte deken tegengesteld gaat werken en daar wordt je paard juist weer nat van.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:32

Als je paardje daarna naar een tochtvrije stal gaat is het niet zo heel erg dat ie nog nat is. Goed voelen of het dicht bij de huid al droog is. De vacht van een paard heeft een cappilaire werking, dwz, de haren vormen miniscule buisjes waardoor het vocht naar buiten wordt getrokken. Vaak is alleen de toplaag nog nat en daar heeft je paardje geen last van (mits ie dus een flinke wintervacht heeft he!!)

Kijk ook eens op www.paardnatuurlijk.nl, onderwerp dekens.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:07

Willeke,
wanneer ga je eigenlijk een pony kopen?

Want ik kom overal topics van je tegen Verward

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:00

Danielle_1 schreef:
Willeke,
wanneer ga je eigenlijk een pony kopen?

Want ik kom overal topics van je tegen Verward


Haha, dat viel mij ook al op Haha!

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:04

Jaike schreef:
Haha, dat viel mij ook al op Haha!

En mij ook .

Je kan best een zweetdeken opgooien.

Leo

Berichten: 50120
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:09

Ik weet nog niet hoe mijn pony gaat reageren op rijden in de winter (ze is pas sinds het voorjaar beleerd) maar sowieso eerst droogwrijven voor de deken erop gaat. Wij hebben een wollen deken, maar of die bevalt weten we dus nog niet

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 20:52

Als ik me examen haal ergens in mei 2005 mag ik een eigen pony,Maar dan kan het nog een paar maanden duren voordat ik het dier heb.Dus ik zoek nu zo veel mogelijk info in boeken en ik vraag op deze bokt.Ik schrijg het op in een schrifft zodat ik het niet vergeet

Duhelo

Berichten: 28545
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:41

gewoon zonder deken
als het paard nat is, maar goed op adem, en de huid zelf is droog, gewoon op stal, misschien wat droog wrijven, en gewoon zonder deken
als de stal tochtvrij is is dit goed te doen hoor Lachen

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:46

willeke16 schreef:
Als ik me examen haal ergens in mei 2005 mag ik een eigen pony,Maar dan kan het nog een paar maanden duren voordat ik het dier heb.Dus ik zoek nu zo veel mogelijk info in boeken en ik vraag op deze bokt.Ik schrijg het op in een schrifft zodat ik het niet vergeet


Ha, nog iemand die eerst de theorie doet. OK dan!
Nog een suggestie. Doe bij paardnatuurlijk een cursus (heb ik ook gedaan, was zeer leerzaam). Dan weet je hoe een goede hoef eruit moet zien. Beenstanden staan in zeer veel boekjes, maar hoe goede voeten er echt uit horen te zien is moeilijker. Je kan daar ook leren hoe je zelf je paard bekapt.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:48

idd hoeft geen zweetdeken. de vacht is gemaakt al als een soort zweetdeken. een zweetdeken neemt het vocht van de huid en transporteerd het naar de buitenkant van de deken. dat doet een paardenvacht dus ook gewoon.