Wat zijn paarden schandalig duur geworden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Wat zijn paarden schandalig duur geworden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 06:05

Moet je voor de aardigheid eens op die verkoop-sites rondkijken...
Jeempie, kocht je een jaar terug nog voor onder de 3.000 gulden een leuk ogend recreatiepaard, nu ben je met 2.500 EURO nog helemaal nergens....

Ongelooflijk. sportpaarden gaan dus niet meer weg voor onder de 5.000 gulden, en ook dat was een tijdje terug wel anders. Voor zo'n 6.000 gulden kon je best nog een leuk maar groen paard kopen, onbeleerd. Maar vergeet het nu maar! Minstens 4.000 euro moet je te besteden hebben, anders kan je het eignelijk wel vergeten...zelfs hier in friesland....

ik vind het schandalig....
Ligt het aan mij of is het meer mensen opgevallen?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 09:35

Ja het was mij ook al opgevallen, schandalig gewoon. De laatste jaren zijn paarden zo ontzettend duur geworden, ik vraag mij af hoe mensen het kunnen opbrengen om nog een beetje sportpaard te kopen. Ik zou ook zelf nooit zoveel geld neertellen voor een paard, niet alleen omdat ik het niet heb, maar ook omdat ik daar zoveel andere dingen mee kan doen. Wil je echt de sport in, oké, maar de meeste die ik ken rijden wat wedstrijdjes maar hebben toch een knol van gemiddeld 8000 euro. Nou het spijt me maar ik vind dat pure oplichterij, want zo bijzonder zijn die paarden niet. Ben blij dat ik al voorzien ben van een paard, want als ik de advertenties mag geloven zou mijn paard nu heel duur zijn.
Heb mijn plan voor een tweede paard al een tijdje op de lange baan geschoven vanwege die prijzen. Ik vertik het namelijk om zoveel geld neer te tellen, dan maar niet, koop dan liever een auto!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 10:24

a
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 10:25

Ik sluit me helemaal bij jullie aan.

Doordat mijn paard op een stal staat waar ook paarden voor de handel staan, krijg ik vaak te horen wat ze op moeten brengen. Dat is echt schrikken!! Laatst vroegen ze voor een 10-jarige merrie, die ooit L-dressuur gelopen had fl. 10.000,-, om over de prijzen van de jonge sportpaarden maar helemaal niet te spreken.

Er staat een 5-jarige op stal, die heel goed kan springen, maar nog NOOIT gestart is, de vraagprijs is (niet schrikken) fl. 50.000,-.

Dan denk ik "heb ik mijn paard nou zo goedkoop gekocht, of hoe zit dat".
Ik heb in september mijn paard nog voor een leuke prijs kunnen kopen, maar als ik de prijzen van nu zie, denk ik niet dat ik nog wat naar mijn zin zou kunnen kopen voor dat geld.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 11:43

Zo was ik een maandje of wat terug op zoek naar een tweede shetlander voor in het tweespan.

Liep tegen de gekste prijzen aan, de boventoon was toch wel een 8-jarige merrie, niet bereden, wel enkelspan beleerd, geen papier, 2500 GULDEN!!

Ben benieuwd wat ik voor Isabeau kan vragen dan, iets van 3500????? Haha!

Hoe durven ze!

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 12:10

Paarden zijn duur geworden omdat de markt ingezakt is ga maar eens op de markt kijken daar staat helemaal niks en als er al wat staat mag je blij zijn als de slager ze wil verkopen.
Ik ken iemand die in pony's handelde en dat ging nog wel maar ze heeft dat moeten opgeven omdat ze aar grote droom waar maakte door een goedgekeurde Lusitano fok merrie van 8500 EURO gekocht heeft
Tja paarden zijn duur........

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 14:01

Acosiaal idd. Ik denk dat veel mensen denken, ik vraag er maar veel voor, want wie weet wat voor gek er langs komt en het ervoor betaald.
Het grappige is dus dat er ook veel gekken rondlopen die het ervoor geven.

Ik ben blij dat ik een paard heb, want als ik er eentje moest kopen dan kon ik het wel vergeten. DAt kan een normaal persoontje met hypotheek toch niet betalen??
En dan heb ik zoooo'n duur paard. Ik zou er amper op durven zitten *LOL*

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 15:57

ja echt aso!
Maar heel soms zijn er nog goedkopere maar dat moet je ook net tegenkomen weet je!
Mn vriendin heeft dr shetje voor maar 200 gekocht (hengstje, 5 maanden, geen papieren, shetlander) Maar, dat beestje stond alltijd maar zielig in een weitje waar elke week weer een nieuw konijn in gaat die na 3 maanden weer dood is van de honger! Ook de kippen die daar stonden gaf die man geen Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed om! Dat merk ik trouwens steeds vaker dat sommige mensen geen zak om hun beestjes geven. Vooral hier waar ik woon, zijn van de gerifformeerde Huilen Lips are sealed Misselijk Frusty (sorry maar het is wel zo) die niet weten dat een dier gevoel kan hebben! Maar daar ging het trouwens niet om!

Ik (mn ouders eigenlijk Haha! ) hebben Keltic voor 2000 gulden gekocht.
(Zn moeder was een Tinker vader misschien weten we niet zeker, toen we hem kochten was hij volgens zijn oude baas 8 maanden en op 21 maart 2000 geboren. Ik heb hem op 5 november 2000 gekregen en hij ws dus eigenlijk 6 maanden!! Nou hij heeft dus geen papieren., was een hengst.)
Vinden jullie dit duur want als ik dan weer hoo dat sommige paard 4600€ kosten ofzow lijkt dat dus eigenlijk goedkoop Verward

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

paarden duur???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 16:46

hallo ik weet niet in welke bladen c.q. op welke internet sites jullie paarden zoeken :? . maar ik persoonlijk vind het wel meevallen je moet allleen wel weten waar je zoekt en wat je zoekt.
heeft een van jullie wel eens gehoord van het duitse paardenblad pferdemarkt. daarin staan veel leuke paarden, ook voor recreatie ruiters die niet zo duur zijn.
zowel in nederland als in duitsland zijn er genoeg paarden te vinden die betaalbaar zijn. als diegene die nog een paard zocht meer info wil of hulp bij het zoeken moet je mij maar een persoonlijke mail sturen.
oja pferdemarkt heeft ook een internet site ga maar eens kijken www.pferdemarkt.de

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 17:43

dan heb ik net op tijd een pony gekocht Lachen

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 19:47

het is allemaal heel raar..

paarden zijn wel duur(der geworden), maar niet heel extreem.
Maar het rare is dat de markt een beetje stil ligt, dus het is raar dat er zulke onwijze bedragen worden gevraagd.. maar ja: je kan het altijd proberen, tis maar net wat de gek ervoor vraagt...

ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen de prijs voor de recreatie hoog vind, ( zoals jij beschrijft) , maar voor de rest vind ik het niet schandalig hoor.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:14

Daarom koop ik het liefst jaarlingen en tweejarigen. Vaak nog goedkoper dan veulens, daar vragen ze soms ook idiote prijzen voor.

maar als je wat te koop hebt staan is het wel leuk. Ik heb laatst weer 2x een interessant bod gekregen op een van mijn merrie's, alleen wil ik haar niet kwijt... Lachen

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:21

Ja hoor zo duur brr! Frusty

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:36

pffffffff, breek me er me bek neit over open Lips are sealed

Ik kijk ook al hier en daar rond en dan zie je zelfs VEULENS voor 5.000 Euro en dan zijn het nog hengstjes ook...

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:44

Ja, ze zijn idd erg duur geworden! Op de stoeterij waar ik werk staat een merrie van de hengst Silvio, heeft nog niets gepresteerd op wedstrijd (ja, in de B, maar daar ging het nou ook nie echt goed). En raad maar eens hoeveel ze kost:
50 000 GULDEN!
Vind ik echt gewoon abnormaal. Maar ja, het is niet anders...

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 21:46

Paardjes lijken momenteel idd erg duur. Maar als je goed zoekt zijn ze echt goedkoop/normaal geprijsd te vinden hoor. Ik was op zoek naar een pony als gezelschap voor Zio (half dec.) en toen liep ik tegen een advertentie op van een KWPN-jaarlingmerrie voor 1750,- gulden Verward . Ik ben er wezen kijken en was op slag verliefd Lovers , we moesten er wel voor naar Emmen (niet naast de deur, dik twee uur rijden). We hebben haar gelijk gekocht, ze mocht gekeurd worden en als ze niet goed was konden we haar gelijk terug brengen. Ze wilden haar nog brengen ook.

Tiffy is helemaal gezond en heeft 3 goed gangen, ze wordt volgende maand 2, was wat eenkennig in het begin , maar trekt goed bij. Ze moest daar weg omdat ze zo gek deed als ze haar moeder weg zag gaan, als ze alleen ergens naar toe moest was er echter niets aan de hand. Ik heb er echt een heel leuk paard aan, wat ik eigenlijk niet verwachtte toen ik de adv. las, gezien de prijs verwachtte ik daar niet veel voor. Maar het kan dus wel, een leuk paard voor een normale prijs!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:35

Als jullie willen dat de paarden goedkoper worden, mag eerst het dekgeld wel eens omlaag, en de stallingskosten. Tsja, het moet toch ergens vandaan komen he?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 11:22

Desiree schreef:
Als jullie willen dat de paarden goedkoper worden, mag eerst het dekgeld wel eens omlaag, en de stallingskosten. Tsja, het moet toch ergens vandaan komen he?


Helemaal mee eens Desiree.De fokker moet er vaak nog geld bijleggen.Goede produkten moeten een goede prijs kunnen halen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 11:32

Ja ik ben het er ook mee eens.
Er zijn soms nog wel goedkopere paarden te krijgen hoor, maar de boventoon is dur. Het is denk ik een combinatie van hoger dekgeld en stalkosten, minder kwalitatief goede paarden en wennen aan de euro.
Want nu zie ik paarden te koop voor 2500 euro, die in gulden 4500 gulden hadden moeten opbrengen ofzo, maar anders klinkt het zo laag, mensen moeten daar ook nog aan wennen.

Ik zit zelf in de tinkers en daar zie je de prijzen ook weer stijgen, ik heb zelf ook een tinker waar ik eigenlijk teveel voor heb betaald. Ze is 7, was nog groen, totaal uit conditie omdat ze nog een veulen had, onervaren in poetsen en alles, meer een groot 7 jarig veulen dus, en ze koste 5500 gulden. Belachelijk dus, maar ja het was mijn droompaardje.

Ik wil nu graag gaan fokken, maar voor dekgeld en kosten enzo ben ik al min. 500 euro kwijt en dan weet ik nog geeneens zeker of ze drachtig is Verward Ik vind dat niet zo erg, maar als over een jaar de markt weer minder is, kan ik mijn veulen echt niet verkopen voor 1500 euro ofzo...
Ik weet dat de markt voor KWPN-ers nog veel hoger is hoor...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 12:55

Tja, misschien zijn paarden wel wat duurder geworden, maar dat is ook hoog tijd. Je kunt paarden nu niet eenmaal 90% onder kostprijs en net boven slachtprijs blijven verkopen (tenzij dat het enige is waar ze goed voor zijn).

Op marktplaats zie ik van de heel onrealistische vragen: gezocht, pony voor 100 Euro.. Als stallingkosten 200 Euro per maand zijn, dan slaat dat dus helemaal nergens op. in 1974 kocht mijn vader een pony voor 3000 Gulden (redelijk gewone prijs toen)... In toen kostte zijn huis 120000 gulden. Nu brengt zo'n zelfde pony nog steeds 3000 gulden op, maar het huis is inmiddels meer dan 15 keer zo duur geworden..


De verhouding is dus zoek, mensen zien paarden als "gebruiksmiddelen" en willen die ene aanschaf niet te duur maken. Als je een paard 10 jaar houdt, ben je er afhankelijk van je kostenpatroon 10,000 - 40,000 Euro aan kwijt.. Wat is dan nog die schamele 3000 Euro aan het begin??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 13:07

De huizen zijn onevenredig duur geworden dus dat kun je beter niet als voorbeeld stellen. Zolang mensen die alleen staan geen huis kunnen kopen en anderen die hard werken met dubbel fulltime salaris voor 6 ton geen boerderijmet wat ruimte kunnen betalen. Maar dat van die paarden klopt wel ja. Een anderhalf jaar terug waren ze ook extreem goedkoop, en gelukkig waren er nog mensen die voor de hobby fokten (want als het voor de opbrengst moest, kon je het beter laten, een veulen of jaarling was even duur als het dekgeld!!!). Nu kost een veulen 2x zoveel. Dat is ergens wel terecht vind ik. Dekgeld heb je er dan uit, en andere kosten. Veel mensen willen een paard dat alles kan maar ze willen er niet voor betalen. Ze willen voor een dubbeltje op de eerste rij. Tsja, dat gaat natuurlijk niet. Als je irreeele eisen stelt moet je niet klagen dat het je niet lukt.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 16:44

Ik heb nu een paintje...maar wel voor een redelijke prijs. Quarters en Paints horen toch al in de hogere prijsklassen. Je moet gewoon goed zoeken.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 16:58

ik heb het idee dat de prijzen wel hetzelfde zijn gebleven, maar dat ze het gulden teken hebben omgeruild voor het euro teken. En dat geldt niet alleen voor de prijzen van paarden, maar ook huizen en zelfs in de supermarkt heb ik het idee!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 17:05

dat gevoel hebben er meer. Als je bijvoorbeeld groenten moet kopen, die schijnen duur te zijn.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 17:48

Hmm, dat is dan een vreemd gevoel. Overigens was Nederland direkt na de invoering van de Euro nog steeds 20% goedkoper dan Finland Verward Snap ik niks van want hier zijn echt wel een hop dingen goedkoper.

Door de invoering van de Euro was hier zelfs een soort deflatie onstaan. Prijzen schijnen dus niet echt omhoog te gaan door dat verschijnsel. (Wij hebben hier 6 marken tegen de Euro, dus alles is hier nog wat vreemder. Men dacht hier van 5 marken euro's te maken in prijzen, wat een 20% inflatie zou zijn, wat dus niet gebeurd is.

de huizen schijnen wel gestegen te zijn, maar dat komt eerder door een erg lage rente. Ook zijn de huizenprijzen echt veel lager dan in Nederland.

Voor wat paarden betreft: ik denk dat we een marktcorrectie zien, wat een heel goede zaak is. Als je voor slachtprijs wil kopen, moet je bij de slager zijn, niet om een paard of pony te kopen...

De huizenprijzen zijn overigens wel gerelateerd aan de paardenprijs, aangezien huizen (en grond) bij de kapitaalgoederen horen die je nodig hebt om dieren te houden..

Vergelijk verder nog maar eens hoe de prijzen (en salarissen) zich hebben ontwikkeld in de laatste 28 jaar. Paarden en ponies worden op het moment nog steeds weggegeven....

PS: groenten zijn altijd duur deze tijd van het jaar.. Kijk maar eens wat er nu buiten groeit Haha!