[AR] Veterinaire keuring marathon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

[AR] Veterinaire keuring marathon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 01:35

Afgelopen zaterdag heb ik vol verbazing gekeken naar een 2-span in de marathon.
De linkerpony knalde in volle galop met zijn linkerbeen tegen een boom en liep stokkreupel de hindernis uit.
Ik was benieuwd of deze combinatie nog bij de volgende hindernis (ze hadden nog 2 hindernissen te gaan) zou komen.
Tot mijn verbazing kwam de pony ook de volgende hindernissen door (nog steeds kreupel).
Ik, die endurance gewend is en dus ook strenge veterinaire controles, was benieuwd hoe dit verder zou gaan, bij de endurance vliegt een combinatie er immers bij de geringste onregelmatigheid uit.
Bij de veterinaire controle werd deze aanspanning echter met vlag en wimpel goedgekeurd, aangezien enkel pols en temperatuur op werden genomen.

Dus: als mijn paard stokkreupel de marathon uitkomt, maar de hartslag en temperatuur zijn goed, kan ik gewoon goedgekeurd worden Verward
Terwijl bij een dergelijke botsing erg makkelijk zeer ernstige blessures kunnen ontstaan ?

Tevens viel het me op dat een paard dat net uit de marathon komt (na uitstaptraject) een HF van 90 mag hebben, bij de endurance is dit 60...
En er was een pony met een HF van 90 en een temperatuur van 39 graden (net te hoog volgens de vet) die gewoon goed werd bevonden.
Wat vinden jullie er eigenlijk van ? Wat kan de oorzaak zijn van dit verschil ?
Of wordt er stiekem toch naar meer dingen gekeken dan ik kon zien en horen ?

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:50

Volgens mij stond hier een amateur te keuren. Normaal zou hij afgekeurt worden. Inderdaad heb ik het nog niet meegemaakt dat er ook gekeken wordt of je paard wel regelmatig loopt. Misschien dat het wel genoteerd is door de hindernisjury. Mijn pony had een keer een HF van 68 en kreeg 10 min rust.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:14

Dan is het geen goede DA geweest, ik ben al op verschillende wedstrijden tegen gekomen dat ik een rondje moet draven en dat de officieele DA (dus niet de Solleysel) keurt of je paard regelmatig is.

Ja over die hartslag ben ik het persoonlijk ook niet eens, want eigenlijk heb je 90 minuten om je paard goed te krijgen. Na een kwartier (na dat stap-traject) meten ze hem, en als hij dan niet goed is moet je na een half uur terug komen. Zonder strafpunten...

heemskind
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:18

napie schreef:
Volgens mij stond hier een amateur te keuren. Normaal zou hij afgekeurt worden. Inderdaad heb ik het nog niet meegemaakt dat er ook gekeken wordt of je paard wel regelmatig loopt. Misschien dat het wel genoteerd is door de hindernisjury. Mijn pony had een keer een HF van 68 en kreeg 10 min rust.

Bij onze oefenmarathon hadden we altijd de dierenarts die stond te controleren voor hartslag en temperatuur. Terwijl in het bos mensen stonden om te controleren of de paarden nog goed liepen, dit omdat we toch al een zware marathon hadden met veel los zand.

Dit werkte goed, er zijn regelmatig paarden en ponys uitgehaald en deze worden dan ook gediskwalificeerd omdat ze de marathon niet uitrijden


liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:14

WF, dan was het waarschijnlijk geen officiele? Want normaal kijken ze ook hoe een pony stapt en draaft, niet goed is uitsluiting.

Hoe hoog de hartslag mag zijn weet ik niet precies, zal wel eens opzoeken, iig geen 90!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:42

Kreupelheid na de marathon is een reden voor afkeur en dus diskwalificatie. Bij een te hoge hartslag mag je vaak nog even stappen en moet je hem later weer op laten nemen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 18:07

Kijk, dan is het toch minder erg met de mensport dan ik dacht Lachen

De kreupelheid trok wel weg, maar ook tijdens de hindernis erna was het nog duidelijk zichtbaar, lijkt me toch ernstig genoeg om dan te stoppen...
Het paard liep bij de finish wel beter overigens, laat ik dat er nog wel even bij zeggen, maar na een botsing in volle galop met een boom lijkt het me toch niet echt lekker voor het paard om nog 2 hindernissen te moeten nemen.
In elk geval ben ik weer gerust gesteld dat het niet bij elke wedstrijd zo gaat Knipoog

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:18

Zolang er tijdens het E-traject geen jury ziet dat de pony zo erg kreupel is dat het écht beter is om te stoppen, zal er niets gebeuren. Hindernisrechters mogen alleen waarschuwen, maar mogen verder niets
Dus zolang er geen jury bij is, heeft de menner vrij spel, en als die zijn wedstrijd belangrijker vind als zijn pony, levert dat vervelende beelden op.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 21:47

Het was inderdaad een vervelend beeld, nu ben ik wel vaker aanwezig geweest bij marathons, maar dit viel me echt op.
Heb toch ook combinaties zich terug zien trekken om minder en het leek me nou niet bepaald de juiste "reclame" voor de mensport.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:41

vreemd,,, denk ind dat het een amateur was.. Ben in Beekbergen op de keuring geweest en daar moest zelfs een paard met een beetje vieze neusgaten al extra onderzocht worden..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alexios, lanouska en 52 bezoekers