hoeveel kans op genezing hoefbevangigheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

hoeveel kans op genezing hoefbevangigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 13:34

hey,

bij ons op de manege staat er een tinker met hoefbevangigheid. Maar, hoeveel kans zou ie eigelijk hebben op genezing? Ik zit wel met dat beestje in, het is nog een manegepaardje geweest en tis echt een schat van een paard! Vond het verschrikkelijk toen ik het hoorde Verdrietig Verdrietig Ze hebben al vanalles geprobeerd, zoals een hele liter bloed afnemen enzo. Maar nu, na een dikke maand nog altijd geen verbetering. Ik weet eigelijk niets over deze ziekte Verward Scheve mond .Heeft iemand dit ook al meegemaakt en is die van jou dan genezen? Het meisje van dat paard is der echt kapot van ! Zonde dat de liefste steeds eerst moeten gaan Verdrietig

groeties x-x-x

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!


Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:53

Het hangt ervan af hoe ver het is.Je kunt het zien op een foto of er kanteling van het hoefbeen is opgetreden.
In dat geval is genezing bij mijn weten nauwelijks mogelijk,ik heb het iig nog nooit gezien/gehoord.
Gebruik je zoekmachien op internet of hier op bokt eens,staat veel informatie over.

Wat heeft de eigenaar van het paard tot nu toe gedaan,zijn er b.v. foto's gemaakt en krijgt het paard aangepaste voeding?
Onze pony van 9 heeft op dit moment vage klachten waaronder ook waarschijnlijk hoefbevangenheid.Hij krijgt al een tijd aangepaste voeding en voor zover dat gaat,beweging.Denk aan wandelen,want veel meer kan/mag hij niet.
Deze week gaan we weer terug naar de kliniek om daar ook foto's van te laten maken.

Wat hoefbevangenheid betreft kan je er niet snel genoeg bij zijn,maar genezing is zeker mogelijk.Maatregelen nemen dus.Paard zal er wel altijd gevoelig voor blijven

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:34


Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 17:43

De DA heeft gezegd dat het nog in een beginnende toestand is (was erbij toen de DA er was). Hij heeft nog geen foto's genomen ofzo. Hij heeft dus (zoals reeds gezegd) al een keer bloed afgenomen en de raad gegeven bijna geen eten te geven en zoveel mogelijk de bloedtoevoer naar de benen en hoeven te stimuleren . Maar een vriendin zei iets over een methode waar de DA bloed in de hoef inspuit, is dat eigelijk wel mogelijk?:s

groeties x-x-x

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:08

Helemaal beter worden kan na wat ik van de da begrepen heb nooit.

Ons ezeltje had het, liep om de zoveel tijd harstikke kreupel, maar is super opgeknapt nadat ze afgevallen was. Heeft er nu voor zover ik weet nog steeds geen last meer van gehad (verkocht). Maar ja, het kan elk moment weer terugkomen helaas Scheve mond

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:33

Als de DA geen medicijnen heeft gegeven en geen fotos heeft gemaakt dan zal t wel niet zo erg zijn. Dus dan komt het waarschijnlijk wel weer goed..

Dominque

Berichten: 436
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:16

Mijn pony werd op 22 jarige leeftijd hoefbevangen. Ze kon na een paar weken niet meer staan en lag al twee dagen. Mijn ouders dachten erover haar te laten inslapen als ze de volgende dag niet verbeterd was. (dierenarts was er wel bij geweest natuurlijk, ik was toen nog maar klein dus weet er niet meer het fijne van)
Maar wonder boven wonder stond ze de volgende dag weer. We hebben haar toen op een ijzertje gezet en ik heb er ongeveer 4 maanden niet op gereden. Daarna weer gereden zonder problemen. Nu is ze 29 en loopt zonder ijzertjes in de wei, ze heeft er nooit meer last van gehad!

Maar volgens mij was het wel een klein wondertje, verder had het te maken met te veel eiwitten in haar eten (als ik het me nog goed kan herinneren Verward)

fionaenco
Berichten: 106
Geregistreerd: 29-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:34


eigenwijs is ook wijs!

Kinke

Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:24

Mijn paard was in maart hoefbevangen, heeft 1 1/2 week in een kliniek gestaan. Haar hoefbeen was gelukkig niet gekanteld. Na speciaal beslag en meerdere controles is ze sinds afgelopen weekend weer zonde ijzers Lachen
Ze heeft een zeer snel herstel gehad, wat de hoefsmid en dierenarts ook zeer verbaasde. Waarom ze zo ziek is geweest is niet opgehelderd, maar genezing is zeker mogelijk Lachen

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 16:12

JewelFamke schreef:
Het hangt ervan af hoe ver het is.Je kunt het zien op een foto of er kanteling van het hoefbeen is opgetreden.
In dat geval is genezing bij mijn weten nauwelijks mogelijk,ik heb het iig nog nooit gezien/gehoord.


http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/hbh.htm
Hier staat wat over hoefbevangenheid en de behandeling daarvan. Deze smid en andere smeden die op deze natuurlijke manier bekappen hebben meerdere hoefbevangen paarden (ook mét gekanteld hoefbeen) behandeld met goede resultaten

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:18

Mijn paard is sinds april dit jaar ook hoefbevangen. Ik ben naar een kliniek geweest om foto's te maken en daaruit bleek een kleine kanteling in een van de twee voorhoeven. Mij is het volgende verteld over hoefbevangenheid. Van de 100 paarden die hoefbevangen raken komen er 75 terug in het werk of zelfs de sport. In die zin is er 'genezing' goed mogelijk. Er zit echter een verhaal achter, welke ook op verschillende sites te lezen is.

Hoefbevangenheid is in eerste instantie een bloedvergiftiging. Over de oorzaak van de vergiftiging verdelen de meningen nog; vroeger sprak men over een eiwit teveel, tegenwoordig hoor je steeds meer stemmen over een suiker teveel. In iedergeval het paard vergiftigd zich door eten. (er zijn ook andere oorzaken zoals 'overbelasting van hoeven op het harde' en 'vieze baarmoeder', maar deze bloedvergiftiging komt het vaakste voor).
De chemische reactie in het lijf door de vergiftiging slaat als eerste op de lamellen van de hoef en zorgt dat deze verweken. De lamellen zijn die plek in de hoef waar het hoefbeen en het hoefhoorn samensmelten/ samengroeien. Doordat er een behoorlijk gewicht op die lamellen staan en de lamellen zacht zijn geworden is er speling mogelijk. De boel kan van elkaar af en in die holtes ontstaan bloedingen. Die bloedingen doen het paard zo'n vreselijk zeer dat tie daadwerkelijk niet meer kan en wil lopen. Het hoefbeen is daarbij ook een puntvorm dat normaal mooi in balans parallel met de zool loopt. Door de verweking kan nu de punt van het hoefbeen kantelen. Aan de achterkant van het hoefbeen zitten nog wat peesjes waardoor de punt sneller kan kantelen dan de achterkant. Ook dat geeft druk in de hoef met ongelofelijke pijnen. Hoe erger de bloedvergiftiging hoe erger de verweking hoe meer het hoefbeen kan kantelen. In het ergste geval komt het hoefbeen door de zool. Weinig smeden en DA kunnen dat nog oplappen, maar het kan wel.
Na de vergiftiging grijpen de lamellen zo goed dat kan weer in elkaar en vormen weer een draagvlak voor het gewicht van het paard. Het probleem van hoefbevangenheid zit dus in die vergiftigingsperiode, vaak zie je de symptomen pas wanneer die periode al voorbij is. Wat er dan gedaan kan worden is stabiliseren.
De verzenen worden omhoog gezet zodat de voorkant wordt ontlast. Mijn paard ging daarvoor 6 weken in het gips met haar beide voorhoeven en liep op een soort hak. Het kan ook door een speciaal ijzertje, zolang de toon/teen maar wordt ontlast en het gewicht op de achterkant van de hoef komt. Pijnstillers zijn ook onmisbaar. Vervolgens is het wachten tot de hoef zich aanpast aan de kanteling van het hoefbeen. Dat is het mooie van het hoefmechanisme: de hoorn groeit om het been. Hoe erger de kanteling hoe schuiner de hoef zal worden, maar wanneer de hele hoefwand is vernieuwd (deze groeit ongeveer een cm in de 6 weken) heeft het paard geen last of drukverschil meer en kan deze weer gewoon werken. Uitzonderingen daargelaten.
Wel vervelend is dat een paard dat eenmaal hoefbevangen is geweest gevoeliger is dan een ander paard voor zo'n bloedvergiftiging. Oppassen met voer dus, daarom worden paarden vaak schraal gehouden na zoiets. Ook is een schraal paard minder belastend voor die gekneusde pootjes dan een tientonner.

Inmiddels is mijn paard na 4 maanden redelijk door de hoefbevangenheid heen en weer 'belastbaar' zoals de DA dat noemt. Wel staat ze nog op een ortopedisch ijzertje om die teen nogsteeds te ontlasten. Ik verwacht dat dat bij de volgende hoefsmidbeurt dat ook verandert. Ik deel wel de mening van mijn DA dat je zonder rontgen foto geen goede hoefbevangenheid diagnose kan stellen.

Het hoefbeen kantelt trouwens nooit meer terug, vandaar dat ik eerder een totale genezing dussen haakjes zette.
En als we nou eens precies wisten wat de oorzaak is voor zo'n bloedvergiftiging dan kreeg mijn paard dat noooooit meer en heb ik garantie dat ik nooit meer last van hoefbevangenheid heb...
Lachen

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:56

vendell schreef:
Het hoefbeen kantelt trouwens nooit meer terug


Nee niet uit zichzelf, maar wel door juiste bekapping zoals die beschreven staat op http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/hbh.htm. Hierdoor komt het hoefbeen weer in de juiste positie te staan. De pijnlijke voorkant van de hoef wordt opgewipt en zal de nieuw te groeien hoefwand vanzelf weer in de goed stand komen omdat die nl netjes het hoefbeen volgt.


Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 00:04

schaapjuh schreef:
Nee niet uit zichzelf, maar wel door juiste bekapping zoals die beschreven staat op http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/hbh.htm. Hierdoor komt het hoefbeen weer in de juiste positie te staan. De pijnlijke voorkant van de hoef wordt opgewipt en zal de nieuw te groeien hoefwand vanzelf weer in de goed stand komen omdat die nl netjes het hoefbeen volgt.


precies de goede uitleg!

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovemyhorse1, NikkiB1991, Pova, xHaithi en 69 bezoekers