Stokkreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laraah

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Gelderland

Stokkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 17:01

Goed, ben al wat bezig geweest hier en daar wat op Bokt over kreupel en stokkreupel zijn te lezen, maar vraag het nu zelf maar effe.

Cerise is dus sinds gister kreupel. Het zal gister ook voor het eerst zijn dat ze zo maf liep. Ze belast haar rechterachtervoetje helemaal niet, en haar hele been hinkt eigenlijk met haar mee. Ik heb haar voetje al in de badedas gehad en met wat aloe vera/ peppermint spul gemasseerd. Ik voel niet erg dat het warmer is ergens (in der hoef, als buitenom), wel voel ik zwellingen richting de kogel, pezen.

Ik heb haar nog maar recent maar ben er wel schrikachtig voor hoor! Hoeveel zal het kosten een dierenarts voor te laten rijden en deze ernaar te laten kijken? (Aangezien ik nog geen enkel idee heb van allerlei kosten enzo..weet iig wel dat ze knettersduur zijn...).

En belangrijker nog: wat zal het zijn? Een hoefzweer moet warm aanvoelen toch? Tenzij het heel hoog zal zitten? Who knows? Wat kan ik het beste doen? Toch in de Badedas houden?

Ach gut

~Cerise~Mus~Lenny~Tobi~

~better to have loved and lost, then to have never loved at all~ miss all my little friends.. Swinkie, Gonzo, Rakker, Lorre, Smeagol, Sparky, Watje..


Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:22

Bedoel je badedas het douchespul?? daar zie ik behalve dat het been schoon wordt echt het nut niet van in. Als je paard een been echt niet wil belasttten moet je gewoon je DA bellen. Eventueel kan je het een of twee dagen aankijken.
Afspuiten (koelen) is altijd goed maar dan gewoon 10 minuutjes koud afspuiten even stappen en dan later weer 10 minuuten. Een half uur koelen heeft ook niet zo veel zin. verder kan je er niet heel veel aan doen tot je de oorzaak van de kreupelheid weet.

Een hoefzweer kan tot gevolg hebben dat de hoef zelf warm aanvoelt maar dat hoeft niet. Als je een verdikking waarneemt is er kans op een kneuzing of andere blessure.

Wat het kost is per arts verschillend als ik die van mij laat komen voor kreupelheidsonderzoek kost dat alles bijelkaar ongeveer 60 euro inclusief voorrijdkosten.

Als ze echt erg kreupel is dan ga je dan met badedas echt niet oplossen.
Bel je DA en overleg met hem en vraag meteen op welke kosten je moet rekenen.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:30

Als je wilt koelen, moet je juist minstens een half uur koelen, anders heeft het geen zin. (dit zijn de woorden van een dierenarts, die een EHBO cursus gaf).
Ik zou het even aankijken, 2-3 x per dag koelen en als geen verbetering optreed de DA bellen, net als Riant al zei.

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 17:31

Als een paard een hoefzweer heeft kan hij stokkreupel lopen waarbij het been niet eens heel warm hoeft te zijn.
Ik zou er toch maar naar laten kijken want een hoefzweer kan naar boven kruipen en bij de kroonrand openbarsten.Het hoeft niet maar er kunnen fikse ontstekingen bij ontstaan.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Laraah

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 18:26

Nou, het is een medicinale badedas, zoals ze dat noemen, dus niet echt het normale spulletje. Mijn stalhoudster (die erg goed is met spulletjes en aandoeninkjes en dergelijke> daar is ze zeer alert op) zegt juist dat wanneer het een hoefzweer zal zijn, je het lauw moet behandelen en reinigen (zelfde effect denk ik als in soda te zetten), maar wanneer het een kneuzing is, dat het dan goed gekoeld moet worden.

~Cerise~Mus~Lenny~Tobi~

~better to have loved and lost, then to have never loved at all~ miss all my little friends.. Swinkie, Gonzo, Rakker, Lorre, Smeagol, Sparky, Watje..

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:52

Ik wil ook nog even benadrukknen dat je langer dan 10 minuutjee moet koelen, het liefst 20 minuutjes en dan 4 maal daags

22 Januari verwachten we ons kleintje

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:19

Dierenarts laten komen valt wel mee op zich. Een 20 euro visitekosten. Het is alleen dat het dan de vraagd is wat het kost. Je krijgt iets onderzoekskosten denk. En dan je medicijnen, of weet ik wat.

Ik heb zelf geen ervaring met echt stokkreupel, maar zou er zelf niet te lang mee willen wachten. Vooral omdat het beestje pijn heeft.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:08

Het zal hoogstwaarschijnlijk wel een hoefzweer zijn, maar als je die niet gewend bent dan voel je het verschil in warmte van de hoef ws niet, de pols (te voelen in de koot) is dan ook harder dan het andere been + dat de pees idd opgelopen kan zijn.
Maar een hoefzweer is heel erg pijnlijk voor het paard, ik vind het persoonlijk een beetje vreemd dat je je eerst af gaat vragen hoeveel het gaat kosten, paarden kosten nu eenmaal veel geld !

Laraah

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 20:59

Ja nee.. zo bedoel ik het nu ook weer niet.. naja..goed, dat paarden veel geld kosten weet ik, maar mensen die alles in hun eentje regelen, en jong zijn en niet superveel verdienen, moeten wel overal rekening mee houden. Dus wil ik zoiets weten. Begrijp je? Ik heb geen bergen geld dat ik zo eventjes kan zeggen, om het minste of geringste: laat die beste man maar op komen draven. Ik wil haar met al mijn liefde goed verzorgen en vertroetelen..en dat hoeft ook niet veel te kosten. Ik heb nog eens overlegd met mijn stalhoudster en die is het er ook wel mee eens dat er niet direct een da bij hoeft te komen. De kroonrand voelde wel warm aan, maar een da zal er op dit moment ook niet al te veel aan kunnen doen. Ik kan dan nog beter de hoefsmid er bij laten halen.
maar goed, hier is het forum toch voor? Ik ben al blij dat jullie mij antwoorden geven! Bedankt..

~Cerise~Mus~Lenny~Tobi~

~better to have loved and lost, then to have never loved at all~ miss all my little friends.. Swinkie, Gonzo, Rakker, Lorre, Smeagol, Sparky, Watje..

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:11

Ik wil je niet angstig maken. Maar ik heb wel de ervaring gehad met een paard die stokkreupel was. Liep er ook niet meer op.
Dit gebeurde onder het rijden. Ik reed op de lange zijde in de bak en had net uitgestrekte draf gereden en toen was mijn paard kreupel.
Heb het been nog afgespoten en werd met de minuut dikker. Heb haar met veel moeit op stal gekregen. Ze had gigantisch veel pijn. Volgende dag de DA erbij gehaalt, die heeft het been gespalkt, en zo zijn we naar de kliniek gegaan. Foto's gemaakt, en wat bleek ze had haar kootbeen gebroken. Ik ben dus best wel huiverig geworden met kreupele paarden, ik zal dus ook nooit meer lang wachten om er een DA bij te halen.
De DA dacht eerst ook dat het een hoefzweer was, maar toen hij haar been verder afvoelde, kwam hij losse deeltjes tegen.
Voor mij is het nu zo, als ik het niet vertrouw dan komt de DA hoeveel het ook kost.
Met het paard gaat het nu goed, ze loopt nu in de wei en is nog licht kreupel.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Laraah

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-04 21:13

Nou, uhm... wat mij opvalt is dat ze op de harde wei perfect rechtuit loopt. Niets aan de hand. In het mulle zand wordt het zwaar. Ik heb ook tegen de hoef aangetikt met een voorwerp en daar reageert ze ook niet verder op. Ik kan allicht de DA een belletje geven om deze dingen eens door te geven en zijn mening te vragen.

~Cerise~Mus~Lenny~Tobi~

~better to have loved and lost, then to have never loved at all~ miss all my little friends.. Swinkie, Gonzo, Rakker, Lorre, Smeagol, Sparky, Watje..


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:34

Als je paard ineens stokkreupel is haal je de dierenarts erbij .Dan ga je niet zelf rommellen want dan heeft ze echt pijn.Als een paard onregelmatig is of net niet helemaal lekker loopt, kan je nog wel eens afwachten.Bij een hoefzweer heb je toch ook of de hoefsmid of de dierenarts nodig. Onze dierenarts verwijst bij een hoefzweer toch meestal door naar de hoefsmid.De hoefsmid komt dan ook wel zo snel mogelijk zo belangrijk vind hij dat het paard niet langer afziet dan moet.Als ik jou verhaal leest vind ik eerlijk gezegd dat je al te lang aan het rommellen bent.Wat je wel kan doen is verschillende dierenartsen bellen want die prijs kan nog al eens verschillen en het zijn niet altijd de duurste die het beste zijn.Ik wens je sterkte met je paardje.

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:13

Ik heb pas geleden mijn paard kreupel gehad, en ik kreeg dezelfde toestand over me als Laraah nu krijg ; foei, meteen dierenarts, dierenbeul ! Ik heb mijn paard ook een paar dagen laten lopen. Heb alles zo goed als ik kan gecontroleerd (Zie www.hoofcare.nl). Zelf geprobeerd te beredeneren wat het kon zijn geweest. De mijne moest zich verstapt hebben. (Hij loopt bijna altijd buiten, stal is altijd keurig schoon en droog, en de zool zag er prima uit). Hij had een wat opgezette pees. Ik heb er voor de zekerheid een bevriende stalhouder bijgehaald (zit al vanaf kinds af aan tussen de paarden) en die heeft gekeken. Hij zegt : 'volgens mij heeft íe zijn voet verdraaid bij de koot, over een dag of 14 moet het beter zijn en dan kan het een maandje duren voordat hij echt geen pijn meer heeft. Inmiddels zijn we 14 dagen verder en vanmiddag kwam hij in een drafje naar mij toelopen.
Je haalt toch zelf ook niet meteen overal een dokter erbij als je je evrstapt hebt of gestruikeld bent of weet ik veel wat. Tuurlijk gaat het paard mank lopen, want hij eheft pijn en weet dan instinctief dat hij dat been moet ontzien. Die van mij heeft de eerste dag mank gelopen, de 2e-4e dag liep hij zelfs op drie benen, en daarna heeft hij zelf langzaam aan weer meer zijn beentje gebruikt. Ik had ook echt wel de dokter gebeld als hij na een week of wat geen vooruitgang boekte. Dat zou ik voor mezelf ook gedaan hebben, maar als je geen breuken/wonden e.d. ziet, hoef je echt niet meteen in paniek te raken als hij een keerje mank loopt hoor !

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:34

[quote="AnitaB"]Ik heb pas geleden mijn paard kreupel gehad, en ik kreeg dezelfde toestand over me als Laraah nu krijg ; foei, meteen dierenarts, dierenbeul ! Ik heb mijn paard ook een paar dagen laten lopen. /quote]

Ik was voorheen ook wel zo, niet te snel een DA erbij halen. Bovendien komt bij ons standaard de DA om de 14 dagen.
Sinds mijn paard zijn been heeft gebroken ben ik er toch wel wat huiverig op geworden. Bij mijn paard was het overduidelijk dat zij heel veel pijn had. Ik ben er heel voorzichtig mee geworden om een paard er lang mee te laten lopen.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:25

AnitaB schreef:
Dat zou ik voor mezelf ook gedaan hebben, maar als je geen breuken/wonden e.d. ziet, hoef je echt niet meteen in paniek te raken als hij een keerje mank loopt hoor !


Er is een heel groot verschil tussen "mank" lopen of "kreupel/onregelmatig" zijn ...en op 3 benen lopen. In 99% vd gevallen is een paard dat op 3 benen loopt een hoefzweer. De andere 1% is een breuk. Je snapt zelf wel wat er kan gebeuren als je te lang met een breuk rondloopt...
Maar een hoefzweer is extreem pijnlijk voor een paard, maar ook gevaarlijk in de zin dat ze het andere been gaan overbelasten, en ja, daar kunnen ze zelfs hoefbevangen van worden ! dat zie je ook vaak met paarden die in het gips moeten staan, het grootste gevaar daarmee is de overbelasting van de andere benen. Zo ook het paard van een vriendin van mij (die heeft het niet overleeft) werd aan de overige 3 benen bevangen.

Ga maar na als je zelf een houtsplinter in je vinger hebt en die gaat ontsteken, hoe pijnlijk dat is, en die onsteking zit dan nog geeneens opgesloten in een hoef, maar zit oppervlakkig aan de huid

Laraah

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 16:07

Nou..ik verzorg het op het moment zo best mogelijk, ik weet namelijk dat de meiden in de wei ontzettend op elkaar afvliegen en na hier en daar goede raad te hebben gevraagd, zal het inderdaad die verdraaiing zijn. Ik ken mijn paardje onderhand aardig en het zal niet geheel onwaarschijnlijk of vreemd zijn dat dat het is. Nu nog vliegt ze de anderen aan, terwijl ze maf loopt. AnitaB, bedankt voor je reactie. Had inderdaad beetje het gevoel hierover aangevallen te worden. Ik stelde mijn vraag voor advies, goed, heb ik nu ook gekregen, daarvoor bedankt allemaal, maar ik weet het nu. Groetjes Laraah

~Cerise~Mus~Lenny~Tobi~

~better to have loved and lost, then to have never loved at all~ miss all my little friends.. Swinkie, Gonzo, Rakker, Lorre, Smeagol, Sparky, Watje..

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:12

Wat had mijn paard dan ? Heeft ook 3 dagen op 3 benen gelopen en loopt nu na 2 en een halve week weer als een kievit !
Ontstekingen, bij mens of paard, veroorzaken dat het lichaam probeert dat naar buiten te werken. Dat gaat ALTIJD gepaard met veel warmte. Een paard met een hoefzweer heeft dus een hete plek ergens aan zijn hoef. Bij Hoofcare, notabene een website van een gediplomeerd hoefsmid, wordt er bovendien nog op gewezen dat net boven de hoef dan een kloppend gevoel is. Net als bij mensen dus als je een zwerende vinger hebt, klopt íe (daar komt nou ook die uidtdrukking 'klopt als een zerende vinger' vandaan ...)
Als jij je flink verzwikt, en je weeg 200 kg en moet je voortbewegen, ga jij ook niet op je zere beentje staan hoor ! Ik vind echt dat je best wel eens de natuur zijn gang mag laten gaan. Net zoals je dat doet als je zelf, of je kind, ziek is. Dan bepaal je ook een moment waarop je dan toch beter even de dokter kan laten komen.
Als ik bij die van ons de veearts had laten komen, had hij gezegd 'afspuiten dat been en verder moet het met rust genezen'. Als hij nog een smeersel had gegeven, was het om mij gerust te stellen en niet ten bate van het paard. Natuurlijk moet je maar niet door blijven lopen, en zeker neit als je afwijkingen aan botstructuur of hoef ziet of als het paard een verwonding heeft, maar anders kan je het rustig even aankijken. Die van ons kon gaan en staan waar hij wilde en kreeg bijgevoerd, maar hij koos er zelf voor naar buiten te gaan en te grazen (op 3 benen) en nam alleen wat vaker rust. Ging lekker languit in het gras liggen terwijl hij dat normaal alleen binnen deed.
Dieren weten zelf heel goed wat goed voor hun is. Als ze zoeits hebben proberen ze natuurlijk om hun been te ontzien en lopen dan mank of op 3 benen. Hoe moeten ze anders ?

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:24

dan is het waarschijnlijk in de kroonrand uitgebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:33

Ik vind mijn paard gewoon te duur om te verknoeien ,omdat ik dan 25 euro dierenarts kosten zou kunnen besparen.Ik wil niemand veroordelen maar ik betaal liever een keer de dierenarts te veel dan te weinig.Bovendien als ik zelf niet lekker ben en pijn heb wil ik ook graag een pijn stiller, dus als mijn paard pijn heeft krijgt hij die ook als hij ze nodig heeft.

Laraah

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 21:08

Ja hoor..ieder voor zich. Mijn paard is me ook lief (al is ze nog (NOG) niet eens helemaal van mij> kan ik dat er ook vast bij zetten..) Jammergenoeg kan je niet in ieders portemonnee kijken he? Hier vraag ik toch niet om?

Maarre.. sinds vandaag is het alweer een stuk beter, ik zag dr zelfs alweer door de wei gallopperen. Dus ze belast haar voet zeer zeker weer. Lopen gaat nog lastig, maar dit is zeker een beter teken!

~Cerise~Mus~Lenny~Tobi~

~better to have loved and lost, then to have never loved at all~ miss all my little friends.. Swinkie, Gonzo, Rakker, Lorre, Smeagol, Sparky, Watje..

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:06

Een dierenarts krijgt hier ook te veel credit..wat denk je dat hij doet?
Hij gaat de structuren provoceren om te kijken wat er aan de hand KAN ZIJN? Niet IS!

Als je zelf een beetje verstand hebt van paarden, van je eigen paard en van hun anatomie neem ik aan dat je zelf ook dingen kunt uitsluiten.

Als iets er ernstig uitziet bel ik gelijk de dierenarts, maar zo niet dan wacht ik totdat er verandering plaatsvindt.

Bij elke ontsteking is het goed om te koelen.
Een breuk is voelbaar en zichtbaar.
Een peesirritatie is voelbaar.
Een peesscheur is testbaar
Een hoefzweer is testbaar en te zien.
De meeste andere mogelijkheden zijn ook te testen.

Natuurlijk gaat de gezondheid van het paard voor alles! Maar je kan ook gaan mierenneuken natuurlijk..

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:45

Misschien off te record, maar ik ben altijd maar blij dat ik mijn paard gewoon verzekerd heb voor ziektekosten. Gebeurt er iets, kan ik ten alle tijden de veearts bellen! Kost misschien ook wel wat, maar liever 50 euro in de maand minder te besteden, dan de veearts niet kunnen bellen....

bonfire
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: wijhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:52

mischien handig om hem eerst een weekje te laten rusten dan gaat het mishcien over ? en heb je hem wel op tijd bekapt? (ijzers nog goed als je paard die onder heeft?

raniej the best!!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:10

Ik kijk kreupelheden meestal drie dagen aan. Is het dan niet over roep ik de dierenarts erbij.

Je kunt wel denken misschien gaat het van zelf weg maar vaak is dat niet zo. Een peesblessure lijkt bv na een paar dagen al een stuk minder, tot de volgende mis stap!
Ik zie om me heen vaker mensen die omdat het duur is gaan lopen drentelen en wachten met het bellen van de dierenarts. 9 van de 10 keer zijn deze mensen uiteindelijk veel meer geld kwijt omdat door het "verwaarlozen" van de blessure de boel veel erger is geworden en er dan dure medicijnen en veelvuldige artsen bezoeken, foto's, scans enz enz enz aan te pas moeten komen.
Doe niet dom, bel gewoon als eerste je smid zodat je weet of het om een hoefzweer gaat. Is dat niet zo bel dan je dierenarts, snel reageren is veel goedkoper dan afwachten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:58

Adrienne schreef:
Ik kijk kreupelheden meestal drie dagen aan. Is het dan niet over roep ik de dierenarts erbij.

Je kunt wel denken misschien gaat het van zelf weg maar vaak is dat niet zo. Een peesblessure lijkt bv na een paar dagen al een stuk minder, tot de volgende mis stap!
Ik zie om me heen vaker mensen die omdat het duur is gaan lopen drentelen en wachten met het bellen van de dierenarts. 9 van de 10 keer zijn deze mensen uiteindelijk veel meer geld kwijt omdat door het "verwaarlozen" van de blessure de boel veel erger is geworden en er dan dure medicijnen en veelvuldige artsen bezoeken, foto's, scans enz enz enz aan te pas moeten komen.
Doe niet dom, bel gewoon als eerste je smid zodat je weet of het om een hoefzweer gaat. Is dat niet zo bel dan je dierenarts, snel reageren is veel goedkoper dan afwachten!



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot en 37 bezoekers