flegmatiek/puberend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

flegmatiek/puberend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 21:41

een vriendin van mij heeft een 4 jarige friese ruin. ze heeft hem nu ong. een half jaar. in het begin was hij goed voorwaarts, de laatste tijd is hij niet voorruit te branden. hij is erg aan het puberen en probeert van alles uit om eronderuit te komen.
als ze gaat rijden is hij gewoon supersloom. hij stapt en draaft alsof hij elk moment in slaap gaat vallen. hij reageert bijna niet op beenhulpen. ze geeft hem elke keer als hij niet op beenhulp reageert een harde tik met de zweep. dit helpt voor geen meter.dit is ook met longeren zo. de enige manier om hem goed te laten lopen en hem echt te laten werken is door hem met een elastiek/halsverlenger te laten lopen. als hij met zijn hoofd naar beneden loopt en z'n rug goed gebruikt, loopt hij super.

nu is onze instructrice op hem gaan rijden. ze hield hem van voren kort gaf hem in plaats van 1 goeie tik, om de 2 sec. een kleine felle tik. ze reed met 2 zwepen. een paar x de ene kant een klein tikje en dan weer de andere kant. Ze gaf toe dat ze hem aan het pesten was, maar ze deed dit om hem op te jutten.Je zag duidelijk verschil. normaal laat hij zich niet opjutten door de zweep, maar nu wilde hij echt gaan lopen. ze heeft hem een tijdje van voren tegen gehouden tot hij aan de teugel liep en toen ze het gevoel had dat hij echt wilde lopen, liet ze hem gaan. als hij goed liep gaf ze geen tikjes en als hij weer langzamer ging, gaf ze hem eerst beenhulpen. reageerde hij hier niet op, dan begon ze weer met de tikjes.
hij liep nu echt super te werken. hij liep aan de teugel, gebruikte z'n rug goed en zette zijn benen goed onder z'n lijf. hij zweefde echt en hij schuimde lekker. (ze trok hem niet in de mond).

Nu is mijn vraag, is dit de goede manier??? Verward

ik heb met eigen ogen gezien, dat hij nu echt begon te werken. ze heb hem dan wel flink moeten pesten, maar hij liep gewoon super.

als hij voor de wagen loopt, moet hij ook aan de voorkant een beetje tegen gehouden worden, en dan gebruikt hij z'n rug goed en zet hij zijn benen er goed onder. (hij loopt niet met zijn kin op z'n borst maar licht aan de teugel.

wat vinden jullie???

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 21:55

Moeilijk hoor... Zoals die instructrice het deed, dan werkt het wel, maar de vraag blijft: voor hoelang? Een echte lange termijn oplossing is dat denk ik niet.
Heeft het paard veel afwisseling in het werk? Wordt ie soms (te) zwaar getraind voor zo'n jong dier? Ligt het niet aan het voer?
Het lijkt me verstandig om die vragen eerste eens te beantwoorden. Je moet niet vergeten dat het dier nog volop in de groei is (ook geestelijk), dat kost erg veel energie.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 22:25

hij wordt 1 per week een half uur aangespannen gereden en anders gelongeerd. 1x half uur les en 2x buitenrijden 1x half uur en 1x een 1 tot 1.5 uur. veel stappen. hij "werkt" max. 3 dagen achter elkaar, dan dag vrij. dan loopt hij de hele dag in de wei of bak. evt. nog vrijheidsdressuur.
hij krijgt kuilvoer en masterhorse sportbrok.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:28

Het blijft moeilijk.
Maar ik denk dat ik (als het mijn paard zou zijn) toch eens ging expirimenteren hoe hij het op ander voer zal doen. Misschien is de Havens Reform Kruiden musli wel wat voor hem. Erg gezond, veel vitamines, mineralen, en heeeeel veel energie. Het maakt niet echt dikker, maar het is erg gezond voor (opgroeiende) paarden.

bigtime
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:54

Zoals je zegt het is heel moeilijk om te zeggen of het juist is ja of nee , maar persoonlijk zou ik het op deze manier niet te vaak doen. Een keer proberen en dan kijken hoe hij de volgende keer met rijden reageert , want als hij nou niet vlotter word is er iets anders aan de hand. Want als je iedere keer zou moet rijden verliest een jong paard heel snel de lol in het rijden. Dus als hij het blijft doen zou ik als ik jou was toch even verder gaan kijken. Dan misschien een keer een vitamine spuit of bijvoordeeld subli granenmix daar zitten ook vitamine korrels in .
Succes

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 22:54

hij heeft geloof ik al een paar x ander voer gehad. eerst gewone basisbrok met een kg. haver. hij heeft equiral gehad.
nu krijgt hij dus die masterhorse sportbrok met een voedingssupplement met alle kruiden en mineralen die hij nodig zou moeten hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 12:56

Hou er rekening mee dat jonge en opgroeiende paarden (en een vierjarige is vaak nog niet optimaal uitgegroeid) af en toe een terugval krijgen in hun energie door die groei. Het lijkt me raadzaam voor je vriendin om toch intensief te rijden, maar veel korter, dus i.p.v. 3 kwartier een half uurtje of 20 minuten. dus hetzelfde vragen maar in een korter tijdsbestek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 22:09

Ik ben het met Desiree eens dat je beter kort en goed kunt rijden met zo'n jong paard. Van de oplossing van de instructrice ben ik niet zo heel erg gecharmeerd, maar goed.

Probeer heel erg veel te werken aan je tempocontrole. Hou het simpel: been is go, hand is ho. Let erop dat hij op een korte hulp reageert waarna jij weer stil blijft zitten. Let er vooral ook op dat je niet gaat zitten duwen: hij moet op eigen benen door blijven gaan, ook als jij hem niet elke pas vooruit schopt.