Longeren, maar weer eens....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-01 20:15

Met Berber is het iedere keer weer een gevecht.
Als ik Berber longeer, komt ze heel vaak even naar binnen zetten. Dat doet ze ongeveer 1x per 3 rondjes of als ze aan het werk moet.
Ze vind longeren waarschijnlijk echt niet fijn. Ze komt een stukje naar binnen zetten, kijkt heel kwaad en laat het wit in haar ogen zien. Ik toon geen reactie, want ik weet dat ze me niets doet. Ze doet dit overigens al jaren en heb al heel veel geprobeerd. Boos worden, de zweep erover. Negeren en gewoon doorgaan. Veel afwisselen, stap- draf- stap- draf. Geen werking.
Ik heb het idee dat ze z'on hekel aan longeren heeft, omdat ze dan haar spieren moet gebruiken. Ik wil haar een beetje longeren, omdat ze dus onder het rijden soms behoorlijk lastig kan zijn. Zie eerdere posts.
Ik hoop dat ze beter op mijn stem gaat reageren, ook al doet ze dat eigelijk al perfect, maar goed. Daarnaast wil ik haar iets soepeler maken. Aangezien ik haar onder het zadel slecht dressuurmatig kan rijden, wil ik dat zo af en toe met longeren proberen te verbeteren.

Maar iemand een goede tip om dat gemene eruit te krijgen? Ook al is ze niet echt gemeen, ik bedoel ze grijpt me niet. Maar doordat ze dus steeds "aanvalt" kan ik haar niet fatsoenlijk longeren/ laten werken. Ik kan geen concentratie van haar krijgen, ze wil niet aan het werk lijkt het.


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 21:57

hoe laat je haar werken?
Zet je haar echt bij met bijzets/slof of touwtjes of laat je d'r werken in de zin van veel overgangen?
Als je haar echt aan het werk zet met bijzets etc. hebben ze vaak al minder tijd om geintjes uit te halen. Zet eens een longeervolte af met prikpaaltjes en een lintje.
Sluit je paard op tussen de zweep en het lint en vorm een 3 hoek valt ie naar binnen wijs dan met de zweep naar zijn buik desnoods raak je 'm daar aan.
blijf 'm van je af drijven zorg dat je een pas achter'd'r blijft lopen zodat je haar naar voren en buiten kan blijven drijven.
Hoop dat je snapt wat ik bedoel?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-01 08:07

Ja ik begrijp het. Ik heb haar aan bijzetteugels, ook al heb ik ze niet te strak, want ze heeft moeite met buigen. Een klein beetje nageven vind ik voor haar voldoende, want ik weet dat ze dat moeilijk vind, ook mede door de bouw van haar hals. (ontwikkelde onderspieren ipv bovenspieren, dat is overigens de laatste jaren een stuk beter geworden. Ze heeft een beetje een "plankjesnek")
Ik doe dan veel overgangen, stap- draf en af en toe een rondje galop om haar attent te houden en achterhand te activeren. Vooral als ze van stap naar draf moet dreigt ze.
Wijzen met de zweep naar haar buik had geen effect, ik wijs naar haar hoofd. Soms doet ze het zo sterk dat ik zelfs met de zweep tegen haar kaak "prik", ze loopt er gewoon tegen aan en dan gaat ze weer snel naar haar plaats.
Het is een beetje een maf paard Lovers

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-01 17:26

Lammer Haastra had ook zo'n paard in z'n clinic. Die heeft dus even flink laten zien wie de baas was... paard naar binnen; flinke klap. Geen tikje of prikje, gewoon een klap met de zweep. Volhouden, consequent zijn. Probeer zo'n aanval voor te zijn, anders zweep erbij.
Lastig he zo'n vervelend paardje Party!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-01 19:08

Dat is dus een klein beetje een probleem Laura. Ze is dus niet onder de indruk van welke zweep dan ook.En geloof me, ik heb hem gebruikt zoals het niet hoort. Vol op haar kont met al mijn kracht. Niet iets wat ik graag doe, maar het heeft niet echt geholpen. Ik heb zelfs een klein gewichtje aan het uiteinde van de zweep gehad, zodat het uiteinde van de zweep beter aan kwam. Gauw er weer afgehaald, want ze wordt alleen maar kwaaier.
Wat dat betreft heeft het gedrag negeren beter geholpen... Maar over gaat het niet helemaal.. Verdrietig

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-01 19:14

Ja, zo een probleem is niet gemakkelijk op te lossen, en het is niet alleen bij het longeren op te lossen. Ik kan hier nu wel een heel boek neerschrijven, maar misschien kan je het gewoon zelf lezen: 'Natuurlijk Paardrijden' van Klaus Hemphling. Het heeft mij in elk geval al vééééél geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-01 21:26

Het is volgens mij wel zo dat je haar wat aan moet pakken. Een klap die flink veel geluid maakt komt meestal wel door, beter dan dat ze het voelen. Bij mijn paard heb ik de zweep er uiteindelijk echt *flatsj* overheen gehaald, dat hielp eindelijk. Je vertelt dat Berber heel boos wordt, het is belangrijk dat je toch iets doet want je moet het laatste woorde hebben.
Als mijn paard los in de roundpenn loopt doet ie zijn hoofd naar binnen en kijkt me dan recht aan, hij wil dan spelen. Ondertussen doet ie een hele goeie schouderbinnenwaarts, hihi.
Aan de longe mag dit dus niet en soms doet ie het toch. Goed, een paar rondjes spelen en dan weer werkjes doen.
Probeer anders bij Berber toch even je zin te krijgen en stop dan niet te laat. Op die manier kun je het opbouwen.
Berber is toch betuigd?? Wie weet kun je lange lijnen werk met haar doen?? Het is iets anders en dat maakt het makkelijker om op je punt te staan.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-01 08:32

Dat doe ik ook vaak. Doorgaan tot ze braaf is en dan stoppen. Dus als ze goed haar best gedaan heeft en alle spiertjes aan het werk gehad heeft mag ze stoppen. Ik ga geen uren longeren.

Maar daar geef je misschien een goed tip Lovely, ik kan haar natuurlijk aan de dubbele longe gooien. Als ik de buitenste teugel wat strakker houd, kan ze niet naar binnen komen enkan ik haar in principe gewoon sturen. Lachen
Maarre, als ik haar aan de dubbele longe heb, kan ik dan ook bijzets er aan doen?
Ik heb de bijzets altijd aan de binnenkant een gaatje korter, zodat ze een beetje stelling aan moet nemen. Als ik haar nu terug zou sturen, komt ze dan niet in de knoei met haar hals?

Ik kom er iedere keer weer achter, longeren is een tak van de sport apart!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-01 10:32

De dubbele longe is (al;s ik het goed begrepen heb bij Haanstra) een soort bijzet tegelijk.. ik geloof dat hij in de divoza cat. staat met een paard aan de dubbele longe, kan je daar zien hoe het zit!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-01 11:37

Doe je weleens freestyle met haar of een ander paard? Dwz dus wat Hempfling doet dat boek is nmm echt poedersuiker, wat een gezever, maar dat stuk over freestyle en posities is heel nuttig.

Kijk eens naar je eigen positie met het longeren en vergelijk het met de situatie in een natuurlijke kudde.
Dwz jij naar beteknt het paard gaat langzamer, jij naar achteren em het paard loopt vlotter (even heel simplistisch)Als je 'achter' je paard loopt, kan hij in prinvipe niet naar binnen komen. Daar heb je de taak van de 'drijvende hengst'.
Dus; je ogen op de staart gericht houden. Dit lost veel longeerproblemen op, als je zo gaat werken, maar je hebt er natuurlijk ook slimmerdjes bij.....onze shet wou het bijvoorbeeld ook gewoon niet begrijpen. Dan moet je ze gewoon aanpakken, want zonder discipline heb je ook geen macht mbv posities....

succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-01 12:53

Jantina, als ik zelf met dubbele lijnen werk zet ik m niet bij, dat is dan niet nodig bij mijn paard. Er zijn wel manieren om de lijnen zelf te bevestigen waardoor je bijzet. Je kunt de lijnen door het bit terug naar de sinel doen, tussen de benen of opzij. Dit is vooral goed met de binnenste lijn. Maar als je het gaat proberen, doe het dan rustig aan en werk eerst aan de gehoorzaamheid. Als je de lijnen namelijk op die manier (als slof) vastzet, neem je ook risico namelijk. Eerst gehoorzaamheid en dan komt de rest.
Wat ik vaak doe bij het dubbele lijnenwerk is af en toe ook achter hem lopen en je kunt meer door de bak heen sturen, hij hoeft dus niet steeds op dat **brrr** rondje.
Wie weet vindt Berber dit hartstikke leuk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers