Mijn paard stompt MIJ af!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Mijn paard stompt MIJ af!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 14:26

Pjelk stompt mij af Verward .
Op vakantie heb ik goed les gehad (klassieke dressuur) en heb zo heel fijn kunnen rijden met vooral een ontspannen rug. Ik had daar aan het eind van de week genoeg aan zit hulpen om sneller te gaan, te vertragen en te sturen. Dit alles met lange beugels natuurlijk, anders is het lastig inwerken met de zit. Bovendien had ik een heel licht contact met de mond.

Bij thuiskomst ben ik natuurlijk meteen gaan proberen of ik dit met Pjelk voortzetten kon.Tijdens buitenritten ging dat nog wel maar wanneer ik hem echt aan het werk wilde hebben (in de dressuurles) kreeg ik niks voor elkaar op de mij in de vakantie geleerde rijwijze .
Pjelk (Fjord) is namelijk behoorlijk sterk en om hem netjes aan de teugel te kunnen rijden MOET ik gewoon haast wel kracht gebruiken Scheve mond . Ik heb nu weer dik een week met Pjelk gereden en vind mijn handen nu alweer harder geworden. Gisteren reed ik bv even op een gevoeliger paard en het duurde wel een tijdje voor ik die lekker aan de praat had. En dat was alleen omdat hij zich verzette tegen mijn strakke hand! Als ik zijn beweging volgde was hij heel makkelijk.
Met Pjelk wil ik ook met een dergelijk licht contact kunnen rijden als met dat paard. Maar ik merk dat als ik weer een tijd met Pjelk rij het op kracht rijden echt een gewoonte wordt.

Herkent iemand zich hierin en wat zou ik kunnen doen om die sleur van (in mijn ogen) foutief rijden te doorbreken? Ik had zelf al bedacht dat ik maar eens per week op een wat gevoeliger paardje klimmen moet om mezelf te corrigeren.
Hoe denken jullie hierover en wat zou ik nog meer kunnen doen?

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten


Ytje
Berichten: 22
Geregistreerd: 27-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:30

Pjelk moet op je benen lopen, niet op je handen. Je moet veel meer je benen er bij houden en hem flink voorwaarts rijden. Je paard moet nageven op je benen en het contact moet echt los zijn. Je moet als het ware je teugels los laten hangen en dan nog meot het paard zo blijven lopen.

Op een gevoeliger paard rijden is voor jou goed, maar Pjelk moet gecorrigeerd worden. Ik zal het met je instructeur aan werken. Ik vraag me af hoe jij overgangen rijdt. Rijd jij ze, of trek je ze terug?

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 14:47

Ik RIJ de overgangen en daar moet ik flink aan rijden ook aangezien Pjelk heel gauw op de voorhand valt in een overgang terug. Ik weet ook dat ik met mijn been naar mijn hand rijden moet en doe dat ook. Maar goed, ook dat gaat niet zo best omdat Pjelk aardig flegmatiek is.
Natuurlijk zou ik hem met heel consequent trainen wel beter aan de hulpen kunnen krijgen. Maar dat is nu juist mijn punt: want doordat ik alleen Pjelk rij verlies ik een beetje uit het oog op wat voor kleine hulpen ik wil dat hij reageert. Het wordt gewoon heel gauw een gewoonte hem alleen op behoorlijk stevige hulpen te rijden.

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten

Ytje
Berichten: 22
Geregistreerd: 27-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:51

hij moet veeel beter voor het been worden, dat is het eerste waar je aan moet werken. Denken: naar voren, lichte been hulp en hij moet dan ook naar voren! Wanneer hij niet reageert, tik met zweep of dreun met de sporen. Hij heeft dit kunstje snel genoeg door en hiermee moet je erg consequent mee wezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:42

Ik denk dat je ook wel rekening moet houden met het ras waar je op rijdt. Een Fjord zal onder het zadel een ander gevoel geven dan een rijpaard dat speciaal voor de dressuur is gefokt.

Misschien zit er iemand bij je in de buurt die ervaring heeft met het dressuurmatig trainen van Fjorden. Anders kun je ook eens een PB sturen aan Waterkippie. Zij heeft een Fjord maar is een echte fanatieke dressuurmuts Haha!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:53

Jippie schreef:
Ik denk dat je ook wel rekening moet houden met het ras waar je op rijdt. Een Fjord zal onder het zadel een ander gevoel geven dan een rijpaard dat speciaal voor de dressuur is gefokt.


Helemaal mee eens.... Lars (=fjord) loopt ook gigantisch op de voorhand en is er moeilijk bij te rijden.
Ook ik heb het probleem dat als ik op een ander paard rijdt, het paard in de stress raakt van mijn handgebruik. Nu rijd ik haast nooit op een ander paard, dus ik loop niet zo snel tegen dit probleem aan.

Soms .....dan loopt Lars goed en is met de spreekwoordelijke pinkjes te rijden (net als een echt paard zou mijn instructrice dan zeggen Knipoog ) en mag ik heel even proeven aan het gevoel hoe dat is.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 18:33

)
Jippie schreef:
Ik denk dat je ook wel rekening moet houden met het ras waar je op rijdt. Een Fjord zal onder het zadel een ander gevoel geven dan een rijpaard dat speciaal voor de dressuur is gefokt.

Misschien zit er iemand bij je in de buurt die ervaring heeft met het dressuurmatig trainen van Fjorden. Anders kun je ook eens een PB sturen aan Waterkippie. Zij heeft een Fjord maar is een echte fanatieke dressuurmuts Haha!


Ja! dat lijkt me idd ook de reden. Dat Fjorden gewoon stugger zijn dan het doorsnee rijpaard bedoel ik.
Ik ken helaas niet echt iemand die op hoger niveau met Fjord of Haflinger rijdt. Wel een vrouw die L2 of M1 reed met haar Haf maar die rijdt niet bepaald op een manier die mij aanspreekt (mep mep mep) evenals een meisje wat bij mijn vereniging M1 reed met haar Fjord.

Ytje: Pjelk is best goed aan mijn been (voor een Fjord Knipoog ) en hij krijgt ook echt wel een dreun als hij er niet op reageert. Ik zit heus niet de hele tijd te schoppen ofzo. Maar toch denk ik dat ik hem, zoals Jippie al zie, gewoon nooit of heel moeilijk zo fijn aan de hulpen krijg als het doorsnee rijpaard.

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:39

hij moet wel degelijk fijn aan de hulpen te krijgen zijn, maar ws is de klassieke dressuur kunst op een iets hoger niveau gewoon wat te hoog gegrepen.
En niet alles werkt voor alle paarden. Zoek naar een methode die bij jou en je paard past.
Ik heb een "'doorsnee" rijpaard, maar ook hij is flegmatiek en het enige wat helpt is de langste adem hebben en verstand op nul (met een bij het paard en ruiter passende methode).

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:04

Pjelk schreef:
Maar dat is nu juist mijn punt: want doordat ik alleen Pjelk rij verlies ik een beetje uit het oog op wat voor kleine hulpen ik wil dat hij reageert. Het wordt gewoon heel gauw een gewoonte hem alleen op behoorlijk stevige hulpen te rijden.


Zit ook daar dan niet het probleem?

Begin je altijd wel heel licht? Als je altijd al stevig inzet onder het mom, " anders reageerd ie toch niet" dan leert ie natuurlijk nooit om te wijken voor lichte druk. Misschien helpt het om bewuster na te denken of het opvoeren van je hulp? Begin met zachtjes aanspannen van je kuit, steeds meer en meer druk tot het punt waarop die reageerd, dan loslaten. En dit elke keer. Natuurlijk weet je dit wel maar misschien moet je daar weer wat meer op letten als je rijd...

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:45

Ik snap je probleem wel, maar jij moet ook begrijpen dat je niet van Pjelk kan verwachten dat hij van de een op de andere dag jou manier van rijden oppakt/snapt. Je hebt hem een (lange) periode op een bepaalde manier gereden, ook hij moet wennen aan deze manier van rijden.

Ik zou het gewoon even proberen vol te houden, als het buiten beter gaat, zou ik voorlopig even een beetje buiten blijven oefenen. Dat is ook gemakkelijker voor hem, het is minder zwaar om recht door de polder/het bos te lopen, dan al dat buigen in die bak!

Maar goed van je dat jij inziet dat je met een te strakke hand rijdt, en hier nu iets aan wilt doen!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:57

Het doet me denken aan een verhaal van mijn instructrice afgelopen donderdag.
1 van haar leerlingen had een clinic bij edward gal gevolgd en die had gezegd dat elk paard dit zou kunnen. Die jongen vergat er even bij dat zijn paard nog niet in staat was om fatsoenlijk in 1 tempo te rijden. Het paard ging compleet over zijn plasje *LOL*


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 05:22

Ik heb dus ook een fjord, en ik ben het er mee eens dat je rekening met het ras moet houden... maar een fjord is prima fijn aan de hulpen te rijden en lichte te rijden... het ligt rijtechnisch toch bij jezelf.. dat het op een ander paard wel lukt komt omdat dat andere paard anders wordt gereden en je dat pjelk denk ik dan beter moet leren...

Ik zou terug gaan naar de basis, laat de oefeningen als wijken e.d even achter wegen, rij hem op lichte druk met je kuit, een keer je kuit is vooruit, zoniet een tik, als je dat goed doet heb je dat zo voor elkaar, voor het op de voorhand vallen, schijn overgangen rijden, doe net of je een overgang naar stap maakt, valt ie naar voren gelijk weer weg draven, dus 1 keer druk met je kuit, geen reactie weer die tik Knipoog en als je dat eenmaal licht hebt kun je kijken of hij op je kuitdruk en lichte druk je hand wilt volgen.. een mond van een paard is zo gevoelig als je hem zelf maakt Lachen

En zoek goede instructie,
dat scheelt zoveel...

voor deze instructrice had ik er eentje die dacht dat bud ook wel zo een slome zou zijn, ik had een proefles van haar en ze wilde hem voelen, nou ja ach bud is braaf... ik zei nog pas op met je been Nagelbijten / Gniffelen geeft ze hem been alsof ze een tientonner vooriuit moet schoppen.. Vrrrooeemmmm bok bok Clown zat ze bijna op z'n nek.. is niets geworden ook met haar Knipoog

Dag lieve mama...

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:18

Vergeet je niet ff dat het paard waar je klassieke les opgehad hebt misschien een VEEL HOGER niveau heeft dsn Pjelk Verward

Dat zou mooi zijn zeg, als ik wist wat ik moest doen en dat mijn paard het dan ook maar gelijk deed. Zo meteen Anky dr kür nog maar eens kijken dan ga ik het vanmiddag direct uitproberen Knipoog

Maar ff zonder gekheid, je hebt nu ervaren hóe het kan zijn, dat gevoel moet je proberen te onthouden en dat door je paard op een eerlijke manier op te leiden proberen te evenaren. De kunst is lang, het leven kort Knipoog

Neem uiteraard wel goede les van een instructeur die je daarmee kan begeleiden.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 11:30

Waterkippie: Wat geweldig dat jouw Buddy zo goed aan je been is! Bedankt voor je tips. Het scheelt te weten DAT er wel Fjorden zijn die echt goed aan de hulpen zijn. Nu heb je Fjorden ook in soorten (vooral de Myrstein dieren zijn pittig) maar jullie hebben gelijk.
Als ik Pjelk echt fijner aan de hulpen wil krijgen zal ik heel, heel conseqeunt moeten zijn en vooral ook voor mezelf. Zodat ik niet in mijn oude gewoontes terugval.

Starbreeze schreef:
Vergeet je niet ff dat het paard waar je klassieke les opgehad hebt misschien een VEEL HOGER niveau heeft dsn Pjelk Verward



Nee, want ik had les met Yslanders waarmee alleen buiten werd gereden. Maar die waren wel heel licht aan de hulpen en dat probeer ik dus na te streven.

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:40

Pjelk schreef:
Waterkippie: Wat geweldig dat jouw Buddy zo goed aan je been is! Bedankt voor je tips. Het scheelt te weten DAT er wel Fjorden zijn die echt goed aan de hulpen zijn. Nu heb je Fjorden ook in soorten (vooral de Myrstein dieren zijn pittig) maar jullie hebben gelijk.
Als ik Pjelk echt fijner aan de hulpen wil krijgen zal ik heel, heel conseqeunt moeten zijn en vooral ook voor mezelf. Zodat ik niet in mijn oude gewoontes terugval.



Nee, want ik had les met Yslanders waarmee alleen buiten werd gereden. Maar die waren wel heel licht aan de hulpen en dat probeer ik dus na te streven.



Ja als die paarden lichter aan de hulpen staan, hebben ze dus wél een hoger niveau dan Pjelk Knipoog Ze zijn verder in de africhting

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:05

Citaat:
of dreun met de sporen

ehm.. AU?
Dit is geen oplossing om haar paard minder sterk te maken. Verward

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:32

je mag wel eens komen hobbelen op bud haha Haha! enne ik wil je wel eens fjordenles komen geven Tong uitsteken Knipoog

Dag lieve mama...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:43

Wat leuk, klassieke dressuur met Ijslanders! Ben benieuwd waar je geweest bent ...
Dat het met die Ijslanders wel wil, dat lichte , geeft aan dat het niet per se aan het ras ligt. Zowel Ijslanders als Fjorden zijn in feite koudbloeds. Al zie je dat er niet altijd aan af en voelt het vaak ook beslist niet zo Haha! (weet ik uit ervaring). Natuurlijk heeft niet elke Fjord of Ijslander even veel temperament en sensibiliteit. En ook als ze dat wel hebben ...Veel IJslanders stompen bijvoorbeeld snel af als je alleen in de bak rijdt. Misschien is dat met Pjelk ook het geval? Zorg dan voor afwisseling, rij lekker buiten, daar kun je ook dressuuroefeningen doen. Doe ik ook met mijn IJslanders en daar blijven ze lekker licht en wakker van. Bovendien is de bak met dit weer net een zwembad Boos!
Succes ermee!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 23:05

Askja schreef:
Wat leuk, klassieke dressuur met Ijslanders! Ben benieuwd waar je geweest bent ...
Dat het met die Ijslanders wel wil, dat lichte , geeft aan dat het niet per se aan het ras ligt. Zowel Ijslanders als Fjorden zijn in feite koudbloeds.

Veel IJslanders stompen bijvoorbeeld snel af als je alleen in de bak rijdt. Misschien is dat met Pjelk ook het geval? Zorg dan voor afwisseling, rij lekker buiten, daar kun je ook dressuuroefeningen doen. Doe ik ook met mijn IJslanders en daar blijven ze lekker licht en wakker van.
Succes ermee!


Ik was bij Punktur in Polen.
Inderdaad is het goed om te onthouden dat de Punktur paarden ondanks dat ze heel prettig te rijden waren ook `maar`gewoon Yslanders zijn. Niet dat daar iets mis mee is, maar ik bedoel maar dat ze dus net als Pjelk koudbloeds zijn.
Op zich krijgt Pjelk wel genoeg afwisseling. We rijden zo`n twee tot vier keer per week buiten en dan nog drie keer in de bak waaronder ook om de week een springles. Valt dus op zich wel mee.

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:28

Pjelk schreef:
Herkent iemand zich hierin en wat zou ik kunnen doen om die sleur van (in mijn ogen) foutief rijden te doorbreken? Ik had zelf al bedacht dat ik maar eens per week op een wat gevoeliger paardje klimmen moet om mezelf te corrigeren.
Hoe denken jullie hierover en wat zou ik nog meer kunnen doen?

Jullie zijn aan elkaar gewent, en reageren op elkaar volgens een vast patroon. Dat moet JIJ doorbreken. Helaas was je klassieke rijstijl nog niet zo sterk ingebakken dat je die mee naar huis kon brengen.
Je paard moet nu van jou leren hoe ie "klassiek" moet lopen, dus zichzelf van achteruit dragen. Jij hebt nog niet geleerd hoe je 'm dat moet bijbrengen.
Dat moet je leren. Het beste met een goede klassieke instructeur en JOUW paard.
Tip: Laat los - Laat los - Laat los en rij veel overgangen, zonder je teugels te gebruiken. Probeer eens te tellen: rij 100 overgangen per keer rijden (en rij ze dus met minimaal teugel gebruik). Succes.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:35

Het voorwaartse is duidelijk het grootste probleem. Ja, dit heeft ook wat met ras te maken, maar ook zeker met het individu. Het enige dat je kan doen, is om 'm te laten reageren op de lichtst mogelijke hulpen, en die zullen niet zo licht zijn als bij een goed dressuurpaard met veel bloed. Wel zullen die lichter zijn dan wat jij beschrijft.
Hier mijn 'standaard' bericht voor beter aan het been krijgen:
QQQQ"]
Dit schreef ik al elders en hier kan jij ook wat aan hebben:
[quote="Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!
[/quote]

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:58

Ah, bij Anne en Elselien! (dat zijn toevallig ook de vorige bewoners van ons huis)
Maar die rijden niet echt 'klassieke dressuur' hoor! Wel rijden ze volgens bepaalde dressuurmatige basisprincipes maar die zijn universeel, en voor de rest is hun manier van rijden en trainen echt 'IJslands'. Daarbij wil je het paard superlicht op het bit hebben en voornamelijk op je zit kunnen rijden. Dat rijdt inderdaad erg prettig, ik zou niet anders willen.

Maar nu over Pjelk Om het maar weer terug te koppelen naar de Ijslanders (tenslotte mijn referentiekader), wij hebben een IJslandsee ruin die errug ongevoelig is en ook niet heel veel temperament heeft. Maar wat vooral het punt is, is dat hij alleen met je meewerkt als je hem niet dwingt tot iets. Zet je hem voor het blok, dan sluit zij zich af en rent desnoods terug naar huis! Hij is door zijn ongevoeligheid gewoon niet subtiel op het been te krijgen, maar je kunt hem wel goed voorwaarts en redelijk wakker krijgen door het LEUK voor hem te houden en hem juist niet te veel achter zijn vodden te zitten. We gooien het dus op een akkoordje met hem. Soms is dat echt moeilijk, want mijn andere paarden zijn veel gevoeliger en dat is natuurlijk fijner rijden. Toch hou ik me in en geef juist bij dit paard zo min mogelijk been. Als hij echt niet reageert, zet ik hem op mijn zit stil en laat hem wachten, om hem dan vervolgens vnl. op stemhulpen weer voorwaarts te laten gaan, zo flitsend mogelijk, en zonder druk op de teugel. Een beetje signaal-achtig rijden (Western / methode IJslander- en gangenpaardentrainer Walter Feldmann) dus. Heel zwart-wit en consequent, en met als uitgangspunt dat je het paard 'met rust laat' zodra hij het goed doet. Dat is de beste beloning (en natuurlijk met stem belonen)!
Bij eigenwijze pony-achtigen werkt deze manier van rijden veel beter dan het dressuurmatig aan de teugel rijden, dwz met een constante aanleuning en het paard opgesloten houden tussen hand, zit en benen.
Het is denk ik ook de reden dat veel grotepaardenruiters een hekel hebben aan pony's, die ergeren zich dood aan dat eigenwijze, en pony's voelen dat op hun beurt ook weer haarfijn aan, en gooien dan helemaal de kont tegen de krib. Maar dat zelfstandige vind ik nou juist de charme van pony's Haha!

Veel succes met Pjelk!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:17

Citaat:
Je paard moet nageven op je benen en het contact moet echt los zijn. Je moet als het ware je teugels los laten hangen en dan nog meot het paard zo blijven lopen.


Hier ben ik het niet mee eens.
Een paard moet je hand volgen. Je moet altijd contact houden met de mond. Als jij je handen naar voren doet..moet je paard je volgen.
Anders gebruikt hij zijn rug nog niet.

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn als je maar beter bent dan de rest!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:18

Kan je met Pjelk dan niet bij dezefde instructeur lessen????

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 15:41

gijsenkim schreef:
Kan je met Pjelk dan niet bij dezefde instructeur lessen????


Bedoel je die waarvan ik les had op vakantie? Dat gaat niet lukken want die woont in Polen.. Scheve mond

QQQ bedankt voor je duidelijke verhaal! Ik ben zelf nog niet zo bekend met de klassieke dressuur. Dat maakt het idd heel lastig om Pjelk te corrigeren.
Maar overgangen met een los teugeltje rijden vind ik zelf ook wel fijn werken. Ik maak ook vaak, voordat ik Pjelk oppak, gewoon eerst een aantal overgangen stap - draf met een redelijk losse teugel waarbij hij alles gewoon op been en zit moet doen. Ik maak hem zo iig een beetje wakker en heb ook het idee dat hij dan makkelijker meer met zijn achterhand gaat doen. Vooral handig dus als hij echt heel erg op de voorhand loopt.

Dit zal ik dan vaker gaan oefenen. Ook met het boomloze zadel van een vriendin van me; hiermee komt mijn zit namelijk veel beter door Lachen

Askja: woon jij dan op het voormalige Nederlandse PUnktur in De Punt? Dat is wel gaaf!

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers