veulen op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

veulen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-02 22:12

kan je een veulen laten geboren worden in een box van 3 bij 3 ongeveer
en hem daar gewoon met zijn moeder laten staan
overdag gaan ze wle naar buiten enzo maar snachts niet mijn pony is 1.44m ongeveer en ik denk dat het wel kan opzich maar wat dneken jullie?

-x-Lotte

[Edit] titel & verplaatst naar FA [/edit]


Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 22:17

Het zou op zich wel kunnen, maar ik vind het persoonlijk te klein. Als een merrie weeen heeft moet ze de ruimte hebben om te lopen. En je loopt het risico dat de merrie met haar achterste te dicht bij de muur gaat liggen zodat het veulen te weinig ruimte heeft om eruit te komen.
En als het veulen er eenmaal is loop je het risico (met die vage bokkesprongen *LOL* ) dat het veulen zich bezeert.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 22:30

Ik heb vroeger op een pensionstal gestaan waar de pony's in boxen van 2,5 x 3 stonden. Voor het veulenen mocht mijn pony (1.48m) toen in een paardenbox van 3x3. Op zich kon het makkelijk. Ook toen het veulen wat ouder was. De paarden veulenden in een box van 3x4 en dat gaat daar ook altijd goed.

Nu heb ik de pony's bij huis en heb ik een kraambox van 4 x 5,5m. Lekker ruim en goed verlicht.
Na het veulenen gaan merrie + veulen al redelijk snel weer in een andere box (3,5 x 4) omdat dan de volgende merrie al weer naar de kraambox verhuisd.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 08:34

ik vind het wat krap om daar je pony te laten veulenen, maar het moet wel kunnen denk ik..
Bij ons staan de drachtige merries en de merries met veulen in een dubbele box (2 boxen waar het tussenschot weg is) en een gewone box is bij ons 4 x 4 geloof ik, die zijn dus 4 x 8 meter.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 14:57

Zou wel kunnen denk ik. Weet je als je een kleinere box hebt dan gaan ze meestal in het midden liggen en niet in de hoekjes.Ik weet niet of je het over een paard of pony hebt. Een groot paard zou ik wel een grotere box geven.Ik strooi dan de zijkanten wat hoger op. Mijn streven is wel om bij de geboorte aanwezig te zijn, streven zeg ik want bij ons gaat dat niet altijd op Haha!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-02 00:09

ik heb een pony van 1.44 (iets kleiner dacht ik ) maar volgens mij krijgen de meeste paarden hun veulen s'nachts omdat dat rustiger is overdag lopen er altijd mensen rond en ik kan niet zomaar s'nachts even naar stal op en neer want dta is 10 minuten fietsen maar waarschijnlijk/misschien zal de stalbaas wel aanwezig zijn die ziet dat wel goed wanneer het veulen komt(heeft er al veel gehad) dus misschine dat zij af en toe een kijkje gaat nemen. maar het kan dus wel?
das heel mooi want anders moet ik tijdelijk een andere stalling zoeken en dat wil ik liever niet.

Fadima
Berichten: 153
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 11:43

Ik denk dat het zeker wel goed gaat, ik sta bij een man op stal en die fokt ook met merrie van 1m50 in stal van 2 bij 3. Dit vindt ik persoonlijk wel veel te klein maar hij fokt al 10 jaar hier en het gaat altijd goed. Waarschijnlijk omdat merrie gewent is hierin te bevallen en dus inderdaad zo veel mogelijk in het midden ligt. Na bevalling blijven ze hier ook in staan alleen 's nachts.

Ach als ik mocht kiezen dan zou ik ook een grotere stal liever hebben maar soms is dat niet mogelijk.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 01:26

Er zijn hier al heel wat veulens geboren in een stal van 2,5x3. Heeft nog nooit problemen gegeven. Ok.. het zijn welsh en die zijn nou eenmaal slim Haha!
Altijd handig wanneer je erbij bent natuurlijk, maar ja .. ook al woon je erg dichtbij, vaak is dat fictie. (of je moet gebruik maken van een of ander birth control systeem o.i.d.)

Die verhalen van tegen de muur: Ook al is een stal 100 x 100 m. kunnen ze nog tegen een muur aan gaan liggen; sterker nog ... er is zelfs veel meer meter aan muur die ze op kunnen zoeken Haha!

Kortom.. ik zou me niet teveel zorgen maken en denk dat het wel goed gaat komen.

Bertus.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 16:41

Het moet wel kunnen. Paarden gaan toch meestal dicht bij de muur liggen om te veulenen en mijn paarden krijgen het altijd voor elkaar om zelfs in de grote box de achterhand tegen de muur te leggen. Mijn fjorden (1.40m en 1.45m) veulenen in een box van 2,5 x 3 en dat gaat altijd goed. (maar die willen niet verhuizen naar de grote box... Verward ).

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Re: veulen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 17:48

Jamy schreef:
kan je een veulen laten geboren worden in een box van 3 bij 3 ongeveer
en hem daar gewoon met zijn moeder laten staan
overdag gaan ze wle naar buiten enzo maar snachts niet mijn pony is 1.44m ongeveer en ik denk dat het wel kan opzich maar wat dneken jullie?

-x-Lotte

[Edit] titel & verplaatst naar FA [/edit]


Ja hoor dat kan best. Als ze maar wel buiten komen, want dat heeft een veulen hard nodig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers