hoe maak je ene fjord mooi op de keuring/wedstrijd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

hoe maak je ene fjord mooi op de keuring/wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 23:23

hoi,

zoals de titel al zecht wat moet ik doen, wat doen jullie altijd op de keuring en wedstrijd? hebben jullie miss foto's zodat ik kan zien wat ik nog aan moet schaffen?
Moet ik hem nou invlechten of juist ze mooie volle staart/vorpulk laten zien? Hoe laat je hem mooi glansen?

Hoop op veel reakties ( wel leuke reakties graag! )

Groetjes Roos

hier is een lijste wat ik mee neem:P

Ik heb een keuringshoofdstel, een witte
Bit rvs ( IK ZOEK NOG EEN GOUDE!!! VOOR BIJ ME NIEUWE HOOFDSTEL! MAIL FF ALS JE ER EEN HEB TEGEN EEN REDELIJK PRIJSJE! )
Ketting ( voor aan het bit en die gaat weer aan het halstertouw )
Een nieuw hoofdstel voor de wedstrijd
Zweetdeken voor in de trailer
Dekensingel
Uitrijdeken waterdicht voor als het gaat regenen.
Zweep
Wit zadeldekje
Bondonderlegger
Halster blauw + touw zwart en wit
Een paar borstels
Muslie
Paardenkoekjes
Wedstrijdkleren ( wit & een rijjasje )
Zadel
Singel neoporeen

Dat was het wel z'n beetje zet ff iets neer als je nog wat weet om mee te nemen als dat handig is!


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:24

Van PP naar RP Lachen


skara

Berichten: 1250
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: 't stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:29

Ik heb op de keuring nog nooit een fjord gezien die ingevlochten is. Tenzij je fjord lange manen heeft. Ik zou de voorpluk en de staart niet invlechten.
Op de keuring met mijn fjord had ik ze gewoon heel netjes gepoetst en de manen geknipt zoals dat hoort. De voorpluk en staart mooi uitgekamd.

The greatness off a nation and it's moral progress can be judged by the way it's animals are treated - Ghandi

Foto's van mijn fjord x Extreme kruising: [ITP]showende fjord x arabier jaarling

vivanesJarig
Berichten: 1356
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:28

in het dressuurproevenboekje staat beschreven hoe je het beste je paard kunt klaarmaken. Er staat dat knotjes ed cker hoort, tenzij bij het ras andere speciale toiletteer'regels' zijn. Het beste kan je dus de manen mooie rechtop knippen, de voorlok laten voor wat ie is, en de staartmooi uitwassen en uitpluizen en ook onderaan recht afknippen. wat ze bij de fjorden ook allemaal doen, de haren onder de kaaklijn eraf knippen, zodat het hoofdje beter uitkomt (wat cker waar is). ze zeggen dat je de sokken er vooral niet af moet halen, maar als ie van die zielige pluimpjes heeft zou ik ze er gewoon vanaf halen (doe ik ook). heeft je fjord mooie 'weelderige'' sokken, zou ik ze lekker laten, want dat is heel mooi.
veel succes op concours en op de keuring.

groetjes Marieke

tjlover

Berichten: 43
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:29

hey ik zou m ook ff mooi knippen zoals: de baard, voelsprieten (als ze lang zijn) uitgroeiende oorharen Tong uitsteken , staart netjes recht, stukje bij het halster (waar het halster/hoofdstel etc, ligt) en natuurlijk de manen in ene nette boog. Ik zou de voorpluk en staart gewoon lekker lang laten hangen en *tip* kam hem mooi uit met een gewone haarborstel word hij lekker dik van! en als je pony gezond is glanst hij wel. en als het lekker weer ervoor is ff afspuiten zodat als die zweet geen stof zweet? Knipoog snappie? suc6 OK dan!

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 21:35

owkeey hardstike bedankt!! en hij heeft 'echte' fjordensokken dus die knip ik niet;) zijn oren heb ik al gedaan z'n boog zal ik nog ff bij knippen en onder z'n kaak en natuurlijk ff wassen;) ga morgen shampoo halen, en invlechten doe ik dan wel niet, maar haar staart is namenlijk een beetje afgeschuurd vandaar dat ik het vroeg maar haal wel ff de spuitbus lak erbij:P en glansen doet ie wel, helpen babydoekjes miss voor het extra glans Knipoog ?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:33

Tsja keuring en wedstrijd zijn 2 verschillende dingen voor wat betreft je nodig hebt.

Je fjordje moet iig schoon, gewassen, netjes geknipt en niet ingevlochten zijn, dat geld voor wedstrijd en keuring.

Hoe je hem laat glanzen? Door veel en goed te poetsen en kwalitatief goed eten te geven, dan komt de glim er vanzelf op. Scheutje zonnebloemolie door het voer dagelijks wil ook goed helpen.

Wat je nodig hebt:
keuring: hoofdstel zonder neusriem, zweepje, witte broek en blouse, stropdas (rood) en stevige schoenen.

wedstrijd: witte rijbroek en blouse, plastron, rijjasje, handschoentjes, laarzen, zweepje, zadel, wit shabrakje, singel, zweetdeken en evt wat te eten.

Nou dat is het eigenlijk wel.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anneketjuh
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Boyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 14:36

Vippie schreef:
Hoe je hem laat glanzen? Door veel en goed te poetsen en kwalitatief goed eten te geven, dan komt de glim er vanzelf op. Scheutje zonnebloemolie door het voer dagelijks wil ook goed helpen.



Ik heb gehoord dat zonnebloem olie niet goed is voor je paard. Nou weet ik niet meer waarom niet maar ze zeiden dat maiskiem olie beter is. Dus dat geef ik nu. (kan het alleen bij super de boer vinden)

*LOL* Ik heb mijn eigen fjordenbeest!!!! *LOL*

Daiziej

Berichten: 27
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: bovenkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:05

Hoe je um ook ken ;aten glanzen na het poetsen baby doekjes over bzijn vacht halen daar zit iets in dat het ook mooi gaat glanzen Haha!


Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:48

Dit gaat over de keuring. Zorg dat je paard in een goede conditie is niet te mager of in sportconditie bij de fjordenkeuring houden ze van paarden met wat vlees op de ribben niet te vet natuurlijk.
Invlechten doe je niet bij fjorden op de keuring. Je wast je paard zorgt dat de manen in 2 lagen geknipt zijn, knipt het haar onder zijn kin weg en evt. lange haren in het gezicht, spuit hem in met glans of vlekkenspray ( wel de staart maar niet de manen want die kunnen dan omvallen) traint met het paard aan de hand in stap, draf en opstellen voor de jury * opstellen zodat de jury de zijkant ziet en alle 4 de benen de verste benen dichter bij elkaar geplaatst, dan zegt de jury stap maar weg je stapt dus recht van de jury af zodat deze de achterkant van het paard ziet aan het eind maak je in stap een bocht en dan draaf je aan recht op de jury af zodat deze de voorkant van het paard ziet je loopt achter de jury om en stelt het paard nu met de andere zijde naar de jury toe zoals boven beschreven *
Je hebt nodig op de keuring een zwart hoofdstel met bit en touw of voorbrenglijn, haal de neusriem eraf dan komt het koppie van je paard beter uit.
Witte kleding en schoenen waar je makkelijk op loopt en extra witte kleding voor als het slecht weer is.
Een menzweep voor als er iemand achter je paard loopt zodat hij goed doorstapt en draaft, sommige mensen gebruiken ook wel een zweepje zelf maar dit moet je paard wel gewend zijn.
Zorg dat je genoeg eten en drinken voor je paard en jezelf meeneemt want het zijn meestal lang dagen.
En natuurlijk je borstelspullen en spons, shampoo, hoefvet, vlekken of glansspray, handdoeken en dergelijke om eventuele vlekjes weg te werken.
Vervoer hem naar de keuring met een dun zomerdekentje om ( in de zomer natuurlijk) en de nodige bescherming neem met slecht weer een extra deken mee.
Een klapstoeltje is ook wel lekker om mee te nemen, om lekker uit te rusten.
En vergeet je fototoestel en of videocamera niet.
Wel ik geloof dat het dit zo'n beetje is voor de keuring veel succes !

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:58

Spikers schreef:
Invlechten doe je niet bij fjorden op de keuring. Je wast je paard zorgt dat de manen in 2 lagen geknipt zijn

bij lange manen is vlechten inderdaad een optie, als je dit goed en netjes kunt... anders mag je het ook gewoon los laten hangen.

Ik breng meestal altijd met een voorbrenghoofdstel voor:
Afbeelding

Afbeelding

Als je toch een gewoon hoofdstel gebruikt moet je even kijken wat mooier is met of zonder hoge (engelse) neusriem. Paarden met een lang hoofd krijgen een compacter koppie wanneer je een hoge neusriem omlaat. Heeft ie al een fijn of compact koppie dan kun je hem weglaten.

Witte kleding om voor te brengen, blauwe stropdas... En oefenen van te voren ook erg handig Haha!

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 18:29

okeey bedankt! leuke foto's! en ik heb een wit keuringshoofdstel en witte kleren;) en heb ook al een betje geoefend maar kan de laatste dagen niks doen...het regend en we hebben geen binnenbak, das wel jammer. maar bedankt hoor!


Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:10

Trix heeft lange manen (kijk maar in mijn profiel), dus ik heb bij haar de manen gevlochten op westrijden. De voorlok houd ik los, omdat Trix een hele volle voorpluk heeft, en ik vind dat je die mag zien! De staart vlecht ik wel in bij haar, omdat ze schuurt, en vlechten staat dan netter.

Ik laat Trix glimmen door eerst haar vacht in te spuiten met equi shine, en daarna poets ik het uit met een schapenvachthandschoen. Echt super mooi wordt het dan . Succes!

Ik mis je zo... ;(

Dag lief vriendinnetje, dag grote zus, dag engel!

Zwanger! Wat een prachtig lichtpuntje, ik zie het graag als een lijntje met boven :). Het moest zo zijn!

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 23:15

ow goede tip dankje dat heb ik ook die equi shine alleen dan van rapide ofzo en schapenvacht heb ik ook;) mijne schuurt ook dus ik dnek dat ik hem ook invlecht...Bedankt!

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:53

tjlover schreef:
hey ik zou m ook ff mooi knippen zoals: de baard, voelsprieten (als ze lang zijn)


srry um voelsprieten Verward hahahahhaaa

Ik breng mijn kleine tranen
naar die hele grote zee
zachtjes nemen die kleine golven
al mijn grote zorgen mee...

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:21

ik zou hum de dag ervoor wassen (manen en staart) als ik jou was. en voor een volle staart + voorpluk: na het wassen uitpluizen en dan vlechten en als je pony niet schuurt de nacht ze erin laten zitten (ligt eraan hoe laat je die dag ervoor wast en hoe laat je vertrekt) en ze dan eruit halen, anti-klit en glanssprayen en dan weer even met je vingers erdoorhalen en dan heb je een mooie staart + voorpluk en gewoon de manen mooi knippen en gewoon goed poetsen!!

Vrijgezel # 77

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:22

oja en het baardje enzo even wegbranden!! en zun hoe noem je dat snorharen even een beetje inkorten en niet de wimpers maar die andere haren bij de ogen ook even inkorten

Vrijgezel # 77

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:47

Je kunt ook op het harde oefenen. Ik oefende nog wel eens tijdens het wandelen.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:25

Wat ik altijd het belangrijkste vind is de voorbereiding.
Dit is niet een dag van te voren knippen maar de boog al een tijdje mooi houden
Zorgen dat hij/zij op tijd naar de smid is geweest
Goede verzorging en voeding
En zorgen voor spiertjes
Taco is meer een sportmodelletje maar wel met spieren dus hij krijgt wel altijd een goed cijfer.

Verder twee dagen van te voren de baard en oren branden en knippen.

kleine beschrijving

Van te voren:

Afbeelding

Afbeelding

En branden maar!!!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En het resultaat:
Afbeelding

De dag van te voren helemaal wassen incl. maantop, daarna helemaal inspuiten met equishine.
Goed droogstappen en onder het dek op stal zetten.

Voordat je naar de keuring gaat goed poetsen en de laatste haren wegknippen in de boog.
Staart en maantop mooi borstelen/uitpluizen (klein tipje, trek met je vinger de staart van de staartwortel naar buiten. Hierdoor lijkt het alsof je staart dikker is terwijl hij gewoon wijder is gaan staan).

Natuurlijk zorgen voor een mooi hoofdstel
Afhankelijk van het paard wat mooier staat.

Afbeelding

<3 Galanto <3


roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 22:12

dat ziet er mooi uit!!! ik ben al geweest en ze was vierde dus niet slecht voor de eerste keer vond ik zelf...maar dat branden dat durf ik niet straks steek ik me paard in de fik.....nee dat durf ik niet of voelt ie dat niet, kan zij zich dan niet verbranden?

mooie paarden! en bedankt voor alle reakties!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:42

Taaclover schreef:
De dag van te voren helemaal wassen incl. maantop, daarna helemaal inspuiten met equishine.

Waarom helemaal in de equishine?
Hoef ik bij Rian zo wie zo niet te doen, want die krijgt jeuk van Equishine (niet van equistar Bloos! ) maar als je paard gewassen is glimt hij toch al op en top!
Staart en kuif doe ik wel altijd even met equistar doorspuiten en uitkammen.
Kelly, je hebt duidelijke Cheese! terondersteuning *LOL*

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:44

roos_numan schreef:
nee dat durf ik niet of voelt ie dat niet, kan zij zich dan niet verbranden?

In principe niet. Ik had er wel altijd een emmer water met een grote spons bij staan voor het geval dat. Bij zenuwachte paarden moet je wel goed opletten.
Zelf doe ik het tegenwoordig met de tondeuze, dat gaat net zo handig!

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers