Gevoelig voor bevangenheid en mennen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Gevoelig voor bevangenheid en mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 16:57

Hey allemaal. Ik had een vraagje mijn shet is heel erg gevoelig voor bevangenheid. Ze kan dit ook krijgen als ze zich overbelast (dat wist ik niet) zoals met springen. Dit doen we dan ook niet meer.

Nu is ze beleerd voor de kar, maar ik durf het eigemlijk niet aan om haar er voor te zetten. Want dan ben ik bang dat ze zich weer overbelast. Gewoon onder zadel buitenritten, longeren, wandelen is allemaal geen probleem en heeft ze nergens last van.

Maar nu mijn vraag: Is voor de sulky echt te overbelastend, andrers dan met zadel? Weet dat het moeilijk is om hier een antwoord op te geven en heb het eigelijk al uit me hoofd om haar ooit ervoor te zetten. De DA die haar gekeurd had zei dat ik eerst moest wachten tot haar ringen weg zijn en dan over een half jaar nog een kijken hoe ze dan loopt. Dat doe ik dan ook.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:48

Gewoon gaan rijden, als het niet lukt merk je het gauw genoeg.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:18

ik zo lekker rustig ritjes voor de kar maken en dan veel stappen en een beetje draven.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:46

Berijden is belastender voor zo'n dier dan aangespannen rijden, dus je kunt haar gerust voor de wagen zetten.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:26

Ik zou gewoon rustig aan gaan mennen, beweging is natuurlijk in dit geval juist goed, hoe meer beweging hoe beter de hoeven doorbloeden dus hoe harder ze groeien.
Succes.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:20

Is het niet zo dat ze niet meer voor de kar mag omdat het op de stenen te belastend is? Dat is bij de pony van een vriendin van mij zo, die is ook gevoelig voor bevangenheid en die mag alleen nog maar op het zachte lopen omdat op hard de hoeven te veel klappen krijgen. De DA bedoelde dat dus met overbelasting..
Zij rijdt nu met de sulky, en dan in de berm of op de ruiterpaden.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 11:46

Bedankt voor de reacties! Ik denk inderdaad dat op de stenen te belastend is maar gelukkig is er hier een park. Dit jaar zet haar iig er niet voor heb ook geen sulky ofzo. En haar ringen in hoeven moeten eerst weg zijn. Misschien dat ik hier in de buurt een sulky ken lenen met tuig en ken kijken of het goed gaat voor ik zelf alles aanschaf en met eventueel gepaste ijzers met demping dat het nog beter is voor haar!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 13:18

Bevangen paarden hebben het meeste last op harde bodem.
Ik zou dus als je de mogelijkheid hebt lekker op zachte grond gaan mennen, dat kan best, zo lang het niet te zwaar trekken is.

Nou zal dat bij die kleine voetjes een beetje lastig zijn Haha! , maar zooltjes tusen de ijzers wil ook wel wat helpen...

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:45

En voor bevangen paarden is iets trekken zwaarden dan dragen, ik mocht in het begin alleen erop en niet voor de kar zetten, en blijf gewoon lekker zo veel mogelijk op het zacht, dan krijgt die minder harde klappen....

maar eerst lekker opbouwen, en als ze goed loopt lekker opbouwen. Springen zou ik zeker afraden, dan krijgt je pony een klap als ze neerkomt.

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 19:59

Ja was echt super stom van mij om te gaan springen.
Wist niet dat ze daar ook bevangen van kunnen raken. gelukkig is ze nu beter. Ik hoef de hoop dan nog niet op te geven Haha! Volgens de smid zagen haar hoeven er ook goed uit.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, YandexBot en 83 bezoekers