Longeren met 2,5 jaar oude Haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Longeren met 2,5 jaar oude Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 09:26

Eén van onze Haflingers is veel te zwaar en staat inmiddels op dieet. Dat heeft helaas niet zo veel succes. We doen verder nog niets met hem en nu leek het me goed hem wat meer beweging te gaan geven. Hij is bovendien niet veel in de hand, is de kuddeleider van onze twee paarden en begint een echte rakker te worden.
Iemand raadde me aan hem op een stuk van 30 x 30 m een beetje rond te jagen en hem daarbij zijn eigen cirkel en gang te laten kiezen. Ik wilde hem een kwartier tot een half uur longeren in een cirkel van 20 m. Hem al wat gangen en stemhulpen leren. Wat denken jullie dat het meeste succes geeft en het beste voor hem is rekening houdend dat hij pas 2,5 jaar oud is ?


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:42

Een kwartier tot een half uur lang longeren is echt veel en veelste veel voor een 2,5 jarige!
1x per 2 weken 10 minuten is zat! En eigenlijk liever ook nog niet...

Beter zou zijn over dag in het land en s'nachts in de paddock. Verder op een schraal land.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 10:02

We hebben helaas geen paddock. Ze lopen altijd buiten (we hebben een inloopstal) en ze lopen nu op erg schraal land. Gisteren is die vreetzak zelfs uitgebroken om bij het vreten te komen. Je wordt er echt radeloos van. Hij loopt met nog een 2,5 jaar oude Haflinger, maar die is wel goed op gewicht en is ook veel beweeglijker (moderne type). Die komt loopt vaak op een drafje naar een andere plek of naar ons toe, maar die dikke houd het liever wat relaxeter. Alleen gisteren, toen we hem weer op sijn schrale stukje probeerde te krijgen, toen leek hij wel een volbloed zo opgefokt was hij ! Galopperen, bokken en boos omdat we hem bij eht gras weghaalden ! Moeilijk hoor ....
Daar komt nog bij dat deze twee mannekes hun 'hele leven' al samen staan en niet goed gescheiden kunnen worden. Onze 'slankie' is bovendien nu ook nog kruepel en nu willen we al helemaal geen toestanden uit gaan halen door ze te scheiden.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:19

De winter komt eraan dus grote kans dat hij sowieso schraler wordt, bovendien tegen de tijd dat hij oud genoeg is om aan het werk te gaan, gaat het babyvet er vanzelf wel af. Ik zou me geen zorgen maken en hem nu gewoon lekker laten staan.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:19

Ja dat is lastig, want te dik is niet ok, maar teveel vragen van zijn jonge lichaam is ook niet ok...
Zou je niet een paar keer per week met hem aan de hand kunnen wandelen? Van stappen vallen ze vaak sneller af dan van rennen (raar maar waar).
Verder zit hij nog volop in de groei en kan het best zijn dan hij die extra kilo's goed kan gebruiken om verder te groeien

Faber quisque fortunae suae

Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:59

Ik zou me ook niet zo'n zorgen maken over dat hij te dik wordt.
Ze hebben het op die leeftijd echt nog nodig. En ze mogen best wat dikker zijn voor de winter.
En idd als je straks met hem gaat beginnen rij je het vet er toch wel weer af. Ik zou nog niet gaan longeren beetje vroeg. Zo lang mogelijk laten staan worden ze alleen maar beter van. Stukjes lopen is juist wel weer goed ik doe dat ook met mijn jaarling lekker door het bos lopen.
Succes met je paardje.

groetjes Anne

NMPRS merrie te koop! http://ijslander.webs.com/verkoop.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:06

Te dik is nooit goed. Niet voor mensen en niet voor paarden. Al die extra kilo's meezeulen is alleen maar extra belastend.

Ik ben het er zeker mee eens dat paarden in de groei voldoende voedingsstoffen nodig hebben, dus een streng dieet lijkt me niet zo'n strak plan.

Wat ik zou doen:

Voldoende brok voeren (voor de vitamines etc.)
Minder ruwvoer (liever 3 of 4 kleine porties, dan 2 keer een hele berg).

Verder meer beweging geven. Beweging is zeker niet slecht voor jonge paarden, maar beweging is iets anders dan een half uur intensief longeren op een kleine cirkel.

Is er een stapmolen aanwezig, dan zou ik opbouwen naar twee keer per dag een uur stapmolen. Verder een keer of drie per week op een grote cirkel rustig wat gaan longeren.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:20

Wij hebben Leo met 2,5 jaar ook zo 1 keer per week op de grote verkel aan de longe gezet, tien minuutjes en dan was het wel weer mooi.

Verder goed op het voor letten, en misschien met hem gaan wandelen? Wij hebben Leo ook vaak 'uitegelaten' op het land achter ons huis zodat ze wat meer beweging kreeg.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 11:37

Onze veearts heeft aangegeven dat hij helemaal geen brok meer mag ! Hij kreeg 2 x daags een 2,5 ons.
Ik voerde bij met hooi, omdat me gezegd was dat 'paarden' bijna onbeperkt hooi mochten. Ze kregen samen ongeveer 4 plakken per dag. Nu dus helemaal niets emer (af en toe stiekum een beetje om ze wat te verwennen ....). Verder staan ze nu dus op schrale grond. We hebben ook een paar HA grond van het Geldersch Landschap en ik vond dat ze veel beweging zo kregen omdat ze voor water en voor de stal steeds zo'n 300 m moesten lopen (enkele reis), maar nu is ons weer door 'paardenmensen' (degene waar we ze van gekocht hebben en een stalhouder hier uit de buurt) gezegd dat we ze veel te veel graasmogelijkheid geven en dat we ze voorlopig op ons kleine weidje ( ca. 40 x 40) moeten laten lopen. Dat is eigenlijk al kaalgegeten.
Eerst renden ze samen ook wel regelmatig wat af, maar een van de twee is nu kreupel, dus dat ligt even stil.
Enfin, ik dacht dat ik hem aan de longeer wat opvoeding en tegelijk ook wat beweging kon geven, maar beter niet dus of anders heel even. Ik vraag me af of hij daar dan wel van af valt.
Moeilijk hoor ! Ik wil niet dat ze ziek worden omdat ik te goed voor ze ben !


ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:44

Hallo Anita.
Ik vraag me af of dit dieet niet wat erg rigoureus is. Van 2 plakken hooi, een half kilo biks en een ruime (schrale) wei naar alleen een klein kaal stukje met niks lijkt me eerlijk gezegd niet zo gezond.
Heeft je da dit voorgesteld?

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 12:10

Van de DA moest hij van de brokken af en schraler in de voeding. Degene waar ik de Haflingers van gekocht heb en een bevriende stalhouder zeiden dat ik moest stoppen met ze hooi bij te voeren en ze hier bij huis moest laten staan omdat ze anders toch nog te veel gras vinden (in de GL-weiden staat wel niet veel, er wordt niet bemest en ze krijgen ook niet alles, maar volgens hun nog te veel).
Volgens degene waar ik ze van gekocht heb 'worden Haflingers nog dik als ze gras ruiken ....'. Hij heeft al 30 jaar veel Haflingers, dus ik ga ervan uit dat hij weet waar hij over praat.
Ik vind het persoonlijk ook niks, want ik vind hem nu echt zielig. Maar zijn nek, bij de hanenkam, is nu wel een cm of 7 dik en er zit geen beweging in en dat is volgens hun een teken dat hij veel te veel vetten opslaat. Als dat zo doorgaat dan raakt hij bevangen. Ik heb eht ook nog nooit zelf aan de hand gehad en praat dus alleen 'de deskundigen' na.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 12:13

Ik voer mijn pony's niks bij, staan alleen maar op gras en nog is de New Forester van mij te dik...terwijl ze wel redelijk wat beweging krijgt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:23

Dat klopt wel, van die manenkam. Dan moet je echt wel een beetje oppassen. Ik weet ook niet wat voor hooi je geeft, maar je kan het beste overjarig hooi geven (= niet hetzelfde als muf hooi), dit heeft een zeer lage voedingswaarde maar houdt wel de darmen actief.
Vraag anders nog eens aan je da hoeveel je nu moet voeren. Mij lijkt het dat het beter wat geleidelijker kan gaan.

There is no reality, only perception.

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 17:16

Ik zal inderdaad de DA nog maar eens om advies vragen, want straks houd ik hem nu te sober ....... Bedankt voor al jullie adviezen !

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:37

Haflingers kunnen soms inderdaad van bijna niets leven. Ik zou goed naar m'n DA luisteren...... die zegt dat echt niet voor niets.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:47

AnitaB schreef:
Ik zal inderdaad de DA nog maar eens om advies vragen, want straks houd ik hem nu te sober ....... Bedankt voor al jullie adviezen !



Je moet echt je best doen om een haflinger TE sober te houden Haha! Mijn haflinger (4 jaar) is op dit moment vrij veel aan het werk (4 keer écht rijden, 1 keer buitenrit en een keer longeren) en hij krijgt er NIKS bij, of nou ja....na het rijden een handje muesli. Ze krijgen hier GEEN hooi, en staan op een vrij kaal land. Hij is nu aan de dikke kant. Wel moet je zorgen dat het gras dat er staat voldoende bevat, hij moet er natuurlijk nog wel van in de hoogte groeien Clown

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:48

ik zou zeggen
gooi hem terug op dat grote land
ga er eerst over met een grasmaaier zodat het lekker kort staat
en voer hem iedere dag een handje biks bij voor vitaminen
als het land groter is
-gaat die minder uitbreken
-moet die meer lopen omdezelfde voeding binnen te krijgen
verder dan geen hooi bijvoeren,

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:42

Ik zou een vitamine preparaat geven zodat hij in elk geval niets te kort komt. Zeker in de groei is dat belangerijk. Ook een tekort aan een bepaalde vitamine of mineraal kan vreetzucht veroorzaken. Het paard probeerd zo veel mogelijk te eten om het tekort aan te vullen.

Come over to the dark side, we have cookies!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:48

en een zoutsteen in de wei hangen

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:55

Of je voert ze veel olie dan krijgen ze diaree, vallen ze ook van af! Geintje... Haha!

FF Serieus!
Ik ben al een tijdje bezig met mn eigen haffies op orde te krijgen. Mijn ene haf (bijna 1 kg museli en 4 kg hooi, geen weidegang ivm de andere) staat nu niet op dieet en de andere wel. Heel veel fokkers doen dat op jagen op 2,5 jarige leeftijd, ivm de keuring, ze moeten er toch heel mooi uitzien. Mijn paard mag binnenkort naar de elite keuring, ze stond r voor de CK er wel goed bij maar voor de nationale was ze te pafferig. Nu hebben haar op een dieet gezet van 1,5 kg museli en haver, vitamine/mineralensupplementen en 1,5 kg hooi, de kilos vliegen eraf. Ze krijgt geen weidegang, alleen in een zandpaddock mag ze staan. En ze wordt 5/6 keer per dag gevoerd.Die van mijn is net 3 en een moderne rijpaard type. Ook jagen we haar elke dag rond in de bak, totaal 45 min. per dag. Wel lassen we een dag rust in het prograam, omdat ik merk dat ze het niet goed volhoud...Boos!Het is veel voor een jong paard, ik weet het, maar voor zo'n keuring moet het ff. Als ze straks het gehaald heeft, dan gaat ze teurg in het werk en krijgt ze meer voer en WEIDEGANG!!!

Bij veel fokkers krijgen de meeste pas weidegang als ze naar de keuring zijn geweest, dan zijn het nog maar een paar uurtjes per dag! Ik heb het wel over de toppaarden, daar lopen er ook wat van! Er wordt ook nog eens heel veel met ze gewerkt, sommige elke dag een uur! Ook op die leeftijd. Ze staan er super strak bij, ken je die windhonden buik, daar moet je de buiken mee vergelijken. Je kan de ribben wel voelen maar niet zien!! Dat is kunst van het voeren!

Ik heb zelf heel veel moeite met het dieet en het vele werk! Maar ik heb zoiets straks is het doel behaald, dan gaan we weer normaal doen! Ik merk aan mn paard dat ze het allemaal nu heel zwaar vindt, en terecht!

Wat mijn tip toch is, zorg dat je alles wat hij binnenkrijgt gewogen en onder toezicht gebeurd. Tja, een zandpaddock... En toch beweging geven, hij hoeft niet naar de keuring, niet uren, maar hij moet wel drastisch vermageren. Maar vermageren moet wel geleidelijk gebeuren, anders krijg je vet in het bloed en dan kan je naar je paard. Trek daar gerust een jaar of wat ervoor uit! Dat opjagen op een redelijk stuk kan op zich niet zoveel kwaad, als het hun eigen tempo is. Om de dag een min. of 10, meot kunnen.

Ook dat uitelkaar moet je zeker gaan doen, want anders krijg je kleffie en beffie, zoals bij mij en dan letten ze alleen op elkaar en niet op jou. Ik moet mn beide beesten naar de keuring slepen, terwijl er maar 1 hoeft. Als die andere niet meegaat, ben ik bang dat ze de boel gaat slopen Extreme duivel ...Vorig jaar heeft ze mn vriend een hersensschudding bezorgd! Je kan er niet te voreg mee beginnen!

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:04

ellenlouise schreef:
Hallo Anita.
Ik vraag me af of dit dieet niet wat erg rigoureus is. Van 2 plakken hooi, een half kilo biks en een ruime (schrale) wei naar alleen een klein kaal stukje met niks lijkt me eerlijk gezegd niet zo gezond.
Heeft je da dit voorgesteld?


Zo gek is het niet, wat de DA voorstelt.
Heb je enig idee wat 2 plakken weegt? Gemiddeld komt dat rond de 4 kg , soms meer afhankelijk van de plakken. En dat is genoeg voor een haflinger, dus echt rigoreus is het niet. Er zijn ook richtlijnen voor het voeren van paarden. Ongeveer per 100kg levend gewicht, ongeveer 1 kg hooi. Verhuizen van een ruime wei naar een schrale wei is makkelijker dan andersom. Als de wei richting zandpartij gaat, zou ik wel bijvoeren. Anders blijft het handjes werk!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Slmt9, Suliko, YandexBot en 131 bezoekers