wat jammer dat dressuur een jurysport is...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mara

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-07-01

wat jammer dat dressuur een jurysport is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 16:41

Afgelopen zaterdag had ik een wedstrijd in Oosterwolde. Ik had er egt veel zin in, want het was een thuiswedstrijd en de laatste paar dagen ging het rijden wel lekker. Met inrijden liep ze lekker los en ontspannen en ik kreeg al hoop voor een winstpuntje. Schijnheilig Toen was ik aan de beurt. Netjes de ac-lijn op, groeten en verder rijden. IK had na de proef wel een lekker gevoel over de proef, alhoewel ik 2 fouten maakte. In middendraf ging ze in galop en met de galop ging ze te vroeg uit de galop. Af en toe schudde ze wel wat met dr hoofd, maar gelukkig was dit niet het geval tijdens een onderdeel. Nou toen de 2e proef. Deze proef ging veel netter dan de 1e en ze schudde ook niet het haar hoofd. Wat was is trots op mn meissie OK dan! ...eindelijk had ik er een goed gevoel over. (zelf ben ik erg kritisch, wat het rijden betreft) Anderen zeiden ook al dat ik een nette proef had gereden dus ik hoopt op ong. 160 punten of hoger. Toen mn pony verzorgt en in de trailer gezet. Lekker ontspannen en blij dat het zo gegaan was liep ik naar het puntenzuil. Zie ik daar mn punten staan: 141 (1e proef) en 152 (2e proef) punten. Wat was ik verbaasd en boos tegelijk Boos! ...ik was zo teleurgesteld. Huilen Ik de coupons ophalen en kijken wat er opstond. 'Verzet' bij de 1e proef, bij onderdelen dat ze dat absoluut niet deed en bij de 2e proef stond dat ik 2 onderdelen niet goed deed, meer niet. Ik vond het zo gemeen, gaat het een x goed krijg ik slechte punten, gaat het wat minder krijg ik goede punten. Verward En dat is het zo raar, jury's wat jammer dat ze soms een voorkeur hebben . Zit ik later op de middag in het secretariaat-kamertje...komt de jury (van mn 1e proef) binnen. Gaat ie tegenover me zitten en zegt tegen mn moeder (zit in het secretariaat) "goh wat heb ik een goede ring gehad, dat weet je nooit van tevoren, maar vandaag ging het egt lekker. Ik begon al met 174 punten, nou dan heb je dr zin in hoor!"
Nou wat had ik het gehad met de vent...maar ja er is nu niks meer aan te doen, maar toch jammer dat je het maar nooit zeker weet met die jury's. Nou iig ik was tevreden over mn rijden, en hopelijk rijd ik gewoon de volgende wedstrijden wel winstpuntjes!!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:46

Sja als jij het goed vind gaan hoeft de jury dat nog niet te vinden. Helaas gaat het vaker zo, maar ik zou het eerder zien als kritiek op jezelf. Neem het commentaar mee en doe er wat mee! En er komt een volgende keer dus dan gaat het misschien wel beter!

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:14

filmen, opmerkingen op je coupons erbij en trainen maar. En anders gewoon een met een jury gaan overleggen... na afloop van de rubriek!

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:32

GeJe schreef:
filmen, opmerkingen op je coupons erbij en trainen maar. En anders gewoon een met een jury gaan overleggen... na afloop van de rubriek!

Precies, ook jury's zijn gewone mensen hoor. En jezelf een keer filmen tijdens een proef is heeeel goed. Meestal kloppen de punten dan wel als je het een paar keer bekijk.

Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:36

En je kunt maar beter denken: Beter voor jezelf het gevoel van vooruitgang en lagere punten, dan wanneer het slecht ging en je hoge punten krijgt! Succes met je verdere wedstrijden OK dan!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:36

GeJe schreef:
filmen, opmerkingen op je coupons erbij en trainen maar. En anders gewoon een met een jury gaan overleggen... na afloop van de rubriek!


Ja, soms is het beeld er anders uit dan jouw gevoel...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:46

Ik vind het een beetje ver gaan om die jury "gemeen" te noemen.
Hij doet het heus niet om jou te pesten. Je mag best teleurgesteld zijn, maar als je er echt niet tegen kunt moet je niet gaan dressuurrijden.

Over het algemeen krijg je best de punten die je verdiend als je over langere periode kijkt. Dus ik zou zeggen: ga lekker thuis een proef oefenen, laat iemand op de grond kijken en op naar de volgende wedstrijd!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:16

Tja wat doe je eraan?

Je kunt beter gaan springen.....

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:02

Tja dat is nu eenmaal het nadeel met de dressuur... het is voornamelijk een persoonlijke mening van de jury. Spreekt jou paard hun aan, heb je sneller een wp dan dat ze je paard helemaal niets vinden, helaas zo is het nu eenmaal.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:47

Je weet nooit van tevoren waar een jury op let.. Het kan je ook andersom gebeuren, jij rijdt voor je je gevoel heel slecht.. maar je hebt wel twee winstpunten te pakken..

Video, is altijd goed en probeer wat uit je commentaar te halen met je boekje erbij.. vaak hebben ze wel gelijk hoor..

Korinia

Berichten: 75
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Omg. Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:08

Ik heb het ook zo vaak. Maar ook vaak dat de punten wel goed gegeven zijn.

Mara

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 12:16

acheraf kloppen de punten ook wel een btje...gister had ik weer eens les na zoveel tijd van vakantie en mn instructeur zei al dat ze nog wel heel nageeflijk was, maar dat ze zeer gevoelig voor het been is geworden, waardoor ze niet echt super loopt. Zaterdag had ik alleen maar door dat ze nageelijk liep, en ik meende dat de oefeningen ook wel goed gingen, maar achteraf bleek dus dat ze wel nageeflijk was, maar niet goed liep verder...ik denk dat ik dat niet zag omdat ik zo blij was en dat ik smiddags zo teleurgesteld was...

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:35

Nou, zo zie je maar! Nageeflijkheid is wel een voorwaarde voor het rijden, maar als de rest nog niet bevestigd is zul je daar de komende tijd nog ff hard aan moeten werken. Succes dus!.... ennuh... niet meer zo boos doen over jury's hoor Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:39

Zo jammer vind ik het niet dat dressuur een jurysport is........... als jury ga je in ieder eval elke keer met de eerste prijs naar huis........ Haha!

loes14
Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:10

nouja, de enen keer zit het mee en de ander keer zit het tegen
bij de geldesrekampioenschappen had ik ook vette pech
er zitten dan 2jurys voor de ring.
nou ik moest rijden in ee groep van 24 mensen en bij de ene jury werd ik 2de en bij de andere 20ste Scheve mond
zo zie je maar weer wat dat kan verschillen van mening maja,
dan ga je tog gewoon weer verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:36

Je moet het plezier van je wedstrijd ook nooit van je punten af laten hangen. Als je voor jouw gevoel een fijne proef hebt neergezet of je hebt wat dingen op weten te lossen tijdens het rijden dan mag je daar tevreden over zijn.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:15

loes14 schreef:
bij de geldesrekampioenschappen had ik ook vette pech
er zitten dan 2jurys voor de ring.
nou ik moest rijden in ee groep van 24 mensen en bij de ene jury werd ik 2de en bij de andere 20ste Scheve mond
zo zie je maar weer wat dat kan verschillen van mening maja,
dan ga je tog gewoon weer verder


Nou, dat vind ik nou echt niet kunnen hoor Bloos! ! Wat een megaverschil zeg. Ze horen toch je te beoordelen op dezelfde punten? Ik vind dit maar raar.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:23

Nou zo raar vind ik dat helemaal niet.... wat de ene jury misschien een 7 vindt, beoordeeld de ander met een 6, of misschien wel een 8... In beide gevallen vinden de juryleden dat het voldoende tot goed is... hierdoor kun je al 26 x een verschil van zeg maar 1 punt krijgen.... een score van 20 verschil is dus heel goed mogelijk... Als de plaatsing maar redelijk gelijk is... dat je 18 plaatsen uit elkaar ligt, is wel heel jammer... en eigenlijk heel raar. Verward

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:31

Jippie schreef:
Je moet het plezier van je wedstrijd ook nooit van je punten af laten hangen. Als je voor jouw gevoel een fijne proef hebt neergezet of je hebt wat dingen op weten te lossen tijdens het rijden dan mag je daar tevreden over zijn.

Je klinkt net als Anky................ Haha!
Maar die had gemakkelijk praten na die 85%..........

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:35

Ja, de meesten zijn toch behoorlijk teleurgesteld als ze met 144 punten uit hun proefje komen...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:36

of 132......... Haha!:D:D

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:36

in de Z2.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:37

Ik heb het veel makkelijker dan Anky. Voor mij is de enige zorg of ik er nog wel plezier aan beleef. Voor mij is het 100% hobby. Ik denk dat het voor Anky toch nog wel een beetje anders ligt.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:49

Ja, het bestaat inderdaad... afgelopen weekend in Schoonloo ook heerlijk lage punten gezien in de Z.... In de 2e proef iedereen (veel) hoger... Welke jury zag het nou goed?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:09

De eerste.
Ik weet wie de jury's waren...........

De tweede speelde voor sinterklaas............. die kan nog geen wissel op zuiverheid beoordelen........