Paarden ook slachtoffer van stierengevechten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Paarden ook slachtoffer van stierengevechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:11

Ik las net dit stukje uit een nieuwsbrief van Paardentips.com.
Zou dit echt zo gebeuren?


Paarden ook het slachtoffer van stierengevechten

Als voorlichter van het Comité Anti Stierenvechten is het onder andere mijn taak om het leed van paarden tijdens stierengevechten onder de aandacht te brengen.

Het Comité Anti Stierenvechten zet zich in tegen stierengevechten en fiestas (dorpsfeesten) met stieren. Jaarlijks worden er alleen al in Spanje tienduizenden stieren het slachtoffer van dit wrede volksvermaak.

De meeste mensen weten niet dat ook veel paarden het slachtoffer worden van stierengevechten. Daar wil het Comité Anti Stierenvechten verandering in brengen, omdat we ook hier een einde aan willen maken.

Bij een stierengevecht wordt de eerste aanval op de stier gedaan door een ruiter te paard (de picador). Het paard heeft alleen een gewatteerde deken om zijn lichaam als bescherming tegen de scherpe horens van de stier. Ondanks deze bescherming worden er regelmatig paarden op de horens genomen. De buik van het paard kan daarbij ernstig verwond raken.

Een paard is van nature bang voor stieren en zal er alles aan doen om de stier te ontlopen. Daarom worden de ogen van het paard vaak afgedekt, zodat het niet kan zien waar de stier zich bevindt. Ook komt het voor dat de oren worden dichtgestopt, zodat het paard de stier ook niet kan horen. Het paard ruikt echter wel dat de stier vlakbij is en is dan ook doodsbang. Het wordt echter gedwongen te gehoorzamen aan de teugels.

Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden die gebruikt worden voor een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het publiek raakt anders namelijk overstuur van het gegil van het paard.

Het komt regelmatig voor dat een paard met een opengereten buik zonder verdoving wordt dichtgenaaid om meteen weer ingezet te kunnen worden bij het volgende gevecht. Tot het uiteindelijk wordt afgedankt of wordt gedood tijdens (of na) een stierengevecht.

In samenwerking met enkele zusterorganisaties in het buitenland willen we meer aandacht vragen voor het leed dat paarden wordt aangedaan bij stierengevechten. Dankzij buitenlandse toeristen hebben de paarden enkele jaren geleden een gewatteerde deken om hun lichaam gekregen om hen beter te beschermen tegen de horens van de stier. Vroeger was dit niet het geval. Dit scheelt gelukkig veel slachtoffers, maar er moet nog veel meer gebeuren. Ons uiteindelijke doel is natuurlijk het afschaffen van het stierenvechten, zodat vele tienduizenden dierenlevens gespaard worden. We blijven ons hier onverminderd voor inzetten. Daarbij kunnen we de hulp van onze sympathisanten goed gebruiken.

Wilt u meer weten over het Comité Anti Stierenvechten en onze strijd tegen deze ernstige vorm van dierenleed? Kijk dan op onze website: www.stieren.net


Bron: Paardentips Magazine nr. 59 25 augustus 2004

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:21

Als je een stierengevecht gezien hebt weet je dat in ieder geval een deel van het verhaal waar is.
En aangezien je kunt zien hoe ze met een stier omgaan, dan vrees ik dat men zich niet veel aantrekt van 'dierenleed', dus dan zal er met de paarden ook niet al te zachtzinnig om worden gegaan.

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:27

Afbeelding

Afbeelding

Stierengevechten zijn echt walgelijk! Ik snap niet dat er mensen zijn die daar vrijwillig naar gaan kijken...

Je suis Charlie.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:30

Ik vond het sowieso al vreselijk voor de stieren, maar ik (naief als altijd) dacht dat de paarden iig goed behandeld werden.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:33

De paarden van de Picadores niet....die worden ook niet zo hoog opgeleid.

Je suis Charlie.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:34

Die foto's van jou zijn echt vreselijk!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:35

Mijn god, dit wist ik helemaal niet
Dit doet mijn maag dus echt even omdraaien...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:41

Dan heb ik toch een beetje leedvermaak bij het zien van deze foto":x

Afbeelding

Je suis Charlie.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:43

Ja dat mag ik dan ook graag zien!!!
Dat die mensen niet inzien dat dit gewoon dierenmishandeling is zeg. Laatst nog een discussie gehad op het werk (kwam voor incassobeheer) met een portugees daarover. Hij vond het niet zielig en de dieren werden goed verzorgt Verward AAARRGGHHH!!!!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:43

Het blijft een kwestie van vraag en aanbod: zolang er mensen zijn die stierengevechten bezoeken blijft dit bestaan.
Het is een extreme vorm van dierenleed en dierenmishandeling, verheven tot volksvermaak. Vind het dan ook ongelofelijk dat er mensen zijn die er plezier beleven aan het zien van zoiets....

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:44

Hihi, dat is pijnlijk! Volgens mij komt zoiets nooit meer goed! Haha!
Ik ken deze foto wel, stond die niet in de Panorama ooit?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:46

Griebels, de dieren (stieren) worden goed verzorgd tot het moment dat ze de Arena inmoeten. Wat er in de Arena dan gebeurt is in hun ogen dan een eervolle dood. Sommige stieren worden echt beroemd. Om over de torero's/matadores maar te zwijgen.

Het is gewoon een verschil in cultuur. Als ze het met de paplepel ingegoten krijgen, dan is is het gewoon voor ze.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:47

Marliesje schreef:
Hihi, dat is pijnlijk! Volgens mij komt zoiets nooit meer goed! Haha!
Ik ken deze foto wel, stond die niet in de Panorama ooit?


Volgens mij is hij ook aan zijn verwondingen overleden, maar ik kan me vergissen.

Je suis Charlie.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:48

Een goede verzorging vind ik van het begin tot het eind van een dierenleven, niet een eervolle dood in de arena!
Het 'dwingen' van die paarden, kan ik helemaal geen goed woord over uitbrengen.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:48

Vervanging voor de Gladiators nog langer geleden.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:53

Op de foto's kun je ook zien dat de paarden van de picadores geblinddoekt zijn. Ze zien de aanval dus ook niet aankomen.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:58

Stierenvechten is gewoon wálgelijk, zowel voor de stieren als voor de paarden. Daarom ben ik ook vrijwilligster voor deze stichting. Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:58

Nee dat stond ook in het artikel, de oren worden dichtgepropt zodat ze ook niks horen en de stembanden worden doorgesneden zodat ze niet kunnen gillen als ze verwond worden. Bah.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:59

Ja Cassidy, dat heb ik gezien op de foto's... Echt niet normaal dat ze zoiets doen zeg

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:02

yep, zoals op de foto's te zien zijn ook paarden het slachtoffer van dit "volksvermaak".
Ik snap trouwens echt niet wat die mensen zien in zoiets. Ik heb het een keer op tv gezien, en heb het ook weer afgezet. Dat stukje met de rode doek vond ik gruwelijk saai Haha! . Een of andere carnavalsgek die met een doekje wapperd en waar een klein stiertje doorliep.
En toen ze hm gingen afmaken het arme dier met die dingen in zijn lijf steken zodat ie langzaam doodging. Nee niks voor mij.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:18

Ik ga helemaal mee met tenfold.
Alle mensen die naar een stierengevecht gaan dragen hun steentje bij zodat ut blijft bestaan
Ik vind ut ziek!!!!


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:14

griebels schreef:
Ja dat mag ik dan ook graag zien!!!
Dat die mensen niet inzien dat dit gewoon dierenmishandeling is zeg. Laatst nog een discussie gehad op het werk (kwam voor incassobeheer) met een portugees daarover. Hij vond het niet zielig en de dieren werden goed verzorgt Verward AAARRGGHHH!!!!


Had je het dan over de Spaanse of Portugese stieren gevechten? In Portugal word de stier namelijk NIET gedood en is het een grote schande als een paard gewond raakt. In Portugal gaat het om de ‘Corrida’ , de kwaliteit van de Rijkunst.
Daar komt dus als het goed is geen druppel bloed aan te pas.
Ook groeien vele (toekomstige) arena paarden daar op in het gezelschap van koebeesten en hun kalvers zodat deze wederzijds respect leren ze ze elkaar leren kennen. Maar dat is dus in Portugal zo, ik spiegelde dat in eerste instantie aan de Spaanse maar dat lijkt me onterecht als ik het nu zo allemaal bekijk.

Na het zien van die foto's begin ik me toch ook het een en't ander af te vragen, dat paard van de onderste foto heeft duidelijk écht een blinddoek op. Verward
Ik snap het spel van die Spaanse stierengevechten dan toch niet zo goed, in Portugal is het echt helemaal anders!
Maar ik ben nooit een voorstander van de Spaanse geweest, vond het enkel wel raar klinken dat de stembanden worden door gesneden. Dergelijke operaties mogen toch helemaal niet worden uitgevoerd?

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:24

Ik vind het werkelijk verschrikkelijk en ik snap het spel daarvan en de lol al helemaal niet.

Laat ze maar stoer zijn en de mensen zelf bij de stieren lopen zonder wapens niks. Dat zou eerlijk op gaan, maar dan is het natuurlijk niet leuk omdat ze dan ernstig gewond kunnen raken.

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:27

Ik vind het ook walgelijk van die stieren gevechten!!Dan kan Spanje een voorbeeld nemen aan de Portugezen! Daar gaat het er veel diervriendelijker aan toe.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:32

Sorry, geen enkele versie van stieregevechten vind ik acceptabel. Niet de versie waarbij de stieren worden gedood, en ook niet de versie waar met de stieren wordt "gedansd" en ze nadien niet afgemaakt worden.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hokke, Imuret, knockout1, kreekie, Miekie74, Miran, MissSicarius, Nadiine__x, Sting, Symke, Taartje, TamaraFloor, Tieme, xRoossie95 en 119 bezoekers