Gewicht te veel, hoe te eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Gewicht te veel, hoe te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 16:32

Ik denk dat ik hier wel op de juiste plek ben voor mijn vraag Cool
In 4 jaar tijd ben ik een heel klein iniminie beetje aangekomen (15 tot 20 kilo Bloos ) En dat moet er weer vanaf als het even kan.
Ik ben absoluut geen serieuze lijner, dus een dieet schiet niet op.
De afgelopen 2 weken heb ik simpel gegeten, ook omdat het warm was.
Daarmee ben ik 2 a 3 kilo kwijt, maar dus nog zeker 10 te gaan Knipoog

Ik wil dus niet minder of anders gaan eten, maar dingetjes aan passen.
dus bv vlees, maar dan beter vlees. Of groente, maar dan betere groente.
Wat ik zelf al perongeluk veranderd heb, is ipv gewone aardappels, aardappelschijfjes, want dat eet ik er geen mayo of jus bij.

Heeft er iemand tips voor het verwisselen van slechtere vlees en groente voor betere vlees en groente?


IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:35

In ieder geval niet snoepen en netjes minstens 3 keer per dag eten.
Probeer ook zo goed mogelijk alles te kauwen.
Ipv gewoon vlees kan je mager vlees eten. Volgens mij is groente over het algemeen gewoon gezond.... oh ja bleekselderij dat is erg goed....

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 16:40

Ik ben op dit gebied echt blont.
Ik heb dus geen vestand van vet of mager enz, dus vandaar ook mijn vraag. Wat is beter als wat?

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:06

holly schreef:
Ik ben op dit gebied echt blont.
Ik heb dus geen vestand van vet of mager enz, dus vandaar ook mijn vraag. Wat is beter als wat?

ik ben in 7 maanden tijd 38 kilo afgevallen.
Gwewoon eten is een MUST!
sochtend 1 snee brood. en drinken

smiddags 2 sneen brood.

savonds warm eten.
Vlees at ik gewoon mee. bakte het in blue band. je moet wel iets aan vetten binne krijgen anders is het niet goed voor je
En als vleeswaren op brood.
Kipfilet, rookvlees ( RUNDER GEEN PAARD BAH) magere ham. ( rauwe ofzo)
kaas... magere kaas ik heb Milner extra gerijpt.( oud) en je heb ook normalen als je houd van jonge kaas)
Slanky smeerkaas en zo
Ik kook nooit apart en eet met me gezin mee. Maar geen mayo en jus. maar Ketchup kan je wel eten! zitten geen vetten en zo in net als mosterd.
appelmoes at ik wel een beetje bij me eten
Gewoon je portie aan passen en genoeg fruit en groente eten
Ik at geen boter op me brood en donker bruin brood.

Tussen door plakje ontbijtkoek. dat is ook vetarm en kanje best veel van eten. Of een appeltje.
En vel drinken
Ook light cola en zo mag je hebben !
En veel doorzettings vermogen
het is mij ook gelukt en ik ben erg slecht met iet s vol houden

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:18

Okeee, houd je vast *LOL*
Het veodingscentrum geeft hier goede adviezen over en een populair dieet (wat ik nu ook doe; geeft goed resultaat!!) is South Beach.

Maar even bt jouw vraag.

Over vetten:
Als vlees kan je het beste mager vlees of gevogelte nemen. Dus kip of kalkoen. Filets zijn beter dan poten met vel. Mager vlees is bief, tartaar, etc (voedingscentrum heeft een handige sheet met al het vlees in volgorde van mager naar vet) Vet zijn speklappen, hamburgers etc.

Bereidingswijze: Beste kan je grillen, dan heb je geen olie nodig. <ar aangezien je wel aan je dagelijkse portie (goed!) vet moet komen kan je ook bakken in olijfolie. Olijfolie bevat betere vetten dan bv zonnebloemolie. Vloeibaar vet is altijd beter dan vet dat stolt.

Vis is ook erg goed. Mager zijn de witte soorten, vet de makreel, paling, etc. Máár! Vette vis is niet slecht odmat deze een bepaalde omega-vet (oid) bevat wat héél gezond is. Dus je kan zeker 1xpw vette vis eten.

Noten bevatten ook goede vetten. Die kan je prima als tussendoortje eten. Niet al te veel natuurlijk en het liefst doppinda's die niet in olie geroosterd zijn.

over koolhydraten
Daar zijn ook goede en slechte in. Goede zijn alle koolhydraten uit groente, volkorenbrood, volkorenpasta, roggebrood ed. Slechte witbrood, croissants, witte pasta, eigenlijk alle witte deegwaren. En een hele belangrijke: SUIKER! Dé dikmaker!
Zowel SOuth Beach als Atkins als Montignac gaan er van uit dat je beter op de koolhydraten kan letten dan op de vetten (ik bedoel, hoe lang is het vetvrije dieeet populair geweest? Zijn de mensen daar niet alleen dikker an geworden?) Dus skippen; die slechte koolhydraten. Makkelijk te onthouden: Alles wat te fabriek-bewerkt is is slecht.

Vezels
Dan zijn er nog vezels, nodig voor een goede stofwisseling; dat je darmen goed aan de gang blijven etc. Te vinden in ontbijtkoek (maar let op, daar zit vaak wel weer suiker in!) brood, maar ook in groente. Om je spijsvertering te activeren kan je ook bv een lepel vezels of lijnzaad door een schaaltje yoghurt gooien.

Eiwitten
Die zijn onmisbaar in geode voeding en vind je vooral in melkproducten, vlees en eieren enzo. Als je hier niet genoeg van binnen krijgt is de kans groot dat je niet af zal vallen. Eiwitten zijn spier-bouwstenen. (vandaar ook het rauwe ei dat bodybuilders soms drinken) Neem dus voldoende eitwitrijke producten.

Dat zijn eigenlijk de basisideeen van gezond eten en daarmee afvallen. Hoe breng je dit nou in de praktijk? De bovenstaande tekst geeft al aan wat boven wat te verkiezen. Maar voor de supermarktproducten ben je vnl aangewezen op de verpakkingen. Leer ingredienten lezen. probeer zoveel mogelijk producten zonder suiker te gebruiken, dat zal al aardig schelen. Eet veel groente, vis of mager vlees (maar niet te weinig vet!! Dat is niet goed voor je!!) bij de avondmaaltijd. Probeer niet 'minder' te gaan eten, ga ánders eten. Dat vult beter en is gezonder.
Wil je je er echt in verdiepen kan je een officieel dieet gaan volgen met extra 'spelregels' maar met dit in je achterhoofd kom je al een heel end. En als je iets niet wet of snapt mag je me altijd pben! Hoop dat je er wat aan hebt!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Gerbenfroh

Berichten: 15007
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:06

Geen brood, rijst en aardappels. Dat schijnt héeeel erg goed te werken Scheve mond

Whatabouther.nl
Award-winning travel blog - travel stories - travel videos - lifestyle - chasing dreams

† 29-10-11 Mama, ik mis je.

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:15

of juist wel brood rijst en aarappels...
iedereen weet heus wel wat ie moet laten staan, gewoon drie keer per dag je broodje en je warm eten, geen vette hap, geen kokjes geen chips geen drank (!)
en veeeeeeeeel bewegen!!!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:32


Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:36

Koop meer calorie arme dingen

Jam bij voorbeeld maar dan de d-light...die is veel beter voor je
Als je smeerkaas haalt haal dan slankie ..
Of 0% vet melk in plaats van gewone melk dat soort dingen...

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:29

laat je fatsoenlijk begeleiden door een professional. Door te veel zelf aanrotzoooien met halve theorieen zijn mensen er ook niet slanker op geworden. Veel mensen met allerlei spannende methoden komen uiteindelijk toch bij de dietsit terecht en moeten dan veel moeite doen om hun lijf (oa stofwisseling) weert fatsoenlijk te laten functioneren.

Ik ben (beroepshalve) er absoluut niet voor om zelf te gaan zitten hannesen. Of zoals ze bij RT altijd zeggen neem les, zeg ik hierbij zoek een dietist.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:06

En water wordt hier niet veel genoemd, het werkt ECHT!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:33

Mhhh, Sjakie ik heb een blauwe maandag bij een dieetist gelopen maar dat was nou ook niet je van het. Het kan wel; Met montignac ben ik 10 kilo afgevallen waarvan er één is aangekomen in zes maanden, dus jojoen heb ik niet gedaan. Nu met SB nog 4 kilo kwijt; mijn stofwisseling werkt imo prima. Maar daar moet ik wel bijzeggen dat ik me dus echt helemaal verdiept heb in de hele methode en het boek heel precies heb gelezen.

Maar ik ben het wel met je eens dat er nog veel te veel mensen zijn die maar iets aankloten. Die een stuk minder gaan eten en vervolgens hun stofwisseling op een laag pitje zetten; en het maar vreemd vinden dat ze niks afvallen.
Maargoed; ieder heeft zo zijn methodes. Zoals bij alles; kennis is macht. Maar ik denk niet dat je die kennis per sé bij een dieetist vandaan hoeft te halen.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:02

Je hoeft je kennis niet per se bij een dietist (met 1 e) vandaan te halen. Alleen weten veel mensen niet waar ze de goede info vandaan moeten plukken en wordt zo'n beetje alles geloofd wat er in de blaadjes staat.

En daarnaast is de ene dietist de andere niet. Maar ik blijf er wel bij dat de dietist de kenner van voeding bij uitstek is. (dit maakt een dietist overigens niet alwetend Knipoog )

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 15:46

Waarom zou ik naar een dietist moeten gaan als ik zelf weet wat ik fout doen (bv pizza eten en frietjes haha)
Ik wil gewoon eens gaan opletten wat ik koop. Wat is beter als iets anders? Dat zal voor mij al een hele hoop goed doen.
En daarbij ik ben iets te dik, maar het stoort me niet, dus als het niet werkt, pech gehad hoor. Als ik straks weer fanatiek ga rijden, gaat er ook wel weer wat vanaf.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 17:43

Tipje voor als je graag pizza eet maar wil kiezen voor een gezondere variant...
Neem een Turks brood, snij dat in 2, doe daar wat tomatensaus op, leg er ham, champignons, plakjes tomaat en ananas op, overstrooi met 20+ kaas en zet in de oven... Smaakt soms nog wel beter dan een pizza Lachen

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:22

Bewegen Scheve mond en snoep/vette troep laten staan.
En een normale aardappel is beter dan aardappelschijfjes volgens mij Lips are sealed

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:04

holly schreef:
Waarom zou ik naar een dietist moeten gaan als ik zelf weet wat ik fout doen (bv pizza eten en frietjes haha)
Ik wil gewoon eens gaan opletten wat ik koop. Wat is beter als iets anders? Dat zal voor mij al een hele hoop goed doen.
En daarbij ik ben iets te dik, maar het stoort me niet, dus als het niet werkt, pech gehad hoor. Als ik straks weer fanatiek ga rijden, gaat er ook wel weer wat vanaf.


ik haal dit aan om de hele simpele reden dat ik bijna dagelijk mensen op het spreekuur spreek die de verkeerde producten aanhalen als fout. Bijv van brood wordt ik dik. En er verder heilig van overtuigd zijn dat appelgebak gezonder is dat slagroom gebak, omdat daar fruit op zit.
Daarom wil ik graag dat mensen fatsoenlijk advies inwinnen.

Maar je bent altijd vrij om te kiezen wat je wilt.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:59

Cayusejuhh schreef:

Ik kook nooit apart en eet met me gezin mee. Maar geen mayo en jus. maar Ketchup kan je wel eten! zitten geen vetten en zo in net als mosterd.
appelmoes at ik wel een beetje bij me eten


Weet je hoeveel suiker in ketchup e.d. zitten????
Ook in mosterd zitten suikers.Als je biologische appelmoes neemt dat kan je wel gewoon eten daar zitten geen extra toegevoegde suikers in, alleen natuurlijke.
Je wordt niet alleen dik van vetten, maar ook van suikers.
Zelfs in een potje groenten zitten suikers.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:46

ik wil 6 kili afvallen heo doe ik dat ?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:22

horsewisper schreef:
ik wil 6 kili afvallen heo doe ik dat ?


Jij bent 14 jaar. Als j echt te zwaar bent, wat ik betwijfel, zou ik eerst maar eens stoppen met chips en snoepen. Als dat niks uitmaakt naar een dieetiste.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:35

Laura schreef:
Jij bent 14 jaar. Als j echt te zwaar bent, wat ik betwijfel, zou ik eerst maar eens stoppen met chips en snoepen. Als dat niks uitmaakt naar een dieetiste.


ik geloof dat we het een keer eens zijn Knipoog Haha!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:40

horsewisper schreef:
ik wil 6 kili afvallen heo doe ik dat ?

Waarom vind je dat je te zwaar bent?

plutolover

Berichten: 11703
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:30

Ik heb gehoord.Dat 3x per week vis heel goed.Toen me moeder het hoorde gingen we gelijk bijna iedere keer 3x per week vis eten.Of het geholpen heeft bij haar weet niet want.Ze snoept het er weer aan lkkr slim

-willeke-


SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:34

vis heeft niet zozeer te maken met afvallen, maar de gezondere vetten die er inzitten tov vlees.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:44

sjakie schreef:
vis heeft niet zozeer te maken met afvallen, maar de gezondere vetten die er inzitten tov vlees.


dat klopt en varkensvlees is vooral slecht voor je.
Alles wat vliegt en zwemt is wel goed voor je, de rest bij voorkeur laten staan.

Let ook op je suiker, als je iets eet lees dan maar eens de verpakking, in zoveel produkten zit suiker, als je daar al op let, dat scheelt al zoveel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers