vraagje over scannen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

vraagje over scannen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 18:10

Hallo ik zie hier zoveel verschillende tijden waarop de merrie gescand wordt. Wat is nou de normale gang van zaken mijn merrie is op 18 dagen gescand dat wijkt bij de meeste niet af.
Daarna op ongeveer 6 a 7 weken en vervolgens zei mijn dierenarts dat ze nog een keer komt opvoelen /scannen op de 4 maanden .
Aangezien ik zoveel verschillende tijden zie vroeg ik me dus af wat normaal is??

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:51

Polly is gescand op 18 dagen, 3 weken later nog een keer en op 3 maanden opgevoeld (en 1 week later heeft ze verworpen).
Volgend jaar laat ik 1x scannen, maximaal 2x.
Het opvoelen heeft waarschijnlijk niks met het verwerpen te maken, maar just in case...

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:52

mijn merrie is alleen op 18 dagen gescand en word verder niet meer gescand omdat ze hier een hele grote hekel aan heeft. Bovendien kan ze toch niet meer opnieuw gedekt worden dit jaar, en haar gedrag verteld mij genoeg over haar drachtigheid. Wel gaan we kijken met een speciale meter of we een hartslagje kunnen waarnemen, daar heeft de merrie verder geen last van......zit je ook niks in de weg

dutchgirl

Berichten: 128
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:07

mijn merrie is op de 18 e dag gescant daarna niet meer omdat scannen niet geheel zonder risico is alleen als je denkt dat er iets mis is dan kan je haar nog een keer laten scannen of in een later stadium laten opvoelen.succes ermee

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:14

Mijn merrie is met 18 dagen gescand en vandaag (3 maanden) opgevoeld (en gelukkig is ze nog drachtig).

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:26

mijn merrie is met 20 dagen gescant en daarnaniets meer ik heb al een aantal kregen gehoord dat een merrie het veulen verwierp met het opvoelen dus dat heb ik bewust niet laten doen. wel schou ik zo af en toe nog eens bij de hengst maar dat slaat ze elke keer heel boos af

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:28

Mijn merrie wilde ik ook laten scannen maar ze raakte zo in de stress(ook in de opvoelbox) dat we samen met de DA hebben besloten om niet verder te proberen i.v.m verwerpen! We gaan er nu maar vanuit dat ze drachtig is!!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:43

Om te weten of de merries wel of niet drachtig zijn, heb ik hier de hengst. Die loopt er gewoon tussen en houdt dat prima in de gaten.
Om te kijken of er geen tweeling op zit, komt de DA 1x langs met de scanner.

Andere jaren (voordat de hengst er in de kudde bij liep) liet ik ze op de 18e dag scannen en dan rond 1 juli nog een keer.
Als het er dan af zou zijn, kon er nog een keer opnieuw gedekt worden.
Nu geeft de hengst het wel aan en als ik twijfel dan kan ik alsnog de DA een keer laten komen.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 14:41

Tot nu toe al wat meningen weliswaar verschillende bij elkaar Knipoog .
ik wist niet dat er bij opvoelen of scannen kans was op verwerping dat vind ik idd wel een risico.
Wel als daar veel stress bijkomt mijn merrie vindt het niet leuk maar echt over de rooie gaat ze niet.
Wij hebben hier geen hengst lopen dus daar kan ik het niet aan peilen en idd nogmaals dekken is toch geen optie dus wat dat betreft schiet je er niks mee op.
Op 4 maanden nogmaals opvoelen was dus idd om te kijken of ze nog drachtig zou zijn maar nu daar schijnbaar een risico aanzit ga ik er nog eens goed over denken.
heb er alleen nooit iets over gehoord en ook de da heeft daar niks over gezegd. in ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:24

Mijn merrie is gewoon gescand op 18 dagen en daarna op 6 weken. Dan kunnen ze ook zien of er een tweeling in zit. We hebben nog even overwogen om haar op te laten voelen met 3/4 maand, maar na al die horror verhalen maar vanaf gezien. Ze loopt elke week met een hengst in de les en zolang ze daar niet op reageerd, vind ik alles goed!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:41

Scannen is wel degelijk een risico, zeker als het paard niet rustig is.
Verhalen dat de DA het paard van binnen per ongeluk beschadigde, (perforeerde), en het paard dus overleed, (buikvliesonsteking), zijn geen verzinsels helaas.
Ik heb dit jaar ook de hengst erbij die laat wel zien of ze nog drachtig zijn.
Bij KI is het natuurlijk anders dan moet er wel vaker gescanned worden, op eisprong, dracht en nog een latere scan.
Maar het risico is er dus wel degelijk.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:10

Iedere niet natuurlijke handeling kan een risico vormen, maar in de praktijk, wordt dit zwaar overtrokken.

Al onze merrie's werden op 18 dagen, daarna 2x 3 weken gescand en op 18 jaar fokkerij heb ik slechts 1x een schijndrachtige merrie gehad (op 3 maanden wel drachtig), maar dit kan zeer wel ook een natuurlijke oorzaak gehad hebben en 1 merrie die op 6 maanden verwierp, maar waarvan het geaborteerde veulen lichamelijke afwijkingen bleek te hebben.
Maar verder hebben alle merrie die op 3 maanden drachtig gescand/gevoeld werden, ook daadwerkelijk een gezond, levend veulen gebracht.
En dan praat je over een paar honderden scann's/opvoelen, tussen eisprong, inseminatie en na controle.


Voorwaarde voor een goed resultaat is een goede paardenarts/kliniek waar ze ruim voldoende ervaring hebben.

Het hebben van een schouwhengst zou een stuk voordeliger geweest zijn, maar was voor ons niet practisch (en tov de hengst ook niet diervriendelijk) terwijl gezien de aard van onze fokkerij (KWPN) een eigen hengst ook geen optie was.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:20

Het opvoelen van (kleine) pony's geeft wel een verhoogd risico.
Het is toch allemaal kleiner en smaller dan bij een groot rijpaard en ik ken diverse DAen die echte kleintjes (welsh A en kleiner) niet scannen of opvoelen.
Ik zou het als eigenaar ook alleen laten doen als je echt problemen verwacht zoals tweelingen of problemen met de baarmoeder/eierstokken.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:46

mijn merrie maakt zich heel erg heet en druk tijdens het scanne dus bij mij hebben ze ook echt afgeraden om haar later nog eens te scannen omdat het bij dit soort merries dus wel een verhoogt risico geeft.... dat vertelde de da en de hengstenhouder....

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:50

Mijn merrie is vorig jaar op de 18e dag gescand.
Daarna op 3 weken en toen op 3 maanden nog een keer.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 01:22

Verward Kom er niet echt uit dus zoveel verschillende meningen.
Nu weet ik nog niet of ik haar op 3 a 4 maanden nogmaals moet laten opvoelen.
Scannen kon dan ook maar hoefde niet dus het zou dan op voelen worden.
geeft dat nou echt zoveel risico's ze is nu ook al 2x gescand zonder problemen zou die 1 keer opvoelen er dan toe kunnen leiden dat ze het verwerpt???

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 10:31

Als een merrie veel stress heeft tijdens het opvoelen of scannen kan ik me voostellen dat ze misschien kan verwerpen.
Als je merrie gewoon rustig is, geloof ik niet dat ze kan verwerpen door haar op te laten voelen.
En wie zegt dat er enig verband is tussen het opvoelen en het verwerpen, het kan natuurlijk dat de merrie sowieso had verworpen omdat er iets mis was met het veulen.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:06

MarijeR schreef:
Het opvoelen van (kleine) pony's geeft wel een verhoogd risico.
Het is toch allemaal kleiner en smaller dan bij een groot rijpaard en ik ken diverse DAen die echte kleintjes (welsh A en kleiner) niet scannen of opvoelen.
Ik zou het als eigenaar ook alleen laten doen als je echt problemen verwacht zoals tweelingen of problemen met de baarmoeder/eierstokken.



Dat is mijn merrie ook!!!(A Welsh). Ik heb haar wel bij onze net gecastreerde ruin geschouwd En die slaat ze echt goed af ik vertrouw ook op moeder natuur nu !! Andere merries heb ik altijd laten scannen of /en opvoelen dit allemaal zonder probleem.Afgezien dat er bij een merrie gezegd werd na scannen en opvoelen dat ze leeg was en 7 maand later een prachtig hengstveulen kreeg Verward

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 11:15

Ben er dus nog niet uit als ik haar laat opvoelen doe ik het uiteindelijk voor mezelf om zeker te weten dat ze drachtig is .
Aangezien ze anders toch pas weer volgend voorjaar gedekt gaat worden.
Op zich vind ik het zelf wel een fijn idee om dat te weten en ga ergens mee in de gedachtegang van cute ze is nu al 2x gescand zonder problemen heeft wel wat stress maar de laatste keer ging dat al veel beter als het niet goed zit komt het er toch af en dat is maar goed ook.
verder is het een merrie die zogenaamde schijn hengstigheid vertoont dus aan haar gedrag kun je een drachtigheid niet goed meten.
in ieder geval bedankt voor de reactie's al zijn de meningen wel zeer verdeeld Knipoog je leert er weer van.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:01

Wij laten alles nog een keer scannen in september in verband met gust-verklaringen. Dat is de enige reden, anders zou ik het mooi laten - je laat ze toch niet weer dekken!

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:26

Fleur is ook met 18 (of zelfs 17) dagen gescant, en daarna niet meer.

Roosje17

Berichten: 133
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: 'n dorpje in 't zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:46

Help!! Ik word wel een beetje bang van al deze verhalen.... Verward

Heb gisteren net mijn merrie opnieuw laten scannen (op 3 maanden, dit was de 2e keer).
Gelukkig was ze redelijk rustig, maar ze kneep ontzettend. Duurde dus wel even voor de DA er in kwam met de scanner! Maar omdat ze zo kneep deed de DA heel rustig zodat hij haar niet zou beschadigen (endeldarm), daar was hij namelijk, zei hij, heel bang voor (door dat knijpen).

Dus ik ging al niet zo lekker naar huis omdat het zo moeizaam verliep... Kom ik thuis: lees ik dit topic. Daar wordt je dan niet echt vrolijk van. Huilen

Mijn DA heeft niets over stress gezegd!
Nu was ze natuurlijk heel rustig, maar dat knijpen komt natuurlijk wel door spanning.

De DA heeft mij overigens wel geadviseerd ze niet meer te scannen omdat het risico wel erg groot wordt (om de endeldarm te beschadigen) als ze steeds zo knijpt. Mijn DA had het nog nooit zo erg meegemaakt.

Als ik dit topic eerder had gelezen had ze niet meer laten scannen. Maar ik wist het niet, dus heb ik gewoon gedaan wat de meesten mensen adviseerden: 18 dagen en 3 maanden.

Nu dus maar hopen dat ze het niet gaat verwerpen!!!!!!! *LOL*

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 08:55

Roosje17 schreef:
Help!! Ik word wel een beetje bang van al deze verhalen.... Verward

Heb gisteren net mijn merrie opnieuw laten scannen (op 3 maanden, dit was de 2e keer).
Gelukkig was ze redelijk rustig, maar ze kneep ontzettend. Duurde dus wel even voor de DA er in kwam met de scanner! Maar omdat ze zo kneep deed de DA heel rustig zodat hij haar niet zou beschadigen (endeldarm), daar was hij namelijk, zei hij, heel bang voor (door dat knijpen).

Dus ik ging al niet zo lekker naar huis omdat het zo moeizaam verliep... Kom ik thuis: lees ik dit topic. Daar wordt je dan niet echt vrolijk van. Huilen

Mijn DA heeft niets over stress gezegd!
Nu was ze natuurlijk heel rustig, maar dat knijpen komt natuurlijk wel door spanning.

De DA heeft mij overigens wel geadviseerd ze niet meer te scannen omdat het risico wel erg groot wordt (om de endeldarm te beschadigen) als ze steeds zo knijpt. Mijn DA had het nog nooit zo erg meegemaakt.

Als ik dit topic eerder had gelezen had ze niet meer laten scannen. Maar ik wist het niet, dus heb ik gewoon gedaan wat de meesten mensen adviseerden: 18 dagen en 3 maanden.

Nu dus maar hopen dat ze het niet gaat verwerpen!!!!!!! *LOL*


Voordat ik dfit topic begon is mijn merrie al 2x gescand eenmaal op de 18 dagen en eenmaal op 6 weken.
Dit is allemaal goed gegaan dus bij jou op 3 maanden gaat ook vast goed.
Als je het topic goed leest zie je dat er heel veel verschillende meningen over zijn ook mensen die al jaren fokken en van het scannen geen nadelige gevolgen hebben ondervonden.
heb het ook nogmaals aan mijn da gevraagd die zelf ook fokt en die zegt dat als de merrie zich gewoon normaal laat behandelen het allemaal wel losloopt verwerpen kunnen ze altijd en de vraag blijft of dat dan door het scannen is gekomen zeer waarschijnlijk had het dan toch wel afgekomen.
Ben wel met je eens dat je als de meningen leest je je afvraagt wat waar is blijft altijd moelijk. zoveel mensen zoveel meningen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:21

Ik zit dus met dezelfde vraag. Avalla vindt het scannen verschrikkelijk. Ze wordt niet druk of iets dergelijk, maar gewoon angstig, knijpt ontzettend en wil gaan zitten. Het is voor haar en mij het eerste veulen, dus ik moet alles nog uitvinden. Ik heb haar laten scannen om te kijken of ze kon worden geinsimineerd, en vervolgens op 18 dagen om te kijken of er wat in zat. Dat was het geval, maar het vruchtje was niet mooi rond wat er op kan wijzen dat het aan het afsterven was.

Punt is dat ik dus absoluut niet in kan schatten of ze al dan niet drachtig is omdat ik het nog nooit heb meegemaakt. Maar ik wil het dus wel graag weten ivm het eten en vooral het waken. Beetje banketstaaf als ik een maand lang wakker blijf en er komt niets natuurlijk Haha!

Ik zit er toch over te denken om haar te laten opvoelen, maar dan gewoon thuis zodat er een minimum aan stres is voor haar. Maar ik blijf het topic met erg veel interesse volgen

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:02

Odessa is vandaag, ze is bijna 4 mnd heen, opgevoeld. We lieten de DA sowieso al komen omdat ze niet helemaal goed was Ach gut (virusje) en hebben het toen direct maar laten doen. Hij kon de hoefjes al voelen! Lachen Vind het zo gaaf om bevestiging te krijgen dat er echt een veulentje inzit! OK dan!