Manegepony wegrennen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

Manegepony wegrennen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 09:10

Ik heb dus een probleempje met een manegepony. Het is een haflinger, noemt wodan en ik rij er ongeveer 2 maand mee.
Tijdens galop is hij echt niet te houden. Scheve mond Ik rij veel kleine cirkels, maar bij elke rechte lijn loopt ze weer weg. Ik moet men teugels heel strak houden. Eén keer heb ik de teugels wat minder vast gehouden en toen ging Wodan bijna onderuit.

Ik weet echt niet wat ik kan doen, heeft iemand ideetjes?
Hou er wel rekening mee dat het een manegepony is en dat ik er les mee volg.

[Edit Apple: titel]


Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:19

Misschien weer op die volte gaan en dan de volte openen. Zodra hij weer te hard gaat verklein je de volte weer...Verder zou ik gewoon heel streng zijn: Ho = Ho!

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 09:21

Ik hoop dan wel dat Wodan door heeft dat hij trager moet gaan of ik ben drie dagen later nog cirkels aan het draaien.
Vorige week is het trouwens voor de eerste keer gelukt om een cirkel in draf te rijden :p:D.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:26

Al drie hele dagen zeg!
Hier kun je maanden mee zoet zijn,
en waarschijnlijk ben je niet de enige die wodan rijdt.
En hij moet wel minderen in een volte.
En idd de volte verkleinen als ie toch "hard" gaat.

Wat zegt je instructrice er eigenlijk van?

sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 12:26

Mijn instructeur zegt alleen maar volte rijden en voor de rest: "dat is wodan, als je niet wilt vliegen dan moet je maar een andere pony nemen"
Dus daar ben ik ook niet veel mee!

Mi_Amore

Berichten: 14819
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 15:07

Hier bestaat al een topic over dacht ik?

Ik rijd ook op een paard dat helemaal niet te houden is in galop. Bij haar helpt het door goed diep te gaan zitten en te spelen met de teugels. Dus teugels vrij kort zodat je hem goed bij je hebt en vanaf je in galop schiet, diep zitten en een kneepje in de linkerteugel dan een trekje in rechter, trekje aan linker en kneepje in rechterteugel. En wilt ie nog niet luisteren, oefenen op de volte. Eerst een volte halve piste (te zien hoe groot ie is ) en daarna steeds verkleinen totdat ie uiteidelijk goed rustig wordt.

Veel suc6!

groetjes

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 09:15

bedankt voor de reacties!!!
Sindie

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 12:50

Ik denk dat Wodan gewoon nog niet zo goed kan galopperen. Ken wel meerdere haflingers die denken dat ze omvallen als ze gewoon rustig gaan galopperen. Springt hij wel netjes en attent aan of vind hij het aanspringen ook nog moeilijk?
Hoe gaat het in de andere gangen? Is hij dan ook alleen maar aan het racen? Hoe gaan de zijgangen en achterwaarts? Ik denk dat hij moeite heeft om z'n balans te bewaren en onder je uit aan het rennen is.
O ja, nog een vraag valt hij op de voltes makkelijk naar binnen? Zodat je meer vierkantjes aan het rijden bent i.p.v. rondjes?

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

SdaphneS

Berichten: 11417
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 13:27

gewoon heel veel voltes rijden en
gewoon zo goed en kwaad als het kan je best
doen en vraaag anders wat tips aan je lesgever

sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 14:01

antwoord Evelijn: tis niet zo dat het een jong pony'tje is dat nog geen evenwicht heeft, maar het kan daar mss wel aan liggen.
Bij het aanspringen heeft hij veel plaats nodig, in groep blijft hij gewoon draven. Zijn eerste galopsprong is dus heel groot.
In draf gaat hij ook heel snel en plakt hij tegen zijn voorganger.
Achterwaarts en zijgangen is niet echt zijn ding, maarja het is een manegepaardje é.
Voltes kan hij heel goed: mooi gebogen en niet naar binnen vallen.
Het is wel zo dat als hij elke dag les moet volgen, minder hard rondvliegt en vele braver is. Hij heeft gewoon een beetje veel energie denk ik :p

Rytm

Berichten: 4868
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:05

misschien moet je vragen of je hem even los mag gooien voor het rijden als hij niet elke dag gereden wordt. Zodat de ergste energie eruit is.
En dan met rijden lekker nageeflijk rijden, veel wendingen, voltes en overgangen, tempowisselingen enz.
En niet gaan trekken, want een paard is altijd sterker als ze terugtrekken,
diep zitten en spelen, spelen en spelen met je hand.

En praten tegen hem, of fluiten, voor mijn part liedjes zingen, helpt voor je eigen ontspanning Lachen


Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:14

Ik had ( en heb soms nog stteds) hetzelfde probleem met Igor. Hij is dan wel geen haflinger maar gaat ook super snel in galop ( alleen de rechte zijde). Nu had ik ook al eens hulp gevraagd op bokt. Ik heb de tip gekregen van de moment dat hij weg is wat druk op de buitenteugel te zetten. Als hij vertraagt druk verminderen, wanneer hij terug versnelt weer druk plaatsen. Na een tijdje helpt het echt. en Igor is ook een manegepaardje. Veel succes

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je

sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 17:20

dat laatste ga ik eens proberen! dat trucje had ik nog niet gehoord;
nu maar hopen dat Wodan er naar luisterd:p

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:26

Het werkt mss niet in het begin, maar na even proberen lukt het, bij Igor ben er een maand mee bezig geweest en nu begint het wat te gaan.

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:49

In ieder geval niet de hele tijd veel druk op je teugels houden, dan wordt hij alleen maar sterk in zijn mond en gaat nog harder lopen. Ontspannen, diep zitten en ophoudingen geven. Probeer anders eerst kleinere stukjes recht uit te rijden, dus een volte klein stukje recht uit en weer een volte zodat hij niet veel tijd krijgt om te versnellen. En als hij het dan goed doet goed belonen Knipoog

Maar onthoud wel dat het een manege-pony is die je niet in een week kan veranderen...

Let love shine so bright


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers